Skip to main content
Antwoord

Prepaid simkaart is geblokkeerd

• August 24, 2025
  • 10 reacties
  • 142 keer bekeken

Mijn vader van 84 heeft een KPN prepaid simkaart in zijn mobiel zitten maar die geeft aan dat de kaart geblokkeerd is. Het is een oud mobieltje (geen smartphone). Via instellingen is geen info te achterhalen en er wordt geen pin of puk code gevraagd, er staat alleen in het scherm: SIM 1 Geblokkeerd, SIM 2 Leeg. Ik wilde een nieuwe simkaart aanvragen voor hem, maar hij weet biet welk nummer aan de simkaart is verbonden. Hij weet ook geen klantnummer of accountgegevens of zo en hij is ook niet meer in staat om te reizen en de dichtstbijzijnde KPN winkel is daardoor onbereikbaar voor hem. Hoe 8s te achterhalen welk mobiele nummer aan de simkaart 8s verbonden en wat er met die simkaart aan de hand is? Ik heb eigenlijk alleen het19 cijferige nummer dat op de simkaart zelf vermeld staat. 

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Reinierrr. Welkom op de community! Het lijkt erop dat de prepaidkaart van je vader geblokkeerd is omdat er langere tijd geen gebruik van is gemaakt. Omdat je vader geen klantnummer of mobiel nummer weet, is het lastig om dit zelf te regelen. Het 19-cijferige nummer op de simkaart kan de klantenservice gebruiken om te kijken welk nummer erbij hoort en wat er aan de hand is.

Het beste is om contact op te nemen met de KPN klantenservice. Leg uit dat je vader niet kan reizen en geen gegevens weet. Als het nummer geblokkeerd is, zit er niets ander op dan een nieuwe prepaid simkaart bestellen. Het oude nummer kan helaas niet worden overgezet.

10 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Ik denk dat de beste oplossing is om te bellen met KPN op: 0800-0402

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 25, 2025

Hallo ​@Reinierrr ,

Stel dat het telefoonnummer nog bestaat, dan is dit de truc: 

Stop de (data)SIM in een mobieltje en daarna deze code bellen: *#149#. Er verschijnt dan een nummer in beeld. Uit dat nummer kun je je telefoonnummer afleiden.

Maar ik ga er vanuit dat het telefoonnummer van jouw vader definitief is verlopen. Je moet zo’n nummer namelijk regelmatig gebruiken om het kaartje actief te houden. 

Je beltegoed blijft onbeperkt geldig als je één keer in de zes maanden je beltegoed gebruikt door te bellen, sms’en, internetten of opwaarderen. Doe je dat niet, dan zal je nummer bevroren en uiteindelijk na 90 dagen definitief gestopt worden. In die laatste 90 dagen kun je het nummer alleen nog maar redden door een opwaardering. 

Bron: 

Eerder dit jaar is er een actie geweest waarin klanten met een heel oud type simkaart via sms-jes opgeroepen zijn om hun simkaartje om te ruilen voor een nieuw type simkaartje. Maar dat was alweer maanden geleden. 

Voor nu is de oplossing om een heel nieuw simkaartje aan te schaffen. Dan krijgt hij een gloednieuw nummer, dat kan niet anders. Maar kennelijk gebruikt hij zijn telefoon niet vaak en dan zal zo’n nieuw nummer niet heel problematisch zijn. Een nieuw simkaartje kun je overal in winkels kopen. Het kan uiteraard ook bij een KPN-winkel. 

• August 25, 2025

Deze vraag komt hier regelmatig langs, ik heb er ook praktijk ervaring mee, wij beheren een aantal weinig gebruikte (nood) telefoons voor onze omgeving.

Wat wij doen, een simyo kaartje (is van kpn) gebruiken, daar bij kun je een automatische e-mail krijgen als er bijna 6 maanden geen gebruik is geweest.
Dan bel ik de “gebruiker” op om te vragen een keer te bellen, en ook verbinding cq kosten te maken.
Ook dat moet ik in de gaten houden, via de simyo inlog want ik heb al meegemaakt dat ik wel waarschuw maar dan toch wordt er niet gebeld en verloopt het nummer alsnog.  :-/
Wat niet heel erg is, (voor het nummer) maar weer wat regelwerk en tijd neemt.
En dan is de noodtelefoon niet functioneel zonder het te weten, wat (zoals wel vaker) een vals gevoel van veiligheid geeft wat pas blijkt als het nodig is . . . 

Er is hier ook wel eens iemand geweest die alleen gebeld werd en zelf niet belde, die had het niet in de gaten tot dat het nummer ineens niet meer werkte en ook niet hersteld kon worden, dat blijf ik toch vreemd vinden, dat daar niet iets beters op bedacht kan worden, een audio bericht bv.
Of gewoon toch herstelbaar maken, dat het “niet kan” is een zelfopgelegde beperking, technisch is daar geen reden voor.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

deze code bellen: *#149#. Er verschijnt dat een nummer in beeld.

Net getest.

KPN e-sim: ongeldige MMI-code

Vodafone: telefoonnummer

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 25, 2025

deze code bellen: *#149#. Er verschijnt dat een nummer in beeld.

Net getest.

KPN e-sim: ongeldige MMI-code

Vodafone: telefoonnummer

Ok, in het verleden lukte dit wel. Ik heb zelf geen KPN-mobiel-telefoonnummer, dus ik kan het niet testen. Maar goed, het nummer is geblokkeerd, dus waarschijnlijk zal er een geheel nieuw simkaartje in moeten. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Die codes waren altijd wel handig, maar werken blijkbaar niet meer op alle modernere telefoons. Ik zal idd maar een nieuwe simkaart voor hem regelen, vervangen met hetzelfde nummer is lastig omdat je dat niet voor iemand anders kunt doen. Mijn vader woont niet in de buurt en is niet mobiel (kan dus ook niet zelf naar een KPN winkel die ook niet in de buurt is). Probleem is wel dat hij het nummer van die geblokkeerde Simkaart heeft gebruikt voor allerlei zaken, waaronder tbv sms codes en 2FA. Hij weet alleen niet meer waar, bij welke organisaties. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 25, 2025

Hoi ​@Noordzee.

Kleine typfout in je tekst. Van de 90 dagen kun je in de laatste 30 alleen nog opwaarderen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 25, 2025

Hoi ​@Noordzee.

Kleine typfout in je tekst. Van de 90 dagen kun je in de laatste 30 alleen nog opwaarderen. 

Zover ik weet, is de respijtperiode drie maanden of eigenlijk 90 dagen om precies te zijn. 

Zie ook jouw recente reactie: 

Of deze van Denise: 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 25, 2025

Oh, ja. Dagen, maanden. Even in de war met de telling ​@Noordzee . Ik heb 't daar ook in maanden.

6 maanden na niet gebruik éénzijdige afsluiting. 

daarna respijt (herstel) periode 3 maanden.

Die periodes zijn ook niet precies 6 x 30 en 3 x 30. Want het is maanden tegenwoordig en die zijn niet altijd even lang.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 26, 2025

Hoi ​@Reinierrr. Welkom op de community! Het lijkt erop dat de prepaidkaart van je vader geblokkeerd is omdat er langere tijd geen gebruik van is gemaakt. Omdat je vader geen klantnummer of mobiel nummer weet, is het lastig om dit zelf te regelen. Het 19-cijferige nummer op de simkaart kan de klantenservice gebruiken om te kijken welk nummer erbij hoort en wat er aan de hand is.

Het beste is om contact op te nemen met de KPN klantenservice. Leg uit dat je vader niet kan reizen en geen gegevens weet. Als het nummer geblokkeerd is, zit er niets ander op dan een nieuwe prepaid simkaart bestellen. Het oude nummer kan helaas niet worden overgezet.