Skip to main content
Vraag

Wifi bellen (VoWifi) van andere provider werkt sinds kort niet goed via Experiabox V10 van KPN

• April 8, 2026
  • 6 reacties
  • 45 keer bekeken

Sinds 1-2 weken werkt VoWifi bij ons niet goed: soms even wel, dan weer niet, geen peil op te trekken. We hebben 3 verschillende smartphones en die hebben er allemaal last van. De modem (Experia Box v10, firmware V10.C.25.08.15, standaard beveiligingsinstellingen) heb ik uiteraard al een paar keer opnieuw gestart, net als de smartphones. Dat lijkt soms even te helpen en soms ook niet.

Voordat ik naar mijn provider stap: kan het aan de Experia v10 of evt. het KPN-netwerk liggen?

6 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 8, 2026

Beste ​@kevdb 

Voordat ik naar mijn provider stap: 

De mobiele provider of de thuisprovider?

Als beide geen KPN zijn even met je eigen provider contact opnemen.

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2026

Het gaat dan om de mobiele provider. (Ik ken geen andere ISP's die Experia's uitgeven?) In eerste instantie wil ik de KPN-kant uitsluiten.

Edokter
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • April 8, 2026

VoWifi gebruikt een uitgaande IPsec verbinding naar je mobiele provider. Ik weet zo niet of de standaard beveiliging van de V10 dit tegen houdt, maar probeer eens de firewall (voor uitgaande verbindingen) op de laagste stand te zetten.

• Auteur
  • Topper
  • April 8, 2026

@Edokter: Nee, uitgaand IPSEC-verkeer wordt standaard niet tegengehouden door de firewall. (Dat zou ook vreemd zijn, want dan zou VoWifi standaard niet werken.) Ik heb overigens voor de zekerheid de standaard beveiligingsinstellingen aanstaan, het laagste niveau. Dat maakt geen verschil.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik heb even een rondje langs de velden gemaakt ​@kevdb en ik kan niet direct meer recente topics vinden die wijzen op een algemeen probleem met VoWifi in combinatie met een V10. Ik zal zelf dit eens inschakelen over het weekend maar ik zie niet direct waar dit dan misgaat.

Heb je nog contact gehad met jouw mobiele provider?

• Auteur
  • Topper
  • April 10, 2026

Remco, bedankt voor je moeite! Je feedback bevestigt wat ik na wat uitgebreider onderzoek (o.a. packet sniffing en napluizen van logs) heb gevonden. Een van onze telefoons lijkt eigenlijk geen probleem met VoWifi te hebben en een andere verbreekt soms de IPSEC-sessie, maar kan dat vaak zelf weer herstellen. 1 telefoon verbreekt steeds na zo'n 50 minuten de IPSEC-verbinding en heeft dan een herstart nodig om VoWifi weer even mogelijk te maken. Het gaat hier zeer wsch. om een bug, want met een nieuwere versie van Android (die helaas weer andere issues geeft), werkt VoWifi op dat toestel binnen ons netwerk wel zoals het hoort.