Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.15 / V10.C25.01.05

Categorie:Experia Box V10
  • January 7, 2025
  • 221 reacties
  • 13662 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C24.12.15 / V10.C25.01.05
Toon eerste bericht

221 reacties

• Deelnemer
  • April 17, 2025

Vraagje: is het mogelijk om updates te ontwijken of uit te laten zetten?

Mijn V10 draait momenteel de Intermediate versie van ZTE en dit werkt naar wens. Ik zit absoluut niet te wachten op een update naar de “KPN software”. Ik ben juist weer overgestapt van de KPN Box 12 naar de Experia Box V10 omdat deze sinds de update naar “KPN software” alleen maar kuren is gaan vertonen. De Experia Box V10 is een verademing ten opzichte van de KPN Box 12.

Is het voor de klantenservice bijvoorbeeld mogelijk om mijn modem op een blacklist te zetten, zodat updates niet meer gepushed worden?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dit is niet mogelijk ​@5E365EEAA. Als je behoeft hebt aan een modem waarbij je zelf meer kunt regelen en instellen dan kun je wel altijd een eigen modem overwegen. 
Of het huren van een FRITZ!Box bijvoorbeeld. 🙂

Daarnaast kun je hier op de Community ook een topic aanmaken als je na de update problemen ervaart. Wellicht hebben we het samen dan ook snel opgelost.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 18, 2025

Belachelijk, 

Mijn v10 deed het ook veel beter met de Intermediate versie van ZTE, sinds de trage logge KPN software continu uitval en problemen. Reset alles aan gedaan, je moet het er maar mee doen…

en anders mag je meer betalen om een Fritz!Box te huren. Ik ben toch steeds meer aan het rondkijken want die updatedrang van KPN op zowel tv als internet begint mij de spuigaten uit te lopen. 

En verbeteringen ho maar...

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 18, 2025

De nieuwe KPN Software is juist sneller dan de oudere firmware. Als jij dit anders ervaart, dan raad ik je aan om de cache van je browser te legen en cookies te verwijderen. Als je daarnaast nog andere problemen ervaart, dan is het handiger om die uiteen te zetten in een nieuw of bestaand eigen topic zodat we er inhoudelijk naar kunnen kijken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 18, 2025

Nee, de firmware van de fabrikant van het modem zal langzamer zijn dan de firmware die de provider fabriceert. Dat is gewoon echt niet waar wat je hier beweert! Bovendien is de ‘KPN Software’ op meerdere merken modems hetzelfde dus het modem zal zich moeten aanpassen aan de software van KPN. Die software is immers beduidend anders dan dat de fabrikant zelf heeft gemaakt.

Browser cache legen, cookies verwijderen is dan ook absolute onzin… Op alle apparaten/mobieltjes/computers werkt de KPN Software traag en brak, wat heel logisch is want door provider gefabriceerd en niet door de fabrikant zelf.

De KPN Software is als het ware een schill om de firmware van de fabrikant heen, dat kan nooit sneller werken. Maar blijf voor tegen iedereen zeggen dat het wel zo is, hoor!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 18, 2025

Prima dat je overal vraagtekens bij wilt zetten, maar we zijn hier niet aan het hobbyen. We weten wat we doen. Ook de oude firmware was niet de fabrikant default maar naar onze specificaties aangepaste firmware. Verder is de basis van de KPN Software op alle modems inderdaad hetzelfde, maar worden er echt wel aparte versies gemaakt gebaseerd op de (on)mogelijkheden van de individuele modems. 

Omdat de url /IP van de webinterface hetzelfde is gebleven kan het zijn dat er in cache restanten van de oude interface aanwezig zijn. Dat kan een negatief effect hebben als je de nieuwe interface opent. Vandaar dat wij de tip geven voor cache en cookies als mensen traagheid ervaren. 

• Deelnemer
  • April 18, 2025

@Erik van KPN schitterend dat jullie weten wat jullie aan het doen maar het is een bak ellende met WiFI vanaf november met al deze updates om de haverklap moet superwifi 1 uit en aangezet worden om het weer even stabiel te krijgen. 
Beste is gewoon wifi aan te zetten op experiabox v10 dan is er in iedergeval WiFI beschibaar.

Wanneer gaat dit nu werken met een stabiele versie?
Betaal elke maand een flink bedrag aan de KPN en daar mag ik ook voor verwachten toch?

Erwin van KPN
Moderator

@brommetje .  Dit is een product update over de v10.  Ik kan hier niets specifieks over jouw issue zeggen omdat er te veel variabelen in het spel zijn.  Ik zou hier een eigen topic voor aanmaken zodat het geanalyseerd kan worden. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • April 18, 2025

Vooral alles recht praten wat krom is, Erwin en Erik... maar het werkt voor geen meter... en niet alleen bij mij maar het is ook bij anderen hommeles als KPN hun schilletje wil toevoegen. Ook de tv ontvangers lopen regematig vast omdat KPN weer een fout updateje doordrukt, laten we het maar helemaal niet hebben over de smart tv app…

Maar vooral zeggen dat jullie weten wat jullie doen hoor, echt top!

Geef de mensen in ieder geval de mogelijkheid om updates terug te draaien, dan kan men zelf bepalen wat het lekkerst werkt.

• Nieuwkomer
  • May 1, 2025

Goedemiddag, 

Kan het zijn dat in update V10.C25.01.05 de PPTP vpn niet meer werkt? 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@mvdwolf het zou juist hersteld moeten zijn met deze update. Wat ervaar jij precies? En welk apparaat gebruik je? Krijg je een foutmelding te zien o.i.d.? Alle extra informatie is welkom :-).

• Nieuwkomer
  • May 2, 2025

@Marcia van KPN In de update van V10.C24.12.15 werkte het inderdaad weer, echter in de update van V10.C25.01.05 stopte het weer. 

Heb de modem al eens helemaal uite en aan gedaan, en gereset. heb de poorten weer goed gezet, maar mag niks helpen. Het gaat om 2 synology Nas-en (een DS218 en een DS209 welke alleen PPTP kan helaas.. 

• Nieuwkomer
  • May 2, 2025

Sinds (denk ik) de update naar V10.C25.01.04 kan ik mijn lokaal geserverde website niet meer benaderen via IPv6. Ook het vernieuwen van het Let’s Encrypt certificaten gaan niet meer (poort 80 niet bereikbaar). Voor de update daar nooit last van gehad.

Ik heb DMZ IPv4 en IPv6 actief. Wat opvalt is dat bij het activeren van DMZ IPv6 ook automatisch een IPv6 portforwarding (ipv6_dmz p 1-65535) ingesteld wordt. Dat is bij DMZ IPv4 niet het geval. Ik heb een modem achter de V10 hangen.

Als ik de AAAA DNS uitzet dan kan ik Let’s Encrypt weer zonder problemen vernieuwen. Er gaat dus iets niet goed met het IPv6 protocol. De apparaten in mij netwerk krijgen overigens wel keurig een IPv6 adres.

Enig idee in welke richting ik mijn zoektocht moet voortzetten?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hmm, dit is wel een vrij specifiek probleem ​@BluFF 🤔 Zou je nog willen kijken of het een verschil maakt als je de firewall instellingen aanpast? Zo nee, zou je hiervoor dan een eigen topic willen openen, zodat we hier dieper op in kunnen gaan? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goedemiddag, 

Kan het zijn dat in update V10.C25.01.05 de PPTP vpn niet meer werkt? 

Stopte helaas weer met werken in deze versie. Wordt aan gewerkt om het te verhelpen met de volgende update. 

• Topper
  • May 6, 2025

Hallo

Ik heb de V10-firmware van december 2024. Ik heb de afgelopen dagen eens getest of WiFi op mijn PC;s werkt (normaal doe ik alles via een kabel). Een van die notebooks heeft alleen 2.4GHz-WiFi.

Als ik het goed begrepen heb, is de WiFi nu standaard 5GHz, en moet je voor 2,4 GHz die mogelijkheid apart aanzetten. Dan zou dus bij alleen 5 GHz die notebook van 2.4 GHz geen verbinding moeten krijgen. Dat doet ie echter wel. Dus bij de standaard instellingen van de V10, is zowel 5 GHz als 2.4 GHz aktief. Dat lijkt mij fout, een ongewenste situatie.

Vroeger, bij de niet-KPN-firmare kon je de 2.4GHz een eigen naam en WW geven en zo voor een device zorgen dat ie alleen op 5 GHz WiFi-kommuniceerde. Dit voorkwam dan dat als dit device ook Bluetooth (funktioneert ook op 2.4GHz) aktief had, er storingen tussen WiFi en Bluetooth ontstonden (ik had dit probleem). Bovendien werken rookmelders met koppelfunktie ook op 2.4GHz, dus met risiko op valse alarmen.

Ik hoop dat deze fout gekorrigeerd wordt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Het klopt niet helemaal wat je stelt ​@Janov. Je Experia Box V10 zendt een Wifi-signaal uit, ook met de KPN Software, over de 2,4GHz én 5GHz frequentieband. Je hoeft niet apart het signaal voor 2,4GHz aan te zetten. In het verleden kon je met de fabrikanten software wel de de 2,4GHz-signaal uitzetten, maar dat kan niet meer met de KPN Software. Je kunt wel Extra Wifi aanzetten, zodat je het 2,4GHz en 5GHz-signaal een eigen SSID kunt geven. Hoe je dit aanzet, kun je teruglezen op onze kennisbank. 

• Topper
  • May 6, 2025

Hallo

Ik heb de V10-firmware van december 2024. Ik heb de afgelopen dagen eens getest of WiFi op mijn PC;s werkt (normaal doe ik alles via een kabel). Een van die notebooks heeft alleen 2.4GHz-WiFi.

Als ik het goed begrepen heb, is de WiFi nu standaard 5GHz, en moet je voor 2,4 GHz die mogelijkheid apart aanzetten. Dan zou dus bij alleen 5 GHz die notebook van 2.4 GHz geen verbinding moeten krijgen. Dat doet ie echter wel. Dus bij de standaard instellingen van de V10, is zowel 5 GHz als 2.4 GHz aktief. Dat lijkt mij fout, een ongewenste situatie.

Vroeger, bij de niet-KPN-firmare kon je de 2.4GHz een eigen naam en WW geven en zo voor een device zorgen dat ie alleen op 5 GHz WiFi-kommuniceerde. Dit voorkwam dan dat als dit device ook Bluetooth (funktioneert ook op 2.4GHz) aktief had, er storingen tussen WiFi en Bluetooth ontstonden (ik had dit probleem). Bovendien werken rookmelders met koppelfunktie ook op 2.4GHz, dus met risiko op valse alarmen.

Ik hoop dat deze fout gekorrigeerd wordt.

Toevoeging: 

Ik heb de WiFi naam en WW gewijzigd en de naam-radio op “Hidden” gezet. En ook het WW van de aparte 2.4GHz ook gewijzigd, maar die 2.4GHz staat bij mij niet aan.

Sinds midden 2024 hebben wij in ons appartementen-gebouw verschrikkelijk veel overlast van valse rookalarm van de gekoppelde detektoren in het trappenhuis. Aanvankelijk dacht ik dat dit door naar binnen waaiend stof of roken buiten de buitenvoordeuren kwam. Als er 1 detektor (vals) afging,  volgden alle andere, helse ervaringen. Uiteindelijk begon ik te vermoeden dat een detektor via de draadloze koppel-signaal geaktiveerd werd (waarna de anderen volgden). Voor zover ik weet werkt de koppel-funktie van de rookmelders op 2,4GHz, dus idem WiFi-2,4GHz. En mijn ervaring met het WiFi-2,4GHz Bluetooth probleem is dat dit storingen kan veroorzaken. Het kunnen uitzetten van WiFi-2.4GHz is dus essentieel.

• Topper
  • May 6, 2025

Het klopt niet helemaal wat je stelt ​@Janov. Je Experia Box V10 zendt een Wifi-signaal uit, ook met de KPN Software, over de 2,4GHz én 5GHz frequentieband. Je hoeft niet apart het signaal voor 2,4GHz aan te zetten. In het verleden kon je met de fabrikanten software wel de de 2,4GHz-signaal uitzetten, maar dat kan niet meer met de KPN Software. Je kunt wel Extra Wifi aanzetten, zodat je het 2,4GHz en 5GHz-signaal een eigen SSID kunt geven. Hoe je dit aanzet, kun je teruglezen op onze kennisbank. 

O, dat 2,4GHz niet meer uitgezet kan worden is erg jammer (ivm Bluetooth-storingen, zie mijn orginele bericht + zoeven toevoeging).

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2025

Het is onverstandig de wifinaam op hidden te zetten oftewel onzichtbaar te maken.

Hiermee creëer je onnodig draadloos internetverkeer tussen draadloze apparaten en de modem hetgeen voor vertraging en fouten kan zorgen en kwaadwillenden kunnen de wifinaam toch wel onderscheppen als ze willen. ​@Janov 

• Topper
  • May 7, 2025

O, dat 2,4GHz niet meer uitgezet kan worden is erg jammer (ivm Bluetooth-storingen, zie mijn orginele bericht + zoeven toevoeging).

Oeps, niet goed gelezen, sorry. Ik denk nu begrepen te hebben hoe ik een 5GHz-only-WiFi kan realiseren.