Skip to main content
Vraag

Verkrijgbaarheid FRITZ!Box 5690 XGS

• 10 januari 2025
  • 60 reacties
  • 1491 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

De FRITZ!Box 5690 XGS is aangekondigd op 23 februari 2023 bij een computerbeurs in Barcelona en op 3 september 2024 bij de IFA nog eens om de mensen lekker te maken dat dit apparaat daadwerkelijk "bestaat". Je hoort of leest nu niets meer over dat apparaat; geen testen; geen verkoop; helemaal niets en dat maakt mij uiterst achterdochtig. AVM heeft nu alleen ingezet op de FRITZ!Box 5690 pro die eigenlijk al verouderd is nu die te koop is voor véél te véél geld.

Natuurlijk weet ik dat een ontwikkeling van een apparaat tijd kost en dat we leven in een vluchtige wereld. Maar een ontwikkeltijd van bijna twee jaar vind ik niet normaal. Of ben ik dan te ongeduldig?

Ik doe dus de voorspelling dat de FRITZ!BBox 5690 XGS dus nooit te koop zal zijn en wanneer die dan toch "ooit" eens te koop zal zijn die al sterk verouderd is.......

En waarom kijk ik halsreikend uit naar dat apparaat die een 10 Gbit/s WAN/LAN poort heeft? Dat zou het enigste apparaat zijn van AVM met zo'n snelle poort voor mijn interne netwerk. Een kpn box 14 is wat dat betreft de apparaten van AVM nu overduidelijk voorbij....… met “tig” 10 Gbit/s poorten.

60 reacties

• 5817 reacties
  • 10 januari 2025

Ja je bent veel te ongeduldig. 2 jaar ontwikkeltijd is helemaal niet lang voor zo'n apparaat. En waarom is de 5690 pro verouderd? Ding heeft WiFi 7. Dat hebben de meeste smartfoons en laptops nog niet eens.

Het kan zomaar wezen dat de 5690 XGS klaar is. Maar dat ze hem gewoon nog niet op de markt zetten omdat ze weten dat nu bijna geen hond dat ding gaat kopen voor 400 - 450 euro ofzo. Dus ze wachten misschien gewoon nog even totdat de markt er rijp voor is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 10 januari 2025

> Ja je bent veel te ongeduldig.

Maak dat je grootje maar wijs dat ik met twee jaar wachten ongeduldig ben. Nee, de belangstelling gaat nu uit naar de FRITZ!Box 5690 pro en de FRITZ!Box 5690 xgs is duidelijk in vergetelheid geraakt.

> En waarom is de 5690 pro verouderd? Ding heeft WiFi 7

Als je je er wat in wilt verdiepen zul je merken dat dit apparaat niet aan de veel te hoge verwachtingen voldoet die ze bij AVM een consument voorhouden/wijsmaken. Die veel te hoge verwachtingen staan breeduit op internet en die ga ik hier dan nog niet eens noemen……

Hoeveel apparaten hebben nu Wifi 7?  Maar heel weinig en consumenten worden nu dus lekker gemaakt met iets wat er eigenlijk nog- bijna- niet is.

De FRITZ!Box 5690 pro kost momenteel nog steeds de veel te hoge adviesprijs van € 369,--. Er zijn webwinkels waar dat apparaat te koop is voor € 419,--.

Voor zover ik nog haren op mijn hoofd heb denk ik er niet aan om een FRITZ!Box 5690 pro te kopen, omdat ik nu al weet daar spijt van te krijgen.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2731 reacties
  • 10 januari 2025

Ik heb AVM verlaten een tijdje geleden, te simpel met te weinig opties voor teveel geld.
Bezit nu Uinifi spullen, perfect!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 10 januari 2025

bnh schrijft: te simpel met te weinig opties.

Met simpel en te weinig opties ben ik het niet eens. Probeer maar eens zo'n apparaat rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten. Dus zonder een ONT!

Unifi heeft goede spullen ook voor veel geld maar om zo'n apparaat goed in te stellen is echt niet simpel. Ik heb namelijk een Unifi U6-LR en de beheersfunctie is dus erg ingewikkeld. Ook zo met de EdgeRouter X. Wil je gek worden dan raad ik iedereen aan om die apparaten te kopen cq aan te schaffen…….

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2731 reacties
  • 10 januari 2025

Oh ik vond het niet zo spanned om in te stellen, even goed inlezen en je komt er wel.
Direct op glas kan ook met Unifi, afhankelijk welke type je aanschaft.
Het ONT ertussen uitlaten geeft 0,0 voordeel, bij problemen geeft dit alleen extra gezeur met testen en support van KPN.

De Fritz!Box heeft enkel de extra optie om een VPN in te stellen, verder zijn ze gelijk aan een gewoon KPN modem kwa functies. Ja kan geen aparte VLAN's aanmaken niks.

EdgeRouter X is inderdaad is lastiger, daarom kan je beter de gewone nieuwere Unifi producten kopen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 10 januari 2025

Ik heb destijds al eens naar apparaten gevraagd die je rechtstreeks (buiten de FRITZ!Box 5530 en 5590 fiber) op XGS-glasvezel kunt aansluiten en toen moest ik -helaas- tot de conculusie komen dat die er (nog) niet betaalbaar voor een consument zijn.

bnh schrijft: Direct op glas kan ook met Unifi, afhankelijk welke type je aanschaft.

Je verraadt dan vast niet welk Unifi apparaat? Maar je spreekt jezelf tegen door te schrijven Het ONT ertussen uitlaten geeft 0,0 voordeel. Waaruit ik opmaak dat je wel degelijk de ONT gebruikt… problemen; extra gezeur; support kpn…...

Wat weet jij van de ONT ertussen uitlaten van de voordelen? Helemaal niets! Ik zal je de voordelen maar verraden: ten eerste kun je de 2.5 Gbit/s WAN/LAN5-poort gebruiken (normaal in gebruik met de WAN-poort met glasvezel) en ten tweede bespaar je stroom omdat je geen ONT gebruikt. Hoezo 0,0 voordeel?

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2731 reacties
  • 10 januari 2025
gensnet schreef:

Ik heb destijds al eens naar apparaten gevraagd die je rechtstreeks (buiten de FRITZ!Box 5530 en 5590 fiber) op XGS-glasvezel kunt aansluiten en toen moest ik -helaas- tot de conculusie komen dat die er (nog) niet betaalbaar voor een consument zijn.

bnh schrijft: Direct op glas kan ook met Unifi, afhankelijk welke type je aanschaft.

Je verraadt dan vast niet welk Unifi apparaat? Maar je spreekt jezelf tegen door te schrijven Het ONT ertussen uitlaten geeft 0,0 voordeel. Waaruit ik opmaak dat je wel degelijk de ONT gebruikt… problemen; extra gezeur; support kpn…...

Wat weet jij van de ONT ertussen uitlaten van de voordelen? Helemaal niets! Ik zal je de voordelen maar verraden: ten eerste kun je de 2.5 Gbit/s WAN/LAN5-poort gebruiken (normaal in gebruik met de WAN-poort met glasvezel) en ten tweede bespaar je stroom omdat je geen ONT gebruikt. Hoezo 0,0 voordeel?

• Stroomverbruik is echt nhil, ook niet belangrijk voor mij.
  • Bij Unifi is het afhankelijk van welk type router je gebruikt op welke poort hij komt (daar heb je niet het bekende Fritz!box 2.5 Gigabit poort issue die als WAN/LAN gebruikt wordt en daarom geeft het ONT eruit geen voordeel).

De gewone gateway routers van Unifi moeten via het ONT, de Dreammachine kan via de Glas aansluiting of WAN (wat je zelf wil).

ik gebruik inderdaad het ONT ertussen, doet prima ze werk!

• 5817 reacties
  • 11 januari 2025

De besparing op stroom is inderdaad nihil. Want die SFP module in de Fritzbox gebruikt ook stroom. Behoorlijk wat als ik dat zo hier en daar lees.

Bovendien lever je flink wat flexibiliteit in. Want zomaar ff een andere router gaat niet meer. Hoop moeilijk gedoe met opnieuw registreren enzo.

• 0 reacties
  • 11 januari 2025

@gensnet Al eens een wifi 7 router overwogen?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 11 januari 2025
gensnet schreef:

Met simpel en te weinig opties ben ik het niet eens. Probeer maar eens zo'n apparaat rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten. Dus zonder een ONT!

Met alle respect, maar waarom zou je dat willen, wat is het voordeel daarvan? 

En voordelen als "een apparaat minder" en "minder stroomverbruik" zijn daarbij natuurlijk niet echt steekhoudend.

Mijn advies is en zal altijd blijven, om de door de provider geleverde NTU/ONT te blijven gebruiken.

gensnet schreef:

Unifi heeft goede spullen ook voor veel geld maar om zo'n apparaat goed in te stellen is echt niet simpel. Ik heb namelijk een Unifi U6-LR en de beheersfunctie is dus erg ingewikkeld. Ook zo met de EdgeRouter X. Wil je gek worden dan raad ik iedereen aan om die apparaten te kopen cq aan te schaffen…….

De EdgeRouter is zo verschrikkelijk rijk aan functionaliteit dat ik echt niet anders meer zou willen. Nu stel ik, met een thuiskantoor (zakelijk vlan) en alle bijkomende VPN verbindingen naar kantoor en klanten, natuurlijk wel wat andere (zwaardere) eisen aan mijn router en dan kom je al snel op apparatuur zoals de EdgeRouter. En als mijn EdgeRouter 4 ooit vervangen moet worden dan gaat mijn voorkeur uit naar de Ubiquiti Clould Gateway Ultra. Overigens heeft die UCG Ultra een WAN poort van 2.5Gbps en dat is voor mij geen enkel issue, ik zie mij in de komende jaren toch geen abonnement nemen boven 1Gbps immers ons verbruik ligt veel lager.

Ik denk overigens dat het commercieel gezien slim zou zijn als KPN met een 2.5Gbps abonnement zou komen. 

• 5817 reacties
  • 11 januari 2025

Ik denk dat Gensnet 10 gbit poortjes wil…

En dat graag voor een betaalbaar prijsje...

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 11 januari 2025
Marlon92 schreef:

En wat is het voordeel daarvan?

• 5817 reacties
  • 11 januari 2025
wjb schreef:
Marlon92 schreef:

Geen idee...

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2731 reacties
  • 11 januari 2025
wjb schreef:
Marlon92 schreef:

0,0 voordeel, voor sommige mensen meer: Nice to have dingetje gok ik..

Ik heb de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra., en deze draait echt super. Nooit meer problemen gehad met reboots, updates of instel mogelijkheden vergeleken met de KPN Box of Fritz!box. En de UCG heeft nog een leuk prijsje ook.

• 0 reacties
  • 11 januari 2025
bnh schreef:
wjb schreef:
Marlon92 schreef:

0,0 voordeel, voor sommige mensen meer: Nice to have dingetje gok ik..

Ik heb de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra., en deze draait echt super. Nooit meer problemen gehad met reboots, updates of instel mogelijkheden vergeleken met de KPN Box of Fritz!box. En de UCG heeft nog een leuk prijsje ook.

Is maar net hoe hoog je de lat legt.

Ik heb hier een FB 5530 AON met als toppping een BE800 router van TP-Link.

Ook hier never nooit problemen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 11 januari 2025
wjb schreef:
gensnet schreef:

Met alle respect, maar waarom zou je dat willen, wat is het voordeel daarvan? 

En voordelen als "een apparaat minder" en "minder stroomverbruik" zijn daarbij natuurlijk niet echt steekhoudend.

Mijn advies is en zal altijd blijven, om de door de provider geleverde NTU/ONT te blijven gebruiken.

gensnet schreef:

De EdgeRouter is zo verschrikkelijk rijk aan functionaliteit dat ik echt niet anders meer zou willen. Nu stel ik, met een thuiskantoor (zakelijk vlan) en alle bijkomende VPN verbindingen naar kantoor en klanten, natuurlijk wel wat andere (zwaardere) eisen aan mijn router en dan kom je al snel op apparatuur zoals de EdgeRouter. En als mijn EdgeRouter 4 ooit vervangen moet worden dan gaat mijn voorkeur uit naar de Ubiquiti Clould Gateway Ultra. Overigens heeeft die UCG Ultra een WAN poort van 2.5Gbps en dat is voor mij geen enkel issue, ik zie mij in de komende jaren toch geen abonnement nemen boven 1Gbps immers ons verbruik ligt veel lager.

Ik denk overigens dat het commercieel gezien slim zou zijn als KPN met een 2.5Gbps abonnement zou komen. 

> Met alle respect, maar waarom zou je dat willen, wat is het voordeel daarvan? 

Deze discussie van wel of niet gebruik ONT is hier uitgebreid aan de orde geweest en daarom ga ik nog niet weer in herhaling……...

Maar zoals- bijna- altijd dwalen we van het eigenlijk onderwerp weer af. Iemand gebruikt maar “lekker” een ONT. Zonder een ONT heeft voor mij voordelen en wanneer iemand die voordelen niet ziet of niet wil zien is dat zijn of haar probleem.

En wjb we hebben het hier niet over de zakelijke markt maar over de consumenten markt.

> Ik denk overigens dat het commercieel gezien slim zou zijn als KPN met een 2.5Gbps
> abonnement zou komen. 

Komt dit abonnement “enigszins” in de buurt van 2.5 Gbit/s?

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 11 januari 2025

De reden waarom ik zeg dat KPN er commercieel verstandig aan zou doen om een 2.5Gbps abonnement aan te bieden is omdat het aanbod van routers met een 2.5Gbps WAN poort best "ruim" is en er zelfs routers zijn die geschikt zijn of eenvoudig geschikt gemaakt kunnen worden voor multicast TV van KPN terwijl het aanbod van routers met een 10Gbps WAN poort nog marginaal is.

Ik denk dat KPN daardoor beduidend meer 2,5Gbps abonnementen zou verkopen dan nu 4Gbps abonnementen en het wel eens zou kunnen zijn dat de absolute marge daardoor hoger uit zou kunnen vallen.

Ik snap ook wel waarom er maar zo weinig routers met een 10Gbps WAN poort op de markt zijn immers de vraag naar dergelijke routers is heel erg laag.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 11 januari 2025
Marlon92 schreef:

…Ik denk dat Gensnet 10 gbit poortjes wil

En dat graag voor een betaalbaar prijsje...

> …Ik denk dat Gensnet 10 gbit poortjes wil

Hippie. Jij begrijpt het!!!!

Maar zulke 10 Gbit/s routers zijn er nog maar weinig. In ieder geval voor de consumenten markt. 10 Gbit/s switchen zijn wel- bijna- overal te koop, maar ook die zijn nog wel prijzig. Maar prijzig is niet het probleem alleen maar de verkrijgbaarheid. Ik heb hier drie 10 Gbit/s en twee 2.5 Gbit/s switchen en de nodige 10 Gibt/s of 2.5 Gbit/s netwerkadapters.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 11 januari 2025
Marlon92 schreef:
wjb schreef:
Marlon92 schreef:

Geen idee...

Uit deze reactie blijkt overduidelijk dat iemand het niet begrijpt……..

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 11 januari 2025
gensnet schreef:
Marlon92 schreef:
wjb schreef:
Marlon92 schreef:

Geen idee...

Of blijkt daaruit dat iemand het juist wel begrijpt.

Heb jij wel eens gemeten wat jouw werkelijke verbruik is?

Ik neem aan van wel, maar dan is mijn vervolgvraag waarom zou je een abonnement van meer dan 1Gbps willen want ik weet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jij meer 95% van de tijd zelfs die 1Gbps bij lange na niet verbruikt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 11 januari 2025
wjb schreef:

De reden waarom ik zeg dat KPN er commercieel verstandig aan zou doen om een 2.5Gbps abonnement aan te bieden is omdat het aanbod van routers met een 2.5Gbps WAN poort best "ruim" is en er zelfs routers zijn die geschikt zijn of eenvoudig geschikt gemaakt kunnen worden voor multicast TV van KPN terwijl het aanbod van routers met een 10Gbps WAN poort nog marginaal is.

Ik denk dat KPN daardoor beduidend meer 2,5Gbps abonnementen zou verkopen dan nu 4Gbps abonnementen en het wel eens zou kunnen zijn dat de absolute marge daardoor hoger uit zou kunnen vallen.

> commercieel verstandig…….

Met commercieel zijn heeft de kpn geen enkel probleem mee om iets te “verkopen” wat nog helemaal niet werkt op die 4 Gbit/s snelheid….. Maar wel bij hoog en laag blijft beweren dat iemand die 4 Gbit/s snelheid ook daadwerkelijk haalt.

Toegegeven komt de “tussen” snelheid 2.5 Gbit/s meer in de buurt voor de haalbaarheid dan 4 Gbit/s. In de nieuwe computers zit- meestal- al een 2.5 Gbit/s netwerkadapter en dan nog is zo'n 2.5 Gbit/s netwerkadapter nog niet voldoende om die snelheid ook daadwerkelijk te halen. Switchen van tenminste 2.5 Gbit/s, goede bekabeling en connectors zijn net zo belangrijk.

Ik heb namelijk een 10 Gbit/s intern netwerk en wacht met smart op een 10 Gbit/s router die je rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten. Momenteel zijn dat er alleen maar de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 fiber. Maar de WAN/LAN5-poort van beide apparaten geven maar max. 2.5 Gbit/s door. De apparaten signaleren 10 Gbit/s snelheid maar kunnen die snelheid niet doorgeven aan de WAN/LAN5-poort.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • 11 januari 2025
wjb schreef:

waarom zou je een abonnement van meer dan 1Gbps willen want ik weet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jij meer 95% van de tijd zelfs die 1Gbps bij lange na niet verbruikt.

Met de redenering kan ik ook de meeste mensen volgende vraag stellen: "Waarom heb je een auto met een snelheid van meer dan 100km/u nodig, jouw auto staat met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meer dan 95% van de tijd met 0km/u stil”.

Het antwoord is simpel, omdat hij kan betalen en heeft 5 dagen per week 2x30min deze snelheid nodig. Anders moet hij per werkdag 3u meer besteden voor woon-werk verkeer met de fiets of OV.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 11 januari 2025
wjb schreef:
gensnet schreef:
Marlon92 schreef:
wjb schreef:
Marlon92 schreef:

Geen idee...

Of blijkt daaruit dat iemand het juist wel begrijpt.

Heb jij wel eens gemeten wat jouw werkelijke verbruik is?

Ik neem aan van wel, maar dan is mijn vervolgvraag waarom zou je een abonnement van meer dan 1Gbps willen want ik weet met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jij meer 95% van de tijd zelfs die 1Gbps bij lange na niet verbruikt.

Daar gaat het nu even niet om wat voor “gebruik” ik heb. Het gebruik van internet kan mij eigenlijk niets schelen. Het gaat mij om de snelheid van mijn interne netwerk. Mijn interne netwerk heeft nu een max. doorvoorsnelheid met de router van 2.5 Gbit/s. De router is dus nu de langzaamste schakel in mijn interne netwerk. Een FRITZ!Box 5690 XGS heeft een 10 Gbit/s WAN/LAN5-poort en is daarmee niet meer de langzaamste schakel in mijn interne netwerk.

Je zou de kpn box 14 kunnen gebruiken die nu al 10 Gbit/s LAN-poorten heeft. Maarrr die kun je niet rechtstreeks aansluiten op glasvezel :-(

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2731 reacties
  • 11 januari 2025
gensnet schreef:
wjb schreef:

Ik heb namelijk een 10 Gbit/s intern netwerk en wacht met smart op een 10 Gbit/s router die je rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten. Momenteel zijn dat er alleen maar de FRITZ!Box 5530 fiber en FRITZ!Box 5590 fiber. Maar de WAN/LAN5-poort van beide apparaten geven maar max. 2.5 Gbit/s door. De apparaten signaleren 10 Gbit/s snelheid maar kunnen die snelheid niet doorgeven aan de WAN/LAN5-poort.

Deze is daar geschikt voor: 
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gateways/products/udm-pro

Aangezien je al een Unifi U6-LR in huis hebt is het aansluiten en gaan!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • 807 reacties
  • 11 januari 2025
bnh schreef:
gensnet schreef:
wjb schreef:

Deze is daar geschikt voor: 
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gateways/products/udm-pro

Aangezien je al een Unifi U6-LR in huis hebt is het aansluiten en gaan!

> Deze is daar geschikt voor: 
> https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gateways/products/udm-pro

Dit kan inderdaad dè oplossing zijn. Ik heb eigenlijk alleen twee 10 Gbit/s WAN-poorten nodig. De acht 1 Gbit/s-poorten gebruik ik niet. Apparaten sluit ik aan op de 10 Gbit/s switchen. Eén 10 Gbit/s WAN-poort voor het aansluiten van de internet router (FRITZ!Box) en één 10 Gbit/s WAN-poort voor het aansluiten op mijn interne netwerk. Dan heb ik alleen nog twee SFP+ 10 Gbit/s modules nodig naar RJ-45. Een geheel interne netwerk van glasvezel waag ik me nog niet aan. Met cat6 en/of cat7 kun je over niet al te lange afstand (de langste kabel is ongeveer 10 meter) prima 10 Gbit/s snelheid “halen".

Reageer