Skip to main content

Sinds kort krijg ik op mijn Mac (MacbookPro, Monterey 12.7) pop-up schermpjes van KPN Veilig (F-secure), dat ik voor mijn browser Safari extra machtigingen moet opgeven om zodat KNP veilig toegang krijgt tot alle websites die ik bezoek. De pop-up schermpjes bleven maar komen. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan en heb de gewenste machtigingen gegeven.

Gevolg: 1. Safari bleef meteen hangen / 2. de hele Mac blokkeerde, werd zo traag dat werken en schakelen tussen programma’s niet meer mogelijk was. 
Na een paar keer alle programma’s afsluiten en opnieuw opstarten heb ik de browserextensies uitgeschakeld (browsing protection 3.0.50190 van KNP veilig / en veilig browsen 1.0.113 van secure browsing by F-secure). En nu lijkt alles weer prima te werken, maar heb ik geen bescherming meer.

Dit kan beter, beste mensen. Graag hoor ik wat ik moet doen.

Hi @Maarten001! Welkom op het forum. Wel zo fijn als je beschermd bent maar ook gewoon je computer kan gebruiken. Ik wil je aanraden in de eerste instantie KPN Veilig opnieuw te installeren. 

Ga naar veilig.kpn.com en geef de licentie vrij. Gebruik daarna de F-secure removal tool, Dan weet je zeker dat alle gegevens van F-secure volledig van de computer zijn verwijderd. 

Installeer hierna KPN Veilig opnieuw.

Loopt je Macbook hierna nog steeds vast, kijk dan eens bij de activiteitenweergave. Kijk daar of F-secure zelf het programma is dat het meest van je Macbook vraagt. Of dat het mogelijk een ander programma is dat botst met die van ons. 

Laat je hier weten of opnieuw installeren voldoende was?


Hi Bram_, ik heb je aanwijzingen gevolgd en alles lijkt nu soepel te werken.

Eerst had ik 2 extensies: browsing protection 3.0.50190 van KNP veilig / en veilig browsen 1.0.113.

Na het volgen van jouw stappen is alleen de laatste overgebleven. Dus klopt het, dat browsing protection 3.0.50190 van KNP veilig dus blijkbaar overbodig is?

Mvgr. Maarten


@Maarten001 het is in ieder geval niet goed om 2 beveiligingsprogramma's tegelijkertijd geïnstalleerd te hebben. Die gaan elkaar altijd tegenwerken. Ik denk ook dat we daarmee de oplossing hebben. 🙂 Blij te horen dat alles weer naar verwachting werkt.