Skip to main content
Vraag

Is de Ring deurbel een nachtmerrie op het gebied van privacy?

• December 17, 2025
  • 21 reacties
  • 103 keer bekeken

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Via de "Familiar Faces” optie kunnen Ring-gebruikers mensen taggen, zodat die in de toekomst door de camera worden herkend. Wanneer ingeschakeld zal de deurbelcamera de gezichten van alle voorbijgangers scannen om deze bekenden vervolgens te herkennen. De gegevens worden voor een half jaar opgeslagen. 

Wat vindt jij? Of ben ik te paranoia?

Originele Referentie en actuele berichten rokertjes scannen bij het tankstation en de deurbelruzie.

21 reacties

• December 17, 2025

Je zou maar pakketbezorger zijn...

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Je zou maar pakketbezorger zijn...

Ja precies. 
Of een pakketbezorger die rookt 😀.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

Het is spelen met vuur. Camera mag je alleen op private grondstuk richten, niet op stoep of openbare weg. Vele huizen hebben helemaal geen voortuin, een deurbel (camera) filmt dus het openbaar gebied. Hier is AVG heel duidelijk, de voorwaarden zijn gerechtvaardigd belang, noodzakelijke cameratoezicht, goede afweging tussen het belang van het cameratoezicht en het privacybelang van andere mensen. Als een van deze voorwaarde niet voldoet, mag men het openbaar gebied niet filmen, of man moet meteen gezichten van andere mensen blurren.  Als de filmen/foto's ook voor nog derde partij toegankelijk zijn, is bijna een strafdaad.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 17, 2025

Inderdaad, wat ​@TDN zegt, alleen gericht op eigen terrein, maar als de politie camerabeelden nodig heeft, doen ze wel een beroep op je, beetje tegenstrijdig.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 17, 2025

Lijkt mij meer spijkers op laag water zoeken.
Als je niets te verbergen hebt, hoef je je ook niet druk te maken.
Of draag een masker als je aanbelt, 'ben alleen bang dat er dan niemand open gaat doen😀

Overigens is de politie er heel blij mee, als er wat gebeurd in je wijk, dan vragen ze altijd om beelden van de deurbel(len)

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Het is spelen met vuur. Camera mag je alleen op private grondstuk richten, niet op stoep of openbare weg. Vele huizen hebben helemaal geen voortuin, een deurbel (camera) filmt dus het openbaar gebied. Hier is AVG heel duidelijk, de voorwaarden zijn gerechtvaardigd belang, noodzakelijke cameratoezicht, goede afweging tussen het belang van het cameratoezicht en het privacybelang van andere mensen. Als een van deze voorwaarde niet voldoet, mag men het openbaar gebied niet filmen, of man moet meteen gezichten van andere mensen blurren.  Als de filmen/foto's ook voor nog derde partij toegankelijk zijn, is bijna een strafdaad.

Eens. Het mag niet, maar de interpretatie verschilt. 
Bv. als de Politie belang heeft en je camera in de database zit wat dan? 
Dit is zo contra als het maar zijn kan, het mag volgens de AVG niet, maar het wordt oogluikend toegestaan. Van Ring weet je, dat de beelden extern worden opgeslagen, m.a.w. jou data vertrekt naar elders, waarna er mogelijk gebruik van gemaakt kan worden. 

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Of draag een masker als je aanbelt, 'ben alleen bang dat er dan niemand open gaat doen😀

Overigens is de politie er heel blij mee, als er wat gebeurd in je wijk, dan vragen ze altijd om beelden van de deurbel(len)

Het gaat niet perse alleen over deurbellen, maar over het verkrijgen van (biometrische) gegevens op een manier waarbij je geen toestemming voor hebt gegeven. Ik heb zeker wat te verbergen, jij toch ook?

• December 17, 2025

Het grote grijze gebied zijn alle woningen met de voordeur direct aan de openbare weg. Feitelijk zou je daar nooit een dergelijke bel mogen ophangen.

Ik heb weinig te verbergen maar hoef ook niet door een camera van een  particulier te worden vastgelegd. 

We kunnen dit inderdaad doortrekken naar de ANPR camera's veiligheid en privacy gaan natuurlijk niet samen.

Voor de deurbellen zijn er oplossingen. Kleding met een bepaalde print kan dergelijke systemen in de war brengen of brillen en sieraden met led verlichting.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 17, 2025

Nee hoor,  gelukkig heb ik niets te verbergen

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Nee hoor,  gelukkig heb ik niets te verbergen

Jou pincode is?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Het grote grijze gebied zijn alle woningen met de voordeur direct aan de openbare weg. Feitelijk zou je daar nooit een dergelijke bel mogen ophangen.

Ik heb weinig te verbergen maar hoef ook niet door een camera van een  particulier te worden vastgelegd.

We kunnen dit inderdaad doortrekken naar de ANPR camera's veiligheid en privacy gaan natuurlijk niet samen.

Ik wil zoveel mogelijk verbergen wat met mijn privé (leven) van doen heeft en dit gaat redelijk ver. 
Dit is dan wel weer een andere discussie 😉

• December 17, 2025

Puur en alleen vanwege die video deurbellen zou ik wel iets van een  stoor apparaat willen. Niet omdat ik iets te verbergen heb puur uit principe. Alleen is een  dergelijk apparaat zover ik kan achterhalen ook niet toegestaan.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 17, 2025

Zelf heb ik een Tapo camera van TP-Link die de inrit laat zien en een minuscuul stukje van het trottoir.

De camera heeft een geheugenkaart en heb ik bekabeld aangesloten en bewust niet via wifi.

Ik maak geen gebruik van de (betaalde) cloudfunctie, alles blijft gelukkig binnenshuis.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Puur en alleen vanwege die video deurbellen zou ik wel iets van een  stoor apparaat willen. Niet omdat ik iets te verbergen heb puur uit principe. Alleen is een  dergelijk apparaat zover ik kan achterhalen ook niet toegestaan.

Zelf heb ik een Tapo camera van TP-Link die de inrit laat zien en een minuscuul stukje van het trottoir.

De camera heeft een geheugenkaart en heb ik bekabeld aangesloten en bewust niet via wifi.

Ik maak geen gebruik van de (betaalde) cloudfunctie, alles blijft gelukkig binnenshuis.

Aan de deur heb ik niets hangen. 
Weet ik niet dat je komt, dan blijft de deur dicht.
Er komen wel enkele camera’s maar die bevinden zich op het erf. Bij lui die een Ring hebben, sta ik naast het camerabeeld of heb een balaclava op 😅. 

• December 17, 2025

Blijkbaar kunnen zoals ik eerder al schreef dergelijke prints de herkenning software ook om de tuin leiden. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025
Met zo een zonnebril ben je onzichtbaar voor ieder slimme deurbel

Men heeft niet te bergen behalve zijn biometrische gegevens en bewegingsprofielen. Als de deze supergevoelige ook nog met elkaar gekoppeld is dan kan men niet allen jouw locaties zien maar ook hoe je leeft. B.v. naar welke supermarkt je gaat, naar welke sportschool, restaurants … en wanneer. Een bedrijf kan dan gericht b.v. Fastfood reclames aan jou reserveren, een inbreker kan precies op tijden, wanneer je niet thuis bent, bij jouw huis komen. Jouw echtgenoot kan een een vraag stellen, waarom je bij pokeravonds altijd naar een Lotte gaat….

Hier kan men lezen over misbruik van locatiegegevens  

https://ethz.ch/en/news-and-events/eth-news/news/2025/01/what-location-data-reveals-about-you.html

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Via diverse lezingen en een aantal opleidingstrajecten werd ik over de jaren heen wijs gemaakt hoe de hazen lopen in security land. Een onderdeel was een bezoek aan de Hackaton die toen gegeven werd in de Beurs van Berlage enkele jaren geleden, waar naast diverse CTF evenement ook een groot stuk forensische wetenschap gepraktiseerd werd. Ongelofelijk hoe men data uit een device kan trekken.

Ik kan soms niet bevatten waarom mensen zo losjes omgaan met gegevensdragers maar ook dat men weet (of wellicht niet genoeg weet) dat men zich van gratis software bediend die gratis is, en waarbij jij het product bent, maar niet alleen dat. 
Met het grootste gemak stel je je bloot aan actoren en instanties die niets anders willen dan van jou een zo groot en compleet mogelijk profiel maken. China weten we allemaal, waar Singapore een voorbeeld is m.b.t. people tracking. 

Soms snap ik het niet jij?

• December 17, 2025

Daarnaast vind ik die RING deurbel ook nog een verschrikkelijke klereherrie maken. De hele straat hoort hem...

• December 17, 2025

https://www.vpro.nl/info/techbitch

Deze serie geeft een behoorlijk goede inkijk in wat we bewust of onbewust delen en toestaan.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

Daarnaast vind ik die RING deurbel ook nog een verschrikkelijke klereherrie maken. De hele straat hoort hem...

En dan die knipperende cirkel eromheen.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • December 17, 2025

https://www.vpro.nl/info/techbitch

Deze serie geeft een behoorlijk goede inkijk in wat we bewust of onbewust delen en toestaan.

Dank je wel.

Jaren geleden zag ik op Youtube een video van een man die had zijn Iphone gestripped waarbij hij een opstelling gemaakt had, om de veldsterkte te kunnen meten. 

De Iphone werd soms even wakker en verzond wat data naar het moederschip. De video kan ik niet meer vinden. 
Ring verpatst data aan bekende tech bedrijven.