Skip to main content

Goedemiddag, 

Sinds een week of twee veranderd de kleur van de led van de Box 14 regelmatig. In de ochtend uren tussen 6-11 uur zie ik vrijwel iedere dag een paarse led. In de middag/avond heb ik een rode/oranje led die zo nu en dan even blauw wordt. 

De oranje led is volgens mij de correcte status gezien ik IPV6 op advies van KPN uit heb staan in de Box 14. Mijn TV+ box werkt niet zodra IPV6 aan staat ik krijg dan op zowel multi/unicast alleen zwart beeld door.

Zet ik IPV6 even aan als test (of na de fabrieksinstellingen) dan wordt de LED groen. Opgelost? Nee de volgende ochtend om 6:30 uur weer paars, rond het middag uur pas weer groen. Dus IPV6 lijkt ook niet de instelling te zijn die de paarse led oproept.

Ik vraag me dus eigenlijk af wat maakt dat (in de ochtend) de led een aantal uren paars kleurt?

Volgens de post van KPN over de status van de Box 14 betekent paars; “Paars, constant: V14 staat op fabrieksinstellingen en is niet verbonden met een netwerk.”

De diensten werken verder prima, geen uitval of andere problemen te melden. Speedtest is keurig op orde via mijn Mac met thunderbolt adapter meet ik 4102/3982. Dus bovenstaande uitleg lijkt me niet correct. 

Box 14 heeft geen update beschikbaar draait nu firmware versie V14.C.24.07.02. Deze is enkele weken geleden geinstalleerd. Ook modem terug zetten naar fabrieksinstellingen geeft geen verandering in led status. 

Nokia ONT werkt perfect. Deze opnieuw opstarten (minuut uit stroom) maakt ook geen verschil.

Zijn er anderen met een Box 14 die ook een paarse led opmerken? Is dit simpelweg nog steeds dezelfde software bug als een jaar terug toen de box ook foutief op een rood/oranje led bleef hangen? 

Hoi @Baris Kaya 

Dit betekenen de verschillende gekleurde ledjes op jouw KPN Box 14:

Lampjes op de KPN Box 14

Power

Groen, knipperend, langzaam: modem is aan het opstarten

Groen, constant: Alles werkt naar behoren zelftest is goed

Oranje, constant: Sommige diensten werken niet naar behoren

Rood, constant: V14 werkt niet zoals het moet. Zelftest is gefaald

Rood, knipperend, langzaam : Synchronisatie is bezig, ophalen IP-adres

Blauw, constant: V14 is bezig met een update

Paars, constant: V14 staat op fabrieksinstellingen en is niet verbonden met een netwerk

Uit: modem staat uit of het LED lampje is uitgezet

Wifi

Groen, constant: Wifi staat aan

Oranje, knipperend, langzaam: Verbinding zoeken met andere apparaten via WPS.

Rood, knipperend, snel: Fout bij het verbinden via WPS.

Rood, knipperend, snel, met onderbrekingen: Meerdere apparaten gebruiken tegelijk de WPS functie. Fout met de Veilige wifiverbinding.

Blauw knipperend, snel: Verbinding maken met andere Wifi versterkers

Uit: Wifi staat uit of het LED lampje is uitgezet

Paars betekent dus, dat de KPN Box 14 op fabrieksinstellingen staat, en dus niet verbonden is met het internet.

Meer informatie over de KPN Box 14 vindt je in de kennisbank over Box 14:

Paars betekent dus, dat de KPN Box 14 op fabrieksinstellingen staat, en dus niet verbonden is met het internet.

Meer informatie over de KPN Box 14 vindt je in de kennisbank over Box 14:

Helaas is dit incorrect. 

Ik heb in mijn post deze post van de KPN aangehaald en aangegeven dat de uitleg over de paarse led onjuist is.

Mijn modem staat niet in de fabrieksinstelling, werkt gewoon en is enkele uren per dag paars.

Dus graag de post lezen. Mijn hele bericht gaat er juist over dat de info die de KPN geeft onjuist is. 

Ik begrijp dan ook niet wie vindt dat dit een ‘goed antwoord is’ gezien dit duidelijk maakt dat de post niet (volledig) gelezen is. 

Nogmaals: Zoals ik in mijn post schrijf: “Volgens de post van KPN over de status van de Box 14 betekent paars; “Paars, constant: V14 staat op fabrieksinstellingen en is niet verbonden met een netwerk.”

De diensten werken verder prima, geen uitval of andere problemen te melden. Speedtest is keurig op orde via mijn Mac met thunderbolt adapter meet ik 4102/3982. Dus bovenstaande uitleg lijkt me niet correct.” 

Nu moet ik weer een nieuw topic beginnen met exacte dezelfde text, omdat men niet goed leest. Fantastisch!

Dit is net zo goed als dat ik met de KPN klantenservice bel. De medewerkers bij de klantenservice horen ook mijn verhaal, inclusief uitleg dat de informatie m.b.t. paars led niet correct is. Zetten je dan in de wacht en komen als een mislukte AI chatbot eindeloos herhalen dat de paarse led betekent dat V14 staat op fabrieksinstellingen en is niet verbonden met een netwerk. Dat terwijl ik herhaaldelijk uitleg dat dat NIET het geval is.

Het feit dat mijn Box 14 dagelijks uren op paars staat terwijl deze NIET in de fabrieksinstelling staat, WEL verbonden is met het netwerk en normaal functioneert laat zien dat er een software bug in de Box 14 zit waarbij de incorrecte led status wordt weergegeven. Net zoals bij release een jaar geleden de led eindeloos rood bleef door een software bug. 

Hoi @Baris Kaya, je hebt helemaal gelijk, ik heb niet goed gelezen. Wat merkwaardig dat het lampje paars blijft branden. Ik zal je feedback meenemen. Waar dit precies fout gaat is wat lastig te zeggen. 
Als het modem verder issues gaf zou ik voorstellen hem eens een factory reset te geven maar als alles verder goed werkt weet ik niet of dat de moeite ook echt waard is.

Hoi @Baris Kaya 

Ik sluit mij aan bij de woorden van moderator @Thomas van KPN .
Ook ik moet jou hierin gelijk geven, en ik begreep niet direct waar je naar verwees in jouw openingstopic.
Dit werd mij wel duidelijk in jouw tweede reactie.

Reageer