Skip to main content
Antwoord

KPN veilig F-secure niet betrouwbaar. Laptop zat vol virussen!

• April 30, 2025
  • 17 reacties
  • 990 keer bekeken

Sinds 2004 klant bij XS4all wat nu KPN is heb ik nooit virussen oid op m'n computer gehad.
Nu heb ik een laptop 2 jaar oud en zit volgens de reparateur vol met virus en malware en wordt door hun virusscanner opgeschoond omdat mijn laptop super traag was.

Toch gaf mijn KPN veilig aan dat alles in orde was!

En geloof mij ik heb alles gedaan wat je kunt bedenken zodat de laptop naar behoren schoongemaakt was, m.a.w. goed opgeschoond en wat niet nodig is uit gezet.

Heeft één van jullie ook zo'n ervaring?

Beste antwoord door AriënC

Weet je zeker dat er echt virussen op stonden? En dat je niet naar 'scareware' notificaties kreeg?
Als je echt virussen wilt oplopen dan moet je vandaag de dag toch echt moeite doen. Spontaan bij normaal surfgedrag is het haast onmogelijk. Browsers blokkeren malafide websites, securitypatches worden snel onzichtbaar uitgerold en Windows update ook zichtbaar en onzichtbaar.

Dit zijn voorbeelden van scareware die ik regelmatig wel eens bij kennissen verwijder. Het zijn niets anders dan popupjes met teksten en afbeeldingen die je bang maken. Ze hebben zeker geen entiteit van een virus wat in jouw programmatuur en bestanden nestelt.

KPN kan best wel het een en ander terugkoppelen aan de makers van F-Secure, maar ik denk dat je dan wel pro-actief wat bewijs moet leveren als je wilt dat ze er echt serieus wat mee doen.

17 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Tobias1954 en welkom bij de KPN Community! Wat gek dat er zoveel malware op je laptop zat ondanks KPN Veilig. 😕

Voor de zekerheid ben ik benieuwd, je hebt ook de virusscanner van KPN Veilig gebruikt? Die zou virussen en malware namelijk wel moeten detecteren. 
Ik weet ook niet welk soort laptop je hebt, maar als je een Macbook hebt dan zal de virusscanner niet weren. Zie hiervoor ook de verschillen tussen besturingssystemen
Dat kan het ook verklaren. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 4, 2025

Beste,
Ja, ik gebruik de virusscanner en doe ook ca 2 x per/maand handmatig scannen, KPN veilig(F-secure) zag niets totdat de laptop ,,  LENOVO   met Windows 11,, zeer, zeer traag was.
Ik als digibeet weet en zag inmiddels dat KPN veilig de standaard virus en veiligheid beveiliging van Windows uitzet.  De reparateur gaf aan dat ze gechecked hadden dat Windows virus beveiliging het wel zag toen ze deze troep constateerde tijdens extern van de laptop  controleerden.
Ik heb als KPN service plus klant nog gebeld  met de KPN service desk maar deze was blijkbaar niet op de hoogte hoe dit opgepakt moest worden, goh wat mis ik de XS4all helpdesk van vroeger!
Voor wat het waard is, ik gebruik DuckDuckGo als browser die vrijwel alle cookies & tracking zooi etc zoveel mogelijk tegenhoud en bij afsluiten alle tabbladen/ander cookies wist wat bv google niet doet ivm hun verdienmodel.
Zeg het maar wat ik fout doe?
Hoor graag van je?
Met vriendelijke groet,
Ton

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 5, 2025

Hoi ​@Tobias1954, dat moet vast schrikken zijn. Ik weet niet of het nu ook het geval is, maar soms maakt een computerzaak het ook erger om je op die manier (via angst) dingen makkelijker te verkopen.

KPN Veilig is onder de motorkap F-Secure of ESET. Deze scoren beide onafhankelijk goed, dus als jouw KPN Veilig aangaf dat je veilig was, mag je daar best wel vanuit gaan.  

Er zit verder ook nog een verschil tussen virus, malware en adware en andere troep. Je kan een boel adware hebben, maar nog steeds een “veilig” melding zien in KPN Veilig.

ik gebruik DuckDuckGo als browser die vrijwel alle cookies & tracking zooi etc zoveel mogelijk tegenhoud en bij afsluiten alle tabbladen/ander cookies wist wat bv google niet doet ivm hun verdienmodel.

Over DuckDuckGo zag ik de laatste jaren meer kritiek, het is ook onder de motorkap gewoon Bing. Zelf gebruik ik Firefox met uBlock Origin, waar die laatste vooral veel beschermd. 

Nu is Firefox ook niet perfect volgens sommige, dus dan zou je nog weer eens kunnen verdiepen in LibreWolf (icm met ublock Origin), wat een Firefox fork is. Of bijvoorbeeld Mullvad Browser, welke zelfs een eigen search engine heeft. Maar sommige zijn ook helemaal fan van Brave Browser, welke weer gebouwd is op Chromium.

Het beste is vooral om niet zomaar overal op te klikken en in je browser eens in de zoveel tijd je geschiedenis/cache/cookies te legen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Tja, in mijn eerdere mails heb ik als aangeven dat ik ca. 2 x per maand mijn laptop opschoon dit bovenop 

het automatisch verwijderen van cookies en openstaande tapbladen bij afsluiten laptop.

Zover ik weet is de laptop schoongemaakt met ESET en wat de reparateur betreft die zit een kleine 30 jaar in het vak in een zeer klein stadje waar veel mond tot mond reclame plaats vindt dus dat zegt wel wat over zijn/haar bestaansrecht.

Leermoment is dat F-secure niet zo secure is als beloofd wordt en dat moet eens aangepakt worden ben ik van mening.

Ik hoor wel wat KPN gaat ondernemen wat KPN veilig betreft of gewoon door gaat zonder stappen te ondernemen.

Mvg

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 6, 2025

Het is eigenlijk de vraag of de virussen er al op zaten toen F-Secure geinstalleerd werd? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Nee, bij de laptop (nieuw) meteen KPN veilig F-secure er opgezet.

Kijk, ik wil niet zeuren maar als ik handmatige scans doet zou F-Secure dit gedetecteerd moeten hebben en F-Secure gaf aan dat alles in orde was, niet dus.
Ik verwacht geen geping-pong maar dat KPN zijn geleverde producten evalueert en actie onderneemt ter verbetering maar tot op heden heb ik nog niets kunnen bespeuren dat KPN iets wil ondernemen.
Ik heb wel geleerd dat ik allerlei mogelijkheden fout of niet gedaan zou hebben en dat betreur ik en daar knap ik als klant op af.
Zie het als een leermoment wat normaal is bij bedrijfsprocessen als je een modern zelflerende organisatie bent.

Mvg

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • May 6, 2025

Weet je zeker dat er echt virussen op stonden? En dat je niet naar 'scareware' notificaties kreeg?
Als je echt virussen wilt oplopen dan moet je vandaag de dag toch echt moeite doen. Spontaan bij normaal surfgedrag is het haast onmogelijk. Browsers blokkeren malafide websites, securitypatches worden snel onzichtbaar uitgerold en Windows update ook zichtbaar en onzichtbaar.

Dit zijn voorbeelden van scareware die ik regelmatig wel eens bij kennissen verwijder. Het zijn niets anders dan popupjes met teksten en afbeeldingen die je bang maken. Ze hebben zeker geen entiteit van een virus wat in jouw programmatuur en bestanden nestelt.

KPN kan best wel het een en ander terugkoppelen aan de makers van F-Secure, maar ik denk dat je dan wel pro-actief wat bewijs moet leveren als je wilt dat ze er echt serieus wat mee doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Beste,
Ja ik ben er zeker van dat er meerdere spyware en malware is gevonden in browser plug-ins, downloads, adds. Deze verwijderd, windows schade hersteld. Register opgeschoond op restanten. Bios update gedaan. 
Er is geen scareware aangetroffen. Dit weet ik omdat dit mij is verteld.
Voordat deze werkzaamheden plaatsvonden is er eerst een safety clone gemaakt en vandaaruit de diagnose gemaakt.

Helaas zijn deze gegevens niet meer aanwezig anders had ik ze wel aan abuse@kpn.com gestuurd.

Mvg

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Heel apart, je mag er inderdaad vanuit gaan dat F-Secure goed werkt, dus ik neem dit signaal in elk geval mee. Als je inderdaad nog (of toekomstige meelezers) voorbeelden hebt van de meldingen en concrete informatie, geef dit dan aan ons door. Dan kunnen we hiermee aan de slag. 
Heel erg bedankt voor het melden!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 7, 2025

@Tobias1954 

Een geavanceerde virus weet als eerstes antivirus programma's te deactiveren of tenminste signatuur update te blokkeren. Als hij weet in opstarten proces nog voor antivirus programma te instellen, is hij ook onzichtbaar voor scannen. Je moet met Windows Safe Mode booten om de virussen te kunnen vinden, beter nog booten van een USB-stick met schrijfrechten tot jouw boot partitie en jouw boot partitie naar virussen scannen.

Gamechanic
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • May 7, 2025

Ik lees:

-digibeet

-”het klopt, want het is mij verteld”

-klein stadje, 30 jaar in het vak dus bestaansrecht.

Bij mij gaan de alarmbellen rinkelen bij deze combinatie aan redenen.

Daarnaast zou ik eerder vertrouwen in een bedrijf wat het hele land dient dan een mannetje die een klein stadje dient.

Niet alles geloven wat je verteld wordt, trage computers kan ook andere oorzaken hebben. Maar om zonder enige kennis/kunde, volledig uitgaande van wat anderen zeggen te gaan roepen dat het niet veilig is, gaat er bij mij niet in.

Zeker met alle kennis die hier op het forum te vinden is, zou ik een keer bij zoiets een second opinion vragen bij een andere zaak voordat er iets gedaan is.

Mvg

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Tja, Gamechanic ieder zijn mening of overtuiging. Iets wat groot is is niet gegarandeerd onfeilbaar.

kpnveilig laat troep passeren en het eset programma ziet het wel en maakt mijn laptop wel schoon. En op dit forum heb ik alleen maar verwijzingen of opmerkingen gekregen die mij niet verder heeft geholpen. 
Ik zal niet zeggen dat eset zaligmakend is maar heeft mij wel geholpen en kpnveilig heeft in mijn optiek steken laten vallen. Ik hoop dat dit een leermoment kan zijn omdat internet troep een continu veranderend proces is.

Wellicht zou Norton, mcafee of een ander programma mij ook uit de problemen hebben geholpen, die ervaring heb ik niet.

• May 8, 2025

Als iemand mij zegt mijn computer is traag en het gezien de gebruikte software niet goed lijkt is het eerste waar ik aan denk 2 virusscanners die actief zijn en waarvan de een de ander als virus ziet (extra virusscanners dus niet de ingebouwde van Windows 11). Soms krijg je gratis virusscanners, die je dan automatisch installeerd. Probeer dat laatste te vermijden.  

Voor de rest ben ik het eens wat de meeste hier schrijven in dit forum. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 8, 2025

Vergeet niet dat een virusscanner het meest effectief is als het een virus wat probeer binnen te dringen tegenhoudt dan dat het al op de computer geïnstalleerd was.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 8, 2025

Dommeke en AriënC,

F-secure neemt bij windows 11 de beveiging over.

Wat er allemaal op dit forum gezegd wordt is allemaal waar blijkbaar maar ik zeg dat  F-secure niet zo veilig is als dat ze claimen, zie het als een waarschuwing.

Ik gebruik F-secure zolang XS4all cq KPN dit op de markt brengt.
Ik ben sinds 2004 geabonneerd met XS4all nu KPN.

En wat mij betreft sluit ik nu deze discussie en wens iedereen een virus vrij internet gebruik maar pas wel op!

• Nieuwkomer
  • September 18, 2025

Tobias1954,

Hoi ik heb hier even gelezen wat je zei. Ik heb hetzelfde probleem gehad met Windows 11 na beveiliging die ik toen bij laptop had gekregen was verlopen. Hele besturingssysteem deed raar en hele laptop leek te crashen. Ik denk dat er echt een fout in Windows 11 zelf zat,heb hetzelfde probleem namelijk ook op andere forums gelezen. Heb na het lezen,zelf alles gereset tot fabrieksinstellingen en bijna alle besturingssystemen verwijderd en paar hardware dingen en daarna alles handmatig weer er op gezet. Heeft mij 2 dagen gekost maar sindsdien is mijn laptop super snel en 0 problemen. Dus ik denk echt niet dat het aan kpn heeft gelegen. Maar goed heb het systeem vandaag gedownload op mijn laptop om te kijken of het veel nut heeft of niet. Ben benieuwd. Ik stream namelijk veel op buitenlandse sites en tegenwoordig moet je overal mee uitkijken,vandaar. Voorzover alles in orde geen virussen of onveilige websites. Als je problemen ervaart weer met trage laptop dan surf even op Windows forums en doe een harde reset net zoals ik heb gedaan. Op forums staan vaak probleemoplossende vaardigheden en informatie. 

Succes en hopelijk heb je in de toekomst geen problemen meer met je laptop. Grts 

• Nieuwkomer
  • September 18, 2025

Tobias 1954,

Bedoelde software ipv hardware 😅🤦🏼‍♀️