Skip to main content
Update

SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06

Categorie:SuperWifi 1
  • 10 februari 2025
  • 182 reacties
  • 10246 keer bekeken
SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06
Toon eerste bericht

182 reacties

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28488 reacties
  • 6 maart 2025
PJB1969 schreef:

Ik weet niet of een ander probleem hier al voorbij is gekomen nl dat ik geen vpn verbinding meer krijg met mijn werk.

Voor de update geen probleem maar nu met geen mogelijkheid meer.

Via de ingebouwde simkaart in de laptop lukt en ook via de wifi van de buren welke op Ziggo zitten.

Van alles geprobeerd maar helaas globalprotect van Paloalto krijgt geen verbinding.

Ik zag dat je hier ook een los topic voor hebt aangemaakt, ​@PJB1969. Dat is hiervoor ook de betere plek. Want de update voor de SW1, waar deze product update voor is, heeft daar in ieder geval geen invloed op.  

Allemaal leuk en aardig KPN, maar ik heb 4 SW1 punten gekocht bij KPN voor destijds € 100,-- stuk. Het heeft 4 jaar super goed gefunctioneerd en na een update van KPN werkt het niet meer.

Jullie levereren gewoon niet meer waar ik voor betaal. Deze hele update is een totale mislukking voor 

SW1 bezitters.

Ik heb alle tips en trucks gedaan, maar 3 van de vier werken nog steeds niet naar behoren. Elke dag staat er wel 1 of meer op rood. 7 stappen volgen en ja hoor het werkt weer voor een paar uur. Dagen heb ik er aan besteed inmiddels.

En kom nu niet aan met weer tips, want ik heb ze allemaal geprobeerd en niks geeft een blijvend resultaat.

Kortom ik ben er klaar mee.

Dus KPN:

1) Hoe gaan jullie dit oplossen en binnen welke termijn?

1. Welke compensatie gaan jullie SW1 bezitters geven voor het niet werken?
  1. Gaan jullie gratis SW 2 punten verstrekken?
  2. Weet iemand een andere provider waar het wel werkt.  Gaan we daar heen.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27598 reacties
  • 7 maart 2025
Luna de hond schreef:

Allemaal leuk en aardig KPN, maar ik heb 4 SW1 punten gekocht bij KPN voor destijds € 100,-- stuk. Het heeft 4 jaar super goed gefunctioneerd en na een update van KPN werkt het niet meer.

Jullie levereren gewoon niet meer waar ik voor betaal. Deze hele update is een totale mislukking voor 

SW1 bezitters.

Ik heb alle tips en trucks gedaan, maar 3 van de vier werken nog steeds niet naar behoren. Elke dag staat er wel 1 of meer op rood. 7 stappen volgen en ja hoor het werkt weer voor een paar uur. Dagen heb ik er aan besteed inmiddels.

En kom nu niet aan met weer tips, want ik heb ze allemaal geprobeerd en niks geeft een blijvend resultaat.

Dus KPN:

Erg spijtig dat het (nog) niet lukt maar op een paar hele zeldzame gevallen na zou je het- na wat aanpassingen - allemaal weer prima aan de praat moeten krijgen.

De enige manier om daar stappen in te maken is samen analyseren .  Daar is dit topic niet geschikt voor. Dan kun je het beste een eigen topic aanmaken.

Zoals gezegd: met de nodige tweaks is het in de meeste gevallen weer prima werkend te krijgen. Wij zijn onder de streep geen helpdesk. We kunnen je in je eigen topic adviseren. Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt zullen we je adviseren om een terugbel afspraak te maken voor één op één assistentie.  Ik kan je in ieder geval verzekeren dat we je niet met ‘kapotte’  SW1’s laten zitten. 

Erwin van KPN schreef:
Luna de hond schreef:

SW1 bezitters.

Dus KPN:

Erg spijtig dat het (nog) niet lukt maar op een paar hele zeldzame gevallen na zou je het- na wat aanpassingen - allemaal weer prima aan de praat moeten krijgen.

De enige manier om daar stappen in te maken is samen analyseren .  Daar is dit topic niet geschikt voor. Dan kun je het beste een eigen topic aanmaken.

Zoals gezegd: met de nodige tweaks is het in de meeste gevallen weer prima werkend te krijgen. Wij zijn onder de streep geen helpdesk. We kunnen je in je eigen topic adviseren. Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt zullen we je adviseren om een terugbel afspraak te maken voor één op één assistentie.  Ik kan je in ieder geval verzekeren dat we je niet met ‘kapotte’  SW1’s laten zitten. 

Ik ben het helemaal met Luna de Hond eens.

Ik ben hier nu al vanaf 26-02 mee bezig en mijn geduld is ook op. ik ben vanaf de eerste dag af aan al bezig om het weer in de benen te krijgen samen met de helpdesk medewerkers, inmiddels tig keer het hele spul opnieuw opgebouwd. maar volgens mij weet KPN het ook niet meer. Na de laatste keer contact met de helpdesk ben ik niet verder gekomen, Het contact met de medewerker verliep plezierig en hij was erg meedenkend. Hij heeft mij 3 dagen bijgestaan en belde netjes terug op de afgesproken tijdstippen, we hebben van alles geprobeerd en ook hij was door zijn ideeën heen. Als het nog niet goed zou zijn moest ik maar een post hier doen en hier zou ik verder geholpen worden. Dat gedaan maar hulp blijft uit op een paar tips na die ik al duizend keer gehoord en geprobeerd heb.

Geen reactie meer gehad op deze post en ik zit hier met de problemen. 

We voelen ons nu in de steek gelaten.

Wij zijn al jaren klant bij KPN met alles zowel mobiel als internet en TV maar dat heeft zijn langste tijd nu wel geduurd als er geen oplossing komt. 

Onze loyaliteit wordt aardig op de proef gesteld

***KPN kom met een oplossing!!!***

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27598 reacties
  • 7 maart 2025

​@Inspector_Gadget : je hebt een topic aangemaakt en vandaag gereageerd. 

We zijn geen chat dienst en het is nu weekend.  Mijn collega die jouw topic op naam heeft zal daar vanzelf weer in reageren.   Zoals eerder gezegd. We laten je niet met kapotte SW1's zitten maar we willen uiteraard wel eerst alles geprobeerd hebben om het aan de praat te krijgen. 

We laten je niet met kapotte SW1's zitten maar we willen uiteraard wel eerst alles geprobeerd hebben om het aan de praat te krijgen. 

Ja leuk, KPN, maar ik heb alles al geprobeerd en het werkt niet. Weekend? Tja, das leuk voor jouw, maar wij hebben een k. wifi.

En daarbij beantwoord je mijn vragen niet.

• Slimmerik
  • 88 reacties
  • 8 maart 2025

WPA3 aangezet toevallig? Dat werkt niet op een sw1, zelf net terug gezet naar WPA2 en zie meer devices connecten met mijn SW1 punten.

• Topper
  • 23 reacties
  • 8 maart 2025
Erik van KPN schreef:

​@Sjakie1970,  een vraag voor je. Hoe staat de WPA instelling op je Box 12? Als deze op WPA 3 staat, wil je hem dan eens op WPA 2 zetten, en kijken of dat verbetering brengt. Als dat al zo is, of het doet niets, wil je eens IPv6 uitzetten en kijken of dat verbetering brengt?

​@Inspector_Gadget, ik zie dat jij inmiddels ook een los topic hebt aangemaakt. Gaan we met jou daar verder, voor het gemak.  

Nou, fingers nog even crossed, maar vooralsnog lijkt het nu te werken.

WPA stond op een stand WPA2-WPA3-Personal dus teruggezet naar WPA2. 

IPv6 uitgezet.

Vraag is natuurlijk wat dit eigenlijk betekent?

WPA heeft vooral met security te maken dacht ik. Nou, daar kan ik wel mee leven. Ik las ook hier ergens dat WPA3 simpelweg niet werkt met SuperWiFi 1 extenders. Ok.

Maar IPv6 is volgens mij wel echt een flinke verbetering, dus vraag me af wat ik nu mis.

Misschien kan ik het komende dagen ook weer eens een keer aanzetten en kijken wat er gebeurt.

• Slimmerik
  • 88 reacties
  • 8 maart 2025

ipv6 heb ik aanstaan en zie wel apparaten connecten met mijn sw1 punten, dus dat lijkt me geen issue. ik zie wel een stuk minder devices dan ik zou verwachten op die punten.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Het klopt dat WPA met de beveiliging van je Wifi netwerk te maken heeft. Het wordt ook wel Wifi-versleuteling genoemd. WPA3 geeft ten opzichte van WPA2 nog een hoger beveiligingsniveau en gezien de toekomstige cyberdreigingen en aanvallen is het nodig om dit te blijven verbeteren. Maar dat betekent niet dat je met WPA2 niet meer goed beveiligd bent. Je bent al goed beveiligt met WPA2 en met WPA3 komt daar nog een tandje bovenop.

Als je IPv6 uitzet dan bestaat het risico dat je sommige website niet meer kunt bereiken. Dat zijn dan alleen IPv6-only websites, maar eerlijk gezegd zijn bijna alle websites ook via IPv4 te bereiken. Dit is ook weer meer een toekomstding waarbij het gangbaarder zal zijn dat er meer en meer IPv6 only websites zullen zijn. Je kunt eens proberen om IPv6 weer aan te zetten ​@Sjakie1970, want het zal meer de WPA-versleuteling zijn die een rol speelde bij je Wifi problemen. 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 8 maart 2025
BlondMM schreef:
Arjan van KPN schreef:
BlondMM schreef:

Kunnen we al concluderen waar het probleem ligt? Ik hou één van de SW1's maar bekabeld in de meterkast aangesloten in de hoop dat ‘iemand’ bij KPN nogmaals een geforceerde update aftrapt.

Het probleem is bekend en we zijn nog aan het bekijken hoe dit opgelost kan worden. Via de Product Updates wordt je in ieder geval op hoogte gehouden van de veranderingen en toekomstige updates (waarin dit hopelijk snel wordt meegenomen).

Gisteren een mail van KPN ontvangen waarmee duidelijk wordt dat de SW1's eindelijk zelf de nieuwe software ontvangen wanneer handmatig gereset en voor dit doel even bekabeld aan het modem hangen.

• Voor de beste Wifi ervaring is je V12 modem al voorzien van de nieuwste KPN software. De bijbehorende software voor je (witte) SuperWifi punten is sinds kort ook beschikbaar. Daarmee kan het (witte) SuperWifi punt beter samenwerken met je modem voor een optimale Wifi dekking. Hoe je deze software eenvoudig zelf kunt installeren: lees hier.

Ik kan bevestigen dat hier zowel de Box 12 als de twee SW2's en nu ook de twee SW1's allemaal op de nieuwe software draaien. Het is even afwachten of de mesh goed werkt d.w.z. zoals door anderen geconstateerd of de witte schoteltjes nog devices naar zich toetrekken.

Voor nu bedankt voor de update.

We zijn ruim een week verder en ik vind de performance matig geworden. WPA2 staat ingesteld, alle extenders zijn in de lucht. De SW1's moest ik van de week opnieuw starten, want ze waren in het ‘rood’ geschoten. Hierna geen problemen meer gehad. Ook zijn een aantal apparaten vanzelf met de SW1's gaan verbinden.

Wat betreft die performance: als een client een goede verbinding heeft, is de (reactie)snelheid redelijk. Ik heb echter ook een smartphone die regelmatig staat te wachten op doorvoer van data. Het is dan niet de connectie of het bereik, het is zuiver wachten op gegevens in apps en websites.

Zoals ik ergens op pagina 1 schreef, ben ik geen voorstander van gemixte hardware aan de zendkant. Vanuit ervaring zijn er vaak handshake problemen tussen verschillende AP of mesh chipsets. Ook de functionaliteit wisselt, omdat de vorige generatie minder ondersteunt. Gevolg: wachten op elkaar.

Daarom de vraag of wij als gebruikers de instelling ‘wifistandaard’ moeten gelijktrekken. De SW1 komt niet verder dan 802.11n en 802.11ac (Wi-Fi 4 en 5), de SW2 doet ook 802.11ax (Wi-Fi 6).

In hoeverre botst dit met elkaar in een mesh setup, raken clients in de war en zorgt het voor vertraging?

Links is de generieke instelling, midden en rechts de individuele settings op de SW2 en SW1 extenders. A.u.b. geen discussies over bandbreedte of kanalen, dit zijn gangbare waardes.

Erwin van KPN schreef:

​@Inspector_Gadget : je hebt een topic aangemaakt en vandaag gereageerd. 

We zijn geen chat dienst en het is nu weekend.  Mijn collega die jouw topic op naam heeft zal daar vanzelf weer in reageren.   Zoals eerder gezegd. We laten je niet met kapotte SW1's zitten maar we willen uiteraard wel eerst alles geprobeerd hebben om het aan de praat te krijgen. 

MeNTaL_TOv2 schreef:

WPA3 aangezet toevallig? Dat werkt niet op een sw1, zelf net terug gezet naar WPA2 en zie meer devices connecten met mijn SW1 punten.

Nee, dat is het probleem niet, staat gewoon op WPA2-personal

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

​@Luna de hond Zou je hier dan een eigen topic voor aan willen maken? Dan kunnen we het daar verder met je oppakken. 🙂

​@BlondMM Je kunt de instellingen gelijkzetten om te zien of het dan beter gaat. Goede wifi is van zoveel factoren afhankelijk dat ik niet concreet kan zeggen of het dan beter zal gaan, maar instellingen aanpassen tot je verbetering merkt is altijd aan te raden. 
Je kunt eventueel ook een Extra Wifi aanmaken om te kijken hoe het gaat als je apparaten daarmee verbonden zijn. Daar kun je ook een flink aantal instellingen aanpassen zonder dat je aan de hoofdwifi sleutelt. 

Mocht je daarmee geen verbetering merken, wil jij dan ook een eigen topic aanmaken? 

• Topper
  • 23 reacties
  • 8 maart 2025
Sjakie1970 schreef:
Erik van KPN schreef:

​@Sjakie1970,  een vraag voor je. Hoe staat de WPA instelling op je Box 12? Als deze op WPA 3 staat, wil je hem dan eens op WPA 2 zetten, en kijken of dat verbetering brengt. Als dat al zo is, of het doet niets, wil je eens IPv6 uitzetten en kijken of dat verbetering brengt?

​@Inspector_Gadget, ik zie dat jij inmiddels ook een los topic hebt aangemaakt. Gaan we met jou daar verder, voor het gemak.  

Nou, fingers nog even crossed, maar vooralsnog lijkt het nu te werken.

WPA stond op een stand WPA2-WPA3-Personal dus teruggezet naar WPA2. 

IPv6 uitgezet.

Vraag is natuurlijk wat dit eigenlijk betekent?

WPA heeft vooral met security te maken dacht ik. Nou, daar kan ik wel mee leven. Ik las ook hier ergens dat WPA3 simpelweg niet werkt met SuperWiFi 1 extenders. Ok.

Maar IPv6 is volgens mij wel echt een flinke verbetering, dus vraag me af wat ik nu mis.

Misschien kan ik het komende dagen ook weer eens een keer aanzetten en kijken wat er gebeurt.

Nou, het is weer zover hoor… â€˜Verbonden zonder internet’ zegt mijn smartphone, dat terwijl ik vlak naast mijn modem zit te werken. 

Nu weet ik het dus ook niet meer… help!!!!

• 3700 reacties
  • 8 maart 2025

Het is bij mij in huis nu een beetje een rommeltje volgens mij. Ik heb een v10 die geupdate is naar nieuwe firmware. Met daar achter een eigen router. Achter die eigen router heb ik de SuperWiFi's. 1 zwarte met nieuwe firmware. En witte SuperWiFi's. 1 daarvan heb ik vorige week laten updaten door hem even rechtstreeks aan de v10 te hangen. Daarna heb ik hem weer achter de eigen router gehangen en koppelde die mooi met de zwarte SuperWiFi. De andere 2 witte SuperWiFi's hadden nog oude firmware en dat wilde ik eigenlijk nog zo houden. Maar vanmiddag had 1 van deze 2 in al zijn wijsheid ook maar even besloten om te updaten. Denk ik. Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar ik denk dat ik nu nog maar 1 witte SuperWiFi met oude firmware heb.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
Sjakie1970 schreef:

Nou, het is weer zover hoor… â€˜Verbonden zonder internet’ zegt mijn smartphone, dat terwijl ik vlak naast mijn modem zit te werken. 

Ai, het was niet toevallig dat het internet even weg was en het nu gewoon weer werkt? 
Zo niet, wat als je dan inlogt op je modem en naar het tabblad WiFi-Radio gaat? Kijk daar in de instellingen van de SuperWifi en zet ze als volgt: 

Helpt dat misschien? 

Zo niet, wil je dan een eigen topic aanmaken hiervoor? Dan pakken we het daar verder met je op. 

​@Marlon92 

Als je de webinterface van het modem opent zie je in het midden, onder de afbeelding van het modem, de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar SAH. Zo kun je controleren welke punten wel en niet over zijn. 

• Topper
  • 23 reacties
  • 8 maart 2025
Sanne van KPN schreef:
Sjakie1970 schreef:

Ai, het was niet toevallig dat het internet even weg was en het nu gewoon weer werkt? 
Zo niet, wat als je dan inlogt op je modem en naar het tabblad WiFi-Radio gaat? Kijk daar in de instellingen van de SuperWifi en zet ze als volgt: 

Helpt dat misschien? 

Zo niet, wil je dan een eigen topic aanmaken hiervoor? Dan pakken we het daar verder met je op. 

​@Marlon92 

Als je de webinterface van het modem opent zie je in het midden, onder de afbeelding van het modem, de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar SAH. Zo kun je controleren welke punten wel en niet over zijn. 

Dank voor de hulp en snelle reacties. Heb in ieder geval de modem maar weer eens opnieuw gestart.

Ik heb alles hierboven gecheckt en SuperWifi's  stonden inderdaad al zo ingesteld. Als ik op die networkknop klik op het inlog scherm zie ik inderdaad netjes mij twee SW1 extenders, dus dat lijkt op het eerste gezicht ook goed. Wacht eerst nog maar eens een dagje af en kijken wat er gebeurt. Anders kom ik inderdaad wel terug met een eigen topic.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 maart 2025

Bij mij is de Box12 vorige week geupdate. Ik heb 3 altijd bekabeld aangesloten Superwifi 1's (de meeste via een paar switches op verschillende verdiepingen, en 1 Superwifi in de garage, draadloos.

Na wat gedoe in de nieuwe interface (via 192 etc) alle 4 netjes in de typologie zichtbaar, lampjes groen. Maar ALLE apparaten in huis connecteren aan de Box12 (met dus deels belabberde dekking), nooit aan de Superwifi's, hoe dicht je er ook bij staat.

Iemand een oplossing voor de zogenaamd wel geconnecteerde, maar niet echt  werkende Superwifi's? 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

​@MVG66 Zou je in je modem willen controleren wat de WPA instelling is? Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.

Als dat niet helpt, zou je een SuperWifi punt dan ook eens rechtstreeks bekabeld op de Box 12 aan willen sluiten? Ik ben benieuwd of de apparaten er dan wel mee kunnen verbinden. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 maart 2025

Sanne, dank voor t snelle antwoord. Helaas, wifi stond en staat op WPA2 personal. Eén van de superwifis zit altijd al direct op 1vd 4 poorten van de Box aangesloten,  en ook op dat punt dus geen 'geconnecteerde apparaten'). En dat punt heb ik ook al gereset (kabel eruit, paperclip, etc)

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Jammer, dan is dat het niet. Dan moeten we verder analyseren. Zou je dan een schone installatie van de SuperWifi punten uit willen voeren?
Dat kost even wat werk en tijd, maar ik hoop dat ze daarna wel verbinding krijgen. Kun je in de tussentijd van het weer genieten misschien, terwijl alles weer opstart. 🙂

Mocht ook dat niet werken, wil je hiervoor dan een eigen topic aanmaken? Dan pakken we het daar verder met je op.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 maart 2025

ok, ik ga beginnen met die 'schone installatie' en meldt me weer.

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 100 reacties
  • 9 maart 2025
RonaldM01 schreef:
Alexandra van KPN schreef:

Komen jullie verder met de tip van ​@MH71

Hi Alexandra, de SuperWifi 1 punten zijn bij mij ook een beetje 'werkeloos'.

Maar ik heb nu 3 dagen alles 'werkend', dat wil zeggen de SuperWifi 1 punten branden groen en de V10 ook.

Ik heb daarvoor meerdere keren de Wifi punten gereset, maar ook de Wifi punten inclusief de V10. Alles ruim de tijd gegeven om op te starten = ongeveer 30 minuten per apparaat. En dan heb ik het alleen over het opstarten, niet over het verplaatsen, omwisselen etc.

Misschien nu even de ontwikkelaars laten kijken of er ergens een bugje zit, voor dat ik weer een weekend bezig ben? 🫣

Op de een of andere manier werkt de handover niet tussen de SuperWifi punten, en wordt er pas overgezet als ik de wifi van de mobieltjes en tablet uit en weer aan zet. 

​Zie de eerste en tweede schermafdruk, wifi zakt in terwijl ik geruime tijd (minstens 20 minuten) naast SuperWifi punt 2 zit. En er wordt pas overgeschakeld als ik de wifi uit zet en weer aan. Je ziet dan ook gelijk prima ontvangt. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

​@RonaldM01 Ik heb je eerdere berichten doorgenomen, maar ik kan zo snel niet vinden of je de SuperWifi punten al bekabeld hebt getest. Zijn ze rechtstreeks aangesloten op je modem? Zo niet, zou je dat eens willen proberen? Ik ben benieuwd of de apparaten in huis er dan wel verbinding mee kunnen maken. 

Hallo, wat is het advies met de WPA instellingen als beide SW 1 en 2 punten gebruikt, op WPA2 of 2en3?

Reageer