Ik heb een Experia V10-modem met firmware V10.C.25.01.05.
Ik zie veel gedropte pakketten in de Linux IFCONFIG command in de LAN UTP-verbinding tussen de Experia-modem en mijn pc.
Nadat ik de verbinding had gecontroleerd, ontdekte ik dat de ethernet broadcast frames waren:
Type 0x88E1 Homeplug AV Type 0x887B Homeplug Type 0x8100 802.1Q VLAN
Waarom zendt de Experia V10 deze vreemde frames uit naar het interne netwerk ?
En met welk doel ?
Ik heb nergens netwerkextenders (via een stopcontact) in mijn netwerk.
Kan iemand hier antwoord op geven ?
De Experia V10 zendt ook IPV6 Ping-frames uit (0x86DD), terwijl ik IPV6 expliciet heb uitgeschakeld in de Experia-configuratie.
Beste antwoord door Erik van KPN
Nee, ook met die update blijft dit. Het zijn namelijk heel normale pakketten.
De Homeplug pakketten zijn voor discovery. Deze worden periodiek uitgezonden door het modem om te kijken of er homeplugs aanwezig zijn. En zo ja, dan wordt er communicatie daarmee opgestart. Dus deze ga je ook zien als je geen Homeplugs hebt.
De 802.1Q VLAN is voor gastwifi. Deze dient om een pad te bieden waarop gastwifi verkeer vanuit aangesloten Wifipunten bij het modem binnen kan komen. Meer over hoe gastwifi functioneert lees je onderaan het volgende artikel.
Ook als je geen Wifipunten in gebruik hebt is dit protocol wel aanwezig vanuit een discovery principe. Zodat het stand-by staat als je wel Wifipunten toevoegt en/of gastwifi daarop activeert.
En hetzelfde geldt ook voor de IPv6 frames. Het uitzetten van IPv6 in het modem zorgt ervoor dat jouw uitgaande verkeer naar het internet toe geen IPv6 gebruikt. Maar binnen je interne netwerk kan het nodig zijn om IPv6 apparaten in staat te stellen om via DHCP6 gegevens van het modem te achterhalen. Daarvoor zijn deze frames.
Nee, ook met die update blijft dit. Het zijn namelijk heel normale pakketten.
De Homeplug pakketten zijn voor discovery. Deze worden periodiek uitgezonden door het modem om te kijken of er homeplugs aanwezig zijn. En zo ja, dan wordt er communicatie daarmee opgestart. Dus deze ga je ook zien als je geen Homeplugs hebt.
De 802.1Q VLAN is voor gastwifi. Deze dient om een pad te bieden waarop gastwifi verkeer vanuit aangesloten Wifipunten bij het modem binnen kan komen. Meer over hoe gastwifi functioneert lees je onderaan het volgende artikel.
Ook als je geen Wifipunten in gebruik hebt is dit protocol wel aanwezig vanuit een discovery principe. Zodat het stand-by staat als je wel Wifipunten toevoegt en/of gastwifi daarop activeert.
En hetzelfde geldt ook voor de IPv6 frames. Het uitzetten van IPv6 in het modem zorgt ervoor dat jouw uitgaande verkeer naar het internet toe geen IPv6 gebruikt. Maar binnen je interne netwerk kan het nodig zijn om IPv6 apparaten in staat te stellen om via DHCP6 gegevens van het modem te achterhalen. Daarvoor zijn deze frames.
Ik gebruik geen wifi in de Experia V10, noch de standaard wifi, noch die voor gasten. Deze wifi-verbinding staat expliciet uit in de Experia V10.
Dus waarom zou de Experia dan nog steeds iets in het interne netwerk voor wifi willen detecteren?
Wat betreft DHCP voor IPV6: het is toch zeker een apparaat dat actief de DHCP IPV6-service aanvraagt; de Experia V10 zou stil moeten blijven zolang de service niet wordt aangevraagd.
Het aantal frames dat in het interne netwerk wordt gedropt, is niet gering. Binnen 24 uur zijn het er ongeveer 6000.
Als je dit allemaal niet wilt, gebruik dan een eigen router ofzo. Als je de Experiabox gebruikt, dan zal je dit moeten accepteren. KPN gaat er echt niks aan veranderen.
Het gaat er ook niet om dat de Box inhoudelijk met de Homeplugs iets doet, hij wil alleen weten of ze er zijn. Homeplugs, net als alle andere aangesloten apparaten, zijn wel onderdeel van je netwerk. En worden van daaruit dus weergegeven in het topologieoverzicht en de lijst van verbonden apparaten. Dat kan de Box alleen doen als hij ook weet dat ze er zijn. En daar zijn deze broadcast frames voor.
Rajfnd schreef:
Ik gebruik geen wifi in de Experia V10, noch de standaard wifi, noch die voor gasten. Deze wifi-verbinding staat expliciet uit in de Experia V10.
Dus waarom zou de Experia dan nog steeds iets in het interne netwerk voor wifi willen detecteren?
Omdat de Box niet weet dat jij niet van plan bent de wifi aan te zetten. Het is een ‘dom’ apparaat, hij doet waarvoor hij geprogrammeerd is. En dat is, onder andere, kijken of er wel wifipunten aangesloten zijn/worden en of daar gastwifi op geactiveerd is.
Rajfnd schreef:
Wat betreft DHCP voor IPV6: het is toch zeker een apparaat dat actief de DHCP IPV6-service aanvraagt; de Experia V10 zou stil moeten blijven zolang de service niet wordt aangevraagd.
Niet altijd. En we maken het de klant liever makkelijk door de Box zelf ook z'n deel te laten doen.
Maar verder ook dit.
Marlon92 schreef:
Als je dit allemaal niet wilt, gebruik dan een eigen router ofzo. Als je de Experiabox gebruikt, dan zal je dit moeten accepteren. KPN gaat er echt niks aan veranderen.
Dit is hoe onze boxen werken, dat gaan we niet veranderen. Als jij andere eisen hebt aan je netwerk dan is dat ook prima, maar dan ben je waarschijnlijk beter af met een eigen modem/router. Je bent er ook vrij in om een eigen modem/router aan te sluiten. Meer informatie daarover lees je op kpn.com/eigenmodem.
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.