Ik denk het niet. Want kpn is jaren geleden al gestopt met hotspots. Ze zijn er alleen nog op enkele vakantieparken.
In deze folder las ik dat er een KPN VPN is voor HotSpot gebruikers. Er staat het volgende in.
KPN HotSpot bestaat niet meer, In plaats ervan komt Protected Guest Internet
3. Bij beschrijving kunt u HotSpots invullen
en selecteer bij het type verbinding: PPTP.
Dit zou wel handig zijn wanneer je met je mobiele telefoon connectie wilt leggen met een publiek / onvertrouwd WiFi netwerk / HotSpot. Door een VPN tunnel te gebruiken maakt het niet meer uit of het netwerk onveilig is.
VPN met PPTP en veilig is een paradox.
Ik denk het niet. Want kpn is jaren geleden al gestopt met hotspots. Ze zijn er alleen nog op enkele vakantieparken.
@PeterG dank voor je reactie.
Wat ik gevonden heb is het volgende:
KPN biedt sinds 1 augustus 2020 geen FON meer aan
Geen zorgen, je kan KPN HotSpots nog steeds gebruiken.
(Bron)
Dit suggereert dat HotSpots er nog gewoon zijn. Waar lees je dat KPN gestopt is met HotSpots en waarom staat het nog op de KPN websites?
In principe maakt het ook niet uit of HotSpots er nog zijn of niet. Het gaat mij er om of de KPN VPN server nog aangeboden wordt aan (niet zakelijke) klanten.
KPN HotSpot bestaat niet meer, In plaats ervan komt Protected Guest Internet
VPN met PPTP en veilig is een paradox.
@TDN Dank je voor je reactie.
Kan je misschien wat meer uitleggen over waarom PPTP op een Android telefoon een veiligheidsparadox is?
Ik heb er naar gezocht en kwam het volgende op WikiPedia tegen. Er zijn een aantal beveiligingsproblemen met Miscrosoft veiligheidsextensies op PPTP.
Microsoft Point-to-Point Encryption (MPPE) encrypts data in Point-to-Point Protocol (PPP)-based dial-up connections or Point-to-Point Tunneling Protocol (PPTP) virtual private network (VPN) connections.
Zijn er ook kwetsbaarheden met PPTP onder Android (op mobiele telefoons) bekend?
(Het gaat om een WiFi verbinding vanaf een Android telefoon.)
Hoe zou je die VPN tunnel wel veilig tot stand kunnen brengen over een WiFi verbinding?
Enig idee wanneer Protected Guest Internet komt (en wat is het)? Is er nog een KPN VPN server voor klanten?
Dan heb ik het niet helemaal goed meer in m'n geheugen.
Alle modems van kpn waren hotspots. Daar is kpn mee gestopt. Ook met FON wat een samenwerking was in landen van Europa.
Er zijn nog wel hotspots op (enkele) vakantieparken in Nederland. Die worden betaald door de eigenaren van die parken. Onderhoud via kpn. Dat wel.
Het werkt nog steeds @Klant4 , @PeterG en @TDN
Als ik naar AH ga maak ik verbinding met de hotspot van KPN en zet dan meteen de VPN aan en die werkt ook nog
Die VPN werkt dus via KPN hotspot verbindingen
.
Kan je misschien wat meer uitleggen over waarom PPTP op een Android telefoon een veiligheidsparadox is?
PPTP is oorspronkelijk uit Window95/NT en zijn versleuteling (128bit) in al in 1998 gebroken. Nu kan bijna iedereen (cloud computing) VPN met PPTP ontcijferen (man in middle attack)
Ook andere VPN Protocollen baseert op IPSEC (IKEv2, L2TP) zijn niet veilig, NSA is in staat ze te breken. Bij SSTP is een vermoeden van ingebouwde backdoor van NSA.
Eigenlijk kan je alleen nog OpenVPN en WireGuard vertrouwen.
Als mobiele en/of thuisklant van KPN heb je recht op het gratis gebruik van de KPN hotspots. Binnen MijnKPN kun je je hiervoor aanmelden en krijg je een naam@kpnwifi.nl mailaccount i.c.m. met een wachtwoord.
Ben je bij een bedrijf dat KPN hotspots ondersteunt zoals AH, Fletcher hotels e.d. kun je gratis van de hotspot gebruik maken (inclusief eventueel KPN VPN) zonder in te hoeven loggen
Ben je op een recreatiepark bijvoorbeeld, waar je normaal een databundel van KPN kunt kopen, kun je daar als KPN-klant met je inloggegevens gratis van de internetvoorzieningen op het park gebruik maken.
@PeterG , @TDN en @Klant4
@JanD Dank voor je reactie. Dat schijnt licht op de zaak.
Betreffende de KPN VPN server: vpn.hotspotsvankpn.com. Als test heb ik thuis geprobeerd met een Android telefoon over de WiFi van het KPN Box 12b modem over het KPN (thuis) internetwerk connectie te leggen met de VPN server (middels de configuratie zoals beschreven in de brochure met MPPE). Dat lukte mij niet op die manier. Ik krijg dan constant de melding:
Disconnected, Not secure
Heb je enig idee waar dat mis gaat? en hoe ik het wel aan de praat kan krijgen?
@TDN Betreffende veiligheid: je beschreef, dat alleen nog OpenVPN en WireGuard te vertrouwen zijn. Heb je het dan over de client kant (de Android telefoon) of over de server kant (de VPN server).
Middels welke standaarden bouwen die software pakketten een VPN verbinding op? M.a.w. welke standaarden zijn nog wel veilig te gebruiken over een publiek WiFi access point (mocht je tegen een hacker aanlopen, die dat impersoneert met zoiets als een pineapple).
Welke veilige connectie protocollen ondersteunt de KPN VPN server: vpn.hotspotsvankpn.com en/of het publieke KPN HotSpot (WiFi Access Point)?
Hallo @Klant4 de betrefenbde VPN werkt alleen voor de hotspot van KPN op een bepaalde lokatie. Het is dus geen VPN die algemeen toepasbaar is.
Onderstaand de instellingen voor de VPN, in je mobiel in tye stellen en dus alléén werkend bij een KPN hotspot:
1. Ga naar ‘Instellingen > Meer (instellingen) > VPN’
2. In het menu kiest u voor ‘VPN-profiel toevoegen/bewerken’.
3. Bij beschrijving kunt u HotSpots invullen en selecteer bij het type verbinding: PPTP.
4. Bij serveradres vult u in: vpn.hotspotsvankpn.com.
5. Controleer of ‘PPP-encryptie (MPPE)’ aan staat en sla de instellingen op.
6. Wanneer de VPN is opgeslagen kiest u voor de aangemaakte VPN. 7. Voer nu de gebruikersnaam: vpn in en het wachtwoord: kpn
8. U kunt nu verbinden met de VPN.
Als ik van de week bij AH ben zal ik het nog eens testen.
De KPN hotspots zijn zelfs vernieuwd @TDN en @PeterG , die heten nu:
Protected Guest Internet
zie de betreffende website:
https://www.kpn.com/zakelijk/grootzakelijk/protectedguestinternet
Als bedrijven zoals AH, hotels en campings dat aanbieden kunnen klanten daar al of niet betaald gebruik van maken.
@TDN Betreffende veiligheid: je beschreef, dat alleen nog OpenVPN en WireGuard te vertrouwen zijn. Heb je het dan over de client kant (de Android telefoon) of over de server kant (de VPN server).
Middels welke standaarden bouwen die software pakketten een VPN verbinding op? M.a.w. welke standaarden zijn nog wel veilig te gebruiken over een publiek WiFi access point (mocht je tegen een hacker aanlopen, die dat impersoneert met zoiets als een pineapple).
Je bouw een VPN verbinding op met de ondersteunende protocol van de server en cliënt. Aangezien KPN VPN alleen PPTP ondersteunt, kunnen de Hotspot eigenaar en de KPN (VPN eigenaar) alles meelezen wat je doet op internet, inclusief online banking, emails lezen …. Dan is KPN VPN alleen maar schijnveiligheid.
Ieder andere VPN dienst ondersteunt OpenVPN, de meestal WireGuard. Je kan ook zelfs een VPN server thuis hosten en onderweg ermee verbinden.
Als mobiele en/of thuisklant van KPN heb je recht op het gratis gebruik van de KPN hotspots. Binnen MijnKPN kun je je hiervoor aanmelden en krijg je een naam@kpnwifi.nl mailaccount i.c.m. met een wachtwoord.
Beste @JanD
Ik ben aan het zoeken geweest in MijnKPN, maar kan nergens een optie vinden om mij aan te melden voor KPN hotspots. (Ik ben zowel mobiele als thuisklant).
Beste @Klant4 ik ga de link voor je opzoeken en kom er op terug.
Beste @Klant4 , onderstaand de bedoelde link:
https://wifi.kpn.com/
@JanD Gelukt. Hartelijk dank voor jouw hulp.
Beste @Klant4 fijn om te lezen dat het gelukt is en graag gedaan.