Skip to main content
Vraag

KPN brengt €1 in rekening voor Extra Veilig Mobiel terwijl functie uitstaat

• August 26, 2026
  • 14 reacties
  • 214 keer bekeken

Ik zie op mijn factuur een toeslag van €1,00 voor "Wijziging Mobiel 2026 inclusief veiligheid" / Extra Veilig Mobiel. Het vreemde is dat ik deze functie uitgeschakeld staat en ik hier geen gebruik van maak.

Ik heb deze dienst niet aangevraagd en begrijp niet waarom ik hiervoor moet betalen terwijl de functie uitstaat. Op mijn factuur staat de toeslag inmiddels wel gewoon vermeld.

Zijn er meer klanten die hiervoor €1,00 extra betalen terwijl Extra Veilig Mobiel is uitgeschakeld? En kan KPN uitleggen waarom deze kosten in rekening worden gebracht als de dienst niet actief wordt gebruikt?

Ik hoor graag een inhoudelijke reactie van KPN.

14 reacties

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 26, 2026

@KPMvL Deze verhoging betaal je sinds de voorwaarden van je abonnement zijn veranderd, hier ben je enkele maanden geleden over geïnformeerd en akkoord gegaan door het abonnement door te laten lopen. Aangezien de consumentenbond kpn heeft gevraagd om klanten die bezwaar maken te compenseren, kun je via het klachtenformulier een klacht insturen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2026

@KPMvL Deze verhoging betaal je sinds de voorwaarden van je abonnement zijn veranderd, hier ben je enkele maanden geleden over geïnformeerd en akkoord gegaan door het abonnement door te laten lopen. Aangezien de consumentenbond kpn heeft gevraagd om klanten die bezwaar maken te compenseren, kun je via het klachtenformulier een klacht insturen. 

Hartelijk dank voor u reactie! Ik heb gelijk het klachtenformulier ingevuld. Ik heb me rot gezocht op de website naar dit formulier, hey wordt nier makkelijk gemaakt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2026

Beste moderators,

Ik heb onlangs een officieel bezwaar ingediend tegen de prijsverhoging van € 1,- voor 'Extra Veilig Mobiel' onder meldingsnummer .

In het formulier heb ik expliciet aangegeven dat ik geen telefonisch contact wens.

Nu ontvang ik een e-mail waarin staat dat ik binnen 5 dagen moet bellen naar 0800-020 08, omdat de melding anders wordt gesloten. Dit vind ik erg klantonvriendelijk.

Simpel weg geen tijd om te bellen en eindeloze discussies te moeten doen, maar wel dat mijn klacht correct wordt afgehandeld conform de gemaakte afspraken met de Consumentenbond.

Hierbij nogmaals mijn verzoek via dit forum:De prijsverhoging van € 1,- per maand voor 'Extra Veilig Mobiel' per direct stopzetten voor de toekomst.

De 3 maanden die ik inmiddels heb betaald (€ 3,- in totaal) aan mij terugstorten/crediteren.

Mijn klantnummer en gegevens staan in mijn forumprofiel.

Ik zie de schriftelijke bevestiging van de administratieve verwerking graag hieronder tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Admin: samengevoegd met je al bestaande topic hierover

Jasper van KPN
Moderator

We hebben je nieuwe topic samengevoegd met je bestaande topic ​@KPMvL, het is niet handig als je meerdere topics over hetzelfde aanmaakt. Dan wordt het snel onoverzichtelijk. 

Via de community hebben wij hiervoor geen mogelijkheden, dat kunnen wij niet voor je doen. Wat wij via deze weg wel kunnen is een notitie maken dat je geen telefonisch contact wilt, dan kunnen zij kijken of ze je bijvoorbeeld per mail kunnen benaderen. Als je dat wilt kunnen we die notitie voor je toevoegen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2026

@ Jasper van KPN dat zou heel fijn zijn, bedankt voor het meedenken :) Dat komt in ieder geval een stuk klant vriendelijker over dan een gedwongen telefoon gesprek.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@KPMvL .  Ik heb een notitie toegevoegd met het verzoek om jou te mailen. 

Dit is ongebruikelijk dus ik kan niet garanderen dat ze aan ons verzoek gehoor gaan geven. Ik zie wel dat er al één belpoging is geweest. 

Mocht je over een week nog niks gehoord hebben, laat het hier even weten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2026

@Erwin van KPN bedankt voor je bericht! Ik hou het in de gaten.

• Nieuwkomer
  • August 27, 2026

Ik zie op mijn factuur een toeslag van €1,00 voor "Wijziging Mobiel 2026 inclusief veiligheid" / Extra Veilig Mobiel. Het vreemde is dat ik deze functie uitgeschakeld staat en ik hier geen gebruik van maak.

Ik heb deze dienst niet aangevraagd en begrijp niet waarom ik hiervoor moet betalen terwijl de functie uitstaat. Op mijn factuur staat de toeslag inmiddels wel gewoon vermeld.

Zijn er meer klanten die hiervoor €1,00 extra betalen terwijl Extra Veilig Mobiel is uitgeschakeld? En kan KPN uitleggen waarom deze kosten in rekening worden gebracht als de dienst niet actief wordt gebruikt?

akkoord gegaan met voorwaarden, ja.

Kpn is goed maar waarom hier de negatieve optie toepassen? wel zo netjes om klanten keuze te geven.

ipv accepteren of kpn verlaten.

Zelfde verhaal voor de ruimere bundel  die iik niet nodig heb maar wel moet betalen

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Zijn meerdere klachten over gekomen 

Bezwaar indienen kan inderdaad om eventueel restitutie te krijgen en al was het maar om je ongenoegen te uiten dat dit ongevraagd werd doorgevoerd en het ongenoegen tussen de beperkte keuzes opzeggen of betalen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2026

akkoord gegaan met voorwaarden, ja.

Kpn is goed maar waarom hier de negatieve optie toepassen? wel zo netjes om klanten keuze te geven.

ipv accepteren of kpn verlaten.

Zelfde verhaal voor de ruimere bundel  die iik niet nodig heb maar wel moet betalen

@janplezier altijd erg tevreden over de diensten van KPN! Daarom baal ik enorm van deze benadering. Als er dan €1,- in rekening wordt gebracht zorg dan in ieder geval dat de dienst geactiveerd wordt zonder dat ik daar iets voor hoef te doen, nu wordt het enkel doorbelast. Daarnaast wil ik er geen gebruik van maken. Ook komt het nogal dwingend over dat er perse telefonisch over gesproken dient te worden. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 27, 2026

Het is inderdaad verwerpelijk dat KPN deze keus heeft gemaakt om mensen ongewenst op te zadelen met dit product wat ook nog eens schijnveiligheid is. Voor mij is dit de redenen geweest om KPN na 9 jaar te verlaten met mobiel en over te stappen op Vodafone.

Het zou KPN sieren om deze wijziging in het algemeen terug te draaien, maar vanuit het gedachtegoed om de kas goed te spekken snap ik ook dat KPN het zo laat, mensen die zich niet melden is gratis geld in het laatje. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2026

Het is inderdaad verwerpelijk dat KPN deze keus heeft gemaakt om mensen ongewenst op te zadelen met dit product wat ook nog eens schijnveiligheid is. Voor mij is dit de redenen geweest om KPN na 9 jaar te verlaten met mobiel en over te stappen op Vodafone.

Het zou KPN sieren om deze wijziging in het algemeen terug te draaien, maar vanuit het gedachtegoed om de kas goed te spekken snap ik ook dat KPN het zo laat, mensen die zich niet melden is gratis geld in het laatje. 

@Chrizziey Precies! Ik wacht nog even af hoe het verder verloopt vanuit KPN. Ik heb goede hoop. 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik zie dat we wel uitleg hebben gegeven over de klachtenafhandeling, maar niet over Extra Veilig Mobiel zelf. Vooropgesteld: we nemen feedback over onze producten en diensten áltijd serieus. Het is wel belangrijk dat je alle informatie hebt, om tot een goed oordeel te kunnen komen. 

Extra Veilig Mobiel is een slimme beschermlaag op het mobiele netwerk van KPN. Het werkt op alle telefoons, óók in het buitenland. Het blokkeert automatisch gevaarlijke websites, waardoor je veiliger online bent. 

[...]​​​​Als er dan €1,- in rekening wordt gebracht zorg dan in ieder geval dat de dienst geactiveerd wordt zonder dat ik daar iets voor hoef te doen, nu wordt het enkel doorbelast. [...]

Je moet als klant de dienst eenmalig zelf aanzetten inderdaad. Je zet Extra Veilig Mobiel aan in MijnKPN of per SMS (veilig aan naar 1266) en start je mobiele telefoon opnieuw op. Daarna is de bescherming actief.

@KPMvL ik ga er vanuit dat we jouw klacht op een juiste manier afhandelen. Mochten er nog wel vragen zijn, laat het gerust weten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 31, 2026

@Marcia van KPN bedankt voor u reactie. Ik wi geen gebruik maken van deze dienst. Dat is heel het ding.