Skip to main content
Beantwoord

2 KPN Veilig extenties in Safari, welke is de juiste?

• January 24, 2025
  • 6 reacties
  • 175 keer bekeken

Ik heb een Mac met het laatste besturingssysteem en gebruik Safari en heb KPN Veilig virusscanner en de browser extensie.

Sinds enige tijd geeft KPN Veilig regelmatig aan dat er machtigingen zouden ontbreken in de browser extensie. In Safari Extensies blijken er twee extensies te staan:

• Veilig browsen 2.0.440 (actief en instelling Altijd toestaan voor alle sites)
  • Browser protection 3.0.50190 (niet actief)

Meestal verdwijnt de melding over ontbrekende machtigingen als ik naar de Safari extensies ga en beetje rondklik zonder iets toe wijzigen. Heel vreemd.

Vraag 1: Hoe voorkomen dat die melding over machtigingen blijft komen?

Vraag 2: Welke extensie is de juiste? Kan ik de andere verwijderen? 

Beste antwoord door Maja van KPN

Ah kijk aan, helemaal super dat het nu goed lijkt te zijn ​@OnnoPV 😃 Dank dat je het nog even laat weten!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 27, 2025

Hi ​@OnnoPV,

Om gebruik te maken van ‘veilig browsen’ heb je in Safari nog een extra stap, je leest hier meer over in het volgende artikel:

Laat je weten of je nog steeds meldingen te zien krijgt nadat je dit gedaan hebt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 31, 2025

Hallo ​@Maja van KPN 

Bedankt hiervoor, maar ik kan die stap niet doen want heb al een virusscanner en krijg daarom die optie niet. Het lijkt of er op 1 of andere manier twee installaties zijn o.i.d.

In de Apps map staan 3 onderdelen die met virusscanners te maken hebben:

• App1: KPN Veilg (een map met 3 onderdelen - zie afbeelding)
  • App2: KPN Veilig Virusscanner (een map met 3 onderdelen - zie afbeelding)
  • App3: Secure browsing by F-Secure (een programma) 

In Safari Extensies staan 2 extensies die hiermee te maken hebben:

• Ext1: Browsing protection (staat UIT, maar is op 1 of andere manier gelinkt aan KPN Veilig, zie schermafbeelding)
  • Ext2: Veilig browsen (staat AAN en lijkt gelinkt aan Secure browsing van F-secure. Als ik deze de-installeer dan krijg ik een prompt van de KPN Veilig app om hem opnieuw te installeren en dus is ook deze gelinkt aan KPN Veilig) 

Ofwel:

• Mbt Apps map: App1 en App3 lijken nodig (want KPN Veilig prompt om App3 als die er niet is). Is App2 ook nodig (en zo ja, waarom want waarom zou je 2 mappen hebben voor KPN Veilig)?
  • Mbt Extensies: Geen idee. Ext1 lijkt gelinkt aan App1 maar staat UIT. En Ext2 lijkt gelinkt aan App3 maar ook op 1 of andere manier aan App1. De-installatie van de extensies lukt alleen als eerst de virus-apps worden gedeinstalleerd.

Dus hoe kan ik het opschonen zodat ik netjes een virusscanner en een browser extensie heb en geen gezeur over machtigingen? Graag uw advies. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 31, 2025

Hier nog de schermafbeeldingen van de Apps map en de Safari-extensies.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 7, 2025

Ik heb geprobeerd te achterhalen wat hier gaande kan zijn ​@OnnoPV maar we krijgen het niet helemaal duidelijk. vermoeden is dat er ergens een keer iets is blijven hangen met een update 🤔
Zou je alles eens volledig willen verwijderen zodat er helemaal niks meer geïnstalleerd is? Daarna je Mac herstarten, en dan via de omgeving op veilig.kpn.com opnieuw installeren? Hoor graag van je of alles daarna weer in orde is!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 8, 2025

Hallo ​@Maja van KPN . Ik heb bovenstaande tip uitgevoerd, en heb nu

• In de Apps map: een KPN Veliig Virusscanner folder + de Secure Browsing by F-Secure app
  • In Safari: een actieve Veilig Browsen extensie.

De dubbele mappen/extensies zijn weg, dus da’s mooi. Hopelijk is het hiermee opgelost. Zoniet dan meld ik me weer. Bedankt voor het meedenken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 10, 2025

Ah kijk aan, helemaal super dat het nu goed lijkt te zijn ​@OnnoPV 😃 Dank dat je het nog even laat weten!