Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.11

Categorie:Experia Box V10
  • December 3, 2024
  • 163 reacties
  • 12624 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.11
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

163 reacties

• Topper
  • January 22, 2025

Na de update brandt het services-lampje oranje. Herstart van het modem lost dit niet op.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 22, 2025

En wederom geen update van mijn modem met versie: V1.01.00T04.3Intermediate.

Deze stond voor de tweede keer vannacht gepland.
KPN is binnen geweest want de tv was er1-2 min uit en het ww moest worden aangepast.
@Erik van KPN jij zij vorige week dat er door jullie dan een reset zou worden uitgevoerd.​​​​​

Ja, klopt, als jij een van die klanten bent waar we eerder de update hebben geprobeerd, en dat toen niet gelukt is vanwege een specifiek issue. In dat geval doen we bij de nieuwe poging ook een reset. Jammer dat het nu weer niet gelukt is, ​@K.J.M We nemen je opnieuw mee en je krijgt daar dan ook opnieuw bericht van. Wat je dan zou kunnen proberen is dit:

Bij mij is de gisteren netjes per mail en SMS aangekondigde update afgelopen nacht (nacht van 20 op 21 januari) nu bij de 3e keer wel gelukt.

Misschien is het nu wel gelukt omdat ik zo eigenwijs was om gisteravond voor de zekerheid ook zelf een hard reset uit voeren, naast de automatische reset voorafgaand aan de update, en àlle apparaten los te koppelen van de Experiabox V10. En dan bedoel ik niet SuperWiFi o.i.d. loskoppelen (want die heb ik niet), maar alle apparaten die verbonden waren via WiFi, en bekabeld (powerline-adapters voor verbinding naar TV-ontvanger en de TV-ontvanger zelf + de vaste telefoon).

Ik heb nu de versie V10.C24.12.11 op de V10.

De meeste instellingen in de V10 zijn bij mij overgezet/ behouden naar de nieuwe software, zoals de instellingen voor de vaste telefoon. De instellingen voor WiFi moest ik wel opnieuw instellen, en dan specifiek de WiFi-standaard/ -kanalen en bandbreedte.

Na de update brandt het services-lampje oranje. Herstart van het modem lost dit niet op.

Dit zien we inderdaad wel voorbij komen na de update, ​@hjwhoub. Het goede nieuws is dat er niet daadwerkelijk wat aan de hand is. Dit is een weergave ding. Wordt naar gekeken waar dit precies door komt zodat het in een volgende versie niet meer gebeurt. 

LEDje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • January 22, 2025

Beste allen,

Nu vandaag besefte ik mij dat wat ik had beschreven over wat ik zelf de avond voor de update en de ochtend na de update heb gedaan niet duidelijk genoeg is in welke volgorde ik die stappen heb gedaan. Ik kan mij namelijk voorstellen dat het kan uitmaken in welke volgorde deze stappen worden uitgevoerd. Dus bij deze de volgorde van wat ik de avond voor de update en de ochtend erna heb gedaan.

1. Eerst schermafbeeldingen maken/ noteren van àlle huidige instellingen in de V10.
  2. Daarna, als 2e àlle apparaten die verbonden zijn aan de Experiabox V10 loskoppelen vlak voor het slapengaan, maar niet later dan middernacht, behalve SuperWiFi o.i.d. Dus concreet op alle apparaten die zijn verbonden via WiFi de WiFi-verbinding uitschakelen. Daarnaast ook bij alle bekabeld verbonden apparaten de kabels loskoppelen, ook de vaste telefoon.
  3. Pas daarna, als 3e, een hard reset uitvoeren op de V10, d.m.v. het kleine reset-knopje op de achterzijde indrukken met een paperclip o.i.d. Het reset-knopje zo’n 3 tot 5 seconden indrukken totdat het power-lampje rood gaat branden, en dan het reset-knopje meteen loslaten.
  4. En dan, als 4e, de V10 ongemoeid laten tot en met de volgende ochtend. Dus b.v. niet nog even internetten via WiFi/ even TV kijken/ even iemand opbellen via de vaste telefoon.
  5. De update wordt vervolgens als het goed is ‘s nachts uitgevoerd, hopelijk lukt dat en gaat het updaten goed.
  6. De volgende ochtend eerst kijken bij de V10 of dat alle lampjes groen branden, zo niet dan meteen wederom een hard reset uitvoeren op de manier zoals hierboven beschreven.
  7. Daarna slechts 1 laptop/ PC/ tablet/ smartphone verbinden met de V10, en via de browser op dat apparaat kijken of de update gelukt is door in te loggen op de V10 met het standaard wachtwoord:inloggen@v10.
  8. Vervolgens de overige apparaten 1 voor 1 weer verbinden met de V10, en kijken of het goed gaat en de V10 goed blijft functioneren. Mocht je dan tegen problemen aanlopen, dan weet je welke apparaten eventueel problemen kunnen geven, vanuit dat specifieke apparaat òf door een omgeklapte instelling in de V10.
  9. Zonodig omgeklapte instellingen in de V10 weer juist instellen.

Ik hoop jullie hiermee geholpen te hebben! ​En dan specifiek: @Erik van KPN ​@oJy @Old Geezer  ​@BernardHeuer  ​@FrankViergever  ​@K.J.M .

Disclaimer: Ik kan absoluut niet garanderen dat dit zal helpen/ dat dit de oplossing is! Ik kan alleen voor jullie hopen dat dit zal werken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • January 22, 2025

Goedemiddag, mijn modem is vannacht naar V10.C.24.12.11 geupdate, alleen ik denk dat er wat is misgegaan met overnemen van instellingen etc aangezien heel het netwerk niet bereikbaar was. Maar dat is opgelost met een fabrieks reset omdat een gewone herstart het niet oploste. Tip voor degenen die ook hetzelfde probleem hebben, een fabrieks reset lost het probleem op, alleen nadeel is dat je sommige dingen weer moet instellen

Maar ik zie dat dit de versie is zonder de instellingen opsla & laad probleem wat bij de vorige wel het probleem was, dus dat is al top. Als er problemen zijn kan de modem een keer herstart worden zonder dat he alles weer moet instellen. Tot nu toe heb ik geen problemen gezien, hoewel als je op mobiel naar de mobiel pagina gaat dat het een beetje onhandig is of sommige dingen buggy zijn.

• Topper
  • January 22, 2025

Na update doet zich het volgende voor. Om de paar uur valt de V10 volledig dood. Zowel internet, tv en telefoon stopt en de lichtjes op de V10 zijn dan uit. Ik ben er achter gekomen dat het komt door de aanwezigheid van de tp-link range extender voor WIFI. Wanneer deze uit staat werkt alles naar behoren. Ik heb zowel de V10 als de tp-link gereset maar het probleem blijft bestaan. Voor de update werkte alles jaren prima. Zit er misschien een bug in de update?   

Kan het zijn dat er netwerk lus situatie ontstaat via de TP-link. Er zit een STP optie onder menu ethernetpoorten. Helpt dit als dat protocol aanstaat?

Dit advies heeft geen effect. Wel heb ik nog iets bijzonders geconstateerd. De uitvallen zijn altijd op de zelfde tijdstippen. Als voorbeeld 19.15 uur elke dag. Iemand een idee?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wat een merkwaardig issue ​@Taff, zou je hier een nieuw topic voor aan willen maken? Ik denk dat het het handigst is om deze even apart te analyseren.

Bij de aankondiging staat dat je per mail (en/) of sms bericht krijgt over deze update, dit is niet het geval.

Ik heb/ had problemen met mijn wifi en zag dat ik dus deze update (onaangekondigd) had gekregen.

Aangezien de volgende update ook alweer aangekondigd wordt, had ik DAAR de vraag gesteld waarom ik geen bericht had gehad, het antwoord luidde: als je eenmaal op de kpn software zit, krijg je geen notificatie meer van verdere updates?!

Waarom staat dit nergens duidelijk…

Straks heb ik weer mijn instellingen aangepast voor 1 dag ofzo…

Na deze update ervaar ik trage wifi, als ik de 5ghz "bandbreedte" van 40 op "AUTO" wil zetten of bv het "kanaal" van 2.4 ghz "vast" wil zetten, krijg ik een knipperend scherm en er gebeurd niets?!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 24, 2025

@LoveCatsOnly, zou je in dit geval je modem zelf nog willen resetten? Dit doe je door het resetknopje ingedrukt te houden tot alle lampjes uit gaan. 

Het instellen voor 1 dag zal niet nodig zijn, er is bij sommige modems bij overstap naar de nieuwe software voorgekomen dat de instellingen kwijt waren. Eenmaal op de KPN software speelt dit niet, je kunt dit dus gerust doen. 

@Alex van KPN 

Heb tot nu toe alleen herstart, wifi is dramatisch> hoezo is dit geen verandering aan mijn instellingen, de 5 ghz staat nu op 40 bandbreedte> ik kan dit niet wijzigen en is dus WEL veranderd, net als de auto "kanaal" wijziging van de 2.4 ghz, ipv het mij ingestelde kanaal, dat apparaat doet al helemaal bijna niets meer.

Weet je zeker dat een gehele reset dit gaat herstellen, herstarten duurde al veel langer dan normaal en wat bedoel je met "je kunt dit dus"…

Klopt het trouwens dat jullie foutief in dit openingstopic schrijven dat je vooraf een mail en/ of sms krijgt, dat je je eenmaal "op de kpn software" geen instellingen kwijtraakt ben ik het niet eens en ik vind het wel belangrijk een bericht te krijgen> voorafgaand aan een volgende update, want het kost mij iedere keer (de laatste maanden) ongelooflijk veel tijd en frustratie.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • January 24, 2025

@Alex van KPN 

Heb tot nu toe alleen herstart, wifi is dramatisch> hoezo is dit geen verandering aan mijn instellingen, de 5 ghz staat nu op 40 bandbreedte> ik kan dit niet wijzigen en is dus WEL veranderd, net als de auto "kanaal" wijziging van de 2.4 ghz, ipv het mij ingestelde kanaal, dat apparaat doet al helemaal bijna niets meer.

Weet je zeker dat een gehele reset dit gaat herstellen, herstarten duurde al veel langer dan normaal en wat bedoel je met "je kunt dit dus"…

Klopt het trouwens dat jullie foutief in dit openingstopic schrijven dat je vooraf een mail en/ of sms krijgt, dat je je eenmaal "op de kpn software" geen instellingen kwijtraakt ben ik het niet eens en ik vind het wel belangrijk een bericht te krijgen> voorafgaand aan een volgende update, want het kost mij iedere keer (de laatste maanden) ongelooflijk veel tijd en frustratie.

Als de issues met je wifi aanhouden wil ik je vragen om daar een apart topic voor aan te maken want dat kunnen we niet in dit informatie topic gaan behandelen. 

Ik snap dat je graag van te voren op de hoogte gehouden wilt worden. We doen ook ons best om klanten hierover te berichten maar helaas is het geen garantie.  Hetzelfde geldt voor het bewaren van de instellingen.

Als je al over bent op de recente, nieuwe software is de kans aanzienlijk kleiner maar ik kan nog steeds geen garantie geven dat je gegevens niet teruggezet worden naar default.  Zeker als het om de wat exotischer instellingen gaat. 

Nog even iets over instellingen die je wilt bewaren: Welke browser gebruik je?  En kun je het beeld ook een beetje verkleinen zodat de volledige pagina zichtbaar wordt? Soms valt er namelijk een stukje weg waar de optie om het op te slaan staat. 

@Erwin van KPN 

Er werd bij de volgende aangekondigde update gezegd, dat er GEEN mail verstuurd werd naar klanten die al op de kpn software zitten en ik werd verwezen verder "hier" te posten.

Topics met problemen met de wifi sinds deze update zijn er al, en nog niet beantwoord (ben ik nu na 6 uur werk achter), en "exotischer", ik wil gewoon een vast kanaal kiezen bij de 2.4 ghz, is dat exotisch…

Ik heb volledig beeld, bij opslaan blijft het scherm knipperen> ik stop er nu mee, ben het behoorlijk zat en zal voorlopig met de haperende wifi werken en de topics daarover NA DEZE update in de gaten houden, of alweer de volgende update ontvangen, waar duidelijk gezegd wordt dat je GEEN mail/ sms meer krijgt.

De groeten!

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • January 24, 2025

@Erwin van KPN 

Er werd bij de volgende aangekondigde update gezegd, dat er GEEN mail verstuurd werd naar klanten die al op de kpn software zitten en ik werd verwezen verder "hier" te posten.

Topics met problemen met de wifi sinds deze update zijn er al, en nog niet beantwoord (ben ik nu na 6 uur werk achter), en "exotischer", ik wil gewoon een vast kanaal kiezen bij de 2.4 ghz, is dat exotisch…

Ik heb volledig beeld, bij opslaan blijft het scherm knipperen> ik stop er nu mee, ben het behoorlijk zat en zal voorlopig met de haperende wifi werken en de topics daarover NA DEZE update in de gaten houden, of alweer de volgende update ontvangen, waar duidelijk gezegd wordt dat je GEEN mail/ sms meer krijgt.

De groeten!

Helder! En ik snap dat je er dan even genoeg van hebt.  Die wifi kunnen we vast iets aan doen maar dan graag via een apart topic.  Ik wens je ondanks deze ergernissen een fijne avond en weekend. 

• Deelnemer
  • January 27, 2025

Ook ik heb vorige week een update gehad van mijn v10. Alle settings waren helaas niet overgenomen maar ik had gelukkig wat screenshots als backup. Volgens mij werkt alles wel prima, behalve uPNP. Ik had dit aangezet om statistieken te verkrijgen in mijn Home Assistant. Dit werkt een dag of 3 en daarna geven alle tellers niets meer aan. uPNP aan/uit zetten werkt niet als oplossing, maar ik moet de hele modem een herstart geven en dan komt alles weer terug. Meer mensen met dit probleem? En is het iets dat opgelost kan worden? Met de oude firmware (oude interface) heb ik iets van 5 jaar lang probleemloos gedraaid zonder ooit dan maar een reboot. Nieuwer is niet altijd beter :/

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Unconnected, fijn dat je screenshots had om je instellingen te herstellen! We doen ons best om de instellingen mee te nemen bij de update, maar dat lukt helaas niet altijd. 

Je zou uPNP gewoon weer moeten kunnen instellen. Probeer dit eens: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. Stel daarna je instellingen in zoals je ze wilt hebben. Ik verwacht dat 't dan goed gaat.

• Deelnemer
  • January 27, 2025

Hi ​@Unconnected, fijn dat je screenshots had om je instellingen te herstellen! We doen ons best om de instellingen mee te nemen bij de update, maar dat lukt helaas niet altijd. 

Je zou uPNP gewoon weer moeten kunnen instellen. Probeer dit eens: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. Stel daarna je instellingen in zoals je ze wilt hebben. Ik verwacht dat 't dan goed gaat.

Bedankt voor je reply! uPNP zelf staat ook aan en geeft netjes feedback op poort 60000, maar na ongeveer dagen valt ie uit en geeft geen geldige replies en statistieken meer. uPNP werkt daarna niet meer en alleen een reboot werkt om alles weer up te krijgen. Ik denk dat er ergens een overflow in zit waardoor hij geen data meer teruggeeft. Kan ik zoiets aankaarten bij het ontwikkelteam of als bug reporten?

Jasper van KPN
Moderator

Dat blijft terugkeren dus ​@Unconnected, dat is raar. Als je ingelogd bent op het modem heb je met deze versie van de software linksonder een knop voor Feedback staan. Daar kan je het reporten zodat het bij hen uitkomt.

• Deelnemer
  • January 27, 2025

Dat blijft terugkeren dus ​@Unconnected, dat is raar. Als je ingelogd bent op het modem heb je met deze versie van de software linksonder een knop voor Feedback staan. Daar kan je het reporten zodat het bij hen uitkomt.

Ah ik dacht dat de feedback knop meer iets was om te laten blijken wat je van de nieuwe UI vond :P haha. maar ik zal hiermee een ticket inschieten. Bedankt!

• Deelnemer
  • January 29, 2025

Na de update vind ik mijn netwerkprinter wel in het thuisnetwerk maar is de printer niet meer te benaderen door mijn laptop en mobiel die verbonden zijn met het zelfde netwerk. Het ip adres van de printer wordt niet gevonden bij het opnieuw verbinden van de printer met de laptop. Voor deze update was de printer met alle aangesloten apparaten in het thuisnetwerk te bereiken.

Heeft iemand tips of is het wachten op een nieuwe update van de software waar deze bug mee verholpen wordt?

Ik raad in eerste instantie aan om je printer eens te resetten en de installatie opnieuw te doen. Eventueel kun je ook je V10 een keer resetten. Dit verhelpt vaak gekke dingen na de update. Wel moet je dan eventuele aangepast instellingen weer opnieuw aanpassen.

Welke printer heb je? Eventueel kun je nog proberen een Extra Wifi in te stellen en de printer daarmee te verbinden, en dan te kijken of de andere apparaten er dan wel mee willen verbinden.

@Erik van KPN  de printer ontvangt een afwijkend ip adres beginnend met 169 terwijl de andere aangesloten apparaten het ip adres begint met 192

Bij het reserveren van een ip adres voor deze printer krijg ik de melding  ip adres not in network

Voor de software update stond de printer gewoon in het netwerk met ip adres beginnend met 192…

Heb je nog tips na het resetten van printer, modem en het instellen van extra wifi want dat heeft allemaal niet geholpen.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • January 30, 2025

Hallo, ik zit nu (30-01-2025) nog op V1.01.00T04.3Intermediate.

Kan iemand bij KPN een indicatie geven wanneer de weken geleden schriftelijke aangekondigde update daadwerkelijk geplaatst gaat worden?

J.Wijman

• Deelnemer
  • January 31, 2025

Kan iemand bij KPN een indicatie geven wanneer de weken geleden schriftelijke aangekondigde update daadwerkelijk geplaatst gaat worden?

J.Wijman

Modem wisselen met de mijne? ik zou graag weer terug gaan naar de versie zonder update! Mijn iphone heeft geregeld geen wifi meer (of pas na enkele seconden uit de slaapstand te zijn gekomen) en upnp crashed nog steeds na 4gb data download/upload. Alleen een restart van de modem laat het dan weer werken. Ik heb feedback achter gelaten in de UI maar daar hoor ik weinig meer op terug. Omwisselen voor een v12 vind ik ook zo wat, want de oude v10 werke perfect. Waarom iets updaten dat al meerdere jaren zo perfect werkt? :(

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 31, 2025

Na de update vind ik mijn netwerkprinter wel in het thuisnetwerk maar is de printer niet meer te benaderen door mijn laptop en mobiel die verbonden zijn met het zelfde netwerk. Het ip adres van de printer wordt niet gevonden bij het opnieuw verbinden van de printer met de laptop. Voor deze update was de printer met alle aangesloten apparaten in het thuisnetwerk te bereiken.

Heeft iemand tips of is het wachten op een nieuwe update van de software waar deze bug mee verholpen wordt?

Ik raad in eerste instantie aan om je printer eens te resetten en de installatie opnieuw te doen. Eventueel kun je ook je V10 een keer resetten. Dit verhelpt vaak gekke dingen na de update. Wel moet je dan eventuele aangepast instellingen weer opnieuw aanpassen.

Welke printer heb je? Eventueel kun je nog proberen een Extra Wifi in te stellen en de printer daarmee te verbinden, en dan te kijken of de andere apparaten er dan wel mee willen verbinden.

@Erik van KPN  de printer ontvangt een afwijkend ip adres beginnend met 169 terwijl de andere aangesloten apparaten het ip adres begint met 192

Bij het reserveren van een ip adres voor deze printer krijg ik de melding  ip adres not in network

Voor de software update stond de printer gewoon in het netwerk met ip adres beginnend met 192…

Heb je nog tips na het resetten van printer, modem en het instellen van extra wifi want dat heeft allemaal niet geholpen.

Dat IP-adres van die printer is niet goed. Ik denk dat het in dit stadium handig is als je hier een los eigen topic voor aanmaakt, ​@DonkeyW. Dan kunnen we daarin echt even hiernaar kijken.

Als hij bij jou al wel aangekondigd is, ​@JGMW, maar je hebt hem nog niet, dan is de update niet gelukt. Kan verschillende redenen hebben. We proberen het in dat geval op een later moment weer. Je krijgt dan opnieuw bericht.

Modem wisselen met de mijne? ik zou graag weer terug gaan naar de versie zonder update! Mijn iphone heeft geregeld geen wifi meer (of pas na enkele seconden uit de slaapstand te zijn gekomen) en upnp crashed nog steeds na 4gb data download/upload. Alleen een restart van de modem laat het dan weer werken. Ik heb feedback achter gelaten in de UI maar daar hoor ik weinig meer op terug. 

Feedback via de UI vinden we fijn en komt rechtstreeks bij het modemteam terecht. Dus dank daarvoor. Verder nuttig om te weten voor ons: Welke iPhone is het, en welke versie iOS staat erop?

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • February 5, 2025

@Erik van KPN Ik heb nog geen bericht van een update voor mijn V10 ontvangen.
Ik heb een eigen Fritz 7590 aangesloten, die werkt uitstekend, en de V10 staat al jaren als reserve opgeslagen voor als het nodig is als KPN een lijnmeting o.d. wil uitvoeren.
Vandaag de V10 even aangesloten om te zien of hij nog werkt.
Ook ik zit nog op  V1.01.00T04.3Intermediate. Pas na enige tijd verschenen de gegevens van ons telefoonnummer. 
Is het niet nodig om de V10 te updaten? Als dat nog niet gebeurd is, kan er dan in voorkomende gevallen wel een lijnmeting worden gedaan?

Jasper van KPN
Moderator

De V10 zal bijgewerkt moeten worden ​@JRe. Je zult nog geen bericht hebben gekregen doordat het modem niet aangesloten was. Het systeem ziet alleen die FRITZ!Box en niet de V10. Om de update te krijgen moet de V10 langer aangesloten zijn, en op een gegeven moment zal je de update dan krijgen. We kunnen niet voorspellen wanneer dat precies zal gebeuren. Door 'm even aan te sluiten wordt de update nog niet geïnstalleerd, doordat dat in batches gaat.

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • February 5, 2025

@Jasper van KPN Bedankt voor je snelle reactie.
Maar het is voor mij bezwaarlijk om de V10 langere tijd (hoe lang? dagen? weken?) aan te sluiten in plaats van de eigen Fritzbox.
Als dat nog niet gebeurd is, kan er dan in voorkomende gevallen wel een lijnmeting worden gedaan?

Als de lijnmeting kan worden uitgevoerd zonder nu te update, dan is de keus voor mij heel makkelijk, dan doe ik nu niet, misschien als we een tijdje met vakantie gaan.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@JRe Een lijnmeting kan inderdaad worden uitgevoerd zonder dat de Experia Box V10 eerst is geüpdatet. Daarom zou het een goede optie kunnen zijn om de update pas uit te voeren wanneer je op vakantie bent.