Skip to main content
Vraag

Antivirusdatabase bijwerken op Mac lukt niet, geeft melding dat het abonnement ongeldig is

• September 11, 2026
  • 20 reacties
  • 191 keer bekeken

Op Mac blijft de virusscanner hangen op ‘Bijwerken’. Onder Account staat ‘Abonnement ongeldig’. Ik heb de virusscanner al meerdere keren verwijderd, gedeinstalleerd en opnieuw erop gezet.

wat gaat hier mis???

Mac OS Ventura v 13.7.8

Virusscanner 26.6

20 reacties

• Nieuwkomer
  • September 13, 2026

Ik heb dit ook gemerkt. Software is ondertussen verwijderd en werd opnieuw geïnstalleerd: geen verbetering.

Het lukt maar niet om de database bij te werken, er staat inderdaad bij abonnement: ongeldig maar online staat het als ‘beschermd’.

Helaas dat het zo onduidelijk is.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb hier toevallig eerder een topic over gezien, welke softwareversies heb jij ​@Jan 4970?

Op onze kennisbank kun je meer informatie vinden over F-secure

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

​@Wveer en ​@Jan 4970 hebben jullie ondertussen nog een oplossing gevonden?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 28, 2026

Thomas, nee het probleem is op al mijn Mac/Mac-airs .  Heel vervelend. Geen idee wat ik er aanmoet doen.Ik heb Malwarebites al verwijderd omdat ik dacht dat dat wellicht in de weg zat (in het verleden geen probleem mee).

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 28, 2026

Dit is mijn versie ​@Thomas van KPN

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 28, 2026

Dat besturingssysteem van jullie is van 2025
Probeer eens de nieuwste te installeren Tahoe 26.6
Overigs is de virusscanner-software van de Mac veel beter en dan moet je niet die van de KPN er bij zetten dat is dubbelop en maakt het echt niet beter.

Jullie kunnen wel CleanMyMac installeren daar zit o.a. een heel goede scanner in en ruimt ook rotzooi op en nog meer dingen, ideaal… en heb je die van de KPN niet nodig. 
Deze is 1 maand gratis daarna moet je betalen, wil je dat niet gebruik dan bij elke Mac-update de nieuwste scanner-software.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar een Mac en gebruik alleen de Mac virusscanner en heb nog nooit een virus gehad.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 28, 2026

Dat besturingssysteem van jullie is van 2025
Probeer eens de nieuwste te installeren Tahoe 26.6
Overigs is de virusscanner-software van de Mac veel beter en dan moet je niet die van de KPN er bij zetten dat is dubbelop en maakt het echt niet beter.

Jullie kunnen wel CleanMyMac installeren daar zit o.a. een heel goede scanner in en ruimt ook rotzooi op en nog meer dingen, ideaal… en heb je die van de KPN niet nodig. 
Deze is 1 maand gratis daarna moet je betalen, wil je dat niet gebruik dan bij elke Mac-update de nieuwste scanner-software.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar een Mac en gebruik alleen de Mac virusscanner en heb nog nooit een virus gehad.

Ik heb Tahoe 26.6.2 geïnstalleerd, dus dat is het probleem niet. Ik heb CleanMyMac idd oo al. is dat net zo goed als die scanner van KPN?

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 28, 2026

Ik heb Tahoe 26.6.2 geïnstalleerd, dus dat is het probleem niet. Ik heb CleanMyMac idd oo al. is dat net zo goed als die scanner van KPN?

De Mac heeft een veel betere scanner die zie je ook niet, die is gewoon aanwezig, zorg wel dat je elke update meeneemt.
CleanMy Mac kun je veel meer mee.
Niet te vergelijken met de scanner van KPN.
Gooi die er met een rot gang af, dat is een prima scanner maar voor Windows, voor de Mac kun je die beter niet gebruiken.

Bij mij gaat de scanner alleen te keer als een of andere malloot mij een Windows bestand stuurt b.v. een Word bestand.
Afijn een windows virus kan toch niks doen op een Mac, maar ik del ze wel.
Gebruik geen windows programma op je Mac, waarom zou je ook, de Mac-programma’s zijn beter en altijd gratis.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 28, 2026

​@huistijger ik lees zo even mee en heb het ook niet zo op met die KPN scanner en heb die ook nooit gebruikt. Sinds gisteren  bezit ik ook een MacBook Neo 512GB.  Is het wijsheid om gewoon op de ingebouwde beveiliging van de Macbook te blijven vertrouwen net als bij onze beide iPads ? 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 28, 2026

Zeer verstandig zolang je elke update van het systeem bijhoudt dan blijf je perfect beschermd ​@Jocola 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

nou nou nou, hij doet wel meer dan veel virusscanners hoor ​@huistijger, nou zit je op een mac in principe al wel wat veiliger maar het verschil is volgens mij niet meer zo groot als vroeger.

Op onze kennisbank hebben we samengevat wat de F-secure virusscanner allemaal doet: 

​@Wveer, we hebben hierover contact met f-secure, er lijkt iets niet helemaal goed te lopen. Krijg je ook een foutcode?

• Helper
  • October 2, 2026

Alleen even een korte reactie om te melden dat we sinds een paar weken hier hetzelfde probleem hebben. Blijft hangen op ‘bijwerken’, ‘abonnement ongeldig’. Verder geen foutcode.

Ik hoor graag wanneer het probleem is opgelost.

KPN Veilig versie 26.8

macOS Tahoe 26.4.1

MacBook Air M1 2020

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Hanske75, dit issue zou dit weekend verholpen moeten zijn. Als je deze melding nog steeds krijgt, zou je dan de app eens opnieuw willen installeren?
Kunnen jullie dit ook beve​stigen @Wveer en ​@Jan 4970?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2026

Ik heb de app meerdere keren opnieuw geinstalleerd. Dat hielp niets behalve dat je dan misschien net de Db van dat moment wel eve uptodate hebt

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2026

nou nou nou, hij doet wel meer dan veel virusscanners hoor ​@huistijger, nou zit je op een mac in principe al wel wat veiliger maar het verschil is volgens mij niet meer zo groot als vroeger.

Op onze kennisbank hebben we samengevat wat de F-secure virusscanner allemaal doet: 

​@Wveer, we hebben hierover contact met f-secure, er lijkt iets niet helemaal goed te lopen. Krijg je ook een foutcode?

Ik krijg geen foutcode. Alleen tekst dat abonnement ongeldig is. Ook dat heb ik diversen keren losgekoppeld en weer opnieuw bij installeren. Maar hielp ook niks

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik ga er even achteraan, welke versie van de app hebben jullie op dit moment? Kunnen jullie ook een screenshot delen hier?

• Helper
  • October 5, 2026

​@Thomas van KPN 

Hierbij.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2026

Mijn versie had ik eerder al gedeeld

• Nieuwkomer
  • October 5, 2026

Bij deze de gevraagde screenshot. verder lees ik de blog wel maar heb tot nu toe geen concrete oplossing gelzen, behalve het advies om deze app niet verder te gebruiken en te vertrouwen op ‘apple’. Maar ook daar moet mij even in verdiepen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2026

Ik vertrouw op Apple PLUS de virus/malware scanner van CleanmyMac