Skip to main content
Vraag

Ik kan F-Secure niet meer updaten?

• September 19, 2026
  • 36 reacties
  • 321 keer bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • October 3, 2026

Heb dus last van hetzelfde probleem op mijn Mac na een softwareupdate van Apple. Na bovenstaande communicatie doorgelezen te hebben, is het mij gelukt om een logbestand te maken zoals hierboven beschreven (dank), maar het probleem blijft gewoon bestaan.

Zou je met ons kunnen delen wat je precies ziet? Een screenshot is het makkelijkste. 

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Hallo Alex,

Hierbij een screenshot:

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Screenshot 2:

Geklikt op Bijwerken in het bovenste kader en dan krijg je onderstaand:

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Deel 3:

Maar zodra je op het kader daaronder aan de linkerkant klikt, gebeurt er verder niks meer:

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Deel 4:

Meldingen zijn divers: ‘update check kan niet worden uitgevoerd’ tot ‘de virusscanner is bijgewerkt’ maar in het appicoontje bovenin de menubalk blijft de melding staan dat de virusscanner verouderd is en moet worden bijgewerkt.

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Laatste update: kreeg net een melding dat de update check voltooid is (zo’n pop-up die zo weer verdwijnt) maar in de app wordt nog steeds aangegeven dat de scanner moet worden bijgewerkt.

Hopelijk kunnen jullie wat. met deze informatie.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ja super! Dank voor de screenshots ​@JeanineT. Heb je F-Secure ook al eens helemaal verwijderd en opnieuw op je Mac gezet? Via de F-Secure omgeving kun je licenties beheren en dus ook verwijderen. 

Als je hem daar verwijderd voor de Mac waar dit op gebeurt en hem daarna weer activeert, hoe gaat het dan?
Mocht je dan nog steeds dezelfde meldingen krijgen, wil je dan laten weten op welk type Mac dit precies speelt en welke MacOS versie hierop draait? 

Ik hoor het graag!

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Dag Sanne,

Net F-secure opnieuw geïnstalleerd maar dat loste het probleem niet op. Hij blijft hangen op de activiteit ‘bijwerken’. Heb ‘m minstens een half uur de tijd gegeven. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Check. Voordat je hem installeerde heb je hem eerst ook helemaal verwijderd van je Mac? Voor de handigheid de stappen om dit te doen: 

1. Open de map waarin je F-Secure hebt geïnstalleerd. Die heet meestal 'Applicaties'.
  2. Druk op het pictogram 'Verwijderen' dat voor F-Secure staat. Nu opent het verwijderprogramma vanzelf.
  3. Kies 'Verwijderen'.
  4. Typ de beheerdersnaam en het -wachtwoord in. Druk op [OK].
  5. Het verwijderprogramma haalt KPN Veilig Virusscanner nu van je Mac af. Dit kan even duren. Laat je Mac aanstaan tot het programma verwijderd is.

Mocht je het inderdaad zo gedaan hebben en mocht het nog steeds niet werken, 

wil je dan laten weten op welk type Mac dit precies speelt en welke MacOS versie hierop draait? 

zou je dit dan nog willen beantwoorden? Dan kan ik dit doorgeven!

• Deelnemer
  • October 3, 2026

Dag Sanne,

Jouw instructies gevolgd maar dat hielp nog steeds niet. Kreeg bij de herinstallatie van F-secure wel de melding dat er nog een software update moest plaatsvinden. Bleek dat er van Apple nog een update klaar stond. Omdat er net een grote update had plaatsgevonden had ik daar niet meer naar gekeken. Na de Apple update weer F-secure opnieuw geïnstalleerd en lange tijd laten bijwerken (ca twee een uur).  En daarmee bleek het probleem eindelijk te zijn opgelost. Dank voor de support.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Gelukkig! Fijn dat het daarmee is opgelost en bedankt voor het laten weten ​@JeanineT! 😄