Skip to main content

Ik heb enkele Smart lampen aangeschaft, maar die kunnen alleen op een 2.4Ghz netwerk. Onze Experia V10A modem zit op 5Ghz. Ik heb hier een paar vragen over (ik kom er niet uit met de antwoorden die al eerder gegeven zijn en ik ben een echte leek op dit gebied):

  • hoe log ik in op het modem?
  • Hoe kan ik de wifi omzetten naar 2.4 Ghz of kan ik voor beide kiezen?
  • heeft dit gevolgen voor onze wifi verbindingen op onze andere apparaten, wordt de wifi daardoor slomer of slechter?
  • we hebben naast de wifi op het modem ook 3 aparte Deco Wifi punten op het modem aangesloten, maakt dat verschil? Daarop zit namelijk zowel 2.4 als 5 Ghz. Of kan ik de smart apparaten daarop aansluiten? Hoe werkt dat dan?

Kan iemand op een simpele manier uitleggen hoe of wat?

 

  • hoe log ik in op het modem?

Via http://mijnmodem.kpn.

  • Hoe kan ik de wifi omzetten naar 2.4 Ghz of kan ik voor beide kiezen?

U kunt kiezen voor "Extra WiFi". Er word dan een extra Wifi netwerk gemaakt met een aparte naam en wachtwoord. Het bestaande netwerk blijft onveranderd. 

  • heeft dit gevolgen voor onze wifi verbindingen op onze andere apparaten, wordt de wifi daardoor slomer of slechter?

Nee dus.

  • we hebben naast de wifi op het modem ook 3 aparte Deco Wifi punten op het modem aangesloten, maakt dat verschil? Daarop zit namelijk zowel 2.4 als 5 Ghz. Of kan ik de smart apparaten daarop aansluiten? Hoe werkt dat dan?

Ja. Lijkt me ook veel beter. Lees de handleiding, daar staat het vast in.


Helaas, de link naar deze site werkt niet.

Kan ik op dit modem wel een extra wifi netwerk opzetten? ik las overal dat dat nog niet mogelijk is, maar het kan zijn dat dat met een update al verholpen is?


In principe zouden de smart apparaten gewoon mee moeten kunnen draaien op de deco,s. Echter heel vaak leveren smart apparaten juist problemen op als de wifi netwerk naam op de 2.4 en 5Ghz wifi frequentie hetzelfde is. Ik neem aan dat de deco,s dit standaard ook toepassen.

Een mogelijkheid is om op de v10a extrawifi aan te zetten op alleen 2.4Ghz. 

Kies dan http://192.168.2.254  aan voor de v10a en log in met het admin password op de achterzijde.

In de menustructuur zal er een optie zijn met extra wifi. Kies hier de 2.4 variant en neem de standaard naam en password of vul hier eigen keuzes in.

Noteer naam en password van de extrawifi voor gebruik later in de smart apparatuur.

De naam en password van extrawifi moet nu worden gebruikt om de smart apparatuur met wifi te verbinden.

Waarschijnlijk wordt de smart apparatuur ingesteld via een smartphone app. Het verdient aanbeveling om na het aanzetten van extrawifi om de smartphone ook aan te melden op de extrawifi naam en het bijbehorende gebruikte password. Dit is dan direct een controle of de zojuist aangemaakte extra wifi werkt. De smartphone moet na aanmelding het internet kunnen bereiken. Dat is het teken dat het functioneert.

Maak nu de setup voor de smart apparatuur af.