Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.06.02

  • 9 April 2024
  • 115 reacties
  • 9200 keer bekeken

We updaten de Experia Box V10 naar de nieuwste software. Op dit moment is dat KPN Software V10.C.2.24.06.02. Wat we in de praktijk de KPN Software zullen noemen.

 

Wat zit er in de update naar de KPN Software?

Nieuwe webinterface

We zetten dezelfde software op de V10, V10A, KPN Box 12 en de Experia Wifi- en SuperWifi punten. Hierdoor werken deze onder water op dezelfde manier. En ziet ook op alle modems de webinterface er hetzelfde uit. 

We zijn begonnen met de Box 12 en nu is de V10 aan de beurt. 

Voor meer algemene info over hoe de nieuwe webinterface eruit ziet, en hoe je daarin dingen aanpast, zie de kop Kennisbank, onderin dit artikel.

 

Mesh

Als je een V10 hebt in combinatie met wifipunten van ons, dan vormen die Wifipunten samen een mesh netwerk. Dit betekent dat de verschillende wifipunten één netwerk vormen waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos overschakelen van het ene wifipunt naar het andere. 

Onder de huidige firmware, doet de V10 zelf daarin nog niet mee. De wifi op je V10 is dan ook uit als je Wifipunten gebruikt. Na deze update kan de V10 zelf ook meedraaien in de mesh. Wel werkt dit alleen nog in combinatie met SuperWifi 2 die ook KPN Software hebben. 

Voor nu zullen we eerst alleen klanten overzetten naar de nieuwe KPN Software die géén Wifipunten gebruiken. Maar, mocht je na deze update SuperWifi 2 aanschaffen, dan zullen deze automatisch ook updaten en heb je een mesh wifinetwerk.

 

Aandachtspunten van de overgang naar KPN Software

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Instellingen waarvan we al van te voren weten dat het niet lukt ze over te nemen zijn:

 

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

 

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier:

 

Mesh werkt nog niet met SuperWifi 1 en Experia Wifi

Voor SuperWifi 1 en Experia Wifi is nog geen KPN Software beschikbaar. Betekent dat je V10 met deze wifipunten nog geen meshnetwerk kan vormen. Mocht je dan ook van deze apparaten nog thuis hebben liggen, of ergens aanschaffen, en willen gebruiken, dan is het handiger om de wifi op de V10 uit te zetten.

 

De KPN Thuis app werkt niet meer

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software. Wil je in de tussentijd je apparatuur thuis beheren dan kun je dat doen via de webinterface van je V10. Voor het optimaliseren van wifi kun je gebruik maken van de Wifi Manager. Voor het installeren van wifiversterkers hebben we deze installatiehulp (log in met je KPN ID).

Ga je SuperWifi 1 of Experia Wifi gebruiken, dan kun je hiervoor nog wel de KPN Thuis app gebruiken.

 

MijnKPN app versie 6.14.0 (of hoger)

Zodra je de nieuwe software op je modem hebt, kun je de Thuis app dus niet meer gebruiken. Dit komt omdat we de MijnKPN app gaan gebruiken voor het instellen en beheren van je wifi. Heb je de meest recente versie van de MijnKPN app geïnstalleerd? Dan heb je daar nu de volgende mogelijkheden:

  • Standaard wifinetwerk configureren
  • Gastnetwerk configureren
  • Extra wifi configureren (via de optie ‘Geavanceerd’)

Je vindt deze opties onder de knop ‘Wifinetwerk beheren’ bovenaan het startscherm van de app.

 

Ik zie de optie niet staan in de MijnKPN app

Zorg dat je de versie 6.14.0 (of hoger) hebt van de MijnKPN app. Je heb deze mogelijkheden alleen als je de juiste software hebt op je V10: V10.C.24.04.02 of hoger. Heb je dat niet? Dan word je nog netjes doorverwezen naar de Thuis app.

 

Bekende beperkingen

IPv6 dingen

  • ICMPv6 wordt, onterecht, nog tegengehouden bij firewall niveau Aangepast.

  • IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

 

Wifi uit op de Box 10, en aan op de SuperWifi 2

De V10 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de V10, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de V10 aan laten staan.

 

Topologie

  • Het kan nog voorkomen dat een Wifipunt wel te zien is in het overzicht vanuit de nieuwe knop op de loginpagina maar niet in de topologie. Dit komt door een bug waar nog aan wordt gewerkt.

  • Daarnaast kan het ook zijn dat bij de details van een Wifipunt wordt weergegeven alsof hij geen valide IPv4 adres heeft. Dit is een bug in de weergave. Als het Wifipunt in de DHCP tabel wel netjes een IPv4 adres heeft, dan functioneert hij ook en heeft het geen gevolgen voor de werking.

  • Detecteren van netwerkswitches kan nog wisselend zijn. Dit komt de diversiteit aan apparaten, en apparaten die zich intern als swtich gedragen maar dit niet zijn. Dit komt voor bij, bijvoorbeeld, bepaalde Sonos speakers. Onjuiste detectie heeft geen gevolgen voor het functioneren van het apparaat in kwestie.

 

Sonos MAC en IP adressen

Sonos apparatuur kan bij DHCP hetzelfde MAC adres meerdere malen laten zien met verschillende IP adressen. Dit komt omdat Sonos onderlinge communicatie laat verlopen via het MAC adres van de master speaker. Dit is geen fout, maar de normale werking van Sonos apparatuur.

 

 

Wie krijgt de update en wanneer?

We beginnen met de uitrol in juni 2024. We beginnen met klanten die alleen een V10 hebben, zonder wifipunten. Ook worden klanten met pairbonding eerst nog overgeslagen.

Voordat de software wordt geüpdatet ontvang je van ons een sms en/of e-mail, met ook een link naar een informatiepagina op onze website. 

 

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Het modem herstart automatisch na de update. Hierdoor heb je misschien een minuut of tien geen verbinding. Verder merk je er niets van.

De migratie naar deze nieuwe software is zo ingericht dat alle instellingen in het modem automatisch overgenomen worden. Maar, er zijn veel combinaties aan instellingen. Er bestaat dan ook altijd een hele kleine kans dat er na de update toch een instelling is veranderd. Als dit bij jou zo is, horen we dit graag. Dan kunnen we zorgen dat dit bij verdere uitrol niet meer gebeurd voor die instelling. 

Heb je op dit moment de wifi van de V10 uitstaan? Dan zal dit na de migratie ook nog zo zijn.

Heb je de wifi gesplitst in een apart 2,4GHz en 5GHz netwerk? Dan zal na de migratie je 2,4GHz netwerk overgezet zijn naar de Extra wifi functie. Meer hierover bovenaan onder de kop ‘Gesplitste wifi wordt Extra wifi

 

Moet ik zelf nog iets doen?

Op zich niet. Mocht je een probleem ervaren, herstart dan eerst je modem.

Let op: de URL om in te loggen op de webinterface is hetzelfde gebleven. Als je wel eens hebt ingelogd op de webinterface voor de update, dan kan het zijn dat je browser nog oude informatie in z'n cachegeheugen heeft. 

Zie je dus gekke dingen in de interface of krijg je rare meldingen? Leeg dan de browsercache.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Kennisbank

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de Experia Box V10?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dit wachtwoord. Weet je deze niet meer, reset dan het wachtwoord. 

Heb je nog niet eerder ingelogd, dan wordt het standaardwachtwoord automatisch ingevuld. Na het inloggen moet je vervolgens zelf een wachtwoord instellen.

 

Wil je jouw eerder ingestelde wachtwoord wijzigen? Ga hiervoor, na het inloggen, in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Login wachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het standaardwachtwoord. Deze wordt automatisch voor je ingevuld. Na het inloggen moet je vervolgens zelf een wachtwoord instellen.

 

Kan ik toegevoegd worden aan de testgroep?

Nee, dit is niet mogelijk

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10A? En de SuperWifi 1 en Experia Wifi?

Ja, uiteindelijk wel.  Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. 

 

Ook worden klanten met pairbonding eerst nog overgeslagen.

 

Overgeslagen als in, die uitrol start niet in juni maar pas op een later moment dit jaar?


Is erg verwarrend want mijn V10) heeft de firmware V1.01.00T04.3 . Of heb ik weer een anderen V10? DUs een V10a?


Ook worden klanten met pairbonding eerst nog overgeslagen.

 

Overgeslagen als in, die uitrol start niet in juni maar pas op een later moment dit jaar?

Niet in juni maar op een later moment inderdaad. 


Ik heb een aantal devices met vaste IP adressen via DHCP binding.
Als ik het goed lees wordt die binding niet overgenomen wat tot 'storingen’ zal gaan leiden als ik die niet snel weer configureer na de update.

Krijgen we een headsup vantevoren wanneer je router aan de beurt is?
‘Uitrol in juni’ is nogal een ruim window ;-)


Is erg verwarrend want mijn V10) heeft de firmware V1.01.00T04.3 . Of heb ik weer een anderen V10? DUs een V10a?

Onderstaande firmware behoor je nu te hebben @Marcthin als voorbereiding op de in dit topic aangekondigde update:

 V1.01.00T04.3Intermediate

 


Ik heb een aantal devices met vaste IP adressen via DHCP binding.
Als ik het goed lees wordt die binding niet overgenomen wat tot 'storingen’ zal gaan leiden als ik die niet snel weer configureer na de update.

Krijgen we een headsup vantevoren wanneer je router aan de beurt is?
‘Uitrol in juni’ is nogal een ruim window ;-)

"Voordat de software wordt geüpdatet ontvang je van ons een sms en/of e-mail, met ook een link naar een informatiepagina op onze website. "

 

Als het hetzelfde proces als de box12 volgt dan krijg je overdag een sms en mail en update hij in de nacht.


Ik heb een aantal devices met vaste IP adressen via DHCP binding.
Als ik het goed lees wordt die binding niet overgenomen wat tot 'storingen’ zal gaan leiden als ik die niet snel weer configureer na de update.

Krijgen we een headsup vantevoren wanneer je router aan de beurt is?
‘Uitrol in juni’ is nogal een ruim window ;-)

Onderstaande in de starttopic @JoopAtForum :

Voordat de software wordt geüpdatet ontvang je van ons een sms en/of e-mail, met ook een link naar een informatiepagina op onze website. 

Je was me net voor @Ik_Combineer 


Ik ben even benieuwd wat er met het modem gebeurt bij klanten met sneller internet buitengebied.


Ook worden klanten met pairbonding eerst nog overgeslagen.

Overgeslagen als in, die uitrol start niet in juni maar pas op een later moment dit jaar?

Niet in juni maar op een later moment inderdaad. 

Dit, inderdaad.

 

Is erg verwarrend want mijn V10) heeft de firmware V1.01.00T04.3 . Of heb ik weer een anderen V10? DUs een V10a?

Onderstaande firmware behoor je nu te hebben @Marcthin als voorbereiding op de in dit topic aangekondigde update:

 V1.01.00T04.3Intermediate

Je zou inderdaad nu op de Intermediate versie moeten zitten, @Marcthin. Als dat niet zo is, dan is het een goed idee om je V10 een keer te resetten en dan even kijken of je de Intermediate versie ook binnenkrijgt.
En uiteindelijk ga je naar het versienummer dat in dit topic wordt genoemd. Maar, wanneer precies is dus even afwachten.

 

Ik ben even benieuwd wat er met het modem gebeurt bij klanten met sneller internet buitengebied.

Die worden eerst nog overgeslagen, maar gaan uiteindelijk ook. De nieuwe software kan daar mee overweg.


@Erik van KPN

Wij hebben glasvezel dus de V10 wordt puur als router gebruikt.

Wij gebruiken geen WIFi punten of super Wifi .

Komt de update  bij deze setup (-Glasvezel-V10 als router )  ook deze maand?

 


@Erik van KPN

Wij hebben glasvezel dus de V10 wordt puur als router gebruikt.

Wij gebruiken geen WIFi punten of super Wifi .

Komt de update  bij deze setup (-Glasvezel-V10 als router )  ook deze maand?

 

Ja @Oberon 5 


Aha het klopt ik zit op V1.01.00T04.3Intermediate. Ik ga er even vanuit dat ik de update nog niet binnen krijg omdat ik in bezit ben van de V10A.


Kan je dan ook met de V10 tv via Wifi kijken (Vlan4)?

Multimode op de DIW7022.


Aha het klopt ik zit op V1.01.00T04.3Intermediate. Ik ga er even vanuit dat ik de update nog niet binnen krijg omdat ik in bezit ben van de V10A.

De update in dit topic gaat over de V10, V10A wordt wel aan gewerkt maar is nog niet aan de beurt.

Kan je dan ook met de V10 tv via Wifi kijken (Vlan4)?

Multimode op de DIW7022.

Het kan sowieso wel alleen het probleem is de stabiliteit ivm missen Wifi6 wat best cruciaal is voor een stabiele stream. Ik kom bij mensen met een V10 waar dat al sinds introductie tv+ goed gaat maar bij mij thuis (en een hoop klanten) werkt het niet heel best.

@Erik van KPN

Wij hebben glasvezel dus de V10 wordt puur als router gebruikt.

Wij gebruiken geen WIFi punten of super Wifi .

Komt de update  bij deze setup (-Glasvezel-V10 als router )  ook deze maand?

 

Ja @Oberon 5 

Volgens mij wordt dit net als met de box12 in batches uitgerold, dus helemaal zeker of het deze maand gebeurd heb je niet. Maar wel spoedig in ieder geval.


Goedemorgen,

Ik vind het wel een heel technisch verhaal, maar vooralsnog heb ik 1 vraag; ik heb altijd begrepen en gemerkt, dat de webinterface v/h V10 modem er voor tft-klanten (oud Telfort abonnement) niet hetzelfde uitziet en werkt, als bij "echte" kpn-klanten.

Gaat voor klanten met een oud V10 "Telfort" modem (of router, want ik heb wel glasvezel), de webinterface nu ook wijzigen?

Ik heb nu ook nog de V1.01.00T04.3Intermediate…

Dank.


Goedemorgen,

Ik vind het wel een heel technisch verhaal, maar vooralsnog heb ik 1 vraag; ik heb altijd begrepen en gemerkt, dat de webinterface v/h V10 modem er voor tft-klanten (oud Telfort abonnement) niet hetzelfde uitziet en werkt, als bij "echte" kpn-klanten.

Gaat voor klanten met een oud V10 "Telfort" modem (of router, want ik heb wel glasvezel), de webinterface nu ook wijzigen?

Ik heb nu ook nog de V1.01.00T04.3Intermediate…

Dank.

Jij krijgt dus ook de nieuwe firmware, gezien de huidige firmware die je hebt als voorbereiding op de komende firmware @Geen hier 


Goedemorgen,

Ik vind het wel een heel technisch verhaal, maar vooralsnog heb ik 1 vraag; ik heb altijd begrepen en gemerkt, dat de webinterface v/h V10 modem er voor tft-klanten (oud Telfort abonnement) niet hetzelfde uitziet en werkt, als bij "echte" kpn-klanten.

Gaat voor klanten met een oud V10 "Telfort" modem (of router, want ik heb wel glasvezel), de webinterface nu ook wijzigen?

Ik heb nu ook nog de V1.01.00T04.3Intermediate…

Dank.

De V10 van oud-Telfort klanten is na de technische omzetting naar KPN helemaal gelijk aan die van KPN, dus ik weet niet zo goed wat je bedoelt. En zoals N.N. al aangeeft, ook jij gaat uiteindelijk over naar de KPN Software.


Mooi, pairbonding én 2 * Experia WiFi. Dus ik kom hopelijk pas aan de beurt als de kinderziektes eruit zijn. 😇🤔😉

Zelfs als het komende half jaar of zo de glasvezel van Glaspoort binnengebracht en geactiveerd wordt heb ik nog alle tijd voordat ook de Experia WiFi's aan de beurt zijn. Hopelijk worden tegen die tijd DHCP-bindings ook automatisch overgezet.

Opmerkelijk ook dat na de Box 12 nu eerst de V10 aan de beurt is en niet de nieuwere V10a. 


Aha het klopt ik zit op V1.01.00T04.3Intermediate. Ik ga er even vanuit dat ik de update nog niet binnen krijg omdat ik in bezit ben van de V10A.

Als jij nu V1.01.00T04.3Intermediate op jouw modem hebt, @Marcthin, dan heb jij een V10, geen V10A. En dan ga je ook gewoon mee in de updates. Wanneer je dan precies aan de beurt bent is niet te zeggen. Dus lekker afwachten, het gebeurt vanzelf. 

 

Kan je dan ook met de V10 tv via Wifi kijken (Vlan4)?

Multimode op de DIW7022.

Het kan sowieso wel alleen het probleem is de stabiliteit ivm missen Wifi6 wat best cruciaal is voor een stabiele stream. Ik kom bij mensen met een V10 waar dat al sinds introductie tv+ goed gaat maar bij mij thuis (en een hoop klanten) werkt het niet heel best.

Het blijft zo dat dit officieel buiten het aansluitbeleid valt. 

 

@Erik van KPN

Wij hebben glasvezel dus de V10 wordt puur als router gebruikt.

Wij gebruiken geen WIFi punten of super Wifi .

Komt de update  bij deze setup (-Glasvezel-V10 als router )  ook deze maand?

Ja @Oberon 5 

Volgens mij wordt dit net als met de box12 in batches uitgerold, dus helemaal zeker of het deze maand gebeurd heb je niet. Maar wel spoedig in ieder geval.

Dit klopt. De hele boel gaat gefaseerd, en hoe snel het gaat hangt af van hoe de verschillende batches verlopen. Gelukkig hebben we al veel ervaring opgedaan in de uitrollen van de Box 12 en 14. Dus met een beetje geluk is het voor jou niet heel lang wachten.


Sinds de firmware update zijn de regels voor Port Forwarding van oa de NAS er allemaal uit. Ten eerste heel knullig wat mij betreft, want nu moet ik alle poorten van de verschillende apparaten er weer inzetten.

En daar loop ik tegen problemen aan. Per HTTP en HTTPS kan ik maar 1 poort of een reeks instellen. Dit zal waarschijnlijk anders kunnen, maar ik weet niet hoe. Wie kan mij hiermee helpen?


@Erik van KPN 

Dank Erik duidelijker kan het niet!


Per HTTP en HTTPS kan ik maar 1 poort of een reeks instellen. Dit zal waarschijnlijk anders kunnen, maar ik weet niet hoe. Wie kan mij hiermee helpen?

Nee, dit kan niet anders. Elke poort kunt u maar 1 keer forwarden. Dat is bij elke router zo.


Per HTTP en HTTPS kan ik maar 1 poort of een reeks instellen. Dit zal waarschijnlijk anders kunnen, maar ik weet niet hoe. Wie kan mij hiermee helpen?

Nee, dit kan niet anders. Elke poort kunt u maar 1 keer forwarden. Dat is bij elke router zo.

Bij de oude firmware kon je meerdere regels maken voor meerdere poorten. Dat gaat nu niet. Je schrijft de eerder ingestelde poort over. 


@Praatpaal ik denk dat u hiervoor beter een nieuw topic kunt maken en doormiddel van schermafdrukken kunt laten zien wat u bedoelt. 


Heeft KPN ook een screenshot van de nieuwe interface? Wel zo handig.