Skip to main content
Vraag

Unify Gateway Ultra op KPN Glasvezel

• April 1, 2026
  • 3 reacties
  • 20 keer bekeken

Hallo allen,

Recent heb ik mijn internet overgezet naar KPN, dat nu glasvezel aanbiedt. Hiervoor gebruikte ik eerder een andere internetprovider die ook glasvezel leverde.

Omdat ik mijn eigen apparatuur gebruik, dacht ik dat de overgang eenvoudig zou zijn, maar helaas was dat niet het geval. Daarom schrijf ik deze post, zodat anderen mogelijk een soepelere overgang hebben.

Technische details van mijn setup:

• FTU (glasvezel)
  • ONT (Nokia XGS-PON) – beide leveranciers, ander kastje
  • UniFi Gateway (UDM / UXG / USG)
  • UniFi switches / AP’s

De PON van de oude leverancier is eigen aanschaf en moet los worden aangemeld bij de provider. Voor meer informatie: Tweakers forum.

Nieuwe instellingen KPN:

• WAN-type: PPPoE, gebruikersnaam/wachtwoord niet nodig. Op internet staan veel verschillende voorbeelden zoals “KPN/KPN” of “internet/internet”, maar dit is niet vereist.
  • VLAN: 6
  • ONT: werkt als bridge; de router verzorgt NAT en routing.
  • IP-adres: publiek, toegewezen via PPPoE.

Belangrijk: maak altijd een back-up van je configuratie voordat je wijzigingen doorvoert. Bij mij werden de aanpassingen niet correct toegepast in de UniFi-configuratie, alleen in de GUI. Hierdoor moest ik de modem terugzetten naar fabrieksinstellingen en vanaf nul mijn netwerk opnieuw opzetten. Dit werd pas duidelijk na troubleshooting in de loggin van de Unify.

PS: Er werd door de KPN medewerker echt 0 meegedacht. Gebruik van eigen apperatuur vinden ze niet leuk en zullen ze geen ondersteuning bieden. Via dit forum hoop ik de settings beter duidelijk te maken voor andere die moeten troubleshooten.
Succes

3 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 1, 2026

je moet bij gebruikersnaam en wachtwoord wel iets invullen. leeg laten wordt niet geaccepteerd. inderdaad wat je zelf al zegt, maakt het niet uit wat je invult. maar je zult wel iets moeten invullen, Kpn/Kpn is al voldoende.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 1, 2026

Inderdaad, ik adviseer altijd: internet / internet als inlog gegevens aan mensen.

Verder is het allemaal niet zo spanned, werkt eigenlijk altijd wel direct met de juiste gegevens.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 1, 2026

Bedankt voor de reactie. Ik had al het vermoeden dat het niet uitmaakte en toch kreeg ik pas na een volledige reset zonder gegevens een verbinding🤔. Ik hoop dat hij het voor nu even blijft doen en zo niet ga ik toch wat invullen!