Je hoeft niet meteen aan Wangiri-fraude te denken. Voor hetzelfde geval was het gewoon een Fransman die echt verkeerd verbonden was. Of het was een gespoofed nummer.
Ik raad aan om even de actuele factuur te bekijken via KPN. Voor 30 seconden acht ik de kans bijzonder klein dat je een hoge rekening krijgt.
Ik raad aan om even de actuele factuur te bekijken via KPN. Voor 30 seconden acht ik de kans bijzonder klein dat je een hoge rekening krijgt.
Dank voor uw reactie. Maar die factuur is toch pas na een maand verkrijgbaar/zichtbaar? Of kan ik het nu al in MijnKPN terugzien w.b.t. nummer en kosten? Het voorval is van afgelopen middag.
Een rekening van 50 tot boven de 100 euro voor een gesprek van 30 seconden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. En vooral met een +33 landnummer van Frankrijk.
Hoi @onzinnaam, welkom terug! Ik zie al een paar goede tips staan van Ariën. De eventuele kosten zijn inderdaad straks op de factuur pas zichtbaar.
De eventuele kosten zijn inderdaad straks op de factuur pas zichtbaar.
Afgelopen maandag heb ik KPN aan de telefoon gehad, zij konden wel zien dat er een uitgaande oproep van mij geweest naar dit nummer om terug te bellen maar de meneer van KPN gaf aan dat er geen kosten aan verbonden zitten. (6 seconden uitgaande oproep) Klopt het dat hij dit al direct heeft kunnen zien maandag of kan het zijn dat er later eind deze maand alsnog kosten zullen zijn voor die paar seconden?
Ik lees allerlei verhalen van mensen die enkele seconden hebben getelefoneerd en vervolgens alsnog gigantische bedragen moeten afrekenen...
Wangiri-fraude werkt als volgt:
Bij wangirifraude word je gebeld door een buitenlands telefoonnummer. De telefoon gaat 1 keer over. Je ziet dat je een oproep gemist hebt. Als je terugbelt, krijg je niemand aan de lijn. De telefoon blijft overgaan of je krijgt een pieptoon te horen, waardoor je denkt dat de ander heeft opgehangen. Je bent echter in ‘gesprek’ met een duur betaalnummer in het buitenland.
Bron: Slachtofferhulp.nl
Voor een duur betaalnummer moet je ook wel lang aan de telefoon blijven hangen, en met fake doorverbind-toon, houden ze je dan wel aan de lijn. Voor 30 seconden verwacht ik weinig hoge kosten. Vooral in Europa zijn de tarieven gestandaardiseerd, waardoor het met een Frans telefoonnummer weinig kans is op torenhoge kosten. Je gaf al aan dat je een voicemail kreeg.
De duurste telefoonnummers zijn satteliettelefoonnummers die €2,50 tot € 7,50 per minuut kosten.
Kortom: Ik zou me geen zorgen maken! Waarschijnlijk is het gewoon iemand die verkeerd verbonden was, of een gemist scam-telefoontje met een gespoofed telefoonnummer van een Fransoos.