Skip to main content
Vraag

KPN Veilig Virusscanner maakt computer zeer traag?

• February 17, 2026
  • 12 reacties
  • 136 keer bekeken

Sinds ca. een maand is mijn computer zeer traag. Een nieuwe website openen duurt soms een half uur. Dan zie ik wel het wieltje draaien, maar voordat ie opent… zucht.
Ook als ik de bankbeveiliging uitzet, is het om wanhopig van te worden (met bankbeveiliging is het nóg erger). Als ik ‘veilig browsen’ uitzet, gaat het allemaal wél snel.

Computer wordt dagelijks gescand en er zit ook Windows Firewall op. 

Is er een update geweest of zo?
Iemand tips om weer normaal te kunnen browsen?

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 17, 2026

Dan is een combinatie Windows KPN veilig niet optimaal ingesteld, er is namelijk geen noemenswaardige vertraging bij KPN veilig.

Verwijder KPN veilig, zorg dat Windows softwarematig volledig bijgewerkt is en herinstalleren KPN veilig.

De firewall staat er buiten.

Het enigste dat KPN veilig uitschakelt is het antivirusdeel in Windows Defender,  daar KPN veilig dat deel overneemt

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 17, 2026

Opnieuw installeren heb ik een paar maanden geleden ook al gedaan, omdat KPN Veilig bijna alle website bestempelde als onveilig. Toen was ik al mijn instellingen en veilig verklaarde websites kwijt. Weinig zin om dat nu wéér te gaan doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Mickela. Erg vervelend dat websites bezoeken zo traag wordt wanneer je gebruik maakt van ‘veilig browsen’. Je zou er zoals JanD al aangeeft, maar weinig van moeten merken dat KPN Veilig op je computer staat. 

Maak je gebruik van de Google Chrome browser of van de KPN Veilig browser? Of misschien wel van een andere browser? Als je van de Google Chrome browser gebruik maakt, kun je dan eens de extensie ‘Browserbeveiliging door F-Secure’ opnieuw installeren? Wellicht helpt dat. 

En kun je wel een website snel bezoeken als je deze hebt toegevoegd aan de whitelist? Sorry voor alle vragen, maar op deze manier kunnen we even te weten komen waar het precies fout gaat. Hopelijk kun je er mij wat meer over vertellen :) 

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 19, 2026

Ik gebruik Google Chrome.
Ik heb de Browserbeveiliging F-secure verwijderd, maar het is nog even traag. Ik krijg 'm alleen nu niet meer opnieuw geïnstalleerd….

Ik heb het ook met de sites van de whitelist. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Is het alweer gelukt deze te installeren? Je kunt daarvoor naar Veilig browsen gaan binnen KPN Veilig en dan klikken op Browserextensie. Daar zou je 'm weer opnieuw moeten kunnen installeren. 

Ik ben ook wel benieuwd of het browsen ook traag gaat als je bijvoorbeeld de Browserextensie voor Firefox of Edge installeert. Kun je dat eens proberen?

Ik zit ook zelf even rond te kijken in KPN Veilig en je geeft aan dat wanneer je ‘veilig browsen’ uitzet dat je PC dan weer snel is. Kun je uitleggen hoe je dat doet? Ik zie alleen de mogelijkheid om extensies te installeren, zodat je dan in KPN Veilig zaken kunt instellen voor browsers met de extensie. Als de extensie niet geïnstalleerd is, dan doet KPN Veilig niets met de browser. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

Jammer dat je dit niet meteen vermeld heb, hoe ik de Browserextrensie weer kan installeren, want ik heb een tijd lopen zoeken bij de Chrome extensies en in Chrome. Het is nu gelukt, met als effect dat ogenblikkelijk mijn chrome vast liep en ik een half uur niet heb kunnen browsen. Ik ga kijken wat dit verder voor gevolg heeft voor de snelheid. 

Je zegt dat ik de browserextrensie voor Firebox of Edge kan installeren, maar ik gebruik alleen Chrome. Werken die dan ook bij Chrome?

Ik zet af en toe veilig browsen uit in mijn KPN Veilig Virusscan app op mijn laptop. Sowieso staat daar de bankierbeveiliging permanent uit, want die maakt het allemaal nóg veel trager. 

Kan ik trouwens ergens zien voor welke apparaten ik KPN veilig heb ingesteld. Ik zie dat ik 4 apparaten van de 5 licenties heb gebruikt, maar ik kan nergens zien welke apparaten. Het enige apparaat dat ik kan zien, is mijn laptop vanaf waar ik werk. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 24, 2026

Binnen het menu van KPN Veilig worden de browserextensies aangeboden, als je dan op die van Chrome klikt wordt die aan Chrome toegevoegd.

Je hoeft dan alleen nog maar te controleren of deze meteen actief is en anders even als actief aanvinken.

@Mickela 

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 24, 2026

Binnen het menu van KPN Veilig worden de browserextensies aangeboden, als je dan op die van Chrome klikt wordt die aan Chrome toegevoegd.

Je hoeft dan alleen nog maar te controleren of deze meteen actief is en anders even als actief aanvinken.

@Mickela 

Dat was hierboven toch al vermeld?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Jammer dat je dit niet meteen vermeld heb, hoe ik de Browserextrensie weer kan installeren, want ik heb een tijd lopen zoeken bij de Chrome extensies en in Chrome. Het is nu gelukt, met als effect dat ogenblikkelijk mijn chrome vast liep en ik een half uur niet heb kunnen browsen. Ik ga kijken wat dit verder voor gevolg heeft voor de snelheid. 

Was wel zo handig geweest van mij inderdaad. Excuus. Heb je nu toch alweer een tijdje kunnen testen of het browsen wat sneller gaat? 

Met het advies om de extensies voor Firefox en Edge te installeren bedoelde ik dat je dan die browsers misschien ook kunt testen. Dan weten we al meer of het aan de extensie van Chrome ligt of aan KPN Veilig. 

Ik zet af en toe veilig browsen uit in mijn KPN Veilig Virusscan app op mijn laptop. Sowieso staat daar de bankierbeveiliging permanent uit, want die maakt het allemaal nóg veel trager. 

Kan ik trouwens ergens zien voor welke apparaten ik KPN veilig heb ingesteld. Ik zie dat ik 4 apparaten van de 5 licenties heb gebruikt, maar ik kan nergens zien welke apparaten. Het enige apparaat dat ik kan zien, is mijn laptop vanaf waar ik werk. 

Heb je een screenshot van waar je Veilig browsen kunt uitzetten. Ik kan dat niet vinden binnen de KPN Veilig omgeving. 

Wat betreft de apparaten die je beveiligt, kun je zelf de licenties een naam geven zodat je weet om welk apparaat het gaat. Volgens mij kun je dat niet op een andere manier later nog achterhalen. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

Ik kan alleen een apparaat toevoegen, maar geen idee of dat apparaat al toegevoegd is, omdat ik niet kan zien welke apparaten er zijn toegevoegd. Ik zou ook niet weten welke 4 apparaten er zijn toegevoegd, dus ik kan ze ook niet verwijderen. Kortom: ik heb geen andere info. Ik kan alleen klikken op een apparaat toevoegen. 

Veilig Browsen aan/uit zetten zit bij de instellingen van KPN Veilig. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • March 1, 2026

En nee, het browsen gaat niet sneller. Op sommige momenten wel, maar het merendeel van de tijd niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ah onder Instellingen kun je inderdaad de Browserbeveiliging aan en uitzetten. Nu heb ik het ook gevonden. Is het voor jou toch eens mogelijk om de browserextensie op Firefox of Edge te installeren? En dan te testen (voor een half uurtje bijvoorbeeld) of je dan wel snel kunt browsen? Dan weten we of het issue alleen in de Chrome extensie zit. 

Het is trouwens nog wel steeds frappant dat je ook niet snel kon browsen toen je de extensie verwijderd had. Je dient dan trouwens wel even de browser te sluiten en weer opnieuw te openen om het effect te laten hebben. Als de extensie verwijderd is, dan doet KPN Veilig niets meer met de browser namelijk. Dus misschien kun je dit toch nog eens voor de zekerheid testen. 

Als enige tip die ik je kan geven wat betreft de licenties en bijbehorende namen, is om de licenties eens allemaal te verwijderen. Dan kun je ze weer één voor één toevoegen en de naam wijzigen als je daar mee bezig bent. Misschien dat je het apparaat nog wel kunt herkennen aan het icoontje op http://veilig.kpn.com. Laptops en PC's krijgen een monitor-icoontje, een tablet een tablet-icoontje en een telefoon heeft ook zijn eigen icoon.