Skip to main content
Antwoord

F-secure maakt een handmatige scan niet af op MacOS Tahoe

• September 20, 2025
  • 6 reacties
  • 124 keer bekeken

renze.schipper
Topper
Forum|alt.badge.img

Na een update naar  Mac iOS tahoe, maakt fsecure de handmatige scan niet compleet af. Tijdens het scannen krijg ik de melding niet alle bestanden gescand en stopt met scannen.  

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@renze.schipper. Je wilt natuurlijk wel beschermd zijn tegen bedreigingen van buitenaf, dus ik snap dat je even aan de bel trekt. 

Ik ben zelf geen MacOS of iOS gebruiker, maar ik begrijp dat Tahoe de nieuwe versie van het besturingssysteem is voor laptops/pc's. Net beschikbaar sinds 15 september als ik het goed lees. Dan moeten app-fabrikanten daar ook op inspringen en de software daarop aanpassen. Ik ben bang dat daarin wat misgaat, zoals ​@WouterLucassen al benoemd. Goed dat je het doorgeeft, want dan kunnen wij ook kijken of we het bij de juiste personen kunnen neerleggen. Voorlopig heb ik verder helaas niet een oplossing voor je, behalve dan de suggestie van een andere (tijdelijke) virusscanner en wachten op een update. 

6 reacties

Installatie van KPN-Veilig op een nieuwe iMac met MacOS Tahoe, lukte niet. Door XS4ALL werd aangeraden te wachten totdat F-Secure zijn app geschikt heeft gemaakt voor Tahoe. Voor de tussentijd heb ik uiteraard een goede gratis virusscanner geïnstalleerd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 22, 2025

Hoi ​@renze.schipper. Je wilt natuurlijk wel beschermd zijn tegen bedreigingen van buitenaf, dus ik snap dat je even aan de bel trekt. 

Ik ben zelf geen MacOS of iOS gebruiker, maar ik begrijp dat Tahoe de nieuwe versie van het besturingssysteem is voor laptops/pc's. Net beschikbaar sinds 15 september als ik het goed lees. Dan moeten app-fabrikanten daar ook op inspringen en de software daarop aanpassen. Ik ben bang dat daarin wat misgaat, zoals ​@WouterLucassen al benoemd. Goed dat je het doorgeeft, want dan kunnen wij ook kijken of we het bij de juiste personen kunnen neerleggen. Voorlopig heb ik verder helaas niet een oplossing voor je, behalve dan de suggestie van een andere (tijdelijke) virusscanner en wachten op een update. 

• Nieuwkomer
  • October 12, 2025

Op mijn MacBoocAir M1 chip staat nu Tahoe MAC -OS Rev 26.0.1. De KPN scanner stopt scannen halverwege, met de melding contact op te nemen met support. Hoe gaan u dit oplossen? Ik heb de MAC opnieuw opgestart maar nog steeds dezelfde fout. de KPN veilig software geeft aan dat ik de laatste versie gebruik.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@BoogaaPJ. Vervelend dat jij ook last hebt van het spontaan stoppen van de virusscanner. Goed dat je aangeeft op welke MacOS versie jij zit en ook bedankt voor de screenshot. Die kunnen we weer opnemen in de ticket die is aangemaakt bij F-Secure. Het is nu even afwachten wat voor respons daar op komt. 

Ik houd jullie hier op de hoogte. 

• Nieuwkomer
  • October 13, 2025

Hoi ​@BoogaaPJ. Vervelend dat jij ook last hebt van het spontaan stoppen van de virusscanner. Goed dat je aangeeft op welke MacOS versie jij zit en ook bedankt voor de screenshot. Die kunnen we weer opnemen in de ticket die is aangemaakt bij F-Secure. Het is nu even afwachten wat voor respons daar op komt. 

Ik houd jullie hier op de hoogte. 

Ik had de help desk ook gebeld vandaag. Die gaven aan dat ik F-Secure moest verwijderen en opnieuw installeren. Dat heb ik gedaan. Gewoon hetzelfde resultaat. er is dus een fout in de software. Ik vind dit wel slordig en had dit niet verwacht. Wanneer kunnen we feed back verwachten?

Met vr groet

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het herinstalleren van F-Secure is wel de standaardprocedure wanneer het niet meer goed werkt, dus dat advies is niet zo raar. En wat je zegt klopt helemaal. Er zit een fout in de F-Secure software voor MacOS-apparaten. Dat heb ik ook teruggekregen als antwoord op de ticket. F-Secure is hard aan het werk om het met een update te gaan herstellen en die update zal ook niet meer al te lang op zich laten wachten. Voorlopig is dit even het antwoord waar we het mee moeten doen, maar hopelijk is het snel opgelost.