Skip to main content
Updates

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03

Categorie:Experia Box V10
  • 4 september 2024
  • 459 reacties
  • 24956 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.03
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

459 reacties

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 10 december 2024
Erik van KPN schreef:

@Liera, ​@DGRAS, ​@Fra_D, ik zie jullie berichten. Ik wilde nog even het volgende aanstippen:

…………..

Hi ​@Erik van KPN. Het lijkt er inderdaad op dat niet goed af blijft sluiten, zelfs na meerdere resets. Zelfs met die reset vergeet hij nu steeds zowat alle ingestelde dingen bij restart behalve de DHCP instellingen van wat er op lijkt. Voor ons betekend dit dat internet het doet op de basis instellingen maar de WiFi terug gezet wordt naar de basis instellingen samen met de telefoon (aka geen werkende kpn landline) en ook geen opgeslagen DMZ.

Als 12.11 dit inderdaad oplost kan die niet snel genoeg komen want de slechte gewoonte van sommige in dit huishouden om de router te herstarten als ze het internet eventjes “sloom” vinden ga ik er helaas waarschijnlijk volopig nog niet uit krijgen.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 11 december 2024

Ik heb nog NOOIT een update voor de modem gehad.

Ook afgelopen nacht niet terwijk ik wel een mail heb gekregen dat het zou gebeuren.

Ondertussen zit ik nog steeds met software versie V1.01.00T04.3Intermediate

En het enige wat de helpdesk kan zeggen is dat ik moet wachten dat het vanzelf komt !

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23342 reacties
  • 11 december 2024
Meastro schreef:

En het enige wat de helpdesk kan zeggen is dat ik moet wachten dat het vanzelf komt !

Ik ben bang dat ik je hier ook teleur moet stellen. Is er een bepaalde reden waarom je over zou willen naar de nieuwe software? Wij denken namelijk graag mee. Start in dat geval een eigen topic, dan kunnen we dit daar oppakken. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 11 december 2024

Ook ik heb vorige week van woensdag op donderdag een firmware update gehad, V10.C.24.10.03.

sinsdien kan ik geen VPN meer opzetten met ons kantoor, niet op PPTP en niet met L2TP/ IPsec (secret key). Ik had in ‘thuisnetwerk’ al van alles uit de doeken gedaan, maar daar wordt niet (zinnig) op gereageerd. In 7 jaar geen problemen tot vorige week dan. Ik vermoed dat er eenzelfde bug is ingeslopen als een paar jaar geleden in de V10a versie (in de community gevonden)

Het is best lastig omdat ik door omstandigheden momenteel verplicht ben om vanuit huis te werken, zie dit dus graag opgelost…

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 294 reacties
  • 11 december 2024
CH_67 schreef:

Ook ik heb vorige week van woensdag op donderdag een firmware update gehad, V10.C.24.10.03.

sinsdien kan ik geen VPN meer opzetten met ons kantoor, niet op PPTP en niet met L2TP/ IPsec (secret key). Ik had in ‘thuisnetwerk’ al van alles uit de doeken gedaan, maar daar wordt niet (zinnig) op gereageerd. In 7 jaar geen problemen tot vorige week dan. Ik vermoed dat er eenzelfde bug is ingeslopen als een paar jaar geleden in de V10a versie (in de community gevonden)

Het is best lastig omdat ik door omstandigheden momenteel verplicht ben om vanuit huis te werken, zie dit dus graag opgelost…

Ik schat zo in dat je naar de firewall instellingen moet kijken die zijn verscherpt.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 11 december 2024
MandersOnline schreef:
CH_67 schreef:

Ik schat zo in dat je naar de firewall instellingen moet kijken die zijn verscherpt.

Al gedaan, std. , custom, port forwarders, DMZ het mag allemaal niet baten helaas

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14741 reacties
  • 11 december 2024

Hi ​@CH_67, flink balen dat je tegen dit probleem aanloopt na deze update 😕

Ik zie dat er in je eigen topic aan is gegeven dat dit een bekend issue betreft dat opgelost moet worden in een toekomstige update, en we zullen even navragen hoe dit precies zit en komen er op terug!

Ik zie dat ik niet de enige ben met problemen na de update naar Box 10 V???…

In de oorspronkelijke ZTE firmware was de mogelijkheid aanwezig om hosts toe te voegen aan de DNS configuratie. Ik neem aan dat de Box zelf een DNS servertje draaide.

Dit was handig, want daardoor hoefde ik geen lijsten met ip-adressen uit mijn hoofd te gaan leren (en, belangrijker, geen ip-adressen in mijn configuraties te stoppen - ik heb daar een hekel aan!). De mediaplayer was te bereiken met pi.lan, de hypervisor op vm.lan, de NAS op nas.lan, backup op bak.lan, et cetera.

Deze optie is bij de upgrade geheel weggevallen. Het is mogelijk om de DHCP te configureren om apparaten vaste ip-adressen te geven, maar het instellen van hostnames is niet meer mogelijk.

Nu zie ik me genoodzaakt om een extra machine op te tuigen als DNS. En hoewel ik prima in staat ben Google en ChatGPT te gebruiken om mezelf te leren hoe dat moet is mijn ervaring dat dit soort dingen over het algemeen de stabiliteit en performance van het netwerk niet ten goede komt.

Door de keuze om de DNS instelling voor het LAN te verstoppen in de Internet-instellingen is het geheel er ook niet transparanter op geworden.

Ik had gelukkig nog een oude Raspberry Pi liggen die bereid bleek te zijn om de rol van DNS server op zich te nemen, maar een kleine waarschuwing dat er functionaliteiten geheel weg gingen vallen had wel gemogen, ​@KPN

Soit, het is wat het is. Straks even op zoek naar een adapter, zodat ik de DNS-Pi naast de Box in de meterkast kan verstoppen. Het KPN-jasje van de nieuwe webinterface van de Box ziet er in ieder geval wat gelikter uit dan het ietwat knullige ZTE-jasje van de vorige release. Geluk bij een ongeluk: ik leer er een kunstje bij...

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28345 reacties
  • 12 december 2024
CH_67 schreef:

Ik heb het net ook al even in je eigen topic bevestigd, ​@CH_67, maar het PPTP protocol werkt op het moment inderdaad niet. Dat is een bug. Werken we met hoge prio aan om te verhelpen. L2TP zou wel moeten werken. Als je daar nog problemen mee ervaart, dan kunnen we daar in je eigen topic over verdergaan.

nout.hoozemans schreef:

In de oorspronkelijke ZTE firmware was de mogelijkheid aanwezig om hosts toe te voegen aan de DNS configuratie. Ik neem aan dat de Box zelf een DNS servertje draaide.

Dit was handig, want daardoor hoefde ik geen lijsten met ip-adressen uit mijn hoofd te gaan leren (en, belangrijker, geen ip-adressen in mijn configuraties te stoppen - ik heb daar een hekel aan!). De mediaplayer was te bereiken met pi.lan, de hypervisor op vm.lan, de NAS op nas.lan, backup op bak.lan, et cetera.

Deze optie is bij de upgrade geheel weggevallen. Het is mogelijk om de DHCP te configureren om apparaten vaste ip-adressen te geven, maar het instellen van hostnames is niet meer mogelijk.

We hebben dit artikel over vaste IP adressen toewijzen. De basisstappen daarvan heb je zelf al wel uitgevogeld.

Maar, je kunt een eenmaal aangemaakte reservering ook bewerken (potloodicoon), en dan kun je daar ook de hostnaam aanpassen.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28345 reacties
  • 12 december 2024
Liera schreef:
Erik van KPN schreef:

@Liera, ​@DGRAS, ​@Fra_D, ik zie jullie berichten. Ik wilde nog even het volgende aanstippen:

…………..

Hi ​@Erik van KPN. Het lijkt er inderdaad op dat niet goed af blijft sluiten, zelfs na meerdere resets. Zelfs met die reset vergeet hij nu steeds zowat alle ingestelde dingen bij restart behalve de DHCP instellingen van wat er op lijkt. Voor ons betekend dit dat internet het doet op de basis instellingen maar de WiFi terug gezet wordt naar de basis instellingen samen met de telefoon (aka geen werkende kpn landline) en ook geen opgeslagen DMZ.

Als 12.11 dit inderdaad oplost kan die niet snel genoeg komen want de slechte gewoonte van sommige in dit huishouden om de router te herstarten als ze het internet eventjes “sloom” vinden ga ik er helaas waarschijnlijk volopig nog niet uit krijgen.

Ja, een reset helpt hier niet voor. Niet herstarten is dan echt het devies tot je de update naar 12.11 hebt. Ik weet op dit moment nog niet wanneer we de klanten die op 10.03 zitten gaan omzetten naar 12.11. Zodra we dat wel weten geven we het gelijk door. Als het niet-herstarten voor jouw huishouden echt een probleem is, dan kun je nog contact opnemen met de telefonische collega's. We kunnen in dat geval je modem omwisselen voor een Box 12. Plan hiervoor een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt.

Erik van KPN schreef:

We hebben dit artikel over vaste IP adressen toewijzen. De basisstappen daarvan heb je zelf al wel uitgevogeld.

Maar, je kunt een eenmaal aangemaakte reservering ook bewerken (potloodicoon), en dan kun je daar ook de hostnaam aanpassen.

Hoi Erik, dank voor je respons!

Yes, die methode heb ik eerst geprobeerd, en toen met nslookup/ping/dig op verschillende manieren geprobeerd te verifieren dat dit werkte. En dat laatste ging niet.

Als voorbeeld: ik heb via Connected devices en Reserve IP address de router in de studeerkamer een vast ip en een naam toegekend: 192.168.2.31 axon-study.lan. Ik heb diezelfde koppeling in mijn eigen DNS aangemaakt. 

Resultaat:

nout@gametop:~$ dig axon-study.lan @192.168.2.12

; <<>> DiG 9.18.28-0ubuntu0.22.04.1-Ubuntu <<>> axon-study.lan @192.168.2.12
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 52350
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;axon-study.lan.                        IN      A

;; ANSWER SECTION:
axon-study.lan.         0       IN      A       192.168.2.31

;; Query time: 10 msec
;; SERVER: 192.168.2.12#53(192.168.2.12) (UDP)
;; WHEN: Fri Dec 13 09:43:07 CET 2024
;; MSG SIZE  rcvd: 59

nout@gametop:~$ dig axon-study.lan @192.168.2.254

; <<>> DiG 9.18.28-0ubuntu0.22.04.1-Ubuntu <<>> axon-study.lan @192.168.2.254
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 14375
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232
;; QUESTION SECTION:
;axon-study.lan.                        IN      A

;; SERVER: 192.168.2.254#53(192.168.2.254) (UDP)
;; WHEN: Fri Dec 13 09:43:14 CET 2024
;; MSG SIZE  rcvd: 43

Waarbij 192.168.2.12 mijn eigen DNS is. Bij deze test staat de Internet > Use DNS proxy optie op de modem aan, en de ip-adressen voor de DNS servers op de standaardwaarden voor KPN. 

Naast het feit dat dit niet werkt, nog een paar opmerkingen:

• De UI is een beetje hit & miss. Met name in het scherm voor Internet > DNS heb ik diverse keren opnieuw adressen moeten invoeren voordat ze bleven hangen. Of ik doe iets fout en het scherm geeft niet duidelijk een foutmelding, of het opslaan van adressen werkt niet goed, of het weergeven van opgeslagen adressen werkt niet goed. Wekt niet heel veel vertrouwen.
  • Er is geen optie voor het toekennen van namen aan ip-adressen. Er is een optie voor het toekennen van namen aan apparaten (die dus niet leidt tot goede hostname resolution).

Wellicht moet ik nog een keertje RTFM :) maar op zijn minst zou je mijn ervaringen als indicatie kunnen zien dat de nieuwe UI van het modem niet heel intuïtief is, niet?

• 3144 reacties
  • 13 december 2024

Hier werkt het wel hoor:

gebruiker@webserver:~$ dig webserver @192.168.2.254

; <<>> DiG 9.18.28-1~deb12u2-Debian <<>> webserver @192.
168.2.254
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 5318
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0
, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
;; QUESTION SECTION:
;webserver.                     IN      A

;; ANSWER SECTION:
webserver.              0       IN      A       192.168.
2.160

;; Query time: 0 msec
;; WHEN: Fri Dec 13 11:15:42 CET 2024
;; MSG SIZE  rcvd: 54

Probeer het eens zonder ".lan". Want dat werkt niet denk ik.

nout.hoozemans schreef:
  • De UI is een beetje hit & miss. Met name in het scherm voor Internet > DNS heb ik diverse keren opnieuw adressen moeten invoeren voordat ze bleven hangen. Of ik doe iets fout en het scherm geeft niet duidelijk een foutmelding, of het opslaan van adressen werkt niet goed, of het weergeven van opgeslagen adressen werkt niet goed. Wekt niet heel veel vertrouwen.

Het schijnt dat laatste te zijn. Als ik de adressen invoer en opsla, daarna uitlog, opnieuw inlog en naar de Internet > DNS pagina navigeer, dan zijn in eerste instantie de velden voor de IPv6 DNS servers leeg. Als ik drie keer ververs zie ik de adressen die ik heb ingevuld wel terug.

Marlon92 schreef:

Hier werkt het wel hoor:

Probeer het eens zonder ".lan". Want dat werkt niet denk ik.

nout@gametop:~$ dig living-room-tv @192.168.2.254

; <<>> DiG 9.18.28-0ubuntu0.22.04.1-Ubuntu <<>> living-room-tv @192.168.2.254
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 6049
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
;; QUESTION SECTION:
;living-room-tv.                        IN      A

;; ANSWER SECTION:
living-room-tv.         0       IN      A       192.168.2.41

;; WHEN: Fri Dec 13 11:52:15 CET 2024
;; MSG SIZE  rcvd: 59

Parbleu, dit werkt. Ik ga hier een beetje mee experimenteren, en dan een besluit nemen: een nieuwe naamgevingsconventie bedenken voor mijn netwerk, of mijn eigen DNS servertje draaien.

Dank!

• 3144 reacties
  • 15 december 2024

Kan het wezen dat ipv6 prefix delegation niet meer werkt? Ik heb geen ipv6 meer achter de 2de router.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28345 reacties
  • 17 december 2024

Goed om te zien dat jullie er samen uit zijn gekomen, Nout en Marlon. 

Over de IPv6 prefix delegation heb je in de andere Product Update al antwoord gekregen. Maar voor het overzicht hier ook nog even: IPv6 prefix delegation werkt, maar voor een enkel apparaat en is op het moment nog niet verder zelf in te stellen. Staat ook bij de bekende beperkingen.

• 60 reacties
  • 17 december 2024

Dag, wij hebben 2 vragen over de V10 na de update:

Maakt het uit voor evt. updates vd modem als wifi snachts uit staat (dmv tijdschema inactief wifinetwerk)? 

Er staat bij ‘overzicht’ na inloggen modem onder kopje Filters: 

‘Port Forwarding actief in dit netwerk’ met een getal van neem ik aan het aantal poorten ‘actief’. Echter staan alle poorten bij Beveiliging op ‘disabled’.
Actief houdt dus niet in dat ze open staan? 

• 3144 reacties
  • 17 december 2024
Drindel schreef:

Maakt het uit voor evt. updates vd modem als wifi snachts uit staat (dmv tijdschema inactief wifinetwerk)? 

Nee. Want het WiFi gaat dan wel uit. Maar het modem blijft dan gewoon aan.

En na de update bestaat deze functie niet meer. In de nieuwe firmware is het volgens mij niet meer mogelijk om via een tijdschema WiFi 's nachts uit te schakelen. Er is wel Parental Control. Maar dat werkt anders.

Drindel schreef:

Er staat bij ‘overzicht’ na inloggen modem onder kopje Filters: 

‘Port Forwarding actief in dit netwerk’ met een getal van neem ik aan het aantal poorten ‘actief’. Echter staan alle poorten bij Beveiliging op ‘disabled’.
Actief houdt dus niet in dat ze open staan? 

Het antwoord op deze vraag weet ik niet. Maar ik denk dat ze gewoon alle poortforwardings tellen. Ongeacht of ze wel of niet actief zijn.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6894 reacties
  • 17 december 2024

Goedemiddag ​@Drindel. Dat zou voor het binnenhalen van de update geen enkel effect mogen hebben. Zolang de verbinding naar buiten is ingeschakeld zou hij de updates gewoon moeten kunnen binnenhalen. Ik heb even gekeken en dat getal in het eerste overzicht is een indicatie van het aantal poorten dat op dat moment geopend zijn voor bepaalde applicaties. 

WimC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 440 reacties
  • 18 december 2024

Heb nu ook V0.C24.10.03 gekregen. Mooie interface dat wel..

Wat opvalt is dat het opstarten wel 6 min lang duurt, waarbij eerst de alleen de power led,

en de ethernet poort ledjes aangaan, maar gaan snel allemaal uit, en dan…

grote stilte voor vier lange minuten waarbij alleen het power ledje aan is, rest is echt alles uit.

Eerste keer verwarring, doet ie het nu of doet ie het niet….gauw nummer helpdesk opzoeken.

Maar dan ineens, komt er weer leven in..  maar inderdaad wel een erg vergeet achtig modem.

Alleen mijn DHCP range had het onthouden, en enkele ip nummers die fixed waren

maar heel random. Van de wifi dan weer wel het wachtwoord onthouden, maar verkeerde ID.

Telefonie werkt helemaal niet ,ziet zelfs geen telefoon nummer, maar deze wilde ik toch al opheffen.

Voorlopig maar niets instellen, want dan blijf je bezig, en hopen op geen stroom storingen...

oJy
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 50 reacties
  • 18 december 2024

@WimC dat is toch nog de oude versie…

Erik ​@Erik van KPN heeft 15 dagen geleden al de nieuwe V10.C.24.12.11 aangekondigd.

Hoe zit dat nou?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23342 reacties
  • 18 december 2024

Dat gaat in eerste instantie om een eerste groep klanten om te kijken hoe dat gaat. Ik quote Erik in deze, dat is dus nog niet bij iedereen. 

Erik van KPN schreef:

In de nacht van 2 op 3 december hebben we een eerste groep klanten omgezet naar de versie V10.C.24.12.11. Als we daar geen gekke dingen in zien dan krijgt iedereen die vanaf 9 december de update naar KPN Software krijgt, deze versie.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23342 reacties
  • 18 december 2024
WimC schreef:

Heb nu ook V0.C24.10.03 gekregen. Mooie interface dat wel..

Wat opvalt is dat het opstarten wel 6 min lang duurt, waarbij eerst de alleen de power led,

en de ethernet poort ledjes aangaan, maar gaan snel allemaal uit, en dan…

grote stilte voor vier lange minuten waarbij alleen het power ledje aan is, rest is echt alles uit.

Eerste keer verwarring, doet ie het nu of doet ie het niet….gauw nummer helpdesk opzoeken.

Maar dan ineens, komt er weer leven in..  maar inderdaad wel een erg vergeet achtig modem.

Alleen mijn DHCP range had het onthouden, en enkele ip nummers die fixed waren

maar heel random. Van de wifi dan weer wel het wachtwoord onthouden, maar verkeerde ID.

Telefonie werkt helemaal niet ,ziet zelfs geen telefoon nummer, maar deze wilde ik toch al opheffen.

Voorlopig maar niets instellen, want dan blijf je bezig, en hopen op geen stroom storingen...

Een reset van de modem helpt dan ook niet? Of bedoel je met voorlopig niets instellen juist dat er geen reset is omdat je het vaste nummer toch wilde opzeggen? In dat geval snap ik het. 

• 22 reacties
  • 18 december 2024

Als reactie op WimC kan ik melden dat bij de zelfde situatie optrad na de update. Drie terug zetten naar de fabrieksdefault hielp om weer een vaste situatie te krijgen met wel weer vaste telefoon in de configuratie. Daarna maar weer alles in de gewenste instellingen brengen.

Groet, Raderius.

WimC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 440 reacties
  • 19 december 2024

@Alex van KPN , wat ik bedoel, is dat het weinig zin heeft om het modem nu netjes te configureren. Omdat bij je bij een reset of stroom storing, je alles weer opnieuw kan instellen, dus wifi en dhcp maar naar een ander device in het netwerk zetten, en op het modem uitzetten.

Tevens zie ik dat de nieuwe software een heel andere waarde heeft berekent voor de lijn verzwakking.

De noise margin was het zelfde, evenals de output, alhoewel in de oude software was de output in dBm en in de nieuwe ineens in dBmv, wat niet hetzelfde is, dus een van de twee is fout.

De lijn verzwakking was eerst  2 en 4 db, en nu 7.5 en 9 dB, wat is hier anders geworden ? Terwijl de noise en output levels wel het zelfde zijn gebleven.

@oJkpn , mijn modem had nog de orginele oude software, vanwege dat er een telefoon lijn aan zit, welke door de nieuwe software nog niet goed werkte. En deze nu trouwens ook niet.

@Raderius , een factory reset heb ik nog niet geprobeert, daar ik lees dat dat wel enige tijd in beslag neemt, dus moet even een rustige dag uitzoeken, (een simpele herstart duurt al 6 minuten).