Skip to main content
Vraag

Dual SIM always on wil niet inschakelen - Android (Samsung)

• 13 maart 2025
  • 14 reacties
  • 127 keer bekeken

Ik ben sinds een week overgestapt op prepaid met nummerbehoud (overgestapt vanuit een KPN abonnement). Ik verblijf op dit moment in het buitenland en heb ook hier een lokaal telefoonnummer via een eSIM (KPN = fysieke sim kaart in mijn telefoon). Om op beide nummers telefoontjes te kunnen ontvangen wil ik “dual-sim always on” inschakelen, maar ik krijg de foutmelding: “Coudn’t turn Dual SIM always on on”. Vraag 1: Waarom en wat moet ik doen om dit wel te kunnen krijgen?

Eerste punt van feedback wat ik kreeg op bovenstaande vraag is dat call-forwarding van beide sims aan moet staan. Voor mijn eSIM staat dit aan. Voor mijn KPN sim kan ik dit niet aanzetten. Ik krijg de melding “Something went wrong, Check our sim card or network connection, then try again.”

Ik kan wel SMSjes ontvangen op mijn KPN nummer, dus denk hierdoor dat er niks mis is met mijn netwerk, en de SIM kaart heeft al 2.5 jaar niet bewogen in mijn telefoon, dus hier zal ook niks mis mee zijn.

Kan iemand aub helpen met bovenstaande informatie? Mocht er meer informatie nodig zijn om bovenstaande op te lossen dan hoor ik het graag!

14 reacties

Forum|alt.badge.img+2

Lees https://en.m.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Duos#:~:text=Dual%20SIM%20Always%20On .

Deze instelling probeert bij de mobiele netwerk provider een doorschakeling in te stellen van uw ene naar uw andere telefoonnummer, wat u veel geld kan kosten, als het al werkt.

Dit is een truuk voor telefoons die niet zelf tegelijkertijd op twee sims gesprekken kunnen ontvangen, zodat je toch een call waiting signaal kan ontvangen in het gesprek op de eerste sim als naar de tweede sim wordt gebeld.

Normaliter geeft een gesprek naar de tweede sim dan een onbereikbaar signaal aan de beller of gaat naar voicemail.

In uw geval gewoon beide sims actief maken, en m.b.v. een andere telefoon naar uw twee telefoonnummers bellen om te testen.

en goed instellen dat er via de KPN (nu prepaid) sim geen dataverkeer kan lopen. Anders loopt uw beltegoed leeg, zeker buiten de EU.

Vergeet niet een KPN Prepaid beltegoed aan te houden en regelmatig wat ervan te verbruiken, anders raakt u uw KPN telefoonnummer kwijt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 14 maart 2025

Hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reactie + link!

Ik begrijp dus goed dat ik de dual sim always in setting niet "aan" hoef te hebben staan om van beide telefoonnummers (beide sim kaarten) inkomende belletjes te krijgen, zolang ze beiden individueel "aan" staan in de SIM management functie?

Bovenstaande is namelijk al het geval voor mij, maar ik ben dus telefonisch niet bereikbaar op mijn kpn nummer (wel sms): wat kan dan het probleem zijn en hoe kan ik dat oplossen?

Nogmaals dank!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3385 reacties
  • 14 maart 2025

@TijmeR De fysieke sim kaart moet SIM 1 slot zijn en e-sim SIM 2. Andersom werkt niet

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 14 maart 2025

Dit heb ik al zo ingesteld.

Voor duidelijkheid, zie screenshot bijgevoegd 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3385 reacties
  • 14 maart 2025

@TijmeR Kan je wel bellen of gebeld worden als je e-sim deactiveert (NIET verwijdert)? Als je het wel kan, dan is niet mis met KPN-netwerk of KPM sim kaart. Dan moet je bij Preferred SIMs Calls niet eSim maar "Ask Always” zetten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 14 maart 2025

Dank voor de suggestie: direct geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Ik wordt de ene x direct naar de voicemail doorgestuurd, andere keer een snelle toon (onbereikbaar). Helpt bovenstaand bij het bepalen wat het dan wél kan zijn?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3385 reacties
  • 14 maart 2025

@TijmeR Dan is iets mis met de KPN instelling, kan je een Provider Update uitvoeren? Anders moet je wel klantenservice bellen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 14 maart 2025

Dank, TDN!

Ik heb in mijn instellingen gezocht op Provider Update (voor mij onbekend), maar kan hier niks zinnigs over vinden: hoe kan ik dit (checken) uitvoeren? 

En mbt klantenservice bellen is dus lastig omdat ik in buitenland zit (hoge kosten), ik heb geprobeerd via chat, ze hebben geen email adres: is er een andere online manier om contact te krijgen met de klantenservice naar je/jullie ervaring? (Geen bot).

Nogmaals dank!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3385 reacties
  • 14 maart 2025
TijmeR schreef:

Ik heb in mijn instellingen gezocht op Provider Update (voor mij onbekend)

Deze kan je forceren (indien de provider instelling verouderd was) met uitgeschakelde telefoon de sim kaart eruit halen en opnieuw insteken. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Hi ​@TijmeR en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je al zoveel hulp hebt gehad. 😄 Is het gelukt om de provider update te vinden en uit te voeren? 

Zo niet, dan is contact opnemen met ons inderdaad het handigste. Je kunt ook een belafspraak met ons maken. Dan kan mijn collega dit verder met je oppakken! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 15 maart 2025

Dit kan dus niet Sanne: dit is het hele probleem. Ik kan niet gebeld worden op mijn KPN nummer, wel op mijn andere buitenlandse nummer, maar die accepteren jullie niet.

Kan de klantenservice waar ik mee zou bellen niet op dit forum of via email mij kunnen helpen??

Forum|alt.badge.img+2

Blijkbaar is topic starter in Australië (want provider Telstra volgens screenshot).

Is er voldoende KPN Prepaid beltegoed?

Inkomend sms is gratis, maar uitgaand sms en uitgaand en inkomend bellen beslist niet.

Probeer de KPN sim ook in een andere telefoon.

Probeer een ander mobiel netwerk, indien beschikbaar.

Zou het problemen geven als twee sims in één telefoon tegelijkertijd met hetzelfde mobiele netwerk proberen te verbinden?

Controleer verder voor de zekerheid even of de telefoon (het IMEI nummer van het simslot waar de KPN sim in zit, toets *#06# om op te vragen) niet op de zwarte lijst van de Australische mobiele providers staat.

De Australische overheid wil dat telefoons die misschien wel niet via VoiceoverLTE (4G bellen) naar de nooddiensten kunnen bellen, geweerd worden.

Zie

https://www.telstrawholesale.com.au/3G-Network-Closure-Blocked-Devices-Checker.html 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 16 maart 2025

Dank voor de opties, Pieter!

Er staat voldoende prepaid op. Ik ga de voorgestelde opties proberen zodra ik in de gelegenheid ben en zal hier op terugkomen!

Forum|alt.badge.img+2

Ik zie op het screenshot rechts boven twee verbonden sims, maar slechts bij één sim VoLTE, zou dat iets betekenen?

Zou VoLTE voor de KPN sim dus wel werken? Toestelinstellingen controleren.

Reageer