Skip to main content
Vraag

Wat is het voordeel van een eigen router?

• May 6, 2026
  • 38 reacties
  • 366 keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

• May 9, 2026

@Chrizziey  ik zeg ook Nee, puur op basis van de overige hieraan gerelateerde vragen van Joop2011 zie ik voor hem geen meerwaarde. De vraag blijft namelijk staan waarom hij een eigen router zou willen? 

Is dat puur en alleen vanwege de problemen met zijn mobiele telefoon of andere mogelijke voordelen.

Ik zou nog eerder aanbevelen die Samsung S25 FE te vervangen wat natuurlijk niet nodig is. Want blijkbaar werkt alles nu goed dus mist hij ipv6 helemaal niet. Dat is dus al geen reden, wat dan wel?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Ik lees al een paar keer “hoogbejaard”

Alsof leeftijd er iets aan doet.

Ik ben 72 en volgens sommige misschien wel hoogbejaard.

Ik kan daar niet mee zitten.

Het gaat om je kennis en interesse.

En beide zijn belangrijk.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Ik heb deze met zwart deel boven, sinds download upload 200/200

Dus met een eigen router (modem) met UTP naar WAN denk ik.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 9, 2026

@gensnet ik ben het met je eens, gezond verstand en er kan niks mis gaan. Maar ik en mijn collega monteurs komen dagelijk bij klanten die niet hun gezonde verstand gebruiken. Het is geen bangmakerij maar realiteit. Als jij een koppelbus probeert aan te sluiten en dit forceer je kan de uiteinde van het glasvezel met gemak breken. In de ftu. Dan kan je doodleuk een nieuw kabeltje kopen maar de binnenkant is dan stuk. En dit is niet iets wat sporadisch gebeurt maar wat ik echt wel eens in de 1/2 weken voor me zie.

> ik ben het met je eens, gezond verstand en er kan niks mis gaan.

Mooi zijn we het dáár met elkaar eens 😀

Ik weet dat geen mens hetzelfde is en dat is maar goed ook, want dan zijn die voorspelbaar omdat die dan allemaal hetzelfde denken en reageren. Zou een saaie samenleving zijn…….

Wanneer ik iets van plan ben (waar ik nog weinig tot géén verstand van heb) en het is mogelijk ga ik eerst “terrein” verkennen (een term uit het leger; nee ik heb nooit in het leger gezeten) ga ik me eerst op oriënteren/onderzoeken kijken wat me te wachten staat wat ik moet doen om het plan te laten slagen. Hoe ik dat plan ga aanpakken en wat ik daar nog materiaal voor nodig heb. Ik zal in zo'n geval nooit “spontaan” of zo iemand zo mooi zei “iets in het wilde” doen; dus iets ondoordacht doen.

Hèt mooie voorbeeld dat ik dan vaak aanhaal is dat ik op 30 mei 2022 de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op glasvezel heb aangesloten. Als tweede in heel Nederland. Op een paar technici na van de kpn wist niemand nog hoe dat ging en nu nog na vier jaar eigenlijk nog zo. Ik heb dat zelf allemaal moeten uitzoeken en mèt succes ondanks de enorme tegenwerking van mensen hier op dit forum.

Deze “eigenwijze” Fries is nog altijd blij met de glasvezel rechtstreeks op de router aangesloten.

Forum|alt.badge.img+16
  • May 9, 2026

Ik lees al een paar keer “hoogbejaard”

Alsof leeftijd er iets aan doet.

Ik ben 72 en volgens sommige misschien wel hoogbejaard.

Ik kan daar niet mee zitten.

Het gaat om je kennis en interesse.

En beide zijn belangrijk.

Hoogbejaard is een term die gebruikt wordt ​@joop2011 :

Ik bedoel daarmee te zeggen dat ik iemand van 80 tot 85 niet meer zie knutselen aan een eigen modem en die dan wel genoegen nemen aan de term '’het werkt'’. 

Forum|alt.badge.img+16
  • May 9, 2026

@Chrizziey  ik zeg ook Nee, puur op basis van de overige hieraan gerelateerde vragen van Joop2011 zie ik voor hem geen meerwaarde. De vraag blijft namelijk staan waarom hij een eigen router zou willen? 

@Rowi. Het is een beetje dubbel, want men kan altijd nog interesse tonen in dingen, en dan ben je beperkter. Als je nu een laptop koopt voor enkel mailen, maar toch ineens interesse krijgt in bepaalde vormen van gamen dan kun je geen kant op. 

Maar in de casus van ​@joop2011 is het meer inderdaad als je het niet mist of totaal niet weet waar je aan begint, zou ik lekker die experia box blijven gebruiken.  Zelf geniet ik enorm van de vrijheid van de fritzbox, lage eisen, veel mogelijkheden. Mijn netwerk is heerlijk schoon en mijn DNS filtert alle ads en overige troep uit mijn netwerk. 

• May 9, 2026

.

Je weet toch wel dat er bij glasvezel geen sprake is van een modem?

Een eigen router bijvoorbeeld de door Gensnet genoemde 5530 kan inderdaad met een  utp kabel op de Genexis worden aangesloten. 

Een modem (Modulator/Demodulator) wordt bij kpn enkel voor dsl gebruikt. Daarom gebruikt kpn voor het gemak een gecombineerd apparaat die ook nog inzetbaar is voor de klanten zonder glasvezelaansluiting.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 9, 2026

.

Een eigen router bijvoorbeeld de door Gensnet genoemde 5530 kan inderdaad met een  utp kabel op de Genexis worden aangesloten. 

Een modem (Modulator/Demodulator) wordt bij kpn enkel voor dsl gebruikt. Daarom gebruikt kpn voor het gemak een gecombineerd apparaat die ook nog inzetbaar is voor de klanten zonder glasvezelaansluiting.

>  Je weet toch wel dat er bij glasvezel geen sprake is van een modem?

Ja dat weet ik maar er is hier geen rubriek voor een “router” maar alleen voor een “modem”…………

Bij glasvezel heet een “modem” een “router”. In de loop der tijd hebben dingen in de volksmond een eigen naam gekregen……. en het is dan soms moeilijk om de goede naam te achterhalen. Hoe heet bijvoorbeeld het zwarte kastje dat licht omzet naar electriciteit? Wordt media convertor of ook wel voorschakel modem genoemd. Maar wat is de goede naam? Je hebt dan een grote kans met de goede naam dat niemand meer weet wat voor apparaat je bedoeld.

> Een eigen router bijvoorbeeld de door Gensnet genoemde 5530 kan
> inderdaad met een  utp kabel op de Genexis worden aangesloten. 

Alle routers ongeacht het merk die een WAN-poort hebben kun je via een FTU/ONT met een LAN-draad op glasvezel aansluiten. Pas bij rechtstreekse aansluiting op glasvezel moet je het één en ander over je glasvezel netwerk weten. Bijvoorbeeld is het een AON of XGS-PON-netwerk. Welke glasvezel draad moet ik gebruiken wanneer ik de router rechtstreeks wil aansluiten op glasvezel? Daar komt toch “ietsepiets” meer bij kijken dan alleen aansluiten via een FTU/ONT. Dat is en blijft het gemakkelijkst 😀

• May 9, 2026

>………

Bij glasvezel heet een “modem” een “router”. In de loop der tijd hebben dingen in de volksmond een eigen naam gekregen……. en het is dan soms moeilijk om de goede naam te achterhalen. Hoe heet bijvoorbeeld het zwarte kastje dat licht omzet naar electriciteit?

Ik stelde de vraag aan de topicstarter.

De juiste naam is bij xgs-pon ONT (Optical Network Terminal) en bij AON Ntu (Network Termination Unit) Deze twee hebben de functie van de modem bij een dsl verbinding.

Bij een aon netwerk komt de Ntu op de Ftu (Fiber Termination Unit)  

Met een eigen router moet je ook Vlans kunnen instellen ook dat vergt de nodige kennis of kunde wat met een Fritzbox makkelijk is gemaakt.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 10, 2026

Afgezien van wat hier allemaal is geschreven zie ik ook andere voordelen. 

• Backup functionaliteit van je netwerkinstellingen. Bij een firmware update van KPN moet ik vaak mijn fixed devices opnieuw instellen.
  • Bij de overstap naar een andere provider hoef ik alleen maar de credentials van de betreffende provider in te voeren. Een overstap is hierdoor eenvoudiger.
  • Zeggenschap over je eigen firmware

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

De juiste naam is bij xgs-pon ONT (Optical Network Terminal) en bij AON Ntu (Network Termination Unit)

Er is helemaal geen juiste naam en deze OT discussie voegt niet toe aan deze topic. Zo een toevoeging van me, NTU is een Nederlandse begrip, internationaal is NID (Network Interface Device) of NTD (Network Terminal Device), een eindapparaat dat signaal van provider kant naar klanten kant vertaalt en omgekeerd (het kan analoog of digitaal zijn), dus voor DSL of glasvezel. ONT is ook niet overal gebruikelijk, veel gebruikelijker is ONU (Optical Network Unit). In een glasvezelkastje zit ook een modem (module) in, in tegenstelling tot DSL modem vertaalt deze geen elektrische signalen maar optische pulsen in digitale signalen.

Hoe men b.v. een auto noemt, auto, kar, verhicle, voertuig, wagen …. alles een pot nat, als de anderen begrijpen wat men bedoelt.

Met een eigen router moet je ook Vlans kunnen instellen ook dat vergt de nodige kennis of kunde wat met een Fritzbox makkelijk is gemaakt.

Helaas ondersteunen Fritz!boxen geen VLAN.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 10, 2026

.

Ja dat weet ik.

KPN noemt hem toch modem. Terwijl de Experiabox V10 (die ik heb) bij ons alleen als router wordt gebruikt.

De reden dat ik het glasvezel modem (de Genexis) met foto vermelde was, dat ik lees dat bij sommige eigen routers de fiber daar rechtstreeks in kan.

Dat zie ik als een voordeel, omdat er minder energie wordt verbruikt en een voedingsstekker minder (die warm kunnen worden)

Wij hebben sinds 2011 de grote Genexis en daarachter de KPN router.

Werkt verder goed, alleen IPv6 is een probleem bij de KPN router (helaas).

Forum|alt.badge.img+16
  • May 10, 2026

De reden dat ik het glasvezel modem (de Genexis) met foto vermelde was, dat ik lees dat bij sommige eigen routers de fiber daar rechtstreeks in kan.

Dat zie ik als een voordeel, omdat er minder energie wordt verbruikt en een voedingsstekker minder (die warm kunnen worden)

Heeft alleen denk ik een voordeel bij oudere, al moet je daar ook de originele NT er eerst opklikken voordat KPN weer support geeft. Vraag mij uberhaupt de voordelen ervan af.

Maar nadeel bij een ONT is dat je bij een probleem je eerst weer de de ONT moet koppelen in de servicetool, moet wachten tot die opnieuw geregistreerd is. Daarna kan KPN met je meekijken en daarna kun je het hele proces weer opnieuw doen. Die ONT van kpn gebruikt volgens mij zo weinig stroom dat ik dat zelf voor lief neem.