Skip to main content
Vraag

Vandaag gebeld door een 5 cijferig telefoonnummer

• 16 januari 2025
  • 11 reacties
  • 151 keer bekeken

Martijn Van Gelderen
Nieuwkomer

Ik ben vandaag gebeld door een 06 nummer met maar 5 cijfers (+31 06 450 46) ik vraag me af of dit een bedrijf is of oplichters. Ik heb overal opgezocht naar antwoorden maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden hierover, ook als ik het nummer terug probeer te bellen zegt het steeds dat de nummer op dit moment niet bereikbaar is.

11 reacties

PeterG
Superuser
  • 61170 reacties
  • 16 januari 2025

Iemand die de verbinding al snel verbrak? Ik heb zo een keer mijn halve 06 op de vaste gehad toen ik die per ongeluk belde. In plaats van iemand anders. 

Verder. +31 06....

Dat zou juist +316... moeten zijn.

+31 06... bestaat niet in het officiële telefoon verkeer. 

Martijn Van Gelderen
Nieuwkomer

Ja ik kijk net opnieuw en ipv dat het +31 06 450 46 is is het +31 450 46 dus er staat geen eens een 06 ervoor weet u toevallig wat het dan kan zijn?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2343 reacties
  • 16 januari 2025

Ik gok op een gespoofed en dus gefaked telefoonnummer in de nummerweergave. Met netnummer (0)45 zou ik denken aan Heerlen of de omgeving daarvan. Maar een abonneenummer kan weer nooit met een 0 beginnen. 

Martijn Van Gelderen
Nieuwkomer

Maar zou het dan niet +31 045 46 zijn? In dit geval is het +31 450 46, chat gpt zegt dat het een reclame bedrijven kan zijn

PeterG
Superuser
  • 61170 reacties
  • 17 januari 2025

Achter het landnummer vervalt de eerste 0 hoor.

In dit geval dus netnummer 045. (+3145)

Niet druk om maken. Verbinding is al verbroken voordat het hele nummer verzonden was. Mijn conclusie: beller had verkeerd nummer ingetoetst. Toevallig dat van jouw. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36681 reacties
  • 17 januari 2025
Martijn Van Gelderen schreef:

Maar zou het dan niet +31 045 46 zijn? In dit geval is het +31 450 46, chat gpt zegt dat het een reclame bedrijven kan zijn

Je kunt dit natuurlijk blokkeren in jouw mobiele telefoon, maar dan kan helemaal niemand uit die regio jou meer bellen vanaf de vaste lijn. 

• Topper
  • 16 reacties
  • 17 januari 2025

Als je rare nummers ziet dan is het vaak criminele rommel. Overigens ook wanneer je voor jou onbekende nummers ziet maar het wel een bestaand nummer is. Mijn telefoonnummer wordt helaas ook regelmatig gebruikt voor het uitbellen om zo te doen alsof het vanaf een gewoon NL 06 nummer komt. Horendol wordt je ervan maar zolang providers zelf geen behoefte hebben om spoofing onmogelijk te maken blijven we met dit probleem zitten.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27514 reacties
  • 20 januari 2025
Jaapje78 schreef:

Als je rare nummers ziet dan is het vaak criminele rommel. Overigens ook wanneer je voor jou onbekende nummers ziet maar het wel een bestaand nummer is. Mijn telefoonnummer wordt helaas ook regelmatig gebruikt voor het uitbellen om zo te doen alsof het vanaf een gewoon NL 06 nummer komt. Horendol wordt je ervan maar zolang providers zelf geen behoefte hebben om spoofing onmogelijk te maken blijven we met dit probleem zitten.

Hoi ​@Jaapje78 .  Ik denk niet dat het een kwestie is van ‘geen zin hebben’.  Dit zijn onvolkomenheden van het  telefonie systeem wereldwijd. Dan zouden we het hele systeem moeten aanpassen en dan moet je dus ook alle neuzen en techniek dezelfde kant op krijgen. Dat is een behoorlijke uitdaging gok ik ;-)

• Topper
  • 16 reacties
  • 20 januari 2025

Geen zin en geen behoefte zijn volgens mij twee verschillende dingen. Wanneer er wel de behoefte zou zijn dan moet dit niet al te problematisch zijn. Er zijn wel meer wereldwijde issues vrij snel wel opgelost omdat daar wel de behoefte was, anders hadden we nog steeds volledig gratis kunnen bellen.

Tot die tijd kortgezegd: Vertrouw nooit het nummer wat je in je scherm ziet.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27514 reacties
  • 21 januari 2025

Tot die tijd kortgezegd: Vertrouw nooit het nummer wat je in je scherm ziet.

Hier zijn wij het 100% over eens!!

PeterG
Superuser
  • 61170 reacties
  • 21 januari 2025

Ach. Als de naam verschijnt, en het dus in je contacten staat, lijkt me het wel te vertrouwen. 

Daarom heb ik er ook nummers in die ik zelf nooit bel. Maar wel af en toe mij.