Skip to main content
Vraag

Prepaid simkaart heeft geen netwerk meer in het buitenland

• August 17, 2026
  • 13 reacties
  • 158 keer bekeken

Beste KPN, ik zit momenteel voor langere tijd in het buitenland (buiten de EU). Mijn prepaid simkaart is teruggevallen naar 'Alleen noodoproepen'. Ik heb al verschillende zaken geprobeerd, oa. airplane mode, handmatig provider selecteren, sim kaart in een andere telefoon etc. Al deze zaken werken niet. Het kan ook zijn dat dat mijn beltegoed €0,00 is. Echter, vanwege de ‘alleen noodoproepen’ melding, kan ik niet bellen naar 1244 en niet sms'en naar 1266 of daadwerkelijk zien of mijn balans 0.00 euro is omdat je hiervoor wederom een sms verificatie nodig hebt.

Nu heb ik via internet een opwaardeercode gekocht. Zou een moderator deze code handmatig voor mij kunnen activeren op mijn nummer?

Indien dit niet werkt, zou ik graag met de klantenservice in contact komen (kan niet bellen of smsen) dus graag via forum of online, of mijn telefoonnummer gedeblokkeerd is. 

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

13 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 17, 2026

Hallo ​@D. Dijkstra , heb je jouw simkaart wel regelmatig gebruikt? Je moet hem wel geldig houden.

Zie deze pagina https://www.kpn.com/prepaid/veelgestelde-vragen-over-prepaid.htm 

Hoe lang is mijn beltegoed geldig?

Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen). Bellen/sms’en naar gratis nummers en het ontvangen van gesprekken en sms-jes vallen hier niet onder.

Heb je je prepaid-tegoed 6 maanden niet gebruikt?
Als je langer dan 6 maanden je aansluiting niet gebruikt, wordt je beltegoed bevroren voor 90 dagen. Je kunt dan nog wel gebeld worden, bellen naar gratis nummers en opwaarderen.

Om je prepaid-tegoed weer vrij te maken, moet je het binnen 90 dagen na de bevriezing opwaarderen.

Waardeer je in deze 90 dagen je prepaid-tegoed niet op? Dan ben je het tegoed en het nummer kwijt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 17, 2026

Hi RBxx, heb nog een bericht gestuurd en opgewaardeerd begin maart. Dit valt nog in de 6 maanden. Daarnaast heb ik nog wel geprobeerd om op te waarderen via de kpn prepaid app, maar dat lukt dus niet. Krijg ook de (gratis) sms niet binnen. 

Even achtergrond, ben van abonnement naar prepaid gegaan voor nummer behoud. Hoop zodra ik weer terug ben in NL dat ik dit nummer kan blijven gebruiken (en nu ook handig nog steeds voor what's app). 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 17, 2026

.…

Nu heb ik via internet een opwaardeercode gekocht. Zou een moderator deze code handmatig voor mij kunnen activeren op mijn nummer?

Indien dit niet werkt, zou ik graag met de klantenservice in contact komen (kan niet bellen of smsen) dus graag via forum of online, of mijn telefoonnummer gedeblokkeerd is. 

Hoi ​@D. Dijkstra 

Via de moderators gaat dat niet lukken. Klantenservice is niet bereikbaar via dit forum, maar wel online. Je kunt contact opnemen met KPN Webcare via Facebook messengerInstagram en X.com. Ook Bluesky is een optie.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je hoort zo snel mogelijk wat mogelijk is. Ik hoop het beste voor je, maar buiten Nederland zijn de opties met prepaid beperkt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 17, 2026

Waarschijnlijk heb je nu te laag tegoed! Buiten EU is er een vrij hoog minimum nodig. Gezien de kosten van circa 2,55 per minuut¹ is er ook een zeker voorschot bedrag nodig. Gebeld worden € 2,04 eigen kosten per minuut¹. 

Buiten EU zeker een minimum tegoed van € 20 aanhouden. Zeker niet minder.

Dan kun je 'm nu alleen opnieuw activeren / opwaarderen met papieren opwaardeerbon verkrijgbaar in ... Nederland. 

Laat een kennis dus even een bon kopen. 

Zorg wel voor flink tegoed. Prepaid moet je 'regelmatig' gebruiken om geldig te houden. Maar is buiten EU poepie peper duur. En zoals nu weer blijkt uitermate onpraktisch. 

Bellen, sms via mobiel netwerk is echter evident om 'm levend te houden!

¹eerste minuut volledig. Daarna per halve minuut 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@D. Dijkstra, welkom op de community. Als je in het buitenland bent is zoiets nooit gelegen natuurlijk. Zoals Ruud en Peter al uitleggen kunnen er verschillende dingen meespelen. Heb je hun suggesties al kunnen bekijken of proberen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2026

Hi allen, de reacties hebben zeker geholpen, dank daarvoor Rbxx! Ben nu in contact met het webcare team via Facebook Messenger. Dat is al heel fijn dat ik nu iemand spreekt. We hebben ook het tegoed erop gezet, maar het blijkt dat mijn tegoed niet op was en heb inmiddels er nog wat meer op staan. 

Kortom we zijn iets verder, maar het probleem is niet opgelost. Ik heb nog steeds geen connectiviteit. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 20, 2026

Al ander netwerk geprobeerd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2026

Ja, heb ik geprobeerd maar werkt ook niet. Als ik een ander netwerk selecteert blijft hij zoeken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2026

Ook is bevestigd dat de sim kaart niet geblokkeerd is. Daar ligt het dus ook niet aan

Jasper van KPN
Moderator

Dat laatste is goed nieuws natuurlijk. Is er ook gekeken of er nog voldoende tegoed op staat?

Ook kan je de instellingen van je telefoon nog nakijken, roaming moet aanstaan. Het heeft wel gewerkt zei je, dus ik verwacht dat het wel aan staat. maar toch even controleren voor de zekerheid.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 22, 2026

Hi Jasper, er staat voldoende tegoed op (is al nagekeken) en roaming is aangezet. Connectiviteit nog altied je 'alleen noodoproep'.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 22, 2026

Als er € 20 + tegoed (buiten EU) op staat en je telefoon geeft alleen noodoproep kan ik maar een conclusie trekken: de simkaart is stuk. 

Of probeer het andere simslot eens. 

Jasper van KPN
Moderator

Als je daar samen met iemand anders bent zou je de simkaart ook in een ander toestel kunnen testen. Als het probleem mee gaat met de simkaart, kan het inderdaad de simkaart zelf zijn die het probleem is. Als het bij het toestel blijft met een andere simkaart is het toch iets in het toestel, mogelijk een instelling.