Skip to main content
Beantwoord

Verkrijgbaarheid FRITZ!Box 5690 XGS

• January 10, 2025
  • 96 reacties
  • 2621 keer bekeken

Toon eerste bericht

96 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • December 24, 2025

Mooi om te horen dat hij goed bevalt ​@marcel41 😊

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • December 24, 2025

Dit lijkt me een box die op het lijf geschreven is van KPN glasvezel XGS-PON 👍

Ik heb hem hier nu een maand aangesloten en werkt naar alle tevredenheid, het aansluiten ging nog makkelijker dan bij de box 14.😃

alleen zakt de internetverbinding regelmatig terug naar 100mb up- en download. Na het opnieuw opstarten van de fritzbox staat hij weer netjes op 1000.

Dàt is één véél voorkomende bug in de FRITZ!OS die er overduidelijk nog niet is uitgehaald bij de
FRIZ!Box 5690 xgs. Dàt is ook maar één reden waarom ik dat apparaat niet aanschaf. Veel te duur en veel te verouderd…….. De nu nog naar tevredenheid gebruikte FRIT!Box 5590 fiber werkt nog goed en waarom zal ik mij die ellende van een niet goed werkend apparaat op de hals halen?

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Dat terugzakken van de snelheid hoort niet. Heb je al contact opgenomen met Fritzbox?

0852084172

Ze hebben een goede helpdesk. Ook kan je een laboratorium firmware installeren. Je kunt altijd weer terug naar de reguliere firmware.

https://fritz.com/en/pages/fritz-lab

marcel41
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • December 24, 2025

Dat terugzakken van de snelheid hoort niet. Heb je al contact opgenomen met Fritzbox?

0852084172

Ze hebben een goede helpdesk. Ook kan je een laboratorium firmware installeren. Je kunt altijd weer terug naar de reguliere firmware.

https://fritz.com/en/pages/fritz-lab

Oké, bedankt 

ik zal na de feestdagen contact met ze opnemen !

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 29, 2025

Is het probleem al opgelost?

marcel41
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • December 29, 2025

Is het probleem al opgelost?

Nee nog geen tijd gehad om te bellen 

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • December 30, 2025

Heb er vertrouwen in dat het goed komt

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 1, 2026

Dàt lijkt maar zo op het lijf geschreven van de kpn, maar niet heus. Uit eigen ervaring weet ik dat je je een hoop ellende en frustraties met dat apparaat op de hals haalt en dat kun je jezelf besparen om géén FRITZ!Box 5690 XGS te kopen of te gaan gebruiken……….

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 1, 2026

Ik heb hem hier nu een maand aangesloten en werkt naar alle tevredenheid, het aansluiten ging nog makkelijker dan bij de box 14.😃

alleen zakt de internetverbinding regelmatig terug naar 100mb up- en download. Na het opnieuw opstarten van de fritzbox staat hij weer netjes op 1000.

Ik weet niet welke firmware jij draait, maar met 8.25 zou dat opgelost moeten zijn. Het ging om een probleem met de hardware-acceleratie. Dat kun je overigens uitzetten.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 1, 2026

Ik weet niet welke firmware jij draait, maar met 8.25 zou dat opgelost moeten zijn. Het ging om een probleem met de hardware-acceleratie. Dat kun je overigens uitzetten.

Aangesloten rechtstreeks op glasvezel en dat werkt als een speer met 1 Gbit/s glasvezel. FRITZ!OS 8.25. Met de snelheid had ik geen problemen. Die was eigenlijk heel goed èn stabiel…….

Ik had problemen met de poortdoorverwijzing en het kiezen van bepaalde FRITZ!-beltonen. Bij het instellen van de doorverwijzingen van poorten (nodig voor de NAS) en het kiezen van bepaalde FRITZ!-beltoon voor de FRITZ!Fon C6 kreeg je als je op het blauwe “Toepassen” drukte een rode Foutcode: 1.
Ook het instellen van dingen gaat erg moeizaam (instellingen worden niet vastgehouden en moet je soms wel drie keer herhalen) als je dit met andere FRITZ!Boxen vergelijkt. Ik heb namelijk enige ervaringen met een FRITZ!Box 7590 (AX), FRITZ!Box 5530 fiber, FRITZ!Box 5590 fiber en FRITZ!Box 4690. Al deze apparaten geven géén rode Foutcode: 1 bij het instellen…...

Ik ben sinds begin maart 2026 met AVM (heet tegenwoordig FRITZ!) bezig waar die rode Foutcode: 1 vandaan komt. Maar omdat er nog maar weinig mensen zijn die de FRITZ!Box gekocht hebben (in Duitsland is niet zoveel XGS-PON glasvezel) en daar problemen mee hebben en dat dan ook bij FRITZ! melden zijn die niet in staat om na te gaan waar die rode Foutcode: 1 vandaan komt. Een apparaat geeft namelijk niet voor niets een foutcode. 

Ik heb het voorstel gedaan dat er wel eens deels iets defect in het apparaat kan zijn en heb afgelopen dinsdag 30 juni 2026 voor garantie een nieuwe FRITZ!Box 5690 XGS gekregen die precies hetzelfde doet :-(

Dus geen aanrader om die te kopen. Er is een goed alternatief met de FRITZ!Box 4690. Heeft 2x 10 Gbit/s WAN/LAN-poorten, 3x 2,5 Gbit/s-LAN poorten en wifi 7.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 8, 2026

Er is een spreekwoord: Wie een kuil graaft voor een anders valt er zelf in.

En dat is dus mij overkomen door een FRITZ!Box 5690 XGS te kopen. Ondanks mijn negatieve uitlatingen over het apparaat heb ik gedacht dat het met de “problemen” met dat apparaat wel mee zou vallen. Dus niet! Eigenlijk is het uitgekomen zo ik dat in eerdere berichten heb geschreven.

Het apparaat instellen gaat erg beroerd en bij de doorverwijzing van poorten en het kiezen van FRITZ!-beltonen geeft het apparaat een rode Foutcode: 1. Ik ben van mening dat een apparaat niet voor niets een foutcode geeft.

Ik ben vanaf begin maart 2026 met de maker bezig om die rode Foutcode: 1 uit de FRITZ!OS te krijgen. Ze weten het daar dus nu ook niet meer omdat er geen gebruikers zijn die óók fouten hebben en dat dan ook melden bij FRITZ! (zo heet AVM nu). Uit Duitsland is de kans gering dat daar mensen problemen melden omdat in Duitsland maar weinig mensen XGS-PON glasvezel hebben. Overwegend AON en GPON.

Omdat ik “enige” ervaringen heb met het instellen van FRITZ!Boxen (7590, 5530, 5590 en 4690) heb ik FRITZ! voorgesteld dat er wel eens iets verkeerd kan zitten in het apparaat en een nieuw apparaat voor garantie ontvangen die exact hetzelfde doet :-(

Al met al dus geen aanrader om een FRITZ!Box 5690 XGS te gaan gebruiken.

Een goed alternatief is een FRITZ!Box 4690. Heeft 2 x 10 Gbit/s-poorten en 3x 2,5 Gbit/s-poorten, wifi 7 máár niet rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten. Maar met eigen ervaring weet ik nu dat het helemaal niets wat snelheid uitmaakt om een apparaat rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten dan via de kpn ont.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 8, 2026

Ik moet daar toch wel een beetje om glimlachen Jan. Het was volgens mij wel al wat vaker gezegd tegen je dat er echt erg weinig voordelen aan een eigen ONT zitten 🥹.

Klopt het trouwens dat degene van KPN welke je nu gebruikt je oude is welke met GNXS023 begint? Want die zijn allemaal mee genomen in een omruil ronde omdat er mogelijk een fout is met de WAN poort. Mogelijk kan een moderator een monteur voor je aansturen om deze om te wisselen. Liever preventief verwisselen dan dat je straks helemaal zonder diensten zit.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 8, 2026

Ik moet daar toch wel een beetje om glimlachen Jan. Het was volgens mij wel al wat vaker gezegd tegen je dat er echt erg weinig voordelen aan een eigen ONT zitten 🥹.

Klopt het trouwens dat degene van KPN welke je nu gebruikt je oude is welke met GNXS023 begint? Want die zijn allemaal mee genomen in een omruil ronde omdat er mogelijk een fout is met de WAN poort. Mogelijk kan een moderator een monteur voor je aansturen om deze om te wisselen. Liever preventief verwisselen dan dat je straks helemaal zonder diensten zit.

> Ik moet daar toch wel een beetje om glimlachen Jan.

Dat glimlachen mag natuurlijk! Lachen is alleen maar gezond! Er wordt tegenwoordig sowieso erg weinig gelachen…….

> Het was volgens mij wel al  wat vaker gezegd tegen je dat er echt erg weinig
> voordelen aan een eigen ONT zitten 🥹.

Maar deze Fries is vaak in de ander zijn of haar ogen “wat” eigenwijs. Daar ben ik me bewust van ;-). Een heleboel dingen ervaar ik graag zelf en neem dan niet zomaar “klakkeloos” aan wat de anderen zeggen/beweren.

> Klopt het trouwens dat degene van KPN welke je nu gebruikt je oude is welke met
> GNXS023 begint?

Ja dat klopt. Maarrrr ik heb daar tot nog toe geen problemen mee.

Nog niets gehoord van een “omruil ronde”. Gaat zoiets tegenwoordig niet “autogagisch” met het toesturen van een nieuwe ont? Bij nieuwe klanten komt er geen monteur meer aan te pas. Dus pas maar op dat je niet “werkeloos” wordt?!?!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 8, 2026

Dat klopt, alleen als jij tijdens de omruil ronde je eigen ONT had geregistreerd ben je niet mee genomen omdat KPN niet wist dat je die had.

Een nieuwe opsturen gaat ook niet, want KPN activeert hem dan op hun depo en op het moment van activeren is je oude gedeactiveerd. Jij weet als geen ander dat je er maar 1 per adres kan hebben. Vandaar zal er een monteur langs moeten komen zodat hij ter plaatsen kan worden vervangen en de nieuwe geactiveerd kan worden.

Je hebt er inderdaad geen problemen mee tot hij het begeeft, en de serie met GNXS023 staat er helaas om bekend dat de WAN poort kan stoppen met werken. Er is een kans dat die vab jou er geen last vab heeft, maar KPN stuurt in ieder geval gratis monteurs om deze preventief te vervangen mocht je dat willen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 8, 2026

Dat klopt, alleen als jij tijdens de omruil ronde je eigen ONT had geregistreerd ben je niet mee genomen omdat KPN niet wist dat je die had.

Een nieuwe opsturen gaat ook niet, want KPN activeert hem dan op hun depo en op het moment van activeren is je oude gedeactiveerd. Jij weet als geen ander dat je er maar 1 per adres kan hebben. Vandaar zal er een monteur langs moeten komen zodat hij ter plaatsen kan worden vervangen en de nieuwe geactiveerd kan worden.

Je hebt er inderdaad geen problemen mee tot hij het begeeft, en de serie met GNXS023 staat er helaas om bekend dat de WAN poort kan stoppen met werken. Er is een kans dat die vab jou er geen last vab heeft, maar KPN stuurt in ieder geval gratis monteurs om deze preventief te vervangen mocht je dat willen.

>  omdat KPN niet wist dat je die had.

Wat is dit voor onzin niet wist dat ik die had? Ik heb die namelijk voor jaren terug van de kpn gekregen en het zou niet uit moeten maken dat ik die nooit gebruikt heb omdat ik een FRITZ!Box 5530/5590 fiber/5690 XGS rechtstreeks op glasvezel had aangesloten. De kpn box 12 heb ik namelijk ook nog ongebruikt in de doos zitten en dat zou de kpn dan niet meer weten omdat ik die niet gebruik?

Maar tsja ik heb dat al eens vaker met de kpn meegemaakt dat ze helemaal niet wisten wat voor apparatuur een klant gebruikt. Een uiterst gebrekkige administratie. Volgens de gegevens van de kpn had de klant een geschikt modem voor ip-telefonie maar niet heus. Er zat echt geen telefoonaansluiting op het modem. Dus de klant kon dus niet meer gebruik maken van zijn telefoon. We zijn met het oude modem naar de primafoon winkel gegaan (kreeg geen antwoord waar de telefoonaansluiting op dat modem zat) en daar het modem omgeruild met een telefoonaansluiting. Het is mijn “verdienste” geweest dat ik zo helder was om diegene veel ellende en frustraties te besparen. Want de kpn bleef dus stug volhouden dat de klant een geschikt modem voor ip-telefonie had………

Nog iets vreemds over die omruil ronde van de ont. In het forum wordt er met géén woord over gerept en dat zou daar bij uitstek de plaats voor zijn. Ja jij hebt mij dat nu verteld maar wanneer je dat niet had gedaan hoe moet ik dat dan met zo'n omruil ronde weten………….??

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 8, 2026

In het forum wordt er met géén woord over gerept en dat zou daar bij uitstek de plaats voor zijn.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 8, 2026

In het forum wordt er met géén woord over gerept en dat zou daar bij uitstek de plaats voor zijn.

Bericht van Roamler: glasvezelkastje vervangen

• 2 jaar geleden…….

Pardon? Een bericht van 2 jaar oud? Hebben ze in die 2 jaar niet voldoende tijd om de desbetreffende ont te vervangen? Ik ken namelijk genoeg mensen met zo'n ont. Bij geen één is de ont vervangen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 8, 2026

Het is maar net in welke database er is gekeken. Kijken ze in de database met uitgifte dan kan het zijn dat je ervoor in aanmerking kwam. Maar sommige klanten hebben wel 2 of 3 kastjes gekregen, daarom is het veel logischer om bij zo’n omwissel actie te kijken naar serienummers welke in gebruik zijn. En daar zat jij waarschijnlijk niet bij. Dus je kan nu wel een discussie gaan beginnen maar ik probeer je alleen maar te helpen met een tip. Je kan het ook gewoon laten voor wat het is, dan heb ik niks gezegd en maak jij blij gebruik van de ONT van KPN.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@gensnet er is contact opgenomen met de klanten die op het moment van het omruilen, een ont in gebruik hadden waar dit probleem mee zou kunnen spelen. Persoonlijk vind ik dat een hele logische werkwijze, op die manier hebben we geen klanten benaderd die om wat voor reden dan ook een andere (of zoals jij helemaal geen) ont aangesloten hadden.

Als je hem nu wel aangesloten hebt en hem alsnog wil omruilen, dan kunnen we dat alsnog voor je regelen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Helper
  • July 8, 2026

Het is maar net in welke database er is gekeken. Kijken ze in de database met uitgifte dan kan het zijn dat je ervoor in aanmerking kwam. Maar sommige klanten hebben wel 2 of 3 kastjes gekregen, daarom is het veel logischer om bij zo’n omwissel actie te kijken naar serienummers welke in gebruik zijn. En als daar zat jij waarschijnlijk niet bij. Dus je kan nu wel een discussie gaan beginnen maar ik probeer je alleen maar te helpen met een tip. Je kan het ook gewoon laten voor wat het is, dan heb ik niks gezegd en maak jij blij gebruik van de ONT van KPN.

Heb eens gelezen over dat vervangen. Erg veel “tegenstrijdige” berichten. Dan zou het niet nodig zijn als je geen e-mail bericht gehad hebt maar waarom dan vervanging? Het is een echte soap bij veel mensen die enorm veel moeite doen om een vervanging van de ont voor elkaar te krijgen……. Er is met dat Roamler niets te regelen. Die gaan hun eigen gang. Zo gaat dat meestal als er een extern bedrijf is ingehuurd dat dit regelt.

Het opschuiven van de ont zou 15 minuten duren? Een registratie duurt echt geen 15 minuten eerder één minuut…….

Er zijn veel mensen die al meer dan twee jaar probleemloos de ont gebruiken. Er is dan een kleine kans dat die na twee jaar problemen krijgen.

>  Je kan het ook gewoon laten voor wat het is, dan heb ik niks gezegd en
> maak jij blij gebruik van de ONT van KPN.

Ik volg je bovenstaande raad maar op en laat het hier maar bij. Bespaard me gegarandeerd een heleboel ergenis en frustraties………...

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

We maken ook al heel lang geen gebruik meer van Roamler, hun werden enkel ingezet voor deze omruil actie welk inderdaad al over is. Daarnaast is, zoals ik al vaker heb gezegd hier. Niet elke ONT per definitje slecht. Enkel is het bekend dat deze mogelijk een kwetsbaarheid hebben dus vervangt KPN ze liever. 

De tijdindicatie is puur dat, vaak is het eerst een praatje maken, uitleg wat de omruil actie inhoudt, en dan het glasvezel kastje vervangen + testen dat alle diensten weer werken. Ik vindt dat allemaal in 15 minuten nog best snel. Maar lekker laten voor wat het is als je dat graag hebt. Mocht je een storing hebben kan je, zoals je zelf vast ook wel weet, 24/7 contact met KPN opnemen en dan wordt er alsnog een monteur gestuurd voor het omwisselen.