Skip to main content
Vraag

Wat is het voordeel van een eigen router?

• May 6, 2026
  • 16 reacties
  • 175 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Bij alle providers, ook KPN, kan je ook een eigen router (modem) kopen en gebruiken.

De KPN modem (router) behoud je dan, begrijp ik (dus geen korting helaas)

Maar welke voordelen levert het op als je alleen het volgende erop zit:

1. Desktop (vaste computer) bekabeld met CAT5E kabel via Netgear switch.
  2. 1 x Sagemcom DIW7022 via Netgear switch en CAT5E kabel
  3. 1 LG Oled tv via Netgear switch met CAT5E kabel
  4. Netgear switch (met IGMP snooping) met CAT5 kabel naar router
  5. 1 x tv met CAT6A kabel (ongeveer 20 meter)
  6. 1 Blu-Ray speler via de Netfear switch
  7. Thermostaat Nefiit via Wifi
  8. 2 mobiele telefoons via WIFI
  9. 1 tablet via WIFI
  10. 1 Emphase (van de zonnepanlen) via WIFI
  11. 1 JBL Charge 5 Wifi via Wifi (staat niet altijd aan)

KPN Experiabox V10

Het enige probleem is, heb ik al een topic voor gemaakt, is dat ik IPv6 op de V10 heb uitgeschakeld i.v.m. problemen.

Verders werkt alles probleemloos.

Verder doe ik geen bijzondere dingen met de router.

Is het ook voor mij zinvol om een eigen router te kopen?

16 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 6, 2026

Het antwoord op jouw vraag is nee!!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 6, 2026

Het antwoord op jouw vraag is nee!!

Of te wel, ik heb geen enkel voordeel met een eigen router.

Behalve dat je dan een hoop geld kwijt bent.

Mijn hartelijke dank.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

Beste ​@joop2011 een eigen router heeft alleen voordelen als deze opties bezit die voor jou noodzakelijk zijn en die de standaard router van de provider niet heeft.

Ben je een doorsnee gebruiker en geen ‘nerd’ dan heb je aan de standaard router meer dan genoeg, eventueel aangevuld met een of meer wifipunten om het wifibereik te vergroten indien noodzakelijk.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 6, 2026

> Of te wel, ik heb geen enkel voordeel met een eigen router.

Dàt ben ik dus niet met Joep1965 eens. Ik heb al méér dan zes jaar een eigen FRITZ!Box<zoveel> eerst met VDSL en nu met glasvezel. Er zijn hier alleen maar mensen actief die met dingen van de kpn ervaring hebben. Maar met andere routers- zoals een FRITZ!Box- hebben ze totaal geen ervaring.

Pas als je een eigen router hebt merk je meteen wat voor voordelen die heeft. Geen ongebreidelde updates, maar daar moet je zelf voor zorgen omwille van "beveiliging". Geen blokkade van poorten en geen enkele bemoeinis meer van de kpn. Je wordt dan bang gemaakt door de niet ondersteuning (wat in de praktijk vies tegenvalt) van een eigen router wanneer je die zelf koopt. Wanneer ik problemen met mijn router zoek ik contact met de maker van de FRITZ!Box en krijg van hun een oplossing. Maar op een paar “kleinigheidjes” na werkt een FRITZ!Box probleemloos. Jaar in jaar uit rechtstreeks op glasvezel aangesloten sinds 30 mei 2022…….

> Behalve dat je dan een hoop geld kwijt bent.

En ook dat valt erg mee als je je bedenkt dat je heel wat jaartjes geen problemen (zonder stress!) met zo'n apparaat hebt. 

Ik wil nooit meer anders dan met een eigen gekochte router.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 6, 2026

@gensnet had al heel goed verwoord. Maar in algemeen is, als je deze vraag moet stellen, weet je niet wat je eigenlijk mist, dus je kan beter bij provider router blijven. Een eigen router heeft betere hardware, features, betere firmware ondersteuning (vaak updates nog 10 jaren na eerste release), betere veiligheid, geen bemoeienis  (beperking en ongevraagd opslaan van private gegevens op vreemde server, b.v. WIFI naam/wachtwoord). Belangrijkste voordelen zijn

• Betere WIFI rangen en snelheid, betere en probleemloze Mesh systemen, ook nog steeds werken na een overstappen naar een andere provider
  • Ondersteuning van meer apparaten, betere isolering van groepen door gebruik van VLAN en geavanceerde gastnetwerken
  • Betere ouderlijke toezicht en beheren van toegangscontrole en monitoring van wie wat wanneer internet gebruikt.
  • Betere QoS om bepaalde toepassing (b.v. gaming) voorrang te geven (providers geven vaak eigen dienste voorrang en men kan niet aanpassen)
  • Door ingebouwde VPN kan men zonder extra apparaten veilig met extern VPN server inloggen of van buiten op apparaten thuis bereiken, ook eigen router van afstand beheren.
  • Betere veiligheid door langere ondersteuning, snellere firmware updates en betere firewall.
  • Integratie met smart home systemen, ingebouwde zigbee, matter of thread

Over geld gesproken, wat is een hoop geld van paar honderd € gedeeld door 10 jaren in vergelijking met 1000€ per jaar, wat men gemiddeld kwijt is aan abonnement kosten van internet+tv?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Ik ben het wel redelijk eens met TDN en Gensnet. Enige waar ik (erg) van mening over verschil met Gensnet is het gebruik van een eigen ONT. Leuk dat hij het werkend heeft en dat lukt ook prima als je dat wilt. Maar het bied 0 voordelen en potentieel enkel nadelen. Mocht je het slopen moet het glasvezel gemaakt worden. (€€€) Mocht je een storing hebben dan mag je eerst weer je oude kastje tevoorschijn halen, en op een PON netwerk zal die eerst geregistreerd moeten worden wat een tijdje kan duren. Dus dat kan ik niemand aanbevelen.

Een eigen router hebben ze beide goede argumenten voor gegegen. Dus daar hoef ik denk ik weinig aan toe te voegen. Groot voordeel van verschillende eigen modems is het zelf kunnen maken van een backup. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Met een andere router heb je in ieder geval geen last van het IPv6 probleem. Lijkt mij.

Een dergelijke vraag heb je ook al gesteld. 

Hoewel er vandaag een topic was die haar S24 Ultra juist voor het mobiele netwerk op IPv4 moest zetten. 

Zelf heb ik geen probleem met IPv6 via 5G met m'n S25 FE. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 7, 2026

Ik zie dat de "modemknuffelaars" enthousiast vertellen wat een eigen modem allemaal kan maar dat is de vraag niet. ​@joop2011 geeft precies aan wat zijn gebruik is en dan is een eigen modem niet nodig.

• May 7, 2026

Gezien de achterliggende reden van de vraag het ipv6 probleem met een specifiek apparaat is de kans heel groot dat een eigen router ongeacht het merk of model dit hoogstwaarschijnlijk ook niet oplost.

Kortom als het alleen om het 'probleem 'met de mobiele telefoon gaat dan denk ik ook dat het niet zinvol is. Of in iedergeval eerst testen bij iemand die een  eigen router heeft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

Gezien de achterliggende reden van de vraag het ipv6 probleem met een specifiek apparaat is de kans heel groot dat een eigen router ongeacht het merk of model dit hoogstwaarschijnlijk ook niet oplost.

Het probleem met IPv6 heeft 2 kanten, beperkte en foutieve IPv6 implementatie van KPN router, beperkte ondersteuning van IPv6 door Google en prioriteren (oftewel dwingen) van IPv6 bij dualstack door Apple.

Kortom als het alleen om het 'probleem 'met de mobiele telefoon gaat dan denk ik ook dat het niet zinvol is.

Het is niet alleen mobiele telefoons (bepaalde diensten/website niet bereikbaar zoals banking app/website) maar ook KPN ontvanger. Maar aangezien Google IPv6 met PD al uitgerold in eind 2025 naar alle apparaten met Android >= 11, is het probleem met KPN ontvanger, dat hij geen actuele updates heeft.

https://android-developers.googleblog.com/2025/09/simplifying-advanced-networking-with.html

DHCPv6 PD support is expected to roll out to most devices running Android 11 and above before the end of the year via a Google Play System Update.

• May 7, 2026

Inderdaad hebben apps van de bank soms ook een probleem echter zal dat eerder aan die apps liggen. En hoe deze met ipv6 omgaan .

Het enige wat ik maar wil aangeven wanneer is de investering verantwoord, want als er een eigen Fritz!Box wordt gekocht en het probleem blijft dan is het ook weggegooid geld.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

Inderdaad hebben apps van de bank soms ook een probleem echter zal dat eerder aan die apps liggen. En hoe deze met ipv6 omgaan .

Het probleem bestaat in combinatie met KPN router, de laat geen IPv6 via SLAAC foutloos instellen. Bij een website of app, waar een mix combinatie van IPv6/IPv4 weigert sommige omdat via IPv6 een achterliggende dienst met IPv4 aangesproken wordt en visa versa. Bij een foutief IPv6 resulteert tot niet werkende website of dienst.

want als er een eigen Fritz!Box wordt gekocht en het probleem blijft dan is het ook weggegooid geld.

Ik heb geen bericht van iemand met een Fritz!box gelezen, dat internet bankeren of DigiD niet werken, omdat Fritz!box verschillende instellingen voor IPv6 (SLAAC en PD met DHCPv6, met DNSv6, met beide of zonder beide) kent. Ken je iemand? Maar het probleem wordt langzaam opgelost (niet door KPN, maar door Google). Sinds Android v12 ondersteunen telefoons IPv6 PD in combinatie met DHCPv6. Sinds v14 ook zonder combinatie met DHCPv6. Sinds de uitrol voor Android 11 hebben eigenlijk alleen nog oude telefoons of zulke zonder System Services Updates problemen met KPN router.

• May 7, 2026

Dan blijft nog het punt hoe goed is iemand kennis betreffende die instellingen?

Gelukkig heeft AVM dat heel simpel gemaakt je kiest je provider en klaar. Althans dat weet ik van de 5490, dat zal niet veranderd zijn.

Maar verdere instellingen vergt natuurlijk wel de nodige kennis. Ik blijf erbij dat het voor de topicstarter mogelijk niet een goed plan is. Dat is namelijk de gestelde vraag of het zinvol is, mijn antwoord daarop blijft nee.

Terzijde 

Ik heb met mijn Box12 en mijn simpele nokia x30 ook totaal geen problemen meer op ipv6 gebied. Dat de telefoon van de topicstarter niet hetzelfde probleem houd is niet te garanderen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Maar verdere instellingen vergt natuurlijk wel de nodige kennis.

Gelukkig werkt de standaard instelling van Fritz!box meteen.

Ik blijf erbij dat het voor de topicstarter mogelijk niet een goed plan is. Dat is namelijk de gestelde vraag of het zinvol is, mijn antwoord daarop blijft nee.

Wat ik raar vind, dat mensen zonder eigen router met korte antwoord "nee” zonder uitleg gaven. En een hypothetische scenario schetst dat de IPv6 bug van KPN modem ook bij vreemde router bestaat om dan de koop als weggegooid  investering te noemen. Er bestaat 14 dagen retourrecht bij bestellen van webshop, als iets niet werkt, kan men de koop annuleren, meestal ook zonder verzendkosten.

Ik heb met mijn Box12 en mijn simpele nokia x30 ook totaal geen problemen meer op ipv6 gebied.

Deze Nokia had bij release al Android 12 en nu is Nokia bezig Android 15 uit te rollen.

Dat de telefoon van de topicstarter niet hetzelfde probleem houd is niet te garanderen. 

Weer een hypothetische scenario om iemand bang te maken. 

Ik zei al van tevoren, als iemand deze vraag moest stellen, mist hij de voordelen van eigen router waarschijnlijk niet. Maar ik noem wel de voordelen om hem te vergemakkelijken zijn beslissing te overwegen. Als iemand de mening is, dat een eigen router niet zinvol is, moet hij dan de nadelen of argumenten noemen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

@TDN  het probleem met IPv6 is ook op vele nieuwe telefoons en zelfs op de Sagemcom DIW7022.

O.a. de Samsung S25 FE werkt via WIFI (met de Experiabox V10) alleen 100% goed en snel als je IPv6 op de V10 uitschakeld.

De Samsung S25 FE is uitgebracht met Android versie 16

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

De Samsung S25 FE is uitgebracht met Android versie 16

Dit is een bekend probleem (oftewel bewust keuze van Samsung). Samsung levert niet de actuele system updates omdat sommige zijn incompatibel met Samsung eigen UI. Android 16 betekent niet automatisch dat alle Google system fixes en features ook geïntegreerd zijn.

https://www.galaxyclub.nl/nieuws/het-is-weer-zover-geen-google-play-systeemupdates-op-je-samsung-galaxy/