Skip to main content

Via via (in dit geval Facebook) wordt er een aanbod gedaan, bij het bellen van dit nummer 0909-2030413 wordt gemeld dat er een starttarief is van € 1 en daarna de gebruikelijke kosten. Dat laatste is niet waar. Je wordt ellenlang aan het lijntje gehouden en de kosten zijn veel meer dan je zou verwachten. Kortom je wordt gewoon opgelicht. Mag dit zomaar? Moet er niet gemeld worden dat het (bijvoorbeeld) een kwartier (of zo) duurt? Mag men eindeloos doorgaan? Kan KPN helemaal niets doen aan zulke praktijken, de ACM kan hiervoor toch geen toestemming hebben gegeven? Ook zou ik geen kosten verwachten voor het bellen op zich met het abonnement dat ik heb, er staat wel dat er kosten zijn bij 0900 nummers, maar niet dat die er ook zijn bij 0909 nummers.

Groeten van Jacob Jan

Dit is allemaal toegestaan.  Laat het een les voor je zijn. Bel nooit dit soort nummers.  De kans dat je wat wint of krijgt is nihil. 


Uiteraard is het een les, Maar ik kan me niet voorstellen dat dit toegestaan is, dat de ACM (lees de Regering) toestemming geeft voor dit soort praktijken, Als het wel is toegestaan wordt het hoog tijd dat die regels aangepast worden. En sowieso zouden telco’s dit niet moeten willen.


Hoi @Jacob Jan en welkom op het forum! Aan dat soort nummers hangt inderdaad vaak een flink prijskaartje. 

Ook zou ik geen kosten verwachten voor het bellen op zich met het abonnement dat ik heb, er staat wel dat er kosten zijn bij 0900 nummers, maar niet dat die er ook zijn bij 0909 nummers.

Met 0900 nummers bedoelen we de hele 0900 reeks. Dus ook 0909, 0906 enzovoorts. Zaak is wel dat deze nummers de kosten vermelden aan het begin van het gesprek. Dat is hier het geval geweest lees ik, dus verder is alles toegestaan. Mocht je toch twijfels hebben, dan kun je altijd een melding maken bij ACM. Zij kunnen dit dan onderzoeken. 🙂


Ha Sanne_M,

bedankt voor het bericht, ik begrijp het wel en natuurlijk is het niet al te snugger, maar toch wringt het. Allereerst wordt er niet eerlijk gecommuniceerd door het 0909-2030413 nummer, als ze zeggen dat het zeker 30 minuten duurt voordat je je gratis iets hebt verdiend, dan doe je het niet, sowieso is het niet gratis. MI is dit dan ook gewoon pure oplichting, daarom heb ik het ook gemeld bij het ACM. Daarnaast staat nergens bij KPN dat 0909 hoort in de 0900 reeks. Als je in de telecom werkt, zal het wel vanzelfsprekend zijn, voor mij was het niet zo en had ik dan ook de verwachting dat de gewone gesprekskosten binnen mijn bundel zouden vallen (onbeperkt bellen en sms). Misschien als tip om dat duidelijker te vermelden.

 

 


Ik zal je tip doorgeven aan de afdeling die de website en communicatie regelt. 🙂 Ik snap dat het wrang voelt, dus een melding bij ACM kan zeker geen kwaad. Goed dat je dit gedaan hebt, en snugger, ach. Je bent echt de enige niet met onverwachte telefoonkosten. Ik heb mijn ouders ooit een flinke rekening bezorgd, dus ik heb het vroeg geleerd. 😅 Bedankt voor het terugkoppelen en mocht je in de toekomst nog andere vragen hebben, maak gerust weer een nieuw topic aan. Fijn weekend!