Skip to main content
Vraag

Vreemd gedrag bij DHCP reserveringen

• April 3, 2026
  • 1 reactie
  • 6 keer bekeken

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Paar probleempjes:

Heb een nieuw profiel (van Budget naar KPN) op een Box 12 (DIW7022) en moest mijn DHCP reserveringen opnieuw instellen voor wat apparaten die ik geen static IP kan/wil geven.

Die zitten in de range .240 tot ,253 en is prima gelukt, maar in de lijst met DHCP reserveringen zie ik er maar maximaal 4 en er staat bovendien een fout ip-adres/host bij.

Als voorbeeld: TP-link is een WiFi extender (bridge van 5G naar 2.4G voor IoT spulletjes) heeft namelijk .253 (statisch) en .251 is een thuisbatterij (DHCP reservering) met een heel ander MAC adres. Wijzigen of verwijderen van die reservering doet ook niets.

Als ik een ping tp-link doe krijg is keurig reactie van .253 en de batterij reageert op pings naar .251

Voor de rest kreeg mijn tv-box .22 als adres (voor het eerst aangesloten als vervanging voor een Arris VIP2952) maar die wil ik op .1 zetten.
Krijg vervolgens de melding dat er al een DHCP reservering bestaat voor dat adres, maar die heb ik bij mijn beste weten nooit gemaakt en het adres is ook niet (meer) in gebruik.

De voormalige V10A vertoonde overigens hetzelfde gedrag, het scherm DHCP reserveringen is onvolledig en toonde onjuiste adressen/hostnames.

Voor de volledigheid nog een arp -a output, de juiste is ,253

44:15:24 en 7C:D4:A8 zijn Sagemcom (TV+ box en V12 modem), en 2C:CF:67 is Raspberrry Pi (voor home assistant). Info via https://maclookup.app 

De TP-link wifi extender geeft het netjes weer: 

1 reactie

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Update: na een netwerk-reset van de V12 is het gelukt om de TV+ box (DIW7022) op ,1 te zetten, maar de rest klopt nog altijd van gaan kanten.

Want .248 is een Lilygo en die werkt gewoon via dat adres, gewoon verkregen via de DHCP reservering: 

Duss… 🤔 

Het is dus allemaal cosmetisch wat je ziet in mijnmodem maar wat je ziet is onjuist (en onvolledig want ik heb 8 reserveringen (.248 tot .253 plus .200 voor de printer) 😣

Alles werkt perfect maar ik zie er totaal niets zinnigs van terug in de web-interface van de V12 (en dat was bij de V10A hetzelfde).