Skip to main content
Beantwoord

Update KPN Box 12 nog niet gebeurd, sms wel ontvangen

• 23 februari 2025
  • 23 reacties
  • 424 keer bekeken

Beste mensen (van KPN),

Ik heb afgelopen woensdag (19 feb) de volgende sms gekregen:

Beste klant, vannacht tussen 0.00 en 7.00 uur krijgt je modem een update. Laat je modem en SuperWifi punt(en) die nacht aanstaan. Werkt er hierna iets niet zoals je gewend bent? Herstart dan je modem en/of SuperWifi punt(en). Kijk op kpn.com/modemupdate. Groet, KPN

Inmiddels is het zondag en is niks gebeurd op zowel mijn modem als mijn Super Wifi 1 punten (2 stuks).

Ik zie nog steeds de oude interface als ik inlog op het modem. 

Het modem draait ook nog steeds op (oude) software versie: SGEJ1000060E

en de (2) SuperWifi 1 punten op firmware: 1.00.22 (1 punt bedraad aan modem en 1 punt draadloos)

Na gisteren te hebben gebeld met een KPN medewerker hebben we samen een totale reset gedaan van zowel modem, als de 2 superwifi 1 punten.

Echter, zelfs na deze complete reset is nog steeds de nieuwste software niet geïnstalleerd. Apparaten draaien nog steeds op hierboven genoemde software/firmware versies.
De medewerker kon dit ook niet echt verklaren.

Oftewel, ik ontving - eindelijk - de sms mbt de lange verwachte software update, maar deze is er dus nog niet. Iemand hetzelfde aan de hand gehad of iemand nog suggesties?

Bedankt voor het meedenken alvast.

Beste antwoord door Jasper van KPN

De SuperWifi 1's functioneren nu inderdaad als slave, zoals dat heet. Het modem is de master. Dat leggen we hier uit: 

Bekijk origineel

23 reacties

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 24 februari 2025

Ik heb precies het zelfde probleem ook sms ontvangen 2 dagen achtereen niets gebeurd. KPN medewerker gebeld die kon of wilde mij helemaal niet helpen.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16283 reacties
  • 26 februari 2025

Hoi ​@RKlaassen, soms kan het modem niet bereikt worden bij een update, waardoor die niet uitgevoerd kan worden. Het doen van een reset, wat je gedaan hebt, kan dan helpen. Niet om de update direct te krijgen, maar zodat het modem zich opnieuw aanmeldt bij de updateserver. Je zult opnieuw een aankondiging krijgen en dan zal de update opnieuw geprobeerd worden. Je kunt 'm in afwachting daarvan niet forceren, dat is nog even afwachten.

@WKluft bij jou speelt hetzelfde blijkbaar. Als jij de reset van het modem (en eventuele SuperWifi punten) nog niet hebt gedaan kan je dat nog doen.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 26 februari 2025

@Jasper van KPN dank voor je reactie. Dit was inderdaad het geval. Eergisteren weer een bericht ontvangen over de update en gisteren is deze inderdaad nu wel goed doorgekomen. 
Het functioneerde daarna allemaal wel (helaas) pas naar behoren na een (harde) reset van zowel het modem als de super wifi punten.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 februari 2025

Bij mij is de update nu ook gelukt allen hebben de SuperWifi punten nog Firmwareversie SW2.C.24.03.00.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16283 reacties
  • 27 februari 2025

Dat ging mooi snel voor jullie beiden dus ​@RKlaassen en ​@WKluft. Dat je eerst nog een reset nodig had is minder handig, maar daarna werkte alles wel weer goed dus.

Je kunt in jouw SuperWifi2 inloggen en daar kijken of je de software bij kunt werken zoals hier wordt beschreven: 

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 27 februari 2025

Dank ​@Jasper van KPN. Werkt inmiddels prima. Was wel even uitzoeken waar ik de super wifi punten neer moest zetten (want modem is nu ook een wifi punt geworden, en voorheen was 1 super wifi punt bedraad verbonden). Maar goed, werkt nu. Ik heb trouwens nog de SW1 punten en niet de SW2 ☺️

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 28 februari 2025

@Jasper van KPN Ik vroeg me nog wel af of je na deze update nog terug kunt naar je oude situatie, d.w.z. naar zoals ik het eerder had:

modem = alleen modem (geen wifi punt) met 1 SW1 punt bedraad eraan gekoppeld en 1 punt draadloos op eerste verdieping?

Of zet je nu met het uitzetten van de wifi op het modem alle wifi uit, incl die van de SW punten?

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16283 reacties
  • Antwoord
  • 28 februari 2025

De SuperWifi 1's functioneren nu inderdaad als slave, zoals dat heet. Het modem is de master. Dat leggen we hier uit: 

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 3 maart 2025

Dag ​@Jasper van KPN. Dank voor je antwoord. Ik heb het inmiddels als volgt aangesloten:

Begane grond: modem (staat aan als wifi punt)

Eerste verdieping: SW1 punt 1 (draadloos)

Tweede verdieping: SW1 punt 2 (draadloos)

Alle lampjes branden groen en in de interface van het modem wordt aangegeven dat de verbinding met de SW punten in orde is. Maar…. waar ik nu tegen aan loop is het volgende.

Als ik van de begane grond naar de eerste of tweede verdieping loop, dan wordt de wifi niet overgenomen door resp. SW1 punt 1 of SW1 punt 2. Apparaat (mobiel in dit geval) blijft verbonden met het modem op de begane grond (en daarmee wordt de verbinding steeds slechter naarmate je verder van het modem verwijderd bent). De enige manier om dit op te lossen is om op die betreffende verdieping eerst de wifi even uit te zetten en daarna weer aan. Dan (pas) verbindt het mobiel met het betreffende wifi punt. 
Dit had ik voor de modem update niet en is ook niet echt gebruikersvriendelijk. Is dit bekend bij KPN en kan dit nog worden opgelost? Het lijkt er dus op dat het modem nu zo sterk het signaal uitzendt dat dit het signaal van de wifipunten overstemt of iets dergelijks? 
Alvast bedankt voor het meedenken.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@RKlaassen, ik kan me voorstellen dat dat niet handig is. Het kan zijn dat de afstand tussen de verschillende punten daarin meespeelt, is het mogelijk om ze iets dichter bij hete modem te zetten, waardoor de afstanden wat korter worden? Dat kan hierbij helpen. 

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 10 maart 2025

@Jasper van KPN Bedankt weer voor je reactie. Inmiddels is het bij mij helemaal in orde. Ik werd uiteindelijk getriggerd door een opmerking van iemand ​@BlondMM in dit topic

De aanpassingen waarna het allemaal goed liep (ook de mest):

1. Eerst zowel Modem als SW 1 punten harde reset gegeven en weer op de juiste manier aangesloten en verbonden met elkaar.
  2. Bij Wifinetwerk > Wifinetwerk - Beveiliging aangepast naar WPA2-Personal
  3. Bij Wifinetwerk > Wifisignaal de instellingen aangepast aan/ gelijk gemaakt aan de instellingen van de SW 1 punten namelijk:
  1. Want bij de Thuisnetwerk > Topologie zag ik bij de SW 1 punten bij WIFI-radio deze instellingen staan:

En na deze aanpassing bleef alles stabiel werken, ook de mesh functie (dus overname van de SW 1 punten zodra ik naar 1e of 2e verdieping ga). 

Conclusie (in mijn geval althans): 

Het is raadzaam dat wij als gebruikers (Modem V12 icm SW 1 punten) de instelling ‘wifistandaard’ gelijk moeten trekken. De SW1 komt inderdaad niet verder dan 802.11n en 802.11ac (Wi-Fi 4 en 5). De standaard wifi-instellingen (zie eerste plaatje hierboven) van de V12 waren (lees: zijn) ingesteld op (samenwerking met) de SW2 (die ook 802.11ax (Wi-Fi 6) doen).

Dit botst blijkbaar met elkaar in een mesh setup, waardoor clients in de war raakten en zorgde het voor slechte communicatie onderling...

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 10 maart 2025
RKlaassen schreef:

@Jasper van KPN Bedankt weer voor je reactie. Inmiddels is het bij mij helemaal in orde. Ik werd uiteindelijk getriggerd door een opmerking van iemand ​@BlondMM in dit topic

De aanpassingen waarna het allemaal goed liep (ook de mesh):

1. Eerst zowel Modem als SW 1 punten harde reset gegeven en weer op de juiste manier aangesloten en verbonden met elkaar.
  2. Bij Wifinetwerk > Wifinetwerk - Beveiliging aangepast naar WPA2-Personal
  3. Bij Wifinetwerk > Wifisignaal de instellingen aangepast aan/ gelijk gemaakt aan de instellingen van de SW 1 punten.

Ik ben blij voor je dat het goed werkt en dat je het hebt gecheckt. Helaas was ik er al bang voor dat met verschillende verbindingstypes apparaten blijven hangen aan een mesh-punt. Dus hoe verder op afstand, hoe beroerder het signaal en de performance.

Tja, ikzelf weet even niet hoe verder. Hier zoals besproken een Box 12, twee SW2's en twee SW1's. De eerste drie zijn het recentst en kunnen hogere snelheden aan. De SW1's zijn nu de bottleneck en het zou betekenen dat ik m'n gehele wifi-setup naar beneden moet afstellen (ondanks de gedane moeite van KPN om alles op de nieuwe softwarelaag te brengen; die is echt wel vlot geworden).

Persoonlijk wil ik van de SW1's af. Het mixt en matcht niet lekker. Ik heb meerdere recente apparaten die op Wi-Fi 6 kunnen draaien, daar betaal ik voor om de komende jaren een stabiele mesh in huis te hebben en houden.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 11 maart 2025

@BlondMM Jij ook bedankt voor jouw eerdere opmerking en reactie. Dit was/is dus inderdaad het punt zo lijkt. ​@Jasper van KPN Prima dus om alles op de nieuwe softwarelaag te hebben gebracht maar dit is eigenlijk vooral (lees: alleen) gunstig en werkbaar voor de situatie modem V12 i.c.m. SW 2 punt(en). De default wifi instellingen op de V12 zijn nu ingesteld voor ‘samenwerking’ met de (snelheden van) de nieuwere SW 2’s en dus niet voor de SW 1’s (mede gezien ook door de vele issues die hierover gaan in andere topics). 
In het geval van ​@BlondMM zou ik als KPN zijnde ter compensatie de twee SW1’s gratis vervangen voor SW 2’s, want eerlijk gezegd kan het niet zo zijn dat je door deze aanpassing (waar wij de dupe van zijn) hierdoor je hele wifi-setup naar beneden moet afstellen en daarmee (veel) lagere snelheden behaald. En eigenlijk vind ik dat alle klanten met SW 1’s icm de V12, indien gewenst, vervangende SW 2’s moeten krijgen. Voor mijn (thuis) werk is een snel en stabiel netwerk van essentieel belang namelijk. We betalen er per slot van rekening genoeg voor.

Benieuwd naar je reactie ​@Jasper van KPN 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025

Hier gisteren ook een sms en mail gehad van KPN ivm update van de BOX 12. Ook de SW2’s zouden de software update ontvangen. Maar helaas, vannacht niets gebeurd. Tenminste ik zie geen veranderingen. Misschien heeft KPN het wel geprobeerd maar daar zie of hoor ik nog niets van.

Ik zou ook niet weten of een reset me wat zou brengen. Denk maar weer geduldig afwachten.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 11 maart 2025

@Mazzie66 Zie de reactie van ​@Jasper van KPN eerder in dit topic. 

“Soms kan het modem niet bereikt worden bij een update, waardoor die niet uitgevoerd kan worden. Het doen van een reset kan dan helpen. Niet om de update direct te krijgen, maar zodat het modem zich opnieuw aanmeldt bij de updateserver. Je zult opnieuw een sms aankondiging krijgen en dan zal de update opnieuw geprobeerd worden. Je kunt 'm in afwachting daarvan niet forceren, dat is nog even afwachten.”

Het doen van een harde reset van het modem was bij mij inderdaad de oplossing. Modem kon blijkbaar tijdens de eerste update poging niet bereikt worden, want na de reset kreeg ik een paar dagen later weer een sms en in die nacht was de update wel goed gegaan.

Dus (hard) resetten en even wachten op de volgende sms lijkt me.   ​​​​​

Jasper van KPN
Moderator

Je kunt inderdaad de reset doen ​@Mazzie66, dan meldt het modem zich opnieuw aan bij de updateserver en dat vergroot de kans voor de volgende keer dat je het bericht krijgt. 

De constatering van de bandbreedte die anders was is een interessante inderdaad ​@RKlaassen, die is nu toegevoegd aan de update zodat mensen het daar ook kunnen vinden als stap om te proberen. Het vervangen van de SW-punten is niet mogelijk. Het is een beetje knutselen soms, maar ze werken nog wel goed.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 11 maart 2025
Jasper van KPN schreef:

Je kunt inderdaad de reset doen ​@Mazzie66, dan meldt het modem zich opnieuw aan bij de updateserver en dat vergroot de kans voor de volgende keer dat je het bericht krijgt. 

De constatering van de bandbreedte die anders was is een interessante inderdaad ​@RKlaassen, die is nu toegevoegd aan de update zodat mensen het daar ook kunnen vinden als stap om te proberen. Het vervangen van de SW-punten is niet mogelijk. Het is een beetje knutselen soms, maar ze werken nog wel goed.

Nou, dat heb ik gedaan @Jasper van KPN . Maar helaas geeft dat ook veel hickups nu in m’n WiFi. Natuurlijk had ik dat hiervoor niet en liep alles best gesmeerd. Jammer voor nu maar eens kijken wat de beloofde update doet. Mocht ie komen vandaag of morgen…..🤞🏻

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 13 maart 2025

Kleine update ​@Jasper van KPN, ​@Mazzie66 en ​@BlondMM. Heb vandaag mijn (2) SW1 punten vervangen door 2 nieuwe (van KPN gehuurde) SW 2 punten. Modem eerst weer harde reset gegeven, toen de SW2 punten eerst geïnstalleerd middels deze handleiding) en daarna de 2 SW2 punten draadloos op resp. verdieping 1 en 2 gezet. Fingers crossed maar tot nu toe een uitstekende (supersnelle) verbinding en mesh functionaliteit (apparaten nemen de wifi van de SW 2 punten over bij verplaatsing van verdiepingen). Dit alles met de standaard instellingen via de V12 modem, d.w.z. Beveiliging: WPA2-WPA3-Personal en met op zowel de V12 modem als op de wifipunten de standaard wifi settings, te weten:

Jasper van KPN
Moderator

De instellingen zijn wel iets anders zo te zien, geen standaard voor 2.4 GHz en een andere bandbreedte voor 5 GHz. Dat laatste kan ook komen door het hardware verschil tussen beide SuperWifi modellen. De SuperWifi2 is een paar jaar nieuwer dan de SuperWifi1, wat daarbij een verbetering kan geven.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 14 maart 2025

@Jasper van KPN Dank voor je reactie. Tot op heden gaat het goed met deze instellingen op de V12 icm de SW2 punten. Wat ik alleen niet begrijp is dat bij de default instellingen van zowel de V12 als de SW2 punten er niks (standaard) is ingevuld bij 2,4 GHz wifistandaard. Wat is hier de reden van? Want bij mijn vorige configuratie V12 met de SW1 punten was dit ook al het geval.

• Topper
  • 18 reacties
  • 15 maart 2025

Beste @RKlaassen, ik kom na de update niet meer in mijn modem. Welke url gebruik jij om erin te komen?

Met vriendelijke groeten,

Carlo

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 15 maart 2025

Dag ​@Carlo83_ De URL is na de update hetzelfde: http://mijnmodem.kpn of anders kun je het ook via http://192.168.2.254 proberen.
Als je er helemaal niet meer bij komt, zou misschien een harde reset kunnen helpen (even naar beneden scrollen op die pagina)?

• Topper
  • 18 reacties
  • 15 maart 2025

Super, dank je wel! Ik kom er weer in.

Reageer