Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.06.02

Categorie:Experia Box V10
Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.06.02
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

115 reacties

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2327 reacties
  • 25 juni 2024
Joep1965 schreef:

Ik vraag me af wat de rede is waarom mensen graag zo snel die nieuwe software willen hebben. De tijd heeft geleerd dat de v10 gewoon een uitstekend modem is geweest. Beter dan dit wordt het gewoon niet. Ik ben benieuwd naar de reacties 😉. 

Omdat veel mensen graag met de tijd mee willen gaan, innovatie omarmen.
Stilstand is achteruitgang zeggen wij altijd op de zaak 😉

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 26 juni 2024

Een T-Ford was ook beter van kwaliteit dan de huidige generatie auto's, maar daar wil je ook niet meer in rijden @Joep1965 

• Topper
  • 23 reacties
  • 26 juni 2024

Ik heb naast mijn V10, 2 stuks SuperWifi2 geinstalleerd en ervaar een grote verbetering van wireless connectivity. Helaas ben ik mijn gast-netwerk kwijtgeraakt omdat dit bij de huidige V10 firmware wordt uitgeschakeld. (Zelfs als de SuperWifi2 zijn aangesloten op een tweede router ACHTER de V10, dwz eigen nat en dhcp). Ik hoop door de upgrade weer een gast-netwerk terug te krijgen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi @eepedeve, ook met jouw V10 en SuperWifi kan je gastwifi instellen! Je leest in onderstaand artikel precies hoe je dat doet. Kom je er daarmee niet uit, maak dan even een eigen topic aan. Zo kunnen we je dan het beste verder helpen.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 26 juni 2024
eepedeve schreef:

Ik heb naast mijn V10, 2 stuks SuperWifi2 geinstalleerd en ervaar een grote verbetering van wireless connectivity. Helaas ben ik mijn gast-netwerk kwijtgeraakt omdat dit bij de huidige V10 firmware wordt uitgeschakeld. (Zelfs als de SuperWifi2 zijn aangesloten op een tweede router ACHTER de V10, dwz eigen nat en dhcp). Ik hoop door de upgrade weer een gast-netwerk terug te krijgen.

U kunt gewoon inloggen op de SuperWiFi's en het gastennetwerk aanzetten.

Bij de nieuwe "KPN software" op de SuperWiFi 2.0 zoet dat er zo uit:

• Topper
  • 23 reacties
  • 26 juni 2024

Dank voor jullie reacties, het werkt nu.

Ik had voor GastWifi een apart IP-range verwacht. Dit is echter niet het geval.

De alinea Ik zie andere apparaten in mijn netwerk als ik op de gastwifi zit, hoe kan dit? op uw kennisbank legt uit dat de netwerk scheiding op basis van MAC filtering werkt en prive-devices niet toegankelijk zijn vanaf het gast-netwerk.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • 1350 reacties
  • 26 juni 2024
eepedeve schreef:

Dank voor jullie reacties, het werkt nu.

Ik had voor GastWifi een apart IP-range verwacht. Dit is echter niet het geval.

De alinea Ik zie andere apparaten in mijn netwerk als ik op de gastwifi zit, hoe kan dit? op uw kennisbank legt uit dat de netwerk scheiding op basis van MAC filtering werkt en prive-devices niet toegankelijk zijn vanaf het gast-netwerk.

Bij de nieuwe software is dit anders gescheiden en werkt het wel op een separate ip range.

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 28 juni 2024

Mij niet duidelijk. Werkt multicast via wifi na deze update wel met de DIW7022?

Of wel als je ook, minimaal 1, superwifi 2 erbij hebt? En die kan dan draadloos of moet nog steeds bekabeld?

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 28 juni 2024

Die eerste vraag is een goede, Peter. Ga ik navragen, want dat durf ik zelf zo niet te zeggen.

Je tweede vraag: na de update kan de V10 meshen met de SuperWIfi 2 zodra die ook geüpdatet is naar de KPN Software. Dan kun je die ook, na de installatie, draadloos plaatsen.

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 28 juni 2024
Erik van KPN schreef:

Je tweede vraag: na de update kan de V10 meshen met de SuperWIfi 2 zodra die ook geüpdatet is naar de KPN Software. Dan kun je die ook, na de installatie, draadloos plaatsen.

Maar als je de SuperWiFi draadloos verbindt en de wifi van de v10 ondersteunt nog steeds geen multicast dan gaat het via een draadloos verbonden SuperWiFi toch ook niet werken?

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 28 juni 2024
PeterG schreef:
Erik van KPN schreef:

Maar als je de SuperWiFi draadloos verbindt en de wifi van de v10 ondersteunt nog steeds geen multicast dan gaat het via een draadloos verbonden SuperWiFi toch ook niet werken?

Dit is even los van TV. Technisch gezien kan een SW2 dan draadloos.

PeterG schreef:

Mij niet duidelijk. Werkt multicast via wifi na deze update wel met de DIW7022?

Na de update heeft de V10 het multicast2unicast protocol. Dus die vereiste is er dan in ieder geval. Wel blijft het zo dat de V10 alleen maar Wifi 5 heeft. Dus ik verwacht niet dat ons aansluitbeleid rondom TV+ en de V10 gaat wijzigen. 

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 28 juni 2024

Na de update heeft de V10 het multicast2unicast protocol. Wel blijft het zo dat de V10 alleen maar Wifi 5 heeft.

Aha. Met wifi5 doet die TV+ het dan toch ook? Anders heb je niks aan dat protocol 😁.

Ik neem wel aan dat het met een bedraad aangesloten SuperWifi 2 via die SuperWifi dan wel met wifi6 werkt…...

Tegen de tijd dat mijn v10 is opgewaardeerd ga ik het maar eens testen.😉 (zonder SuperWifi, dat dan weer wel)

Dan je, Erik, voor de informatie tot zover.👌

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 28 juni 2024

Hij doet het wel, maar wij vinden dat met alleen Wifi 5 een continu goede verbinding niet te garanderen valt. Dus vereisen wij, vanuit het aansluitbeleid, ook wifi 6. 

Dus je kunt dan als je wilt je TV+ prima draadloos verbinden met een V10, maar als je dan problemen ondervindt gaan we je alsnog vertellen dat er een kabel of een SW2 bij  moet :)

wjb
Superuser
  • 74582 reacties
  • 28 juni 2024
Erik van KPN schreef:

Hij doet het wel, maar wij vinden dat met alleen Wifi 5 een continu goede verbinding niet te garanderen valt. 

Dat is mijns inziens echt onzinnig, zelfs met wifi 4 is een prima resultaat te halen.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 28 juni 2024
wjb schreef:
Erik van KPN schreef:

Hij doet het wel, maar wij vinden dat met alleen Wifi 5 een continu goede verbinding niet te garanderen valt. 

Dat is mijns inziens echt onzinnig, zelfs met wifi 4 is een prima resultaat te halen.

Lijkt mij ook... de bekabelde aansluiting doet KPN begrenzen tot 100 mbit en bij WiFi zou dan alles langzamer dan WiFi 6 niet voldoende zijn? Dat is toch belachelijk? 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 303 reacties
  • 28 juni 2024

Wifi 6 is stabieler, dat is de reden. Snelheid is niet de reden.

WiFi 6 is beter in staat om met meerdere apparaten tegelijk te communiceren, waardoor het beter geschikt is voor drukke netwerken met veel verbonden apparaten.

wjb
Superuser
  • 74582 reacties
  • 28 juni 2024
MandersOnline schreef:

Wifi 6 is stabieler, dat is de reden. Snelheid is niet de reden.

WiFi 6 is beter in staat om met meerdere apparaten tegelijk te communiceren, waardoor het beter geschikt is voor drukke netwerken met veel verbonden apparaten.

Het is mijns inziens echt volstrekte onzin om de "drukte" van netwerken hierin te betrekken. Ik heb nog nooit maar dan ook echt nog nooit een druk consumentennetwerk gezien. In zakelijke omgevingen met heel veel aangesloten apparaten helpt wifi 6 inderdaad de stabiliteit ter verbeteren maar in een thuis omgeving met een tien/twintigtal aangesloten mobiele apparaten is het voordeel van wifi 6 echt marginaal.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28378 reacties
  • 1 juli 2024

Je kunt zeker discussiëren over wat en in hoeverre wifi 6 wat toevoegt in deze situatie (draadloos aansluiten van een TV+ Box). Dit topic is daar niet de beste plek voor. 

Vanuit ons gaat het erom dat onze klanten een zo goed mogelijke ervaring hebben. Dan zetten we liever de eisen in het aansluitbeleid wat hoger dan strikt noodzakelijk. Dan weten we in ieder geval zeker dat er geen of weinig problemen zullen zijn. En wat ik al zei, in de praktijk kun je het vaak ook prima anders doen. Maar dan hebben we in ieder geval iets om op terug te vallen als er wel een probleem ontstaat. 

Mochten jullie hier verder over willen doorpraten, het verzoek om dat in een apart topic te doen 😊

Geen hier
Slimmerik
  • 71 reacties
  • 4 juli 2024

Goedemorgen,

Zijn jullie überhaupt al met de uitrol begonnen?! Ik heb de V10 zonder wifipunten of andere poespas en ook nog geen mail of sms (maar die krijg ik ook vaak niet) en had inmiddels wel verwacht dat iemand de update al zou hebben, of dat ik helaas 1 v/d eersten zal zijn ☹️.

Voetbal interesseert mij letterlijk geen bal, maar desondanks wil ik ook geen problemen of "verrassingen" met internet/ tv en vast bellen, na een update…

Dus ik kijk uit naar de 1e reacties op de update; zodat ik weet wat ik kan verwachten, maar schijnbaar heeft niemand de update inmiddels, of (veel beter 😬) er geen problemen mee ervaren?!

Mijn dank.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 4 juli 2024
Geen hier schreef:

Goedemorgen,

Zijn jullie überhaupt al met de uitrol begonnen?! Ik heb de V10 zonder wifipunten of andere poespas en ook nog geen mail of sms (maar die krijg ik ook vaak niet) en had inmiddels wel verwacht dat iemand de update al zou hebben, of dat ik helaas 1 v/d eersten zal zijn ☹️.

Voetbal interesseert mij letterlijk geen bal, maar desondanks wil ik ook geen problemen of "verrassingen" met internet/ tv en vast bellen, na een update…

Dus ik kijk uit naar de 1e reacties op de update; zodat ik weet wat ik kan verwachten, maar schijnbaar heeft niemand de update inmiddels, of (veel beter 😬) er geen problemen mee ervaren?!

Mijn dank.

Het jaar is nog niet om @Geen hier 😎😉

Geen hier
Slimmerik
  • 71 reacties
  • 4 juli 2024

@N.N. Goh, wat een geweldige reactie weer, wijsgeer 🤨> super behulpzaam!!!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 4 juli 2024
Geen hier schreef:

@N.N. Goh, wat een geweldige reactie weer, wijsgeer 🤨> super behulpzaam!!!

Zo werkt dat nu eenmaal bij KPN @Geen hier , daar kan ik ook niets aan doen. Zelf ben ik ook benieuwd naar de nieuwe update, maar de bestaande firmwareversie werkt (nog) prima.

Even de reacties van de moderatoren teruglezen binnen dit forum s.v.p., dan krijg je hopelijk meer (on)duidelijkheid.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+24
  • Wijsgeer
  • 39483 reacties
  • 4 juli 2024

Inderdaad, zo gaat dat bij KPN. Het gaat allemaal super langzaam. Ze zijn al jaren bezig. En ze zijn nog wel een paar jaar bezig voordat alles op de rails staat. Ik schreef in het begin al: als jullie zo doorgaan duurt het nog wel 5 jaar jaar voordat alle modems en WiFi punten de nieuwe firmware hebben. Dat gaat aardig in de buurt komen vrees ik.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 4 juli 2024

duurt het nog wel 5 jaar jaar voordat alle modems en WiFi punten de nieuwe firmware hebben. Dat gaat aardig in de buurt komen vrees ik.

En dan is de boel weer aan vervanging toe en kan alles weer opnieuw beginnen 😎😉 @Nick83 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 4 juli 2024

Hier een klant de de upgrade heeft gehad, de 1e volgens mij: