Skip to main content
Updates

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03

Categorie:Experia Box V10
  • 4 september 2024
  • 459 reacties
  • 24964 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

459 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 10723 reacties
  • 16 november 2024

Het gebeurd wel eens helaas dat de update niet uitgevoerd kan worden. Er zal dan uiteraard weer een nieuwe poging gedaan worden. 

Forum|alt.badge.img+1

Heb toch nog wel een vraag over de beveiligingsniveaus. Sommige zaken werkten niet met Hoog omdat veel uitgaande poorten dicht zaten. Denk aan mijn laadpaal. Op Middel werkt het wel, maar de poortscan van GRC geeft aan dat de scan Failed is. Blijkbaar reageert de router op de poortscan. Op Hoog slaagt de poortscan. Het lijkt dus een instelling te zijn wat alleen bij Hoog aan staat maar waar ik als gebruiker geen invloed op heb. Voor de software upgrade slaagde de poortscan ook. Dus het moet in deze update zitten. Iemand?

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 297 reacties
  • 16 november 2024

Bij hoog zitten heel erg veel poorten dicht, Middel en laag is dat steeds stappen minder.

Als je bepaalde zaken wil moet je kiezen voor aangepast en zet je enkel open wat nodig is.

Forum|alt.badge.img+1

Bijna niet te doen om alle slimme apparaten na te lopen. Elk apparaat heeft weer een andere poort. En het gaat alleen om uitgaand. Inkomend zit sowieso dicht. 

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 16 november 2024

Als je kiest voor firewall level "laag" dan is de uitgaande firewall inactief en gelijk aan bij de voorgaande firmware. Je kunt de firewall mijns inziens ook rustig op laag zetten.

• 3176 reacties
  • 16 november 2024
wjb schreef:

Als je kiest voor firewall level "laag" dan is de uitgaande firewall inactief en gelijk aan bij de voorgaande firmware. Je kunt de firewall mijns inziens ook rustig op laag zetten.

Alleen is er geen "laag" bij de v10.

Er waren kennelijk teveel klanten die hem gewoon lekker simpel op laag zetten.

• 3176 reacties
  • 16 november 2024
Simonantonanton schreef:

... maar de poortscan van GRC geeft aan dat de scan Failed is. 

Lijkt mij dat de firewall niets met de poortscan te maken heeft. Een poortscan controleert of er poorten open staan.

Maar dat gaat dan dus om verkeer van buiten naar binnen. Bij de firewall gaat het om verkeer binnen vandaan naar buiten. Andersom dus. Daar kan een online poortscan helemaal niet op checken ofzo.

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 16 november 2024

Op een V12 heb je de onderstaande mogelijkheden.

Ik zou me maar zo kunnen voorstellen dat "Standaard" op de V10 gelijk is aan "Laag" op de V12.

Zet de firewall eens op "Standaard" en kijk of daarmee de uitgaande firewall weer helemaal open staat.

Er is mijns inziens overigens weinig mis met het op "Laag" zetten van de uitgaande firewall.

De routers met de KPN firmware behoren eigenlijk tot de uitzondering waarbij er standaard  een uitgaande firewall aangezet wordt. Veel nut heeft dat mijns inziens echter niet.

• 3176 reacties
  • 16 november 2024

...

• Topper
  • 36 reacties
  • 18 november 2024

heeft iemand enig idee wanneer deze ook wordt uitgerold voor deze versie V10.C.24.10.01

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16132 reacties
  • 18 november 2024

De update wordt in batches gedaan ​@Berto-G, wanneer precies is niet te zeggen. Je zult 'm in ieder geval krijgen, je zult niet overgeslagen worden.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 297 reacties
  • 18 november 2024

​@Jasper van KPN volgens mij zouden mensen die al over zijn op de nieuwe software toch altijd over gaan naar een Update?

Ik denk dat ​@Berto-G naar de instellingen moet gaan en dan bij Systeem de optie voor Upgrade indrukken.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16132 reacties
  • 18 november 2024

Ik twijfelde daar ook over ​@MandersOnline. Ik had Erik ook gevraagd om even met me mee te denken voordat ik mijn reactie plaatste. Als die Upgrade knop er is, is dat mooi, maar niet elke versie heeft die knop. Deze versie volgens mij niet, en dan is het wachten op de batch.

• Topper
  • 36 reacties
  • 18 november 2024

er is geen upgrade button

zou wel fijn zijn, dan bepaal je zelf je down time

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16132 reacties
  • 18 november 2024

Dan is het in jouw geval afwachten tot je in een batch bent meegenomen, zoals gezegd weten we niet precies wanneer dat zal gebeuren.

wjb
Superuser
  • 74488 reacties
  • 18 november 2024
Berto-G schreef:

Die zal ook vast wel in één van de volgende firmware upgrades gaan komen.

Op de V12 is deze er al een tijdje.

Overigens wordt de firmware sowieso gepushed, de upgrade button is voor mensen die niet kunnen wachten of inderdaad het tijdstip van de upgrade zelf willen bepalen.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 19 november 2024
wjb schreef:
Berto-G schreef:

Die zal ook vast wel in één van de volgende firmware upgrades gaan komen.

Klopt.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28362 reacties
  • 19 november 2024
wjb schreef:

Op een V12 heb je de onderstaande mogelijkheden.

Ik zou me maar zo kunnen voorstellen dat "Standaard" op de V10 gelijk is aan "Laag" op de V12.

Zet de firewall eens op "Standaard" en kijk of daarmee de uitgaande firewall weer helemaal open staat.

Klopt. We hebben de benamingen aangepast omdat ‘Laag’ ten onrechte impliceert dat het minder veilig is. Dit is op de V10 nu al gedaan, en volgt op de Box 12 nog. 

• 3176 reacties
  • 19 november 2024
Berto-G schreef:

Als zo'n button dan ook in zou houden dat KPN de updates niet automatisch installeert, dan zou je gelijk hebben ja...

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 november 2024

Ik ben over naar de nieuwe versie en moest daarna al mijn port forwarding rules opnieuw instellen.  Na instellen werkte dat weer.  Nu heb ik 2 keer een stroomprobleem gehad waardoor het modem herstarte waarna de ingestelde rules weer verdwenen waren en ik weer opnieuw kon beginnen.  Is dit een bekend probleem ?

• 22 reacties
  • 26 november 2024

De mogelijkheid van het exporteren van de instellingen zou in veel gevallen wel fijn zijn. In geval van problemen is dan het kunnen importeren van de instellingen een hele simpele stap naar de gewenste configuratie. 

Groet Raderius.

Jasper van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 16132 reacties
  • 26 november 2024

Hoi ​@Raderius, dat is een wens die we vaker lezen inderdaad. Daar wordt naar gekeken voor een latere versie. Als het wordt toegevoegd zal je het op dat moment in de Product Update lezen.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 26 november 2024

Dat zou inderdaad handig zijn maar klopt het dat de port forwarding rules een reboot door een stroomstoring niet overleven ?

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 26 november 2024
sebsoft schreef:

Ik ben over naar de nieuwe versie en moest daarna al mijn port forwarding rules opnieuw instellen.  Na instellen werkte dat weer.  Nu heb ik 2 keer een stroomprobleem gehad waardoor het modem herstarte waarna de ingestelde rules weer verdwenen waren en ik weer opnieuw kon beginnen.  Is dit een bekend probleem ?

Dit is precies wat ik hier ook heb. Heel irritant. Instellen werkt ook echt heel buggy.

Chromecast lijkt er ook steeds moeite mee te hebben sinds de update. 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 297 reacties
  • 26 november 2024
sebsoft schreef:

Dat zou inderdaad handig zijn maar klopt het dat de port forwarding rules een reboot door een stroomstoring niet overleven ?

ALs ik het goed heb is dit een bekend probleem, de restore is niet goed gegaan en steeds als jij opnieuw de modem start wil die die afronden en wordt alles verwijderd. Enigste optie is een reset naar fabrieksinstellingen van de modem en alles nog 1x opnieuw instellen.