Skip to main content

Pas op voor nep-e-mails over iDEAL en Wero

• November 19, 2025
  • 10 reacties
  • 319 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Er gaan nu valse e-mails rond over de overgang van iDeal naar Wero. Oplichters doen alsof ze van KPN zijn. Ze proberen je persoonlijke gegevens en bankrekening te krijgen. Trap er niet in! 

Zo herken je de nep e-mail:

De oplichters gebruiken een e-mail die lijkt op een officiële KPN mail. In de tekst staat dat:

• Je krijgt een e-mail die lijkt op een KPN bericht
  • Er staat dat iDeal wordt vervangen door Wero
  • Je moet je incassorekening opnieuw bevestigen
  • Je ziet een knop met “Bevestig uw incassorekening”
  • De toon is dringend, zodat je sneller op de link klikt

Wat gebeurt er als je op de link klikt?

Je komt op een website die lijkt op KPN, maar die niet van ons is. Op deze site vragen ze:

• Je volledige naam
  • Je bank
  • Een betaling van 1 cent

Let op: deze site is nep. Vul niks in!

Schermafbeeldingen van de nep KPN website

Wat moet je doen als je deze e-mail krijgt?

• Klik niet op de link
  • Vul geen gegevens in
  • Verwijder de e-mail meteen

Goed om te weten:

Je hoeft zelf niks te doen voor de overstap van iDeal naar Wero. Je bank en bedrijven regelen alles automatisch. Moet je “bevestigen”, “inloggen” of “1 cent betalen?” Dan is het altijd nep.

Wat doet KPN tegen nep e-mails?

• We zetten zo snel mogelijk een waarschuwing op kpn.com. 
  • We nemen contact op met de verzender van de valse e-mail en laten die stoppen.
  • We nemen contact op met de eigenaar van de nepwebsite om de site offline te halen.
  • We melden de valse website bij Google. Zo krijg je een waarschuwing als je toch op de link klikt.
  • We geven de link door aan bedrijven die foute e-mails opsporen. Zo worden ze sneller herkend.

Wil je meer weten of leren hoe je valse e-mails herkent? Lees alles over Phishing op onze website. 

10 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 19, 2025

Deze mail idd ook gehad vandaag in mijn spam, dacht eerst dat het echt was tot ik het email adres zag. Snap best dat mensen er in trappen omdat het zo echt lijkt. 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • November 19, 2025

Goed dat je het e-mailadres hebt gecheckt, ​@C.K: het lijkt inderdaad heel echt, dus het is logisch dat mensen hier makkelijk in kunnen trappen. Dat is tegenwoordig ook één van de eerste dingen die ik zelf controleer als ik iets niet helemaal vertrouw.

Ik kreeg laatst ook een mail van een bedrijf dat het rekeningnummer per november zou veranderen. Ik vertrouwde het niet helemaal en heb voor de zekerheid even gebeld… bleek het gewoon te kloppen.

Het blijft dus altijd goed om alert te zijn!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • November 19, 2025

Ik kreeg hem ook op mijn website-mailadres. Zo pik je de phising er snel uit. Ik rapporteer ze altijd via Spamcop. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 20, 2025

Bedankt voor de waarschuwing.

Zo kreeg ik van NS fiets een mail met een link om bankgegevens achter te laten voor het regelen van automatische incasso. Het ging om mijn fietskluis. De link verwees naar een site van NS internationaal met een certificaat va een of ander vaag ver weg land. Bij navraag bleek dit echter allemaal te kloppen. Heb dit pas gedaan na bevestiging per brief.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik draai al sinds 1996 mee op het internet maar ik moet bekennen dat die spam van tegenwoordig echt lastig te onderscheiden van legitieme e-mails.  

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 20, 2025

Ik draai al sinds 1996 mee op het internet maar ik moet bekennen dat die spam van tegenwoordig echt lastig te onderscheiden van legitieme e-mails.  

Helemaal mee eens. En dan zit ik beroepsmatig nog in de materie. Maar voor de gemiddelde burger is dit helemaal steeds lastiger te onderkennen.

Maar zoals mijn ervaring hierboven weergeeft is er ook bij bedrijven en instellingen nog wel wat te winnen.

• November 21, 2025

Ook wel prettig om "uit de eerste hand" te horen dat iDeal veranderd in Wero…….😮

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • November 21, 2025

Ja, het was voor mij ook compleet nieuwe informatie!

De overgang van iDeal naar WERO start in 2026 en moet eind 2027 afgerond zijn, las ik op iDEAL wordt Wero. Daar staat ook: 
Let wel: de communicatie over de technische migratie en de eindmijlpalen is nog onder voorbehoud van verdere afstemming met de toezichthouder.

Gezien hoe groot en bekend iDEAL is, mag ik hopen dat er later nog duidelijke campagnes komen om iedereen goed op de hoogte te brengen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 21, 2025

Dat is het natuurlijk. iDEAL is zo’n begrip geworden dat kwaadwillenden rondom de overgang gebruik kunnen maken van de verwarring.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 23, 2025

Ook wel prettig om "uit de eerste hand" te horen dat iDeal veranderd in Wero…….😮

Waar van Akte 👍!