Gewoon zorgen dat niemand de pincode van je toestel kent dus. En zorgen dat sowieso niemand aan dat toestel kan komen. Hou hem bij je, laat hem niet zomaar ergens slingeren.
Eh ja, dat snap ik, maar een toestel kan ook gestolen worden...en een pincode kun je voor zover ik begrijp altijd blijven proberen, dus niet als bij een bank...dus in die zin lijkt het me nog steeds een vrij riskant iets, de google wachtwoordmanager
Probeer zelf de pincode maar eens een paar keer verkeerd in te voeren. Als het goed is kan je dat niet oneindig doen.
Zonder Google account worden wachtwoorden ook in de browser opgeslagen.
En als je telefoon gestolen word, dan kan je hem vanaf afstand blokkeren.
Ik raad het af om gebruik te maken van de ingebouwde wachtwoord onthouden functie in bijvoorbeeld Chrome. Die is niet super super veilig, bijvoorbeeld bij infostealers. “Vroeger” was het zo dat wachtwoorden makkelijk te achterhalen zijn door malware/virussen in browsers. Ik weet niet in hoeverre dat is verbeterd.
Als je een password manager wilt gebruiken (zeker doen!), raad ik je persoonlijk 1Password aan. Je zou het via KPN kunnen afsluiten. Er zijn er meer, zoals Bitwarden, NordPass, KeePass, ProtonPass en LastPass. Over het algemeen staat 1Password/Bitwarden aan de top. Sommige vinden Bitwarden fijner, want je kan het lokaal hosten.
Ik vind ProtonPass ook steeds beter worden, veelbelovend ook. Hun wachtwoordmanager is nog vrij jong, missen extra functies enzovoort. Ik geef hun nog even tijd, maar ga een overstap in de toekomst zeker overwegen.
Gebruik NIET LastPass (en weet dit over NordPass)
Gebruik niet LastPass. Ze hebben meerdere datalekken gehad waar data is gestolen. Erg slechte zaak. Ze wouden het ook nog eens onder de pet houden. Moet je niet willen.
NordPass gaan geruchten (nooit een bron kunnen vinden) dat NordVPN in het verleden wel eens een databreach onder de pet heeft willen houden. Dat is natuurlijk merkwaardig. Ze hebben wel scherpe prijzen en bieden volgens mij een v/d sterkste encryptiestandaarden aan. Alleen is vooral de mening op internet dat Nord(pass/vpn) vooral een VPN boer is en waarschijnlijk daar vooral de focus op heeft/moet houden.
Ook zeker het lezen waard: https://laatjeniethackmaken.nl/#password-managers
Het is onzin te discussieerden over veiligheid van een wachtwoord manager indien vreemde toegang heeft op jouw telefoon. Ieder apparaat is niet meer veilig als iemand fysieke toegang tot het apparaat, het zei PC, telefoons of routers. Als iemand kan jouw telefoon ontgrendelen, heeft hij toegang tot jouw telefoon en kan in geheugen doorzoeken naar het wachtwoord, de wachtwoord manager moet het wachtwoord in geheugen houden. Er zijn wel paar technieken om het wachtwoord te verstoppen, maar een goed hacker kan het altijd omzeilen, hetzelfde voor PC. Met een fysieke toegang kan altijd iemand van een normale gebruiker naar een administrator omschakelen en alles deactiveren en doorzoeken.
Zelfs als jouw telefoon uitgeschakeld is en je kan niet op afstand wissen, is alleen een vraag van de tijd tot een staatshacker (lees opsporingsdiensten) of iemand met veel geld jouw telefoon kan ontgrendelen. Er zijn software te koop (naar men zegt alleen aan opsporingsdiensten, maar wie geloof eraan?), en alle telefoons zijn kwetsbaar, van iPhones tot encrypted speciale telefoons. De nieuwste firmware biedt voor een paar maanden weerstand, maar wordt dan weer gehackt.