Skip to main content

We updaten de KPN V10 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V10.C.24.10.01. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software op de V10 kun je terecht in dit topic.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.24.10.01?

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie.


Verbeteringen op de loginpagina

 

Op de loginpagina zijn twee knoppen toegevoegd, en wordt nu ook het serienummer van je V10 weergegeven.

Links een lampjesknop. Als je hierop klikt krijg je een visueel overzicht van hoe de lampjes op je V10 branden. Dit kan handig zijn als de V10 op een plek staat die moeilijk toegankelijk is. Wel is het zo dat hier af en toe een bug kan optreden waardoor je geen resultaat krijgt als je hierop klikt.

Rechts een wifipuntenknop. Als je hierop klikt krijg je overzicht van alle aangesloten KPN Wifipunten (op het moment alleen SW2 die ook KPN Software draaien). In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het masterapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via de master.

Op deze knop zit ook een statusindicator. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Het modem is nu ook bereikbaar via mijnmodem.kpn. En instellen.local kan worden gebruikt om automatisch bij het master apparaat van je thuisnetwerk uit te komen. Dit kan je V10 zijn, of een SuperWifi 2 als je de wifi op je V10 uit hebt staan.

 

Verbeteringen voor initiële upgrade naar de KPN Software

Dit zijn de verbeteringen die van toepassing zijn op klanten die nu overgaan van oude firmware naar de nieuwe KPN Software

  • Eigen ingestelde voip telefonieprofielen werden na de upgrade onterecht als door KPN gezet aangemerkt. Dit gebeurt nu niet meer. 
  • Gastwifi stond onterecht ‘uit’ na upgrade als deze daarvoor wel aan stond. Dit gebeurt nu niet meer.
  • Enkele bestaande instellingen zoals wifi schedule, IPv6 DMZ, de zichtbaarheid van het SSID en sommige port forwards werden tijdens de upgrade soms niet goed overgenomen. Hier zijn aanpassingen op gedaan zodat dit beter gaat.
  • Na de upgrade wordt nu automatisch je V10 herstart.


Overige inhoudelijke verbeteringen

  • Klanten met een eigen ingesteld voip telefonieprofiel dat bij de vorige update onterecht als een KPN-profiel werd aangemeld kunnen dit nu herstellen. Het was al zo dat je dit kon herstellen, als je een KPN telefoonnummer had, door een wijziging te doen in je KPN telefonie (verwijzing instellen e.d.). Maar voor klanten zonder KPN telefonie kon dit niet hersteld worden. Met deze update is dat opgelost.
  • De V10 heeft een herstelknop die je kunt gebruiken bij kleine problemen. Het zorgt ervoor dat alle actieve processen van de V10 worden gestopt en herstart. Dit verliep niet helemaal lekker en is nu hersteld.
  • Ons beheersysteem onthoud je wifigegevens zodat deze automatisch teruggezet kunnen worden bij een reset of vervanging van je modem. Met deze update wordt nu ook het beveiligingsniveau van de wifi opgeslagen (WPA). Gebruik je echter specifiek de wifi reset functie, dan worden al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Voor WPA is dat dan WPA 2/3.
  • De wifi reset zet  al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Hier zat een tussen die niet lekker werkte op de V10. Dit hebben we aangepast.
  • SuperWifi 2 konden soms niet goed synchroniseren met de V10, dat is aangepast.
  • ICMPv6 werd onterecht door firewall niveau Aangepast tegengehouden, dit is hersteld.
  • Bij firewall niveau Aangepast kwam het voor dat regels die je verwijderde na een herstart van de V10 weer terug kwamen. Dit is gecorrigeerd. 
  • Bij het wijzigen van firewall regels werkte de knop Annuleren niet (je moest naast de pop-up klikken om te annuleren). Nu wel.
  • MAC filtering heeft een beveiliging gekregen. Er moet nu minimaal 1 MAC adres actief zijn toegevoegd als toegestaan voordat de functie aangezet kan worden. Dit om te voorkomen dat alle aangesloten wifiapparatuur met één actie de toegang ontzegd wordt en je vervolgens er (via wifi) niet meer inkomt. Aangesloten wifipunten worden, mits ze goed gekoppeld zijn met de V10, automatisch toegevoegd als toegestaan.
  • Sommige sessie intensieve applicaties zoals Torrentapplicaties zorgden ervoor dat de max sessie tabel te snel vol zat. Deze sessieruimte is aanzienlijk vergroot.
  • Verbeteringen aangebracht voor de stabiliteit van de PPP verbinding.
  • Optimalisatie van processen om gebruikt geheugen weer vrij te geven.
  • De DSL chip is voorzien van een nieuwere driverversie.

     

 

Overige verbeteringen qua weergave en informatie

  • Het service lampje van de V10 kon onterecht oranje gaan branden terwijl er niets aan de hand was, dit is gecorrigeerd.
  • Op de overzichtspagina werd soms het connectie type glasvezel niet weergegeven.
  • De topologiepagina (netwerkoverzicht) is verbeterd om te zorgen dat aangesloten wifipunten niet wegvallen in de weergave. 
  • Bij de wifi beveiligingsinstellingen werden opties weergegeven die de V10 helemaal niet kan. Deze zijn verwijderd.
  • Bij het aanzetten van de ecomodus gaan nu alle lampjes uit, behalve die van de eccoknop. Deze brandt blauw.
  • De webinterface is nu ook in het Engels beschikbaar. Je kunt dit instellen in de linkeronderhoek, onder het menu.

 

Bekende beperkingen

 

Telefonie

Het is niet mogelijk om, vanaf een KPN vast nummer, uit te bellen naar KPN mobiele nummers. Hier wordt aan gewerkt om dit z.s.m. te verhelpen. Eigen ingestelde voip accounts werken wel.

Vanwege dit migreren/updaten we bewust géén klanten die telefonie van KPN afnemen naar deze Softwareversie. Ben je echter overgegaan naar deze versie en voeg je daarna telefonie toe aan je abonnement, dan geldt dit probleem ook voor jou. Neem in dat geval telefonisch contact op via 0800-0402 (gratis), dan vervangen we je modem.
 

Wifi

De V10 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de V10, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de V10 aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

 

Handmatig aangepaste wifi-instellingen zoals kanaal/kanaalbreedte/mode gelden per apparaat. Gebruik je dan ook wifipunten en wil je dit daarop aanpassen, dan moet je dit voor elk wifipunt handmatig doen. Dit doe je door de wifipunt interface via de topologie te opnenen. Wel is het nog zo dat dit soort handmatige instellingen op een wifipunt bij een herstart niet worden vastgehouden. Hij zal dan terugspringen op de standaardwaarden. Qua weergave laat een wifipunt dat niet de master is de laatste wijziging ook niet goed zien. Hierdoor lijkt het alsof je laatste wijziging niet is doorgevoerd, maar is wel zo.

 

Topologie

  • Het kan nog voorkomen dat een Wifipunt wel te zien is in het overzicht vanuit de nieuwe knop op de loginpagina maar niet in de topologie. Dit komt door een bug waar nog aan wordt gewerkt. Het Wifipunt draait wel gewoon mee.

  • Daarnaast kan het ook zijn dat bij de details van een Wifipunt wordt weergegeven alsof hij geen valide IPv4 adres heeft. Dit is een bug in de weergave. Als het Wifipunt in de DHCP tabel wel netjes een IPv4 adres heeft, dan functioneert hij ook en heeft het geen gevolgen voor de werking.

  • Detecteren van netwerkswitches kan nog wisselend zijn. Dit komt de diversiteit aan apparaten, en apparaten die zich intern als swtich gedragen maar dit niet zijn. Dit komt voor bij, bijvoorbeeld, bepaalde Sonos speakers. Onjuiste detectie heeft geen gevolgen voor het functioneren van het apparaat in kwestie.

 

Sonos MAC en IP adressen

Sonos apparatuur kan bij DHCP hetzelfde MAC adres meerdere malen laten zien met verschillende IP adressen. Dit komt omdat Sonos onderlinge communicatie laat verlopen via het MAC adres van de master speaker. Dit is geen fout, maar de normale werking van Sonos apparatuur.

 

 Overig

  • Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Optie om zelf vanuit de webinterface de software te kunnen updaten is nog niet aanwezig, dit volgt in een latere update.
  • Logging komt in een latere update terug.

  • IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

     

 

Wanneer krijg ik de update?

Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software.

We beginnen deze week met migreren en updaten. Dat wil zeggen dat we dan weer, in batches, klanten gaan overzetten van de oude firmware naar deze KPN Software én klanten die op de vorige versie zitten updaten naar deze versie. Zodra je in een van deze batches zit krijg je van ons bericht.

 

Aandachtspunten van de overgang (migratie) naar KPN Software

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Wil je alleen de wifi instellingen resetten dan is het niet meer nodig om je hele apparaat te resetten. Hiervoor is in de webinterface nu een aparte wifi reset optie beschikbaar (via Instellingen > Systeem).

 

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Wat niet wordt overgenomen zijn handmatig ingestelde kanalen voor je wifi. Dit zal weer op automatisch staan. Dat is ook de aangeraden instellingen van ons uit, maar je kunt dit weer aanpassen als je wilt.

Kan ook zijn dat je port forwards ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt. Dit zijn overblijfsels vanuit de eerdere firmware en hebben nu geen functie meer. Je kunt deze gerust verwijderen.

 

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier.

 

Mesh werkt nog niet met SuperWifi 1 en Experia Wifi

Voor SuperWifi 1 en Experia Wifi is nog geen KPN Software beschikbaar. Betekent dat je V10 met deze wifipunten nog geen meshnetwerk kan vormen. Mocht je dan ook van deze apparaten nog thuis hebben liggen, of ergens aanschaffen, en willen gebruiken, dan is het handiger om de wifi op de V10 uit te zetten.

 

De KPN Thuis app werkt niet meer, gebruik de MijnKPN app

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software. Hiervoor gebruiken we nu de MijnKPN app

 

 

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Open de loginpagina van de V10. Als je loginpagina eruitziet zoals de afbeelding bovenaan dit artikel, en was dat voorheen niet zo? Dan ben je nu gemigreerd naar de nieuwe Software.

Had je de nieuwe Software al en wil je weten of je de update naar deze versie al hebt? Je ziet het versienummer van de Software onder de afbeelding op de loginpagina.
 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe Software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). De collega die je dan spreekt kan je hiermee verder helpen.

 

Kennisbank

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

Goedemorgen @Ludooyke, dit kan inderdaad gebeuren bij de overgang naar de nieuwe software. We doen ons best om de instellingen mee te nemen:

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

 

In dit topic waar je ook reageerde is het opgelost. Misschien werkt dat voor jou ook. Zo niet, neem dan dit artikel door:


Alles staat nog hetzelfde, voor nieuwe firmware werkte het wel  nu niet meer. Mag deze teruggedraaid worden? Of een link met de firmware doe ik het zelf


Helaas, de software kan niet teruggedraaid worden. Maar als de instellingen (weer) goed staan, zal het weer werken zoals je gewend bent. Vandaar de tips hierboven. Kom je er daarmee niet uit of heb je verdere vragen, maak dan een eigen topic aan. Op die manier kunnen we je het beste helpen.


Leuk deze update, m'n hele netwerk stuk. Alle IP reservations weg, alle portforwards weg, het modem had het IP van de NAS overgenomen… het duurde even voordat alles weer werkte.

DNS mag nu helemaal niet meer aangepast worden, dus ik kan m’n eigen DNS niet meer gebruiken. Alle adblock weg (aan de achterkant anyway).

 

Kan iemand me de juiste kant op wijzen of ik dit hele onding gewoon kan vervangen door een Ubiquiti Dream Machine (Special Edition)? Ik geloof dat er misschien nog een aparte sfp(+) module nodig is? Zitten er nog nadelen aan?


DNS mag nu helemaal niet meer aangepast worden...

Dat kan ik me niet voorstellen. 


@DeltaBlast Voor jou geldt eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven deelde:

….dit kan inderdaad gebeuren bij de overgang naar de nieuwe software. We doen ons best om de instellingen mee te nemen:

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

 

In dit topic waar je ook reageerde is het opgelost. Misschien werkt dat voor jou ook. Zo niet, neem dan dit artikel door:

Kom je er hiermee niet uit of wil je graag verdere tips hebben, maak dan een eigen topic aan. Zo kunnen we je het beste verder helpen.


@DeltaBlast Voor jou geldt eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven deelde:

Kom je er hiermee niet uit of wil je graag verdere tips hebben, maak dan een eigen topic aan. Zo kunnen we je het beste verder helpen.

Ik kan alles prima zelf instellen maar het is niet ok dat m'n hele netwerk platgaat door een update. In de mail over de update staat niks over dat dit soort instellingen verdwijnen, anders had ik vantevoren maatregelen genomen.

En dat met de nieuwe firmware de DNS server niet aangepast kan worden is gewoon ronduit bagger.

DNS mag nu helemaal niet meer aangepast worden...

Dat kan ik me niet voorstellen. 

Stel het je toch maar voor, het is greyed out met als primary het modem zelf en als secondary niks.

 

Ik was al aan het kijken naar een betere oplossing op termijn, maar die termijn is nu veranderd naar vandaag.


Leuk deze update, m'n hele netwerk stuk. Alle IP reservations weg, alle portforwards weg, het modem had het IP van de NAS overgenomen… het duurde even voordat alles weer werkte.

DNS mag nu helemaal niet meer aangepast worden, dus ik kan m’n eigen DNS niet meer gebruiken. Alle adblock weg (aan de achterkant anyway).

 

Het kan gebeuren dat eigen instellingen niet of niet helemaal overgenomen worden bij de migratie, @DeltaBlast. We doen ons best om dat wel te doen, maar de nieuwe Software is zo anders dat het soms echt niet lukt. 

Je zult dan, eenmalig, de eigen instellingen opnieuw moeten doen. Het kan daarbij helpen om dan van te voren even de V10 te resetten.

We hebben een overzichtsartikel over de nieuwe Software hier.

 

DNS aanpassen kan ook nog gewoon. Specifiek hoe je dit doet lees je hier:

 

Kan iemand me de juiste kant op wijzen of ik dit hele onding gewoon kan vervangen door een Ubiquiti Dream Machine (Special Edition)? Ik geloof dat er misschien nog een aparte sfp(+) module nodig is? Zitten er nog nadelen aan?

Maar, als je wilt kun je ook prima een eigen modem gebruiken. Daar hebben we dit handige artikel voor:

En specifiek wat betreft een Dream Machine heb je hier misschien nog wat aan:

 


Leuk deze update, m'n hele netwerk stuk. Alle IP reservations weg, alle portforwards weg, het modem had het IP van de NAS overgenomen… het duurde even voordat alles weer werkte.

DNS mag nu helemaal niet meer aangepast worden, dus ik kan m’n eigen DNS niet meer gebruiken. Alle adblock weg (aan de achterkant anyway).

 

Het kan gebeuren dat eigen instellingen niet of niet helemaal overgenomen worden bij de migratie, @DeltaBlast. We doen ons best om dat wel te doen, maar de nieuwe Software is zo anders dat het soms echt niet lukt. 

Je zult dan, eenmalig, de eigen instellingen opnieuw moeten doen. Het kan daarbij helpen om dan van te voren even de V10 te resetten.

We hebben een overzichtsartikel over de nieuwe Software hier.

 

DNS aanpassen kan ook nog gewoon. Specifiek hoe je dit doet lees je hier:

 

Kan iemand me de juiste kant op wijzen of ik dit hele onding gewoon kan vervangen door een Ubiquiti Dream Machine (Special Edition)? Ik geloof dat er misschien nog een aparte sfp(+) module nodig is? Zitten er nog nadelen aan?

Maar, als je wilt kun je ook prima een eigen modem gebruiken. Daar hebben we dit handige artikel voor:

En specifiek wat betreft een Dream Machine heb je hier misschien nog wat aan:

 

Merci! Hier heb ik wat aan 🙏


Ik zie dat de sessietabel is vergroot. Hoe groot is het maximaal gelijktijdige verbindingen in de nieuwe software?


Theoretisch 256 @EricJH denk ik, net zoveel als er lokale ip adressen zijn, maar dat maximum haalt een consument toch nooit.

 


Zeer slechte update!

Ben met vakantie en kan mijn thuis server met mail niet meer bereiken (lezen/versturen). Ook kan ik mijn Docker installaties op mijn server niet meer bereiken zoals Home-Assistant en andere apps waarvan ik afhankelijk ben.

ik begrijp echt niet dat de KPN dit automatisch doet en dat ik zelf niet die update THUIS kan initiëren.

Echt heel slecht.

 


Hallo, 

Na de update naar V10.C.24.10.01 van vannacht lag mijn hele netwerk overhoop.

Hele tijd bezig geweest om alles te herstellen. Maar elke keer na een restart of powercycle van het modem zijn alle wijzigingen weer weg. Ook het nieuwe ingestelde wachtwoord is dan weer default…… zucht 


Ik heb afgelopen nacht (9-10 september) deze update ontvangen. Nadat ik mijn oorspronkelijke instellingen weer terug had gezet de router met Herstart dit apparaat (dus NIET: Reset dit apparaat) opnieuw opgestart. Het resultaat: alle instellingen weer verloren, inclusief mijn niet standaard wachtwoord.

Dit nogmaals geprobeerd: hetzelfde resultaat (alleen in sommige Wi-Fi instellingen blijft er iets staan).

Daarna WEL een Reset dit apparaat uitgevoerd vanuit het web interface, met (uiteraard) als resultaat dat de meeste (maar niet alle Wi-Fi!?) instellingen verdwenen zijn. Mijn instellingen opnieuw terug gezet en daarna een Herstart dit apparaat. En nagenoeg alles is weer verdwenen!

Hoe zorg ik er voor dat al mijn instellingen (wachtwoord, DCHP bindings, port forwarding, DynDNS, etc.) WEL een herstart overleven?


Wat vervelend @ma-ve. Het spijt mij oprecht dat deze update dan roet in het eten heeft gegooid. Ik hoop dat er iemand thuis is die dit eventueel kan herstellen.


Zou een update hebben van de V10 gisteren. Maar nul ,,, nul update gehad.


Theoretisch 256 @EricJH denk ik, net zoveel als er lokale ip adressen zijn, maar dat maximum haalt een consument toch nooit.

 

Het aantal geklijktijdige verbindingen ligt hoger dan de 255 IP adressen die kunnen worden uitgedeeld. Het zijn twee verschillende fenomenen. Eén IP adres heeft in de praktijk meerdere sessies uitstaan. 

De oude Speedtouch 510 modems hadden een sessie tabel van 256 entries. De Speedtouch 540 had er 2048 als is het me goed herinner. 

Als een browser meerdere tabs open heeft staan zijn er al meerdere sessies. Als een emailprogamma open staat heeft één of meerdere sessies aktief. Het is een parameter die vooral interessant is als je met p2p programma's werkt. Deze hebben met standaardinstellingen honderden verbindingen open staan. In de tijd van de genoemde Speedtouch 510 was het noodzakelijlk het aantal gelijktijdige verbindingen tot een verstandige waarde te beperken. 

Huidige routers zijn krachtiger en hebben grotere sessietabellen maar het is lastig om deze parameter te achterhalen voor individuele routers. Vandaaar mijn vraag.


Na de update heb ik vergelijkbare problemen als die DeltaBlast beschrijft.
Het meest opvallende is dat het IP van het modem ineens 192.168.2.14 is geworden. Dat is dus ook het gereserveerde IP van mijn NAS. Dubbel IP in netwerk en dus het hele interne netwerk kapot omdat DHCP van het modem dit als default gateway aan clients geeft. Hoe kan het upgradeproces nu ineens denken dat dit een geschikt IP is voor het modem?

IP van modem veranderd, Reservations kwijt, port forwards weg. Eigen DNS settings weg. Admin wachtwoord gereset. De firmware aankondiging in de mail was wel heel rooskleurig ;)
Allemaal oplosbaar, maar niet grappig.
Daarnaast had de tv-ontvanger gisteravond na de upgrade foutcode 561. Iets met IP probleem. Dit laatste bleek toevallig een andere storing (gaat de laatste tijd ook lekker met het aantal storingen!)

Tot slot nog het allervervelendste. Sinds de nieuwe firmware op de v10 heb ik weer timeouts op de verbinding en ook aantoonbare wegvallende PPP-verbinding.
Voor dit laatste is mijn v12 modem niet zo lang geleden vervangen met een v10. Volgens de engineer die ik op bezoek heb gehad zijn er proleemgevallen bekend van wegvallende PPP-verbindingen in combinatie met een v12 modem nadat deze nieuwe firmware heeft ontvangen. Ik kreeg dus een v10 met oude firmware die inderdaad dit probleem heeft opgelost.
Nu heeft mijn v10 gisteren de nieuwe firmware ontvangen en wat denk je? Timeouts op de verbinding en wegvallende PPP-verbinding!

Dit lijkt mij toch echt een issue om serieus te gaan onderzoeken als dit niet al reeds in onderzoek is.

Ik ga weer gezellig bellen :)
 


Slecht geteste update !!!

Alle fixed ip adressen pleiten.
Het modem slaat gewijzigde instellingen niet meer op.

Alles weer default na een restart, reset of powercycle (spanninguitval).

KPN zero points.


Goedemorgen, het kan inderdaad gebeuren dat zelfgemaakte instellingen wegvallen na de update. We doen ons best om alles mee te krijgen, maar dat lukt helaas niet in alle gevallen. Lees onderstaande reactie even goed door. Het kan helpen het modem eerst te resetten en daarna de gewenste instellingen er weer in te zetten:

 

Leuk deze update, m'n hele netwerk stuk. Alle IP reservations weg, alle portforwards weg, het modem had het IP van de NAS overgenomen… het duurde even voordat alles weer werkte.

DNS mag nu helemaal niet meer aangepast worden, dus ik kan m’n eigen DNS niet meer gebruiken. Alle adblock weg (aan de achterkant anyway).

 

Het kan gebeuren dat eigen instellingen niet of niet helemaal overgenomen worden bij de migratie, @DeltaBlast. We doen ons best om dat wel te doen, maar de nieuwe Software is zo anders dat het soms echt niet lukt. 

Je zult dan, eenmalig, de eigen instellingen opnieuw moeten doen. Het kan daarbij helpen om dan van te voren even de V10 te resetten.

We hebben een overzichtsartikel over de nieuwe Software hier.

 

DNS aanpassen kan ook nog gewoon. Specifiek hoe je dit doet lees je hier:

 

 


Goedemorgen, het kan inderdaad gebeuren dat zelfgemaakte instellingen wegvallen na de update. We doen ons best om alles mee te krijgen, maar dat lukt helaas niet in alle gevallen. Lees onderstaande reactie even goed door. Het kan helpen het modem eerst te resetten en daarna de gewenste instellingen er weer in te zetten:

 

Zelfgemaakte instellingen vallen niet alleen weg na de update: ze vallen daarna bij iedere herstart en/of spanningsonderbreking weg. Iedere keer zijn wachtwoord, gereserveerde IP adressen, port bindings, dyndns instellingen etc. etc. weer verdwenen. 

Ondertussen via de KPN helpdesk de hele procedure van de update nogmaals doorlopen (volgens de medewerken met een nieuwe installatie van de software), maar geen verbetering. Idem voor een harde reset op het modem zelf of voor het enkele minuten spanningsloos maken van het modem. Na een herstart is poef alles weer weg.

KPN doe er eens snel iets aan!


Dat hoort niet @Abelard2024. Als jij instellingen toepast in het modem, horen die niet weg te zijn zo gauw je het modem herstart of de spanning even weg is. Dat staat los van deze update, want ook zonder deze update horen de instellingen te blijven staan.

Zorg ervoor dat je het modem een volledige reset geeft. Zet daarna de instellingen zoals jij ze wilt hebben. Daarna moet het goed gaan. Loop je daarna toch tegen problemen aan, bel dan met onze klantenservice op 0800-0402. Zij kijken de lijn en de werking van het modem dan voor je na en helpen je verder.

@cw66 Voor jou geldt hetzelfde advies: zorg ervoor dat je het modem écht reset zoals de instructies hierboven vertellen. Zet daarna de instellingen naar jouw voorkeuren, dan moet 't goed gaan.


Aanvullend op hierboven:

@Peter167 Het advies aan jou is ook; geef eerst je modem een volledige reset. Het klinkt of ‘ie wat in de war geraakt is. Door de rest begin je weer ‘schoon’, ik verwacht dat 't daarna goed gaat.

@K.J.M Dat kan soms gebeuren. Geen zorgen, je komt opnieuw aan de beurt; je krijgt opnieuw bericht zo gauw de update er aan komt.


Dat hoort niet @Abelard2024. Als jij instellingen toepast in het modem, horen die niet weg te zijn zo gauw je het modem herstart of de spanning even weg is. Dat staat los van deze update, want ook zonder deze update horen de instellingen te blijven staan.

Zorg ervoor dat je het modem een volledige reset geeft. Zet daarna de instellingen zoals jij ze wilt hebben. Daarna moet het goed gaan. Loop je daarna toch tegen problemen aan, bel dan met onze klantenservice op 0800-0402. Zij kijken de lijn en de werking van het modem dan voor je na en helpen je verder.

@cw66 Voor jou geldt hetzelfde advies: zorg ervoor dat je het modem écht reset zoals de instructies hierboven vertellen. Zet daarna de instellingen naar jouw voorkeuren, dan moet 't goed gaan.

@Alexandra van KPN Helaas, alles en dan ook echt alles wat je noemt al gedaan. Tot eergisteren geen enkel probleem met een herstart (was vorige week nog nodig vanwege een nieuwe elektriciteitsmeter). Daarna geen enkel probleem. Pas nu, na de update, is elke keer alles weg (ondertussen gisteren en vandaag al zeker 10 keer geprobeerd en heel, heel veel tijd in gestoken).

En nogmaals: reset vanuit browser, reset op het modem zelf, modem spanningsloos gemaakt en gewacht, gebeld met 0800-0402 (40 minuten met ze gesproken en samen alles nagelopen; software volgens hun opnieuw geladen) etc. etc. Niets van de instellingen blijft meer bewaard na de update (zelfs het wachtwoord niet). Alsof er elke keer een volledige reset plaats vindt.

Ik hoop dat dit duidelijk is, want er moet echt heel snel iets gebeuren.


Hmm, wat raar, dat zou niet moeten gebeuren. Wij nemen dit signaal rechtstreeks mee naar de specialisten van het modemteam. @Abelard2024 bel toch nog even met onze klantenservice op 0800-0402. Het klinkt of je modem in de war geraakt is. Die weg van contact is de snelste weg voor hulp hierbij.