Skip to main content
Vraag

Wat is de reden dat IPv6 op de Experiabox V10 problemen geeft?

• March 6, 2026
  • 39 reacties
  • 360 keer bekeken

Toon eerste bericht

39 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 9, 2026

Waar zet je die Delegation aan/uit, ​@joop2011 ?

Ik vind in de V10 alleen IPv6 helemaal aan of uit zetten. 

Onder Delegated Prefix staat een IPv6 adres. Maar erop klikken om aan/uit te zetten kan niet.

Mijn software versie is V10.C.25.08.15

• March 9, 2026

@PeterG , bij “Thuisnetwerk” staat bovenaan een kopje “IPv6”. Daar kan je “Delegation” aan/uit zetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 9, 2026

Dank ​@Edu2020 .

In de modems van Ziggo kan IPv6 niet uit. Dan wordt nog wel eens aanbevolen om delegation uit te zetten. Of is het juist aan...

Het staat hier op uit. Waarschijnlijk mee gegaan met uitzetten IPv6. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

@PeterG De instelling met PD kan je met KPN modems momenteel vergeten. B.v. uit release notes van Box14, maar ook alle andere modems met KPN firmware

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie.

Wat is de "vaste configuratie” stand, is niet duidelijk. UIT, AAN of AAN met DHCPv6? Voor android werken alleen de standen UIT of AAN met DHCPv6.

• March 9, 2026

@PeterG , bij “Thuisnetwerk” staat bovenaan een kopje “IPv6”. Daar kan je “Delegation” aan/uit zetten.

En daar ging ik in de fout met mijn scherm afbeelding. Heel vreemd dat dit op twee verschillende plekken zit.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 10, 2026

De “Delegated Prefix” onder internet verbinding is de 48 bit prefix die je van KPN gedelegeerd krijgt.

De prefix delegatie aan de LAN kant geeft nu vast ingesteld 56 bit prefixen. Theoretisch kun je nu 255 routers aansluiten die ieder weer 256  64-bit subnetten in VLANs kunnen uitgeven. 

De beperking is nu dat de 56 bit vast ingesteld is, en een tweede beperking is dat momenteel maar een /56 prefix wordt uitgegeven, de hoogste, “ff00”. 

Wat Android betreft is het ene verhaal dat DHCPv6 niet ondersteund wordt, alleen SLAAC, dus het systeem configureert zichzelf aan de hand van de “Router Advertisements” die een router MOET uitzenden. Deze bevatten het 64 bit netwerk gedeelte, Android zelf vult de andere 64 bits in. Prefix delegatie aan/uit zou dus geen enkel verschil mogen maken.

Het tweede verhaal is dat Android in plaats van adressen prefixen (gaat) opvragen via DHCPv6. 

De enige mogelijkheid om daar achter te komen is een eigen router die met tcpdump het verkeer afvangt, en Wireshark om de DHCPv6 paketten te analyseren.  Wat Android betreft heb ik alleen de TV+ box beschikbaar, en die krijgt  de “normale” “2a02” en “fd5a”   IPv6 adressen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 10, 2026

Ik heb de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en zoals je weet heb ik IPv6 uit staan en de DIW7022 werkt gewoon perfect.

En de Samsunng S25 FE werkt ook perfect nu en op 5G werkte hij zo wie al perfect.

Ik laat dus IPv6 uit staan op de Experiabox V10

Totdat het probleem opgelost is, vanuit KPN of Samsung.😉

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 11, 2026

Het gesprek loopt inmiddels helemaal door elkaar, dus ik vat even wat dingen samen.

De IPv6 waar het in de vraag van Joop om draait is IPv6 op je aansluiting als geheel. Dat wil zeggen dat je modem een IPv6 adres heeft en via IPv6 met websites en diensten op internet kan praten. 

Soms kan je daarmee problemen ervaren. In eerdere versies van de modem software hebben we wel last gehad van specifieke bugs rondom IPv6. Dus een deel van de topics en reacties hier op de community verwijzen naar die periode. Bijvoorbeeld verwijzingen over “twee IP-adressen per apparaat waarvan er eentje niet werkt”

Deze bugs zijn verholpen en er zijn op dit moment geen algemene problemen bekend rondom IPv6 met onze modems.

Maar, dat wil niet zeggen dat er dan niet ergens anders een probleem ontstaat:

IPv6 is een communicatieprotocol. Een set aan regels waarmee apparaten onderling uitmaken hoe ze een verbinding gaan opzetten. Daarbij zijn alle apparaten op de route betrokken. En dan kan het ook op verschillende plekken/apparaten (even) misgaan. 

In dit geval ligt het probleem eerder bij Samsung. Ik merk het zelf met mijn S23 Ultra ook af en toe.

Deze IPv6 kan je uitzetten als je wilt. Dat raden we in principe niet aan. Maar als je het uit wilt zetten, dan kan dat in de webinterface van je modem onder Internetverbinding > IPv6 en klik op het groene schuifje om hem grijs te maken. 

Daarnaast is er de IPv6 Prefix Delegation. Als je alleen een KPN Modem gebruikt, eventueel onze wifipunten, dan heb je dit niet nodig. Laat het dan uitstaan.

Getriggerd door dit topic heb ik een informatiestuk over Prefix Delegation toegevoegd aan het kennisbank artikel over DHCP instellingen. Je kunt hier lezen wat het is, wat je eraan kunt aanpassen, en vooral wat er niet kan.

Relevante quote:

Prefix Delegation is een methode waarmee de KPN Box een IPv6 /56 sub-prefix uit z'n eigen /48 prefix toewijst aan andere aangesloten eigen apparatuur. In de praktijk gaat het dan vooral om eigen routers. 

Dat eigen apparaat kan dat /56 sub-prefix vervolgens gebruiken om IP-adressen uit te delen aan daarop aangesloten eindapparaten.

Dit gaat dus specifiek over de interne IPv6 thuisnetwerk adressering. En is een functie die je niet nodig hebt als je verder alleen gebruik maakt van de KPN Box met eventueel KPN Wifipunten. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 11, 2026

@Erik van KPN schrijft:

Deze IPv6 kan je uitzetten als je wilt. Dat raden we in principe niet aan. 

Als je een Samsung smartphone hebt in de S serie móet je het wel uitzetten. Anders werkt er héél veel niet

Zoals

Bank app en betalen met iDeal/Werkt

KPN TV+

MijnKPN 

Apps regionale omroepen (hier NH en GLD)

Cream app

Joe app

En nog een paar.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 11, 2026

Ik heb het beste antwoord ongedaan gemaakt.

Omdat dat niet het beste antwoord op mijn vraag is.

Ik betwijfel of het probleem wel bij Samsung ligt.

Want via 5G werkt alles perfect en daar heb je ook IPv6

En via 5G zijn er in zijn geheel geen problemen.

Dat uitzetten adviseert je niet, maar het is helaas de enige oplossing om de Samsung S25 FE (en ook andere telefoons) goed te laten werken.

En om eerlijk te zijn, ik mis ook niets na het uitzetten.

P.S.

Vreemd genoeg werkte de Bank app (SNS) bij mij wel goed toen ik IPv6 nog aan had staan.

Maar vele app's werkte slecht of soms helemaal niet en later weer wel.

Zoals:

Garmin Connect

PostNL

AD (bij klikken op het bericht om alles te lezen)

Weeronline

etc.

Ik heb de Exepriabox V10 en Glasvezel

Geen eigen netwerk, daar dient die Perflix Deligation voor als ik het goed heb. Kan dus in dit geval niet de reden van het probleem zijn.

• March 11, 2026

Ik heb IPv6 op de Experia v10 uitgezet omdat mijn oude iPad uit 2017 er niet goed mee overweg kan. De iPad is met IPv6 soms bijzonder traag maar zonder gaat ie ondanks zijn leeftijd nog bijna als de brandweer. Desondanks wacht ik op de iPad 2026 om dit oudje te vervangen. Ik ben benieuwd hoe die dan om zal gaan met IPv6.
Onze Samsung telefoons A55 en A56 lijken overigens geen problemen te hebben met IPv6.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 11, 2026

Bijvoorbeeld verwijzingen over “twee IP-adressen per apparaat waarvan er eentje niet werkt”

Deze bugs zijn verholpen en er zijn op dit moment geen algemene problemen bekend rondom IPv6 met onze modems.

Kijk naar mijn post, deze bug is nog steeds aanwezig. PD op LAN zou /64 zijn, maar een Windows PC met automatisch IP adres, dus via DHCPv6 zijn IPv6 adressen krijgt, krijgt PD /63, de IPv6 adressen met xxxx:1:xxxx zijn ongeldig. Als het apparaat dit IPv6 adres gebruikt om met buitenwereld te verbinden, krijgt hij geen response. Bij sommige apparaten vallen ze terug op IPv4 en krijgt toch een verbinding (maar bij IPv6-only adressen is geen verbinding mogelijk). Het is gewoon een loterij, of een apparaat zijn geldig of ongeldig IPv6 adres gebruikt. Daarom is IPv6 geheel te deactiveren de beste oplossing, als men geen IPv6 nodig heeft.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 11, 2026

@TDN 

off-topic

Die bug met de :1: prefix komt door de Windows driver die VLAN 1977 en de normale verbinding door elkaar gooit.

Met de actuele versie V10.C.25.08.15 (dus wel een V10) zie ik geen spoor meer van IPv6 op VLAN 1977. Ik had een Win10 registry patch om het probleem op te lossen, deze is weer verwijderd en de W10 adressen zijn als verwacht. 

Tenzij, maar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is, een mesh van bedrade Wifipunten toch die :1: router advertisements terug op het LAN krijgt, maar bij gebrek aan wifipunten kan ik daar niets van zeggen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 12, 2026

@hmmsjan_2 

Windows heeft niets met Android te maken.

Het gaat hier over Android op de mobiele telefoon.😉

@TDN 

Hartelijk dank voor de goede uitleg.

Nu hopen dat KPN het gaat oppakken.