Skip to main content
Vraag

Melding KPN Veilig op Mac OS "De bescherming wordt bijgewerkt", en blijft daarop hangen

• October 7, 2026
  • 1 reactie
  • 29 keer bekeken

Hallo, mijn vrouw heeft sinds een paar maanden een MacBook Air (M5, nieuwste model). Ik heb daar F-Secure antivirus van KPN op geïnstalleerd zoals ook op onze andere devices. 

Ingelogd met mijn eigen login naam bij kpnId

Device toegewezen

Ik kreeg bij installatie de melding dat ik iets moest goedkeuren met betrekking tot extensies. Daar aangekomen in macOS/safari instellingen zie ik niet duidelijke mogelijkheden om echt iets te wijzigingen, of goed te keuren. Bij veilig browsen in f-secure aangegeven dat bij browser extensies safari extensie ingesteld.

KPN Veilig zegt nu dat alles is ingesteld (compleet met groene vinkjes). Echter blijft in het scherm staan “ De bescherming wordt bijgewerkt”. [Gaat denk ik dus om de antivirus database] Ook rechtsboven in Safari staat “Wachten op initiële update”. Maar goed.. alle vinkjes gewoon groen.

Na enkele weken kreeg ik de melding dat de database moest worden bijgewerkt. Daarop klikken geeft de melding dat dit wordt uitgevoerd, of geen reactie. Maar er gebeurt hoe dan ook niks.

Daarna de applicatie verwijderd met de tool van f-secure en opnieuw geïnstalleerd. Helaas zelfde resultaat.

Ik vermoed dat er ergens iets aan de hand is met een firewall of zoiets maar geen idee wat. [ook uitschakelen firewall van macOS levert geen resultaat] Het systeem is wat dat betreft ook niet erg communicatief. Ben op f-secure community aan het zoeken geweest en ook hier op de kennisbank maar vond niet wat ik zocht.

Wat te doen? 

1 reactie

• Deelnemer
  • October 9, 2026

Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb je inmiddels een oplossing gevonden?