Skip to main content

Hallo KPN,

 

Tot mijn toch wel schrik is mijn prepaid nummer niet meer berijkbaar. Dat nummer wil ik echter niet kwijt. Hoe kan ik het nummer weer actief krijgen?

Hallo @AGMultiservices 

Kan je er zelf niet mee bellen en ben je ook niet bereikbaar als iemand jou belt?

Dan heb ik slecht nieuws: het nummer is zeer waarschijnlijk vervallen. Dat is definitief en niet te herstellen.

Je moet het tegoed minstens 1x per 6 maanden gebruiken door te bellen, sms’en of internetten. Anders wordt het nummer eerst 90 dagen bevroren. Dan kan je alleen nog gebeld worden. Als je in die tijd niet opwaardeert komt het nummer na die 90 dagen te vervallen.

https://www.kpn.com/prepaid/veelgestelde-vragen-over-prepaid.htm


Hallo KPN’ers,

 

Mijn ervaringen met KPN zijn toch echt niet goed. Het enige goede is, daar waar ik het meest verblijf, KPN Mobiel het beste bereik heeft.

 

Wat doet KPN met een prepaid nummer als je die 6 maanden niet gebruikt om zelf contact naar buiten te leggen? (Dus wel gebeld worden) Ze sturen je 1 sms’je dat je moet opwaarderen, sms’je versturen, belletje of internetten.

Mij was duidelijk verteld dat ik niet hoefde op te waarderen. Dat nummer zou beschikbaar blijven. Ik kon prima gebeld worden. Alleen omdat de KVK voor een zeer zacht prijsje de zakelijk geregistreerde mobieltelefoonnummers doorverkocht (zelfs als je aangeeft niet door marketing benaderd wilt worden.) werd ik ziek gebeld door telemarketing bedrijven. (Die ongevraagde marketing is nu gelukkig verboden.)

 

De telefoon gebruikte ik wel voor thuis wifi-internet. Natuurlijk liet ik de telefoon met intervallen wel met het KPN-netwerk verbinden. Dan weet ook KPN dat het nummer actief is. Ze weten zelfs waar deze is. Niets aan de hand zou je zeggen. Maar zonder enige andere waarschuwing dan één sms’je (die ik niet had gelezen) wordt de simkaart gewoon gedeactiveerd. Nog steeds verbindt de telefoon met die simkaart prima met het KPN-netwerk. Geen enkele indicatie dat deze is gedeactiveerd. Alleen als je ‘zelf’ het nummer belt dan kom je erachter dat het nummer niet meer in de lucht is.

 

Het was een mooi handig goed te onthouden nummer. Nu deze niet meer door telemarketeers wordt gebeld wou ik deze weer gaan gebruiken. Een perfect nummer voor zakelijk gebruik. En wat zegt KPN? Nee dat nummer is weg. Die kunnen we je niet meer teruggeven.

  1. Eerste reactie van de KPN-helpdesk. Even een nieuwe simkaart kopen en dan kunnen we dat nummer weer toewijzen. Dat was dus een fijne reactie van de KPN-helpdesk.
  2. Na het halen van een nieuwe simkaart opnieuw bellen met de KPN Helpdesk. Nu wordt beweerd dat het nummer niet kan worden teruggehaald.

    Echt onzin. Dat nummer staat in een database, even een bitje omzetten en het zou weer werken.

 

De helpdesk medewerker wist nog even te vertellen. “Het maakt toch niet uit welk telefoonnummer je gebruikt?” Dan maak je pas iemand echt boos. Een mooi, goed, eenvoudig te onthouden zakelijk telefoonnummer is belangrijk. Daar wordt veel geld voor gevraagd, zeker als je iets speciaals wilt hebben.

 

Een waarschuwing voor andere Prepaid gebruikers. Maar ik ben er niet mee geholpen. De helpdesk kon mij niet eens helpen aan een ander voor mij goed klinkend nummer. Echt belachelijk. Zo'n technische bedrijf en ze kunnen niet eens een de-activatie ongedaan maken. Onzin, onzin, onzin.
 

‘Ik vind’ KPN mobiel een f*ck bedrijf. Technisch is het prima mogelijk om dat nummer weer in de lucht te brengen. Onwil, onwil en opnieuw onwil.

 

Admin: bericht naar eigen topic verplaatst


Heb verder op dit forum gelezen dat KPN niet via e-mail reageert, alleen telefonische. Waarom? Wil KPN niets op schrift zetten?

 

Mondeling kan iemand van alles zeggen. Dan heb je helemaal niets om op terug te vallen. Alles staat in de interne systemen, toch een bevestiging van wat is afgesproken, daar kun je naar fluiten. Ik heb de eerste aardige en correcte klantenservice medewerker gevraagd of wat zij had toegezegd toe te mailen. Dat kon niet. Wel heeft zij het in het systeem gezet. Ik heb dus juist helemaal geen probleem met deze helpdesk medewerker.

Zelfs als iemand een toezegging heeft gedaan die oog waarschijnlijk niet klopt. Maar waarom kan het niet? Technische moet het mogelijk zijn om een uitgeschakeld nummer weer op actief te zetten. Deze digitale systemen, daar kun je juist heel veel in aanpassen.

 

De tweede klantenservice medewerker, die zegt gewoon wat maakt het telefoonnummer uit? Dat is pas verkeerd.

 

Heel vervelend dat KPN alleen maar telefonische wil reageren. Stuur een e-mail. Daar kan in de toekomst naar worden verwezen. Hoeft het verhaal ook niet steeds opnieuw te worden uitgelegd. Op schrift zetten worden feiten. Iets waarnaar kan worden verwezen. Daar wordt een situatie tastbaar van.

 

Zie dit forum. Daar hebben anderen iets aan omdat het te lezen is. Het ligt vast, tastbaar en er kan naar worden verwezen.

 

Admin: bericht naar eigen topic verplaatst


Beste @AGMultiservices, welkom! Ik heb je beide topics even samengevoegd. Het klopt helemaal wat RBxx zegt: er moet minimaal eens per 6 maanden kosten gemaakt worden in de vorm van bellen/sms’en/data verbruiken of opwaarderen. Bij jou is dit niet gebeurd en hebben we in juni en juli een sms gestuurd dat je moet opwaarderen om het nummer te behouden. Jammer dat je deze gemist hebt! Het nummer is nu helaas uit de lucht en deze kunnen we niet meer handmatig voor je heractiveren. Ook al zou ik het willen, systeemtechnisch is het niet mogelijk. 

 

Voor wat betreft je andere vraag: we bieden klantenservice aan via telefoon, Facebook, Twitter en dit forum. Klantcontact via e-mail bieden we niet aan: dit één op één contact is vaak tijdrovend en niet herbruikbaar. Via het forum en sociale media staat het ook zwart op wit. Helaas ben jij hier nu niet mee geholpen 😞.


Beste Marcia,

 

Met het antwoord ben ik inderdaad niet geholpen. Een account of in dit geval een simkaart deactiveren met het daaraan verbonden nummer na enkel het versturen van 1 of 2 sms berichten is niet acceptabel.

Dit is niet een gewoonlijke manier van contact maken. SMS is oud, niet meer van deze tijd.

 

Daarbij heb ik een account aangemaakt met een e-mailadres waarmee het nummer was gelinkt. Dus jullie konden mij op die manier bereiken. De telefoon stond zeker niet elke dag aan. Soms slechts een paar uur per week. Daarmee geef ik het KPN-netwerk het signaal dat het nummer in de lucht is en ook waar het nummer zich bevindt.

 

Bij het verbinden met het netwerk krijg ik ook geen melding dat het netwerk mij weigert. Ik zie keurig dat het toestel met het KPN-netwerk verbind. Ik werd en wordt dus op geen enkele technische wijze op de hoogte gebracht dat deze simkaart en het telefoonnummer uit de roulatie was gehaald. (Behalve mijzelf bellen wat ik natuurlijk gewoonlijk niet doe.)

 

Dat KPN blijft volhouden dat het nummer niet op nieuw is te activeren is onredelijk. Het nummer is nog lang niet beschikbaar om opnieuw uitgegeven te worden.

Het is enkel het nummer opnieuw in het systeem opzoeken, de juiste instellingen invoeren en zo te activeren. Het zijn mutaties in een database. Daar zitten geen beperkingen op.

 

Mij is niet verteld en ik zie het ook niet op de kaart staan van de nieuwe simkaart dat er kosten gemaakt moeten worden om deze in de lucht te houden. Het zou voldoende moeten zijn dat het nummer om de zoveel tijd met het netwerk verbindt. Dat heb ik gedaan.

 

Was tijdens het uitzoeken en bij de aankoop van de simkaart verteld, nota bene in een KPN-winkel dat ik kosten moest maken dan had ik zeker om de zoveel maanden mijzelf een sms gestuurd of mijzelf gebeld. Het is zelfs omgekeerd. Mij is verteld dat het nummer behouden zou blijven, ook als ik er niet mee zou bellen. Ik zou er gewoon op gebeld kunnen worden.

 

KPN heeft mogelijk tussentijds de regels veranderd?
 

Enkel en alleen toen ik naar dat nummer ging bellen werd duidelijk dat het nummer niet meer bereikbaar is. Dus hoe moest ik te weten komen dat er iets mis was met dat nummer? Ik bel gewoonlijk niet mijzelf. 

Zoals ik heb uitgelegd werd ik gespamd door telemarketing bedrijven tot het moment dat die nieuwe wet in ging waarin dat verboden was. Ik kon dus wel heel lang gewoon gebeld worden op dat nummer, alleen ik wou er verder niets mee doen tot ik geen ongewenste telefoontjes meer kreeg. Dat moment is dus aangebroken en tussentijds is het nummer gewoon door KPN ingepikt.

 

Het is KPN die hier in gebreke is.

 

Vertel mij niet dat het terug krijgen van het nummer niet mogelijk is. Dat is een administratieve handeling. Er zit geen mechanische beperking op. De eerste helpdesk medewerker zei ook dat dit gewoon kan. Zij heeft dat ook in jullie systeem gezet dat ik weer contact zou opnemen na de aankoop van een nieuwe SimKaart en dat het nummer daarop zou kunnen worden gezet. Als het al niet duidelijk is binnen de KPN zelf hoe moet ik als consument dat dan weten?

 

Het nummer kan ook nog niet zijn doorverkocht want daar is de tijd nog te kort voor.

 

Ik zou het plezierig vinden als jullie ingaan op de belangrijkste punten van wat ik schrijf.

 

  1. De telefoon met de simkaart met het betreffende nummer maakt gewoon contact met het KPN netwerk. Dus het netwerk weet dat deze simkaart af en toe met het netwerk verbinding maakt en dus wordt gebruikt.
  2. SMS is niet de juiste manier om contact te leggen, zeker omdat een sms bericht niet in de lucht blijft hangen langer dan misschien een paar dagen?
  3. De eis dat er kosten moet worden gemaakt is zeker niet onredelijk, alleen dat moet dan wel duidelijk worden gemaakt aan de gebruiker en niet slechts door het versturen van 1 tot 2 sms'jes.
  4. Ik had een account met e-mailadres gelinkt aan het telefoonnummer. Daar is geen gebruik van gemaakt. Waarom niet? Dat is wel een gebruikelijke manier om contact te leggen?
  5. Het is een administratieve handeling. Fysiek is er geen beperking. Nummer behoud is zelfs een dienst die wordt aangeboden om van provider of om van abonnement te wisselen. Het systeem is daar dus op ingericht. Dit is een database instelling, niet een fysiek of materiële aanpassing.
  6. Het nummer kan nog niet zijn doorverkocht omdat er een redelijke termijn moet zijn tussen het afsluiten en deze weer opnieuw uit te geven om te voorkomen dat iemand belt voor de eerdere gebruiker/ eigenaar.
  7. In jullie systeem staat beschreven dat mij is toegezegd dat ik het nummer weer in gebruik kon nemen zodra ik een nieuwe simkaart had.

Volgens mij heb ik op alle vlakken gelijk en hoor graag punt voor punt als ik geen gelijk heb en waarom?

 

Het niet kunnen of willen is slechts een beperking van een afdeling of de autorisatie van een persoon. Technisch of administratief zie ik geen obstakel waardoor het niet zou kunnen om het telefoonnummer weer in de lucht te krijgen.

 

Gewoon antwoorden dat iets niet mogelijk is is erg gemakkelijk. Daar staat dan iets tegenover. Vinden we samen een telefoonnummer die ik net zo plezierig vind als waar we het steeds over hebben. (Jullie weten om welk nummer het gaat). Dan kunnen we elkaar nog in het midden vinden. Alleen maar schrijven dat jullie iets niet kunnen of mogen. Dat vind ik veel te zwak en te gemakkelijk.

 

Het is in ieder geval niet zo, zoals de tweede klantenservice medewerker het beschreef, “dat het toch niet uit maakt, welk telefoonnummer je hebt”. Daar ben ik nog steeds heel boos over.


Nog even goed gelezen wat RBxx schrijft. Je kunt dus nog wel gebeld worden wanneer jezelf niet meer kunt bellen. Opnieuw het probleem dat ik als gebruiker niet een signaal krijg dat KPN het nummer gaat afsluiten.

 

Volgens jullie opgave is in juli een waarschuwing per sms verstuurd. Juli plus 90 dagen? Hieruit maak ik op dat het nummer tot augustus mogelijk tot november 2022 nog in de lucht was. Dat is helemaal niet zo lang geleden.


Met het antwoord ben ik inderdaad niet geholpen. Een account of in dit geval een simkaart deactiveren met het daaraan verbonden nummer na enkel het versturen van 1 of 2 sms berichten is niet acceptabel.

Dit is niet een gewoonlijke manier van contact maken. SMS is oud, niet meer van deze tijd.

 

Daarbij heb ik een account aangemaakt met een e-mailadres waarmee het nummer was gelinkt. …

Via e-mail sturen wij dit bericht echter niet, alleen middels twee sms’en. Niet elke klant registreert zich met een e-mailadres en KPN heeft er vooralsnog voor gekozen om geen e-mails naar prepaid klanten te sturen.

 

Dat KPN blijft volhouden dat het nummer niet op nieuw is te activeren is onredelijk. Het nummer is nog lang niet beschikbaar om opnieuw uitgegeven te worden.

Het is enkel het nummer opnieuw in het systeem opzoeken, de juiste instellingen invoeren en zo te activeren. Het zijn mutaties in een database. Daar zitten geen beperkingen op.

Het is ongetwijfeld mogelijk om het systeem dat wij gebruiken zodanig in te stellen dat de gebruikers, namelijk de klantenservice medewerkers, deze mutatie door kunnen voeren. KPN heeft er echter voor gekozen om dit niet beschikbaar te stellen. Er is dus geen mogelijkheid voor me om dit te regelen.

 

Mij is niet verteld en ik zie het ook niet op de kaart staan van de nieuwe simkaart dat er kosten gemaakt moeten worden om deze in de lucht te houden. Het zou voldoende moeten zijn dat het nummer om de zoveel tijd met het netwerk verbindt. Dat heb ik gedaan.

….

KPN heeft mogelijk tussentijds de regels veranderd?

KPN heeft de regels zeker niet veranderd. Dit is al jaren het geval, zoals je ook op onze website kunt lezen in de veelgestelde vragen.

  • Het prepaid tegoed is onbeperkt geldig, mits je één keer in de 6 maanden belt, sms't, mobiel internet gebruikt of opwaardeert.

 

Vertel mij niet dat het terug krijgen van het nummer niet mogelijk is. Dat is een administratieve handeling. Er zit geen mechanische beperking op. De eerste helpdesk medewerker zei ook dat dit gewoon kan. Zij heeft dat ook in jullie systeem gezet dat ik weer contact zou opnemen na de aankoop van een nieuwe SimKaart en dat het nummer daarop zou kunnen worden gezet. Als het al niet duidelijk is binnen de KPN zelf hoe moet ik als consument dat dan weten?

Ook hiervoor geldt: het is ongetwijfeld mogelijk om het systeem dat wij gebruiken zodanig in te stellen dat de gebruikers, namelijk de klantenservice medewerkers, deze mutatie door kunnen voeren. KPN heeft er echter voor gekozen om dit niet beschikbaar te stellen. Er is dus geen mogelijkheid voor me om dit te regelen.

 

Volgens mij heb ik alle punten hiermee kunnen verduidelijken.

 


Hallo KPN, beste Marcia,

 

Jammer dat er geen reactie meer is geschreven op het bericht van hierboven. Dit is nu juist het probleem met KPN: “Geen inhoudelijk antwoord” en mede daardoor geen goede service.


Vervelend dat KPN zo'n grote speler is in Nederland en dat de zendmasten van andere providers in het  buitengebied waar ik zit geen goed bereik geven. Daarom ben ik afhankelijk van de diensten van KPN. In dit geval gaat het om een prepaid nummer, toch ik heb ook een gewoon mobiel abonnement en een KPN-internet verbinding waar geen goed alternatief voor is. Het liefst deed ik nooit meer zaken met de KPN. Ik zal het er voorlopig mee moeten doen. Leer goed communiceren KPN want dat is de sleutel tot succes en zorg dat jullie ‘administratieve handelingen’ kunnen herstellen.


 

Jammer dat er geen reactie meer is geschreven op het bericht van hierboven. Dit is nu juist het probleem met KPN: “Geen inhoudelijk antwoord” en mede daardoor geen goede service.

 

Vlak hierboven zie ik een uitgebreide reactie van @Marcia_ waarin ze puntsgewijs reageert op “quotes” uit  jouw laatste bericht, waarna ze afsluit met...

Marcia schreef:
Volgens mij heb ik alle punten hiermee kunnen verduidelijken.


Hallo RBxx,

 

Wat ik lees, is een stelling  “KPN heeft er echter voor gekozen om dit niet beschikbaar te stellen. Er is dus geen mogelijkheid voor me om dit te regelen.“

 

Deze stelling is in dit geval geen antwoord, enkel dat KPN zich inflexibel opstelt. Ik noem het inflexibel, anderen op dit forum noemen het “de arrogante houding” van de KPN. Daarom ik ben het niet met jou eens RBxx. KPN stelt bepaalde regels op en vergeet wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Daar komen klachten over en die worden genegeerd. Suggesties worden in de wind geslagen.

 

Heel vervelend deze arrogante houding van de KPN.

 


 

Deze stelling is in dit geval geen antwoord, enkel dat KPN zich inflexibel opstelt.

 

Jij bedoelt dat het uitgebreide antwoord van Marcia niet oplevert wat jij wil. 

 

Je presenteert jezelf hier als iemand die ontevreden blijft omdat jij je zin niet krijgt. Hoe uitgebreid en duidelijk de reactie ook is. Kortom : Dan kan KPN het in jouw ogen nooit goed doen.

 

Dit is nu juist het probleem met KPN: “Geen inhoudelijk antwoord” en mede daardoor geen goede service.


 

Onzin dus ! 


De gebruiker voorwaarden (regels) voor prepaid zijn bij alle providers gelijk.

Je hoeft niet op te waarderen zolang je er zelf ca 2 x per jaar mee belt. Bel je zelf nooit dan moet je wel opwaarderen minimaal 1 x binnen 270 dagen van laatste opwaardering. 

Langer dan 9 maanden niet zelf bellen of opwaarderen wordt beschouwd als een opzegging. Dan is het zelfs met een abonnement niet meer mogelijk het nummer terug te krijgen. Bij Simyo heb je volgens mij al een abonnementje voor 7,50 per maand. Dan raak je nieuwe nummer nooit meer kwijt. Met zakelijk gebruik is een abonnement op zijn plaats toch.

Je kunt boos blijven maar beter kun je de energie steken in verkrijgen nieuw nummer. En dan met abonnementje. Dan raak je het niet meer kwijt als je zelf nooit belt.


@AGMultiservices zou ook een Simyo prepaid kunnen nemen, Simyo stuurt namelijk wel een mail als de 6 maanden bijna voorbij zijn.


Bedankt GeSp,

 

Zo eenvoudig kan het zijn. Het gaat om de communicatie tussen provider en de klant. Die moet goed en duidelijk zijn.