Skip to main content

We updaten de KPN V10 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V10.C.24.12.11. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd ten opzichte van de vorige KPN Software versie. Voor meer algemene uitleg over KPN Software op de V10 kun je terecht in dit topic.

Let op:

Vanaf 10 december updaten we mensen die overgaan naar KPN Software naar de versie V10.C.24.12.11 waar dit topic over gaat.

Voor klanten die eerder zijn overgezet naar versie V10.C.24.10.03, informatie over die versie vind je hier:

Je kunt zien welke versie jij hebt gekregen op de inlogpagina van je modem. Het versienummer staat onder de afbeelding.

Als je vragen of opmerkingen hebt over je update, plaats deze alsjeblieft in de juiste product update. We hebben niet de mogelijkheid om berichten te verplaatsen tussen product update artikelen.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.24.12.11?

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie V10.C24.10.03.

Ga je over van de oude firmware naar deze versie, neem dan ook dit topic even door voor uitleg over de algemene verschillen tussen de oude firmware en de nieuwe software.

Verbeteringen in de diensten en instellingen

• Het kon gebeuren dat IPv6 capabele apparaten onterecht via de gateway van het gastnetwerk naar internet werden geleid. Afhankelijk van het soort apparaat en hoe deze verbonden was met de V10 konden er haperingen in de communicatie ontstaan. Dit is opgelost.
    De workaround voor dit probleem was IPv6 uitzetten. Als je dit gedaan hebt, kun je na deze update IPv6 ook weer aanzetten.
  • Je kunt handmatig wifi instellingen aanpassen zoals kanaal/kanaalbreedte/wifimodus. Standaard draait alles op automatisch, dat is in de meeste gevallen ook prima. Als je wel aanpassingen doet, dan gelden deze aanpassingen per apparaat en worden niet gesynchroniseerd. De aanpasplekken zijn de volgende:
    • Voor het masterapparaat: Wifinetwerk > Wifisignaal
    • Voor aanvullende wifipunten: Thuisnetwerk > Topologie (klik op elk wifipunt en dan kun je het in het detailscherm aanpassen)
  • Voor deze wifi instellingen hebben we ook een aantal snelkeuzes gemaakt waarmee je in één keer een set van instellingen kunt aanpassen. Kies voor ‘zelf instellen voor eigen keuzes
  • We ondersteunen het gebruik van KPN dongels voor mobiele back-up. De ondersteuning voor een van de recentere Alcatel modellen liep niet helemaal lekker. Dat is hersteld. 

Verbeteringen in de weergave en informatie

• Op de loginpagina zit een knop om je aangesloten wifipunten te bekijken. Je kunt dan aangesloten SuperWifi 2 bekijken. Deze knop gaf onterecht aan dat er een foutsituatie was als er geen wifipunten aangesloten waren. Dat is verholpen.
  • Op de overzichtspagina kon het zijn dat verbindingstype Glasvezel als “-”  werd getoond. Dat is opgelost. 
  • Bij het inlog wachtwoord is de opsomming van speciale karakters aangepast naar alleen diegenen die ook daadwerkelijk bruikbaar zijn.
  • Onder Thuisnetwerk > Verbonden apparaten werkte de sorteerfunctie niet op het verbindingstype. Nu wel. 
  • Bij port forwarding wordt nu per invoerveld uitleg gegeven over wat het is en doet. 
  • Je kunt nu een sessietijd instellen voor de browser login op de interface onder Instellingen > Login

Overige verbeteringen

• Onder water optimalisatie voor het op afstand upgraden van de Software.
  • Proces gerepareerd die z'n ongebruikte geheugen niet meer vrijgaf.

Bekende beperkingen

• Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Optie om zelf vanuit de webinterface de software te kunnen updaten is nog niet aanwezig, dit volgt in een latere update.
  • Logging komt in een latere update terug.

• IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

• Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Pas je zoompercentage aan. In een latere update voegen we scrollbalken toe.

• De ledknop op de loginpagina kan lege resultaten geven, dit wordt in een latere update verholpen.
  • Aanpassingen aan inkomende telefonie lijken niet te worden verwerkt. Dit is echter een weergavedingetje. Verversen van de pagina is voldoende om de aangepaste instellingen ook te zien. Dit verhelpen we ook in een latere update.
  • Bij aanpassen van wifi instellingen zien we dat het dan volgende overzichtsscherm kan vastlopen in verversen en knipperen. Ook dit is een weergaveding. Als je het scherm sluit worden de aanpassingen netjes opgeslagen. Dit wordt ook in een latere update verholpen

Wifi

De V10 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de V10, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de V10 aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

Handmatig aangepaste wifi-instellingen zoals kanaal/kanaalbreedte/mode gelden per apparaat. Gebruik je dan ook wifipunten en wil je dit daarop aanpassen, dan moet je dit voor elk wifipunt handmatig doen. Dit doe je door de wifipunt interface via de topologie te opnenen. Wel is het nog zo dat dit soort handmatige instellingen op een wifipunt bij een herstart niet worden vastgehouden. Hij zal dan terugspringen op de standaardwaarden. Qua weergave laat een wifipunt dat niet de master is de laatste wijziging ook niet goed zien. Hierdoor lijkt het alsof je laatste wijziging niet is doorgevoerd, maar is wel zo.

Topologie

• Het kan nog voorkomen dat een Wifipunt wel te zien is in het overzicht vanuit de nieuwe knop op de loginpagina maar niet in de topologie. Dit komt door een bug waar nog aan wordt gewerkt. Het Wifipunt draait wel gewoon mee.

• Daarnaast kan het ook zijn dat bij de details van een Wifipunt wordt weergegeven alsof hij geen valide IPv4 adres heeft. Dit is een bug in de weergave. Als het Wifipunt in de DHCP tabel wel netjes een IPv4 adres heeft, dan functioneert hij ook en heeft het geen gevolgen voor de werking.

• Detecteren van netwerkswitches kan nog wisselend zijn. Dit komt de diversiteit aan apparaten, en apparaten die zich intern als swtich gedragen maar dit niet zijn. Dit komt voor bij, bijvoorbeeld, bepaalde Sonos speakers. Onjuiste detectie heeft geen gevolgen voor het functioneren van het apparaat in kwestie.

Sonos MAC en IP adressen

Sonos apparatuur kan bij DHCP hetzelfde MAC adres meerdere malen laten zien met verschillende IP adressen. Dit komt omdat Sonos onderlinge communicatie laat verlopen via het MAC adres van de master speaker. Dit is geen fout, maar de normale werking van Sonos apparatuur.

Wanneer krijg ik de update? Welke update krijg ik?

In de nacht van 2 op 3 december hebben we een eerste groep klanten omgezet naar de versie V10.C.24.12.11. Vanaf 9 december krijgt iedereen die de update naar KPN Software krijgt, deze versie.

Betekent dat er ook een groep klanten is die tussen 2 en 9 december nog de versie V10.C.24.10.03 heeft gekregen. Informatie over die update vind je hier

Je kunt zien welke versie jij hebt gekregen op de inlogpagina van je modem. Het versienummer staat onder de afbeelding.

Uitrol gaat in groepen. Je krijgt per mail en sms van te voren bericht hierover. Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software. Wel gaan migratie en update in aparte groepen. We beginnen met migratie

Aandachtspunten van de overgang (migratie) naar KPN Software

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Wil je alleen de wifi instellingen resetten dan is het niet meer nodig om je hele apparaat te resetten. Hiervoor is in de webinterface nu een aparte wifi reset optie beschikbaar (via Instellingen > Systeem).

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Wat niet wordt overgenomen zijn handmatig ingestelde kanalen voor je wifi.
Dit zal weer op automatisch staan. Dat is ook de aangeraden instellingen van ons uit, maar je kunt dit weer aanpassen als je wilt.

Kan ook zijn dat je port forwards ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt. Dit zijn overblijfsels vanuit de eerdere firmware en hebben nu geen functie meer. Je kunt deze gerust verwijderen.

Let op: Voor Voip geldt: als je één telefoonnummer hebt, en deze staat ingesteld op poort 2, dan zit deze na de migratie weer op poort 1. Je kunt dit terugzetten op poort 2 via de webinterface, of je telefoontoestel ompluggen naar poort 1.

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier.

Mesh werkt nog niet met SuperWifi 1 en Experia Wifi

Na de update kan de V10 een meshnetwerk vormen met SuperWifi 2 die ook zijn voorzien van de KPN Software. In dat geval kan je de wifi op de V10 zelf ook aanzetten.

Voor SuperWifi 1 en Experia Wifi is nog geen KPN Software beschikbaar. Betekent dat je V10 met deze wifipunten nog geen meshnetwerk kan vormen. Mocht je dan ook van deze apparaten willen gebruiken, dan is het handiger om de wifi op de V10 uit te zetten zoals voorheen.

De KPN Thuis app werkt niet meer, gebruik de MijnKPN app

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software. Hiervoor gebruiken we nu de MijnKPN app

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Open de loginpagina van de V10. Als je loginpagina eruitziet zoals de afbeelding bovenaan dit artikel, en was dat voorheen niet zo? Dan ben je nu gemigreerd naar de nieuwe Software.

Had je de nieuwe Software al en wil je weten of je de update naar deze versie al hebt? Je ziet het versienummer van de Software onder de afbeelding op de loginpagina.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe Software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). De collega die je dan spreekt kan je hiermee verder helpen.

Kennisbank

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

Na de update van deze week kan ik niet meer casten naar de tv. Geeft aan dat firmware niet correct is. Tot vorige week geen last gehad. Kan dit door de update komen?

Dat zijn geen signalen die ik herken ​@Jan Kersbergen maar ik noteer hem wel even. Ik zou je ook willen adviseren om even een eigen topic aan te maken. Dan kunnen we daar samen met de community naar kijken.

Ik heb nu 24.10.03

Het is mij onduidelijk of en wanneer deze groep naar deze versie 24.12.11 gaat.

Sinds de update blijven mijn eigen instellingen niet bewaard bij een reboot. Ik heb een aantal port-forwarding instellingen naar mijn vpn router en die zijn verdwenen na een reboot. Ook als ik devices een naam geef in mijn thuis netwerk zijn die na de reboot allemaal weg.

Ik heb de update nog niet maar mensen die hier komen worden wel een beetje op het verkeerde been gezet... De zaken waar hier over wordt geklaagd hebben niks met de update zelf vandoen maar met zaken die aan het modem zijn gehangen of zaken die niks met de basis software van doen hebben. Misschien is het verstandig een apart topic te maken voor deze gevallen ipv dit topic vol te spammen met zaken die gevolg zijn van zelf sleutelen.

Dit topic zou moeten gaan over problemen met de update zelf lijkt me.

@Xander1986 daar heb je gelijk in dit topic is puur ingericht voor feedback op de huidige update. Voor individuele zaken, zoals bijvoorbeeld de portforwarding is het verzoek om dan een los topic aan te maken.

@Romke S dat is natuurlijk niet praktisch en dit is een bekend probleem en we werken aan een oplossing!

V1.01.00T04.3Intermediate ?

V1.01.00T04.3Intermediate ?

Ik heb ook nog V1.01.00T04.3Intermediate.

Kom ik komende dagen ook aan de beurt voor de updates?

Iedereen komt aan de beurt, de vraag is wanneer. Zoals eerder gezegd wordt de update in batches uitgerold. Je krijgt bericht voordat je overgezet zult worden.

Helaas vorige week de update gekregen waarna mijn modem niet meer bereikbaar was. Na overleg met de helpdesk bleek inderdaad dat het modem geen goede internet connectie meer kon opzetten. Resetten naar fabrieksinstellingen ging ook niet. Uiteindelijk is besloten om een nieuw modem op te halen, 25KM van mijn woonplaats want ze waren niet op voorraad bij de dichtsbijzijnde kpn winkel.

Deze aangesloten en mijn settings er in gezet en alles draaide weer.

Helaas kreeg ik net weer een melding dat komende nacht de update wordt gepusht, ik trek vanavond de stekker er uit. Heb morgen iemand die een thuiswerkdag heeft, kan het niet veroorloven dat het modem weer niet werkt. Daarnaast heb ik morgenochtend vroeg geen tijd om, als de update wel is gelukt, mijn instellingen (ik gebruik het modem enkel als modem, geen dhcp, geen dns server enz) weer goed te zetten.

Komende dagen zal ik (als dit komende nacht werkt) het modem automatisch laten uitschakelen in de nacht zodat ik zelf kan bepalen wanneer deze update binnenkomt. Gaat wel ten koste van de beveiliging in huis maar zonder de juiste settings in het modem gaat dat toch niet werken.

In de nacht van 3 December 2024 heeft er een update plaatsgevonden voor de Eperiabox V10. Hierna zijn de problemen ontstaan. Ik heb meerdere keren met medewerkers van KPN aan de telefoor gehangen om het probleem op te lossen van het wegvallen van de wifi netwerk. 

Zelf  ben ik er nu achter gekomen dat als ik op 1 device ga uploaden dat alle andere devices geen of beperkt wifi signaal ontvangen, zoals tv, mobiel of PC.

Dit is zeer hinderlijk en ik hoop dat dit snel opgelost wordt aangezien we al een aantal dagen verder zijn na deze update.

Voor deze update had ik namelijk nergens last van dus er is iets misgegaan tijdens deze update. 

Mvg,

Simone

Ik kreeg gisteren (9 december 2024) een mail + sms voor update van de V10

Maar ik heb een versie gekregen die nergens wordt vernoemd:
Niet de laatste versie, maar deze   V10.C.24.10.02-P   (dus met een P op het eind).

Heeft dat misschien te maken dat ik nog niet eerder een versie “nieuwe stijl” firmware heb gehad?
Doorgaans heb ik mijn eigen router aangesloten, maar speciaal om die KPN melding
heb ik de V10 "tijdelijk” weer aangesloten.

-

Ik heb nu 24.10.03

Het is mij onduidelijk of en wanneer deze groep naar deze versie 24.12.11 gaat.

Wanneer, daar hebben we op dit moment ook nog geen definitief antwoord op.

Sinds de update blijven mijn eigen instellingen niet bewaard bij een reboot. Ik heb een aantal port-forwarding instellingen naar mijn vpn router en die zijn verdwenen na een reboot. Ook als ik devices een naam geef in mijn thuis netwerk zijn die na de reboot allemaal weg.

Dit is, helaas, een bug die kan voorkomen bij de versie die eindigt op 10.03, ​@Romke S. Het wordt opgelost in de versie die eindigt op 12.11, waar dit topic over gaat. Voor nu is het advies om niet te herstarten tot je de update naar 12.11 ook hebt gehad.

Helaas vorige week de update gekregen waarna mijn modem niet meer bereikbaar was. Na overleg met de helpdesk bleek inderdaad dat het modem geen goede internet connectie meer kon opzetten. Resetten naar fabrieksinstellingen ging ook niet. Uiteindelijk is besloten om een nieuw modem op te halen, 25KM van mijn woonplaats want ze waren niet op voorraad bij de dichtsbijzijnde kpn winkel.

Deze aangesloten en mijn settings er in gezet en alles draaide weer.

Helaas kreeg ik net weer een melding dat komende nacht de update wordt gepusht, ik trek vanavond de stekker er uit. Heb morgen iemand die een thuiswerkdag heeft, kan het niet veroorloven dat het modem weer niet werkt. Daarnaast heb ik morgenochtend vroeg geen tijd om, als de update wel is gelukt, mijn instellingen (ik gebruik het modem enkel als modem, geen dhcp, geen dns server enz) weer goed te zetten.

Komende dagen zal ik (als dit komende nacht werkt) het modem automatisch laten uitschakelen in de nacht zodat ik zelf kan bepalen wanneer deze update binnenkomt. Gaat wel ten koste van de beveiliging in huis maar zonder de juiste settings in het modem gaat dat toch niet werken.

Als jij je modem in de nacht uit hebt staan, dan ga je de update inderdaad niet krijgen, ​@DJ MvT. In principe nemen we je dan op een later moment weer mee. Daar krijg je dan ook weer een bericht over. Dat gezegd hebbende, het niet werken van je modem na de update vorige week, wil niet zeggen dat dit nu weer zou gebeuren. 

In de nacht van 3 December 2024 heeft er een update plaatsgevonden voor de Eperiabox V10. Hierna zijn de problemen ontstaan. Ik heb meerdere keren met medewerkers van KPN aan de telefoor gehangen om het probleem op te lossen van het wegvallen van de wifi netwerk. 

Zelf  ben ik er nu achter gekomen dat als ik op 1 device ga uploaden dat alle andere devices geen of beperkt wifi signaal ontvangen, zoals tv, mobiel of PC.

Dit is zeer hinderlijk en ik hoop dat dit snel opgelost wordt aangezien we al een aantal dagen verder zijn na deze update.

Voor deze update had ik namelijk nergens last van dus er is iets misgegaan tijdens deze update.

Hiervoor kun je het beste een eigen topic aanmaken, ​@Simoneh75. Ik vermoed dat hier met wat aanpassingen van instellingen oplossing of verbetering gebracht kan worden. Maar om daar naar te kijken is dit topic niet geschikt,  

Ik kreeg gisteren (9 december 2024) een mail + sms voor update van de V10

Maar ik heb een versie gekregen die nergens wordt vernoemd:
Niet de laatste versie, maar deze   V10.C.24.10.02-P   (dus met een P op het eind).

Heeft dat misschien te maken dat ik nog niet eerder een versie “nieuwe stijl” firmware heb gehad?
Doorgaans heb ik mijn eigen router aangesloten, maar speciaal om die KPN melding
heb ik de V10 "tijdelijk” weer aangesloten.

Laat hem ook aangesloten, ​@Babylonia. De P-versie is een stap in de migratie. Als we je updaten naar de KPN Software dan ga je eigenlijk in twee stappen. Eerst naar een P-versie, en daarna door naar de uiteindelijke versie. Normaal gaat dit direct achter elkaar. Maar soms lukt die tweede stap niet. Dan blijf je eerst hangen op P. In die gevallen doen we de volgende nacht de rest.

Je zegt dat ik een eigen topic moet aanmaken, maar dit gaat wel degelijk over de update van de KPN experiabox V10.C24.12.11. Na Jullie SOFTWARE UPDATE op 3 December heb ik problemen met de wifi. Ik hoef niks aan te passen, KPN behoort iets aant te passen in de software.

Niemand van de KPN medewerkers kan mij hierbij helpen of begrijpen niet wat het probleem is. Ik leg dat hier dus netjes uit dus ik verwacht graag een oplossing vanuit KPN. Dit bericht is dus NIET offtopic maar juist aansluitend na aanleiding van die software update.

Het probleem ligt bij het upload signaal, als ik ga uploaden dan zou de rest in het huis gewoon sterke wifi moeten behouden, zoals het was VOOR de update van 3 December.

*Wat ik lees aan klachten bij heel veel mensen (niet alleen hier) na de update is dat ze allemaal wifi verlies hebben. Dus wat kunnen wij hier aan doen??? Ik werk vanuit huis en upload dus meerdere keren per dag, het zou toch niet zo moeten zijn dat ik dan niet op mijn andere aparaten geen wifi meer hebt.

Ik hoop dat jullie kunnen kijken waar dat dan aan ligt, want het heeft duidelijk met UPLOADEN te maken en dat je de tijd neemt mijn bericht volledig te lezen en te zien dat dit juist met deze topic te maken heeft.

Ik heb nooit eerder problemen bij KPN ervaren en ben altijd zeer tevreden geweest, maar na deze update ligt hier alles op zijn gat.

Mvg,

Simone

Het is ook niet uit te sluiten dat het aan de update ligt ​@Simoneh75 , maar helaas is er niet gelijk een nieuwe softwareversie voor handen die jouw probleem gaat oplossen. Je feedback wordt natuurlijk wel meegenomen en blijft hier gewoon staan. Alleen om je probleem voor nu op te lossen, is het beter dat je een nieuw topic aanmaakt. Het is niet handig dat dat hier besproken wordt, want dan loopt jouw individuele probleem door de feedback heen op de modemupdate. Dan wordt jouw probleem niet sneller van verholpen en wordt dit topic niet overzichtelijker van :)

Dus het verzoek blijft staan om een nieuw topic aan te maken, dan kunnen we je daar verder helpen. 

Ik heb bericht gehad dat afgelopen nacht mijn moden geupdate zou worden. 
Nu kijk ik vanochtend, en zie ik dat er geen update uitgevoerd is, terwijl hij gewoon aan stond.

Wat kan ik nu verwachten? Kan deze nu elk moment uitgerold worden?

@Martijn_ Dat kan soms gebeuren inderdaad. Goed dat je modem aan stond. Je krijgt de update natuurlijk alsnog. We proberen het binnenkort opnieuw, hoe snel is moeilijk te zeggen, dat kan ik niet voor je bespoedigen of beïnvloeden. Je krijgt opnieuw een mail zodra de update er weer aan komt, zodat je op de hoogte bent.

Bij mij werd net de update gedaan.

Dit ging niet goed: 

- Na de update werkte DHCP niet meer. Modem kon ik ook niet meer: Alleen een APIPA-adres.

- Ik geef mijn apparaat handmatig 192.168.2.100/24

- Probeer opnieuw modem in te komen: 192.168.2.254

- Werkt ook niet.

- Ik denk dus zelfs het modem heeft een APIPA-adres? Verklaart een hoop. DHCP gaat het niet doen als het modem DHCP-offers stuurt naar een verkeerd subnet.

- Dus dan maar modem resetten.

- Reset knop werkt ook niet. Apart.

- Dan maar modem rebooten.

En ja hoor alles werkt opeens weer. Zonder factory reset.

Er gaat iets mis na de upgrade waarbij het modem een verkeerd IP aan de LAN-zijde krijgt. Dit is opgelost na een handmatige reboot.

Maar dus wel handig om misschien mee te nemen naar het softwareteam om te kijken wat er mis gaat. Ik kom van voor de nieuwe software vanaf de ouderwetse ZTE-besturingssysteem.

P.S.: Pair-bonding handshake gaat ook niet vlekkeloos bij nieuwe software. Maar dat zou wellicht kunnen komen door de vele reboots.

Ook werkt het kleine beetje DSL-informatie die je nog maar krijgt niet correct: Maximum rate, Noise-margin, attenuation staan allemaal op 0. Dat klopt niet.

@Erik van KPN , In het startbericht staat expliciet vermeld dat abonnees die overgaan naar de KPN software vanaf 10 december versie V10.C.24.12.11 zullen gaan krijgen.

Wanneer zijn de abonnees aan de beurt die nu versie V10.C.24.10.03 hebben en daarmee flinke problemen ervaren?

@Erik van KPN , In het startbericht staat expliciet vermeld dat abonnees die overgaan naar de KPN software vanaf 10 december versie V10.C.24.12.11 zullen gaan krijgen.

Wanneer zijn de abonnees aan de beurt die nu versie V10.C.24.12.11 hebben en daarmee flinke problemen ervaren?

Ik neem aan dat je de 10.03 versie bedoeld. En daar heb ik nog geen antwoord op. Natuurlijk willen we hen ook zo snel mogelijk over hebben op de 12.11 versie, maar we moeten laveren rondom de feestdagen en met andere geplande zaken. Zodra ik daar wel duidelijke informatie over heb zal ik dat ook gelijk delen.

...

Er gaat iets mis na de upgrade waarbij het modem een verkeerd IP aan de LAN-zijde krijgt. Dit is opgelost na een handmatige reboot.

...

P.S.: Pair-bonding handshake gaat ook niet vlekkeloos bij nieuwe software. Maar dat zou wellicht kunnen komen door de vele reboots.

We raden ook een herstart (of in het ergste geval een reset) aan als je gekke dingen ervaart. Dit is echt een migratie van het systeem naar een compleet andere. Dan kunnen er soms wat onverklaarbare dingen gebeuren waarbij er niet echt wat stuk-stuk is, maar gewoon even in de war. 

Gaat je pairbonding handshake inmiddels wel weer goed?

...

...

We raden ook een herstart (of in het ergste geval een reset) aan als je gekke dingen ervaart. Dit is echt een migratie van het systeem naar een compleet andere. Dan kunnen er soms wat onverklaarbare dingen gebeuren waarbij er niet echt wat stuk-stuk is, maar gewoon even in de war. 

Gaat je pairbonding handshake inmiddels wel weer goed?

Nadat de modem later zomaar weer een reboot kreeg is het wel goed gegaan ja.

na de update vannacht ( Winsum, Groningen ) kan ik geen mails meer verzenden. ik gebruik KPN Live Mail. Ontvangen gaat prima, ook mijn vrouw, gebruikmakend van dit mailsysteem heeft dezelfde problemen.

Graag uw oplossing 

Hallo, ik had hetzelfde. Ik heb het opgelost (althans, het werkt weer). Kostte wel een stuk of 10 pogingen, dus ik weet niet zeker meer hoe het stond.

De uitgaande instellingen heb ik nu als volgt staan. 

server: smtp.kpnmail.nl

poort 587 

security STARTTLS

authentication: normal password

Usernaam: gewoon het mail-adres met het bijbehorende wachtwoord.

Succes!

Ik heb toch geen standaard installatie en gebruik pairbonding. De upgrade was gisternacht met succes uitgevoerd en ik heb tot nu toe geen problemen ervaren. De nieuwe interface is wel wat traag maar het lijkt zelfs meer opties te hebben dan eerst.

Na de update 's nachts kwam ik er 's morgens achter dat ik geen internetverbinding meer had, ondanks dat alle leds gewoon branden op het modem. Ik heb de modem 2x opnieuw opgestart (stekker eruit en na 10 seconden er weer in), maar nog steeds geen internetverbinding. Ik heb de modem toen moeten resetten, middels de resetbutton. Daarna wel weer internetverbinding, maar al mijn instellingen waren natuurlijk verloren. Ook werkt de bediening via de MijnKPN app niet. Ik krijg iedere keer de melding: Er ging iets mis… Probeer het later nog een keer. Via de webbrowser kan ik wel gewoon inloggen en de modem bedienen/aanpassen.