Skip to main content
Vraag

Wifi uitzetten op de Box 12 zorgt ervoor dat Wifi ook niet meet via de SuperWifi's werkt

• 21 februari 2025
  • 34 reacties
  • 389 keer bekeken

Hallo,

Sinds de update van mijn experia box gisteren loop ik tegen het volgende probleem aan:

Mijn 2 extra wifi punten zijn met kabel verbonden met de experia box 12. De wifi op de experia box is jaren geleden door de monteur direct uitgezet zodat alle apparaten direct verbinden met de super wifi punten. Na de update heb ik mijn experia moeten resetten en stond vervolgens de wifi aan op de experia box. Ik merk dat de apparaten die boven staan, in de buurt van een extra wifi punt, nog steeds blijven verbinden met de modem, met slechte verbinding tot gevolg.

Ik heb daarom de wifi op de modem uitgezet. Echter heb ik hierna helemaal geen wifi meer, ook niet via de bekabelde wifi punten. Voor de update werkt dit perfect. Is dit een bekend probleem of kan ik dit met een simpele handeling weer goed krijgen?

Groet,

Arthur

34 reacties

• 3200 reacties
  • 21 februari 2025

Welke WiFi punten heb je? SuperWiFi's? Welke? Wit of zwart?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 21 februari 2025

SuperWifi’s wit

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025

Hoi Arthur, niet dat je er wat aan hebt, maar bij mij precies hetzelfde gedrag na update, zojuist ook een topic aangemaakt. En inderdaad doordat de WiFi punten geen enkele connecties hebben/accepteren is het hele WiFi plat na uitzetten WiFi op de KPN BOX. Hier is mijn  Topic met idem probleem mocht daar wat in geplaatst worden, ik zal deze ook in de gaten houden

• 3200 reacties
  • 22 februari 2025

Ik denk dat het met de witte SuperWiFi's niet meer mogelijk is om WiFi of de KPN Box uit te zetten. De witte SuperWiFi's met nieuwe firmware kunnen namelijk geen master meer zijn. Dat moet de KPN Box zijn in jou situatie. Als je het WiFi daarop uit zet is die geen master meer denk ik.

Verbinden er helemaal geen apparaten met de SuperWiFi's? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

Een tweetal apparaten is verbonden met de SuperWifi’s. De rest loopt via de modem.

Modem en eerste Wifi punt staan beneden, tweede wifi punt staat op de 1e verdieping.

Op zolder staat een PS5 en die verbindt (draadloos) met de modem i.p.v. Wifi punt 2 op de 1e verdieping met lage snelheden tot gevolg.

Voor de update werkte dit uitstekend.

• 3200 reacties
  • 22 februari 2025

Kun je de kabel van de eerste verdieping niet doortrekken naar de zolder? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025

Dat kan wel. Alleen mijn thuiswerkplek is ook op zolder en dat zou betekenen dat ik alles moet gaan bekabelen terwijl alles tot aan de update zo perfect geregeld was met de SuperWifi’s.

Lijkt me wel raar dat de SuperWifi’s na een update van de modem niet meer te gebruiken zijn als waarvoor ze bedoelt zijn..

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025

Nog even een dubbelcheck, er is een checkbox die je kan zetten die er voor zorgt dat je de de WiFi van de extenders aan laat, en de wifi op de Kpn box uitzet. Als die checkbox niet aan staat wordt inderdaad alles uitgezet.

Is te vinden onder WiFi netwerk en dan tab wifi signaal 

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
Marlon92 schreef:

Ik denk dat het met de witte SuperWiFi's niet meer mogelijk is om WiFi of de KPN Box uit te zetten. De witte SuperWiFi's met nieuwe firmware kunnen namelijk geen master meer zijn. Dat moet de KPN Box zijn in jou situatie. Als je het WiFi daarop uit zet is die geen master meer denk ik.

Verbinden er helemaal geen apparaten met de SuperWiFi's? 

Deze witte supwerwifis kunnen nog steeds zelfstandig aan staan zonder dat WiFi OP de box zelf aanstaat. 

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
Marlon92 schreef:

Kun je de kabel van de eerste verdieping niet doortrekken naar de zolder? 

Kabels doortrekken omdat er iets niet meer werkt wat zou moeten werken zou een beetje rare oplossing zijn. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 22 februari 2025
Stealthius schreef:

Nog even een dubbelcheck, er is een checkbox die je kan zetten die er voor zorgt dat je de de WiFi van de extenders aan laat, en de wifi op de Kpn box uitzet. Als die checkbox niet aan staat wordt inderdaad alles uitgezet.

Bedankt, dit lijkt de oplossing te zijn. Ik heb de wifi uitgezet en de checkbox aangevinkt. Wifi blijft behouden en ik zie dat alle apparaten nu verbinding hebben met 1 van de SuperWifi’s.

Nog even afwachten of alles stabiel blijft.

Jij had hetzelfde probleem toch? Is het bij jou hiermee ook verholpen?

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
Arthur33 schreef:
Stealthius schreef:

Bedankt, dit lijkt de oplossing te zijn. Ik heb de wifi uitgezet en de checkbox aangevinkt. Wifi blijft behouden en ik zie dat alle apparaten nu verbinding hebben met 1 van de SuperWifi’s.

Nog even afwachten of alles stabiel blijft.

Jij had hetzelfde probleem toch? Is het bij jou hiermee ook verholpen?

Gedeeltelijk verholpen. Ik heb een update in mijn topic geplaatst. Mooi dat het bij jou nu weer werkt. 

PeterG
Superuser
  • 61040 reacties
  • 22 februari 2025

Alle wifi punten vormen één netwerk met de nieuwe software. Hierbij heeft kpn ervoor gekozen om het modem de master te laten zijn. Niet geheel onlogisch. 

Het is niet mogelijk om een apparaat specifiek met één bepaald wifipunt te verbinden. Ze zijn samen één. 

Het zal op de Box12 aan moeten blijven. Zonder master werkt het niet. 

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
PeterG schreef:

Alle wifi punten vormen één netwerk met de nieuwe software. Hierbij heeft kpn ervoor gekozen om het modem de master te laten zijn. Niet geheel onlogisch. 

Het is niet mogelijk om een apparaat specifiek met één bepaald wifipunt te verbinden. Ze zijn samen één. 

Sorry maar dit is gewoon onjuist. Als ze bedraad aangesloten zijn hebben ze de master niet nodig. Dit heeft Arthur dus ook wel aangetoond aangezien het nu werkt op deze manier, enn bij mij ook. Draadloos aansluiten is een ander verhaal. 

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
Stealthius schreef:
PeterG schreef:

Sorry maar dit is gewoon onjuist. Als ze bedraad aangesloten zijn hebben ze de master niet nodig. Dit heeft Arthur dus ook wel aangetoond aangezien het nu werkt op deze manier, enn bij mij ook. Draadloos aansluiten is een ander verhaal. 

Ik denk dat als ik het gedrag van mijn netwerk nu even in kaart breng, dat het master slave principe nog wel van toepassing is, maar dat 1 van de superwifi punten de master is, in het geval van:

1- ze zijn bedraad aangesloten 

2- de WiFi op de Kpn box staat uit. 

Hierdoor wordt denk ik in de interface alleen maar getoond dat 1 van de punten alle connecties heeft, maar dit niet het geval is. Zelfs als ik het wifipunt uitzet die alle verbinding had, mijn WiFi intact blijft, en er toch 0 connecties wordt getoond. Wordt dus visueel zo getoond maar is de werkelijk heeft dit punt dus wel apparaten verbonden.

Edit: ik las trouwens in een artikel, mbt tot de update, dat er nog wel zaken zijn die visueel niet goed getoond kunnen worden. Misschien is dit er  1 van. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3423 reacties
  • 22 februari 2025
Stealthius schreef:

dat het master slave principe nog wel van toepassing is, maar dat 1 van de superwifi punten de master is, in het geval van:

In de product update van SW1 staat wel dat ze niet meer als Stand-alone kunnen werken. Dus waarschijnlijk is geen master meer aanwezig maar ze werken als aparte APs. Ik kan me niet voorstellen, dat de SW1 niet meer werken zonder Wifi van KPN modem. Dat zou betekenen, dat SW1 niet met andere routers kunnen werken, en dat mag niet omdat de SW1 zijn anders dan KPN modem niet in bruikleen maar eigendom van de klanten.

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
TDN schreef:
Stealthius schreef:

dat het master slave principe nog wel van toepassing is, maar dat 1 van de superwifi punten de master is, in het geval van:

In de product update van SW1 staat wel dat ze niet meer als Stand-alone kunnen werken. Dus waarschijnlijk is geen master meer aanwezig maar ze werken als aparte APs. Ik kan me niet voorstellen, dat de SW1 niet meer werken zonder Wifi van KPN modem. Dat zou betekenen, dat SW1 niet met andere routers kunnen werken, en dat mag niet omdat de SW1 zijn anders dan KPN modem niet in bruikleen maar eigendom van de klanten.

Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Nou goed. Het werkt ondertussen, bedraad, dat het visueel niet top getoond wordt neem ik maar op de koop toe. Als alles verder stabiel blijft is dat het belangrijkste.

Maar aangezien ze geen webinterface meer hebben zal het gebruik van de sw1 bij een andere provider ook weer moeilijk worden lijkt me. Of kon dat sowieso al niet? 

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 februari 2025

Ik heb dit probleem ook. Net geprobeerd om de wifi op de box uit te zetten na het aanvinken van “Wifi op extenders aanlaten”, maar ook dan heb ik helemaal geen wifi meer.

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
Minty schreef:

Ik heb dit probleem ook. Net geprobeerd om de wifi op de box uit te zetten na het aanvinken van “Wifi op extenders aanlaten”, maar ook dan heb ik helemaal geen wifi meer.

Dat gedrag had ik eerst ook, dat is toen opgelost door onderstaande uit te voeren, vooral punt 3 is belangrijk!

Daarna kan het nog steeds zijn dat in de interface er nog steeds 1 Wifipunt laat zien dat er geen verbindingen zijn, terwijl dat wel zo is, lijkt een visueel dingetje. Eerst toch nog eens onderstaande proberen zou ik aanraden, zo heb ik ze weer succesvol aan de praat gekregen. Als ze al bedraad aangesloten zijn op een plek dan hoeft je niet eerst dichtbij de modem dit te doen, kan dan op de plek zelf.

1.  Plaats het super wifi punt dichbij het modem en verbind hem aan het stopcontact. Wacht tot deze helemaal is opgestart, dit alles zonder netwerkkabel (Constant brandend lampje)
  2. Reset het super wifi punt middels het reset gaatje achter op het punt middels een paperclip of tanden stoker tot dat deze rood knippert.
  3. Wacht tot dat het punt constant paars brand.
  4. Koppel het punt aan het modem op een van de gele LAN poorten en laat deze 30 minuten hangen. 
  5. Koppel het punt los en plaats het terug op de oorspronkelijke plek.
  6. Herhaal bovenstaande stappen met overige super wifi punten.

• Deelnemer
  • 8 reacties
  • 22 februari 2025
Stealthius schreef:
Minty schreef:

Dat gedrag had ik eerst ook, dat is toen opgelost door onderstaande uit te voeren, vooral punt 3 is belangrijk!

Daarna kan het nog steeds zijn dat in de interface er nog steeds 1 Wifipunt laat zien dat er geen verbindingen zijn, terwijl dat wel zo is, lijkt een visueel dingetje. Eerst toch nog eens onderstaande proberen zou ik aanraden, zo heb ik ze weer succesvol aan de praat gekregen. Als ze al bedraad aangesloten zijn op een plek dan hoeft je niet eerst dichtbij de modem dit te doen, kan dan op de plek zelf.

1.  Plaats het super wifi punt dichbij het modem en verbind hem aan het stopcontact. Wacht tot deze helemaal is opgestart, dit alles zonder netwerkkabel (Constant brandend lampje)
  2. Reset het super wifi punt middels het reset gaatje achter op het punt middels een paperclip of tanden stoker tot dat deze rood knippert.
  3. Wacht tot dat het punt constant paars brand.
  4. Koppel het punt aan het modem op een van de gele LAN poorten en laat deze 30 minuten hangen. 
  5. Koppel het punt los en plaats het terug op de oorspronkelijke plek.
  6. Herhaal bovenstaande stappen met overige super wifi punten.

Dankjewel, ik ga even de moed verzamelen om dit weer te doorlopen. Heb dit namelijk gisteren ook al gedaan en toen werkte het de rest van de dag, maar vandaag stond de boel wederom op rood. Mogelijk dat ik ze niet lang genoeg aan het modem heb gelaten (ze stonden immers op constant groen).

• Helper
  • 26 reacties
  • 22 februari 2025
Minty schreef:

Dankjewel, ik ga even de moed verzamelen om dit weer te doorlopen. Heb dit namelijk gisteren ook al gedaan en toen werkte het de rest van de dag, maar vandaag stond de boel wederom op rood. Mogelijk dat ik ze niet lang genoeg aan het modem heb gelaten (ze stonden immers op constant groen).

En mocht je dit nog niet weten, maar via de webinterface (http://mijnmodem.kpn/) kan je daarna op “Thuisnetwerk” en dan in de topologie bekijken wat de status is, als ze eenmaal actief zijn.

• Helper
  • 26 reacties
  • 23 februari 2025

@Arthur33 

Doen de SWs het bij jou nog goed? Bij bij zijn ze nu nog steeds groen en gesynced, maar geen enkele verbinding meer. Laptop op zolder heeft dus nu een connectie met modem beneden, met een slechte verbinding tot gevolg. Heeft dus blijkbaar even gewerkt maar dat was het dan ook wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 februari 2025
Stealthius schreef:

@Arthur33 

Doen de SWs het bij jou nog goed? Bij bij zijn ze nu nog steeds groen en gesynced, maar geen enkele verbinding meer. Laptop op zolder heeft dus nu een connectie met modem beneden, met een slechte verbinding tot gevolg. Heeft dus blijkbaar even gewerkt maar dat was het dan ook wel.

Hier werkt alles net zo goed als voor de update.

Wifi punten zijn groen en alle apparaten verbinden daarmee en niet meer met de modem. Hier zijn dus echt alle problemen verholpen.

• Helper
  • 26 reacties
  • 23 februari 2025
Arthur33 schreef:
Stealthius schreef:

@Arthur33 

Wifi punten zijn groen en alle apparaten verbinden daarmee en niet meer met de modem. Hier zijn dus echt alle problemen verholpen.

En zie je dan ook per SW in de webinterface hoeveel connecties elke SW heeft? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, zoals in mijn schermprint.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 23 februari 2025
Stealthius schreef:
Arthur33 schreef:
Stealthius schreef:

@Arthur33 

En zie je dan ook per SW in de webinterface hoeveel connecties elke SW heeft? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, zoals in mijn schermprint.

Reageer