Skip to main content
Sticky

Vacaturefraude met 097-nummers: let op!

• September 26, 2025
  • 21 reacties
  • 368 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

We krijgen signalen dat er momenteel scams rond vacatures en bijverdiensten circuleren. Criminelen doen zich voor als werkgever en gebruiken daarbij soms een 097-nummer om contact te leggen.

De rode vlaggen van vacaturefraude herkennen

Het klinkt misschien leuk om wat bij te verdienen, maar let wel goed op! Want soms als iets te goed om waar te zijn, is het dat ook. Hier een paar rode vlaggen:

❌ Ze beloven makkelijk bijverdienen of een snelle baan.
❌ Je moet vaak eerst geld overmaken voor training, inschrijving of werkmateriaal.
❌ Soms proberen ze persoonlijke gegevens te stelen (identiteitsfraude).

Wist je dat ...?

... 097-nummers eigenlijk bedoeld zijn voor data en apparaten (zoals slimme meters en trackers)? Ze worden dus meestal niet gebruikt voor gewoon bellen of solliciteren. Dat maakt het een extra rode vlag als je via zo’n nummer wordt benaderd.

Wees altijd alert

Je weet nu op welke rode vlaggen je moet letten. Het is goed om altijd alert te zijn. Vertrouw je het niet? Bel of app dan niet terug. Daarnaast:

• Betaal nooit voor een sollicitatie of baan.
  • Controleer altijd of een vacature ook écht op de officiële website van het bedrijf staat.

Vertrouw je het niet?

Je kunt verdachte berichten of nummers altijd melden bij fraudehelpdesk.nl. Daarmee help je niet alleen je zelf, maar ook anderen. Hun missie is namelijk om zoveel mogelijk voorkomen dat men slachtoffer wordt van fraude. Ben je toch slachtoffer geworden? Dan bieden zij jouw een helpende hand door je te adviseren en naar de juiste instantie te verwijzen.

Meer uitleg en voorbeelden lees je in dit artikel: Zo voorkom je vacaturefraude.

En nu zijn we benieuwd

• Ben jij weleens benaderd via een verdacht nummer (bijvoorbeeld een 097-nummer) voor een baan of bijverdienste?
  • Welke signalen herken jij zelf om te bepalen of een vacature nep is?
  • Heb je tips om anderen te helpen alert te blijven?

21 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 26, 2025

Ik word heel af en toe gebeld door een onbekend 06-nummer. In augustus voor het eerst door een 097 nummer. Je weet eigenlijk direct dat het niet klopt. Nog voordat je wat kan zeggen begint een AI (meestal) damesstem met “Ik wil met je praten...” Verder komt “ze” niet, want dan heb ik al opgehangen.

Terugbellen bij gemist gesprek van een onbekend nummer doe ik nooit. Alleen bekenden bel ik terug.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 26, 2025

Ik neem nooit, maar dan ook nooit een anoniem/onbekend nummer op. Als het belangrijk is dan spreken ze maar een berichtje in. Ik bepaal vervolgens zelf of ik wel of geen contact naderhand opneem.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • September 26, 2025

Geregeld , soms wel meerdere malen per week krijg ik telefoontjes van voornamelijk 06 nummers.

Meteen begint dan een bandje te lopen dat ze mijn profiel hebben gevonden.

Mijn actie is direct afkappen.

Zodra het een niet normaal NL nummer is neem ik al niet eens op.

Misschien eens een keer reageren en kijken wat voor “top” aanbod ze hebben🤣.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 26, 2025

Ik krijg ook regelmatig belletjes van 06-nummers met rare bandjes, ik hang dan meteen op en zet het betreffende nummer in de blokkeerlijst van mijn vaste telefoon.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 26, 2025

Ik word sinds een week of vijf ook regelmatig (om de paar dagen) gebeld door een 0970-nummer of door een onbekend 06-nummer. Die nummers neem ik natuurlijk nooit op. Opvallend is dat ze maar twee of drie keer overgaan en dan wordt de belpoging al gestopt door de onbekende beller. 

Uiteraard bel ik ook nooit terug. 

Ik heb de gewoonte aangeleerd om elke kennis, collega of andere contacten zoals een bedrijf direct in mijn adresboek te zetten. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 26, 2025

Tegenwoordig krijg ik ook vaak bandjes met "whatsapp me terug op dit nummer", dat vindt ik altijd jammer. In het verleden werdt ik ook vaak gebeld door daadwerkelijk mensen en het is altijd mijn doel om hun zo lang mogelijk aan de lijn te hebben als ik niks te doen heb. Hoe langer ik namelijk met ze bel hoe minder ze de tijd hebben voor me oma.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 26, 2025

Betaal nooit voor een sollicitatie of baan

Ik laat me graag betalen.

Toch zijn er mensen die hier in de val lopen. Ik kreeg recent een sms van Adecco dat ik snel veel geld kon verdienen vanuit huis. Dat is meteen code rode.

Mijn tip is een stukje van de tekst uit een sms te zoeken op internet, Je ziet dan snel dat het om fraude gaat. In dit geval kon ik op de officiële Addeco site lezen dat hun naam misbruikt wordt voor fraude.

Goed dat er aandacht voor is. Ieder slachtoffer is er een teveel.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 26, 2025

Als ik gebeld word door een vaag peroon die mij iets probeert aan te smeren zeg ik altijd “moment, ik roep mijn vrouw even” en leg de telefoon op de speakerstand neer. Ik ben alleenstaand 😎, meestal wordt na zo’n half uurtje de verbinding verbroken, soms duurt het nog wat langer.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 29, 2025

Als ik gebeld word door een vaag peroon die mij iets probeert aan te smeren zeg ik altijd “moment, ik roep mijn vrouw even” en leg de telefoon op de speakerstand neer. Ik ben alleenstaand 😎

🤣😅🤣

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips!
Het is overduidelijk dat veel van jullie goed opletten bij onbekende of verdachte nummers. Van direct ophangen bij 097- of onbekende 06-nummers tot nooit terugbellen en nummers meteen blokkeren: jullie laten zien dat voorzichtigheid echt belangrijk is. Ook slimme tips zoals een stukje tekst uit een sms opzoeken om fraude te checken, of een bandje op speaker laten staan om tijd te rekken, zijn super handig (en hilarisch).

Het is goed om te zien dat er veel verschillende strategieën zijn om alert te blijven en dat iedereen manieren heeft gevonden die bij hem of haar passen. Zo helpen we elkaar voorkomen dat we in een nep-vacature of scam trappen.

Blijf vooral jullie ervaringen delen, want elk klein inzicht kan anderen helpen om niet in de val te lopen!

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Heb een data-only sim met een 097-nummer in mijn ‘XS4ALL abonnement’ bij KPN. Ik kan hier uiteraard niet mee bellen maar, hoe rustgevend, ook niet op gebeld worden! 🙂   

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Telegram is ook een populaire ingang voor dit soort scams. Hoe vaak ik al niet benaderd ben of ik even een momentje had om een tijdelijke baan aan te nemen voor honderden euro's per dag of voor een paar uurtjes. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 30, 2025

Welllicht een inkopper maar ​@Shyrin van KPN geeft aan dat wij wel aardig op onze hoede zijn maar hoe zit dat met de omgeving. Tip is daarom ook vooral naar kwetsbare mensen in je omgeving om te kijken en te praten over deze gevaren.

Mijn ouders heb ik zo vaak gewaarschuwd dat ieder verdacht bericht of telefoontje wordt afgeslagen 😎. Bij twijfel raadplegen ze mij altijd eerst. Mission completed 🙃

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Heb een data-only sim met een 097-nummer in mijn ‘XS4ALL abonnement’ bij KPN. Ik kan hier uiteraard niet mee bellen maar, hoe rustgevend, ook niet op gebeld worden!

Echt? Is het alleen bij oude XS4All-abo of ook bij nieuwe KPN-abo. Ik heb een 097-nummer van T-Mobile en kan gewoon bellen of SMSen (moet wel per gesprek betalen, ondanks onbeperkte data-abo). Gebeld worden of SMS ontvangen kunnen ook altijd.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Heb een data-only sim met een 097-nummer in mijn ‘XS4ALL abonnement’ bij KPN. Ik kan hier uiteraard niet mee bellen maar, hoe rustgevend, ook niet op gebeld worden!

Echt? Is het alleen bij oude XS4All-abo of ook bij nieuwe KPN-abo. Ik heb een 097-nummer van T-Mobile en kan gewoon bellen of SMSen (moet wel per gesprek betalen, ondanks onbeperkte data-abo). Gebeld worden of SMS ontvangen kunnen ook altijd.

Echt!! 😆. XS klanten konden in hun abonnement een gratis data-sim op een 06 nummer krijgen. Bij de migratie naar de KPN systemen in 2022 kon men aangeven of men deze service wilde behouden. Zei de klant 'nee' dan was er geen weg terug werd het nummer opgeheven. Zei men 'ja' dan kreeg men een 097-nummer met 1 Gb data en maakte daarmee deel uit het nieuwe XS abonnement bij KPN. Voor bestaande en nieuwe klanten is de data-sim in deze vorm niet verkrijgbaar. Kan het weten, ik ben één van hen 😉. Overigens, wat is heden ten dage 1 Gb aan data? is zo op. En een gratis verdubbeling is nooit aan de orde geweest. Maar ja, een gegeven paard ...... , hoe was dat ook alweer 😁 😂.  Ben overigens benieuwd hoelang deze service nog blijft bestaan.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 1, 2025

Ik las vandaag dat oplichters het niet prettig vinden als je vragen stelt zonder zelf informatie te verstrekken. Dus gericht vragen naar persoonlijke details van jezelf in de juiste context, zonder zelf enige informatie hierover te geven. Een oplichter gaat dan afhaken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Dus gericht vragen naar persoonlijke details van jezelf in de juiste context, zonder zelf enige informatie hierover te geven. Een oplichter gaat dan afhaken.

Dit is niet goed als de oplichter jouw gesprek opneemt voor traineren van AI Deepfake en dan gebruiken je stem om je grootouders op te lichten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 1, 2025

Dus gericht vragen naar persoonlijke details van jezelf in de juiste context, zonder zelf enige informatie hierover te geven. Een oplichter gaat dan afhaken.

Dit is niet goed als de oplichter jouw gesprek opneemt voor traineren van AI Deepfake en dan gebruiken je stem om je grootouders op te lichten.

Dat zal niet meer gaan maar snap wel je argument. Dat zijn technieken die voor de deur staan inderdaad. Juist daarom zeg ik altijd tegen mijn ouders dat ze me altijd eerst zelf moeten bellen of persoonlijk vragen als ik uit mijn naam verzoeken doe via de digitale weg.

Maar gelijk heb je zeker. Het wordt er niet eenvoudiger op.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Dat zijn technieken die voor de deur staan inderdaad.

Deze technieken staan niet voor de deur maar al toegepast. B.v. met deepfake binnen videoconferentie wordt 25 miljoenen dollar buitgemaakt, dat zijn geen goedgelovige bejaarden maar hoogopgeleide mensen, de op deze tricks vallen

$25M Deepfake CEO Scam Shakes Hong Kong Firm

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • October 1, 2025

Dat zijn technieken die voor de deur staan inderdaad.

Zo werkt voice cloning

Uit onderzoek van de Rijksoverheid blijkt zelfs dat 60 procent van de Nederlanders denkt dat een gekloonde stem van een bekende echt is. En maar 4 procent van de Nederlanders kan met zekerheid een gekloond stemfragment herkennen.

Een hele mooi en goede tip is het afspreken van een codewoord.

Een codewoord kan helpen in dit soort situaties of in situaties waarin iemand snel en zonder discussie hulp nodig heeft. Ik heb bijvoorbeeld met mijn gezin een codewoord afgesproken.

Voor mijn dochter hebben we daar een hele zin aan gekoppeld: als ze ergens is en deze zin zegt, weet ik dat ik haar direct moet ophalen, zonder vragen of discussie. Ze is nog jong, dus het zullen geen hele gekke situaties zijn, maar ze is wel voorbereid.

Zo weet iedereen precies wat er bedoeld wordt en kun je snel en veilig handelen. Het is een makkelijke manier om duidelijke afspraken te maken, vooral in stressvolle of onverwachte situaties.

​​

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 1, 2025

Dat is een goede tip ​@Shyrin van KPN. Ik ben opgegroeid zonder al deze ongein en de generatie van mijn ouders is zelfs naïef op dit gebied omdat hun wereld veel kleiner was in de tijd dat ze opgroeiden.

Op de security dag in Hilversum kwam het voorbeeld ook naar voren dat 40 jaar geleden oplichting bijna altijd lokaal was. Tegenwoordig is potentieel de hele wereld het doelwit van oplichting.

@TDN deepfake is zeker al iets dat gebruikt wordt maar met voor de deur staan bedoel ik dat ik denk dat dit nog maar in de kinderschoenen staat. Echt en fake zal steeds lastiger te onderscheiden zijn en steeds massaler worden ingezet is mijn verwachting. Het codewoord van Shyrin zet me aan het denken om eens te bespreken in mijn directe kring. Tip van de maand wat mij betreft 😀

En wat betreft de opmerking dat dochterlief nog jong is ​@Shyrin van KPN. Helaas lopen er gekken genoeg rond dus goed dat je in ieder geval aan dit soort scenario’s denkt.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 6, 2025

Echt!! 😆. XS klanten konden in hun abonnement een gratis data-sim op een 06 nummer krijgen. Bij de migratie naar de KPN systemen in 2022 kon men aangeven of men deze service wilde behouden. Zei de klant 'nee' dan was er geen weg terug werd het nummer opgeheven. Zei men 'ja' dan kreeg men een 097-nummer met 1 Gb data en maakte daarmee deel uit het nieuwe XS abonnement bij KPN. Voor bestaande en nieuwe klanten is de data-sim in deze vorm niet verkrijgbaar. Kan het weten, ik ben één van hen 😉. Overigens, wat is heden ten dage 1 Gb aan data? is zo op. En een gratis verdubbeling is nooit aan de orde geweest. Maar ja, een gegeven paard ...... , hoe was dat ook alweer 😁 😂.  Ben overigens benieuwd hoelang deze service nog blijft bestaan.

Ben bang dat die al wordt uitgekleed want je kan hem tegenwoordig niet meer gebruiken voor Whatsapp omdat verfieren niet meer mogelijk is (kwam ik achter toen mijn dochter een nieuwe tablet kreeg)