Skip to main content

Goedemorgen,

Sinds mei 2023 maak ik gebruik van KPN Veilig op iOS (up to date) en bijbehorende Safari extensie. Ik weet niet meer precies wat er is gebeurd, maar in oktober 2023 heb ik waarschijnlijk een notificatie gekregen om te updaten waarbij een extra installatie is uitgevoerd van het programma KPN Veilig Virusscanner (dit keer staat er dus Virusscanner bij), wederom met Safari extensie.

Het probleem: ik heb nu 2x het programma KPN Veilig (met als onderscheid dat eentje er Virusscanner erbij heeft staan) en 2x een browserextensie (één heet Browsing Protection versie 3.0.50190 van KPN Veilig, de ander heet Veilig Browsen 1.0.186 van Secure Browsing by F-Secure).

Online heb ik niemand kunnen vinden met hetzelfde probleem. Ik ben zelf op onderzoek uitgegaan welk programma het oudste is, dat is de versie van mei 2023 zonder ‘Virusscanner’. Welke extensie bij welke installatie hoort heb ik geen idee van. Echter, de oudste versie is de enige die vermeldt actief te zijn, terwijl de versie van oktober 2023 meldt niet actief te zijn (ongeldig abonnement).

Kortom mijn vragen:

  1. Welke installatie kan ik verwijderen?
    • En hoe?
    • Indien ‘geldige’ versie: hoe zorg ik dat de ongeldige versie gaat functioneren?
  2. Welke Safari-extensie kan ik verwijderen?

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden. Natuurlijk kan ik op verzoek meer informatie verstrekken.

Hoi @Wjay 
Mijn advies is verwijder beide KPN-veilig virusscanners.
Apple heeft zelf veel betere scanners standaard ingebouwd en je hebt dus die van KPN niet nodig,
sterker nog ze kunnen de Apple scanners in de weg zitten.
Zolang je de Apple updates maar bijhoudt dan ben je perfect beveiligd en heb je alleen maar last van KPN-veilig.

Ikzelf heb al meer dan 12 jaar Apple en nooit een virusscanner gebruikt.
Wil je echt een goede extra scanner hebben dan kan ik je CleanMyMac-X aanbevelen, deze doet meer dan alleen scannen, die kan ook je systeem opruimen en nog veel meer.
En nee ik heb geen aandelen in CleanMyMac-X, tis alleen een goed bedoeld advies.
Je kunt deze 7 dagen geheel vrijblivend proberen.


Apple heeft zelf veel betere scanners standaard ingebouwd en je hebt dus die van KPN niet nodig,

Ik dacht dat iOS geen ingebouwde virusscanner heeft maar dat, net als bij Android, de app store alleen gescreende apps bevat die (in principe) virusvrij zijn.

 

Overigens zie ook ik het nut van KPN Veilig niet maar die zie ik ook niet op Android en Windows machines.


@huistijger Dank voor je reply! Ik zie overigens wel dat ik een fout heb gemaakt. Het betreft hier niet iOS (telefoon) maar macOS (MacBook). Geldt jouw advies dan nog steeds?

Overigens vind ik het wel kwalijk dat KPN dus gebakken lucht verkoopt.


Dat geldt nog steeds, Ik heb op IOS nog nooit gehoord van een virus @WjayÂ