Skip to main content
Vraag

Teruggebeld door onbekend 06-nummer dat ik niet heb gebeld

• July 7, 2026
  • 5 reacties
  • 82 keer bekeken

Vanmiddag werd ik ‘teruggebeld’ door een 06-nummer dat ik zelf niet had gebeld. Dit gebeurde zaterdag ook al een keer, toen door een ander nummer. Beide keren kende ik de personen aan die lijn niet. 

Is mijn nummer gehackt?

5 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • July 7, 2026

Ik denk niet dat het met hacken van jouw specifieke nummer te maken heeft.

Waarschijnlijk iemand met minder frisse bedoelingen,  die een ‘willekeurig’   nummer

gespoofd heeft. En dat nummer ben jij toevallig.

Men doet dit, omdat telefoon oproepen vanaf een niet zichtbaar nummer doorgaans 

niet, of veel minder snel, beantwoord worden.

Niets om je zorgen over te maken.

Ooit heb ik het vroeger zelf wel eens gedaan, dan had je een bedrijf met

een duur 0900 nummer, maar buitenlandse bellers konden dan een ( goedkoper )

geografisch nummer bellen, 020 of 070 e.d. 

Dus hier even een willekeurig Belgisch nummer voor gezet, en dat werkte ……

NB.  Ik had wel eerst even uitgezocht, dat het betreffende Belgische nummer niet in

gebruik was, want het was niet m’n bedoeling, om m’n mede mensen te pesten ….. ;-)

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 7, 2026

Ik heb een voorkeurscontactenlijst.

Elk bekend nummer, daar zie ik de naam van. Onbekende nummers laat ik gaan, die komen op de voicemail. 
Dat schept een hoop rust.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 8, 2026

Hallo ​@Bert vandermeer ,

Je wordt gespamd. 

Mijn telefoonnummer wordt gebruikt door spammers, hoe kan dit en wat moet ik doen?

Als jouw telefoonnummer gebruikt lijkt te worden door spammers kun je dit merken doordat mensen jou bellen en zeggen dat jij ze net gebeld hebt. 

Bij telefoonnummers is het niet mogelijk dat jouw nummer daadwerkelijk door spammers gebruikt wordt. Dit betekent dat je dan ook niet bang hoeft te zijn dat er op een of andere manier kosten achterweg komen.

Wat wel kan, net als bij e-mail, is dat een spammer of fraudeur in zijn belprogramma jouw nummer heeft ingesteld als afzender. Er wordt dan niet daadwerkelijk met jouw nummer gebeld, maar mensen die terugbellen komen dan wel bij jou uit.

Hier is, helaas, niets aan te doen behalve afwachten. Ook in dit geval houden de spammers/fraudeurs vaak na een week of twee, drie uit zichzelf op. 

bron: 

Eventueel kun je (tijdelijk?) in het menu van jouw telefoon instellen dat je niet gebeld kan worden door onbekende nummers. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 8, 2026

Ja kan ook tijdelijk je voicemail aanpassen en daarop vermelden dat je telefoonnummer gespoofd is, met een doorverwijzing naar een ander telefoonnummer voor diegene die jou echt willen bereiken. 

• July 8, 2026

Bij telefoonnummers is het niet mogelijk dat jouw nummer daadwerkelijk door spammers gebruikt wordt.

Dat is maar net hoe je het bekijkt, het telefoonnummer is zoals de afzender van een brief, daar kun je van alles voor opschrijven. En dat wordt niet gecontroleerd door de telefoon maatschappijen.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Bert vandermeer, welkom bij de community! 😊 Ik zie hierboven al een aantal goede tips en uitleg voorbij komen.

De uitleg van ​@Noordzee klopt. Wat je beschrijft past bij telefoonnummer-spoofing. Daarbij gebruikt iemand jouw telefoonnummer als afzender, waardoor het lijkt alsof jij iemand hebt gebeld. Mensen die vervolgens terugbellen, komen dan bij jou uit. Gelukkig betekent dit niet dat je telefoon of simkaart is gehackt en je hoeft ook niet bang te zijn dat er kosten worden gemaakt via jouw abonnement.

Ook de tips van ​@fixnix en ​@AriënC kunnen in zo'n situatie handig zijn. 

Voor meer informatie en aanvullende tips kun je ook eens kijken in onze kennisbank over telefonische overlast, spam, phishing en spoofing. Hopelijk stopt het snel weer. In de meeste gevallen houdt dit na een tijdje vanzelf op. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!