Skip to main content
Update

Experia Box V10A: Update naar KPN Software V10A.C.25.03.04

Categorie:Experia Box V10A
  • March 24, 2025
  • 108 reacties
  • 4547 keer bekeken
Experia Box V10A: Update naar KPN Software V10A.C.25.03.04
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

108 reacties

Van ons uit? Niets, helaas. Deze overgang van oude naar nieuwe software is complex. We doen ons best om zoveel instellingen over te nemen. Maar soms lukt dat niet, of gebeuren er onverwachte dingen. Dat lijkt bij jou ook het geval. De stappen die wij dan daarin aanraden zijn een herstart van je modem. En als dat niet helpt, een reset. Om met een schone lei te beginnen.

Herstart werkt helaas niet, dan maar een reset!

Van ons uit? Niets, helaas. Deze overgang van oude naar nieuwe software is complex. We doen ons best om zoveel instellingen over te nemen. Maar soms lukt dat niet, of gebeuren er onverwachte dingen. Dat lijkt bij jou ook het geval. De stappen die wij dan daarin aanraden zijn een herstart van je modem. En als dat niet helpt, een reset. Om met een schone lei te beginnen.

Zojuist meerdere resets geprobeerd (5 sec of 30 sec) maar de box reset niet, de led blijft gewoon constant groen branden. Wat kan ik nog doen?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@KPNForumuser428 Je kunt hier alle manieren vinden waarop je de reset kunt doen (met de servicetool, handmatig, of via de interface van het modem). Ik verwacht voorzichtig dat het op een van die manieren moet lukken. Zo niet of kom je er niet uit, maar dan een los, eigen topic aan, dan helpen we je daar verder.

• Nieuwkomer
  • April 3, 2025

Bagger. Alle instellingen kwijt.

En nou kom ik er na een uur klooien achter dat ik moet resetten om de vaste telefoonlijn weer aan de praat te krijgen. Kan ik opnieuw beginnen.

Is er een alternatief om de vaste lijn weer aan te zetten?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ai, dat is niet handig. Als de vaste telefonie helemaal niet werkt probeer dan dit: 

Telefonie

We zien dat het soms kan gebeuren dat je telefonie instellingen niet helemaal goed worden overgenomen. Er kunnen twee dingen gebeuren. Beide zijn op te lossen :)

• Het kan zijn dat je telefoonnummer na de migratie een ongeregistreerde status heeft gekregen. Dit is te verhelpen met een synchronisatie. Doorloop hiervoor onze Servicetool Vast Bellen. Deze kan dit op afstand doen. Mocht dat niet lukken, plan dan een belafspraak voor nu of later. De collega's kunnen dit dan ook uitvoeren. Alternatief kun je ook een reset van je modem doen.
  • Het kan zijn dat je telefoonnummer op poort 2 terecht is gekomen. Wat niet gaat werken omdat de V10A niet daadwerkelijk een tweede fysieke poort heeft. In dit geval kun je inloggen op je V10A en het nummer weer terugzetten op poort 1. Hoe je dat doet lees je hier: 

Hopelijk werkt het dan wel weer!

• Topper
  • April 4, 2025

Port forward werkt niet meer na update en ik ben de komende maanden niet thuis.

Bedankt ;(

Hoe stel ik de modem opnieuw in? Zonder toegang tot mijn lokale netwerk?

Ik ben NIET blij met deze update. Port forward is toch wel een vrij cruciale functie die altijd moet worden overgenomen bij een update.

Ik heb de app geinstallerd om in ieder geval mijn ip te controleren en deze is niet veranderd. Het lijkt er verder ook op dat het modem online is. en helaas is er verder weinig in te stellen in de app.

Ohja voordat je antwoord volg de handleiding……. ik ben niet thuis en kan dus NIET lokaal inloggen dankzij de missende/niet werkende portforwards/firewall regels.

En tot de update was ik remote aan het werken.

• April 4, 2025

Ohja voordat je antwoord volg de handleiding……. ik ben niet thuis en kan dus NIET lokaal inloggen dankzij de missende/niet werkende portforwards/firewall regels.

Als je niet thuis bent kan je niets.

Koop een Fritzbox. Dan heb je dit niet meer.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 4, 2025

Port forward werkt niet meer na update en ik ben de komende maanden niet thuis.

Hoe stel ik de modem opnieuw in? Zonder toegang tot mijn lokale netwerk?

Ik ben NIET blij met deze update. Port forward is toch wel een vrij cruciale functie die altijd moet worden overgenomen bij een update.

Ik heb de app geinstallerd om in ieder geval mijn ip te controleren en deze is niet veranderd. Het lijkt er verder ook op dat het modem online is. en helaas is er verder weinig in te stellen in de app.

Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent, ​@Mafketel. Bij een normale update wordt er ook niets met je instellingen gedaan. Maar dit betreft een volledige migratie van de oude firmware naar de nieuwe KPN Software. Het migratiescript dat draait tijdens de update doet z'n best om zoveel mogelijk instellingen over te nemen, en opnieuw toe te passen na de update. Maar sommige zaken zijn niet geheel compatibel. En dan lukt het soms (gedeeltelijk) niet. Dat is bij jou nu het geval. Dit is op afstand niet te herstellen. De enige manier die ik zo verder zie is kijken of je iemand hebt in Nederland die je toegang kunt geven tot je huis en die de port forwards weer voor je kan instellen.

• Nieuwkomer
  • April 4, 2025

Ook wij hadden problemen na de update. Alle mobiele telefoons konden geen internet verbinding meer krijgen (wel verbonden via WiFi). Gek genoeg hadden de laptops (ook via Wifi) daar geen last van. Na forum lezen en allerlei instellingen in de modem gecheckt te hebben bleek dat het vinkje bij “DNS-Proxy gebruiken” niet aangevinkt was. Geen idee hoe deze setting verkeerd ingesteld was tijdens de update maar nu doet alles het in ieder geval weer, wellicht zijn anderen hier ook mee geholpen.
PS: houd er bij een terugbel afspraak vd helpdesk rekening mee dat KPN zo maar een uur later pas belt, dat systeem werkt (nog?) niet echt lekker. 

• Topper
  • April 5, 2025

Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent, ​@Mafketel. Bij een normale update wordt er ook niets met je instellingen gedaan.

Ik kan mij een paar updates terug nog een issue herrineren waar wat regels van de portforward veranderd waren. En dat dit de webui stuk maakte waardoor het erg lastig was om dit weer recht te zetten.

Maar dit betreft een volledige migratie van de oude firmware naar de nieuwe KPN Software. Het migratiescript dat draait tijdens de update doet z'n best om zoveel mogelijk instellingen over te nemen, en opnieuw toe te passen na de update.Maar sommige zaken zijn niet geheel compatibel. En dan lukt het soms (gedeeltelijk) niet. Dat is bij jou nu het geval.

Ik interpeteer dit toch anders. Het is of niet genoeg getest, een paar regels waar de portforwards uit bestaan zijn echt niet zo moelijk om te migreren. 

En eerlijk gezegd verwacht ik dat het meer dat de reden is dat, KPN besloten heeft: We gooien die modems dicht met een stictere firewall, want dat is veiliger en wat wij stuk maken bij de klant is niet belangrijk genoeg.

Dit is op afstand niet te herstellen. De enige manier die ik zo verder zie is kijken of je iemand hebt in Nederland die je toegang kunt geven tot je huis en die de port forwards weer voor je kan instellen.

En bedankt los het zelf maar op als wij het stuk maken.

Moet ik een slotenmaker inhuren om in mijn huis in te breken en iemand anders lastigvallen en passwords vertellen, hopen dat de interface meewerkt en er niet eerst een volledige reset gedaan moet worden, etc etc, lekkere oplossing stel je voor. Ik weet niet of Uw buren in de IT werken die van mij in iedergeval niet.

Wat betreft de volledige reset:

is er een manier om het standaard wachwoord te achterhalen buiten op de sticker van de modem te kijken? Ik neem aan dat dit in de uboot omgeving ergens staat, al weet ik niet hoe ik daat bij deze modems in kan komen en daarnaast heb ik geen toegang tot de modem.

Een voordeel in dit geval is dat als het goed is je huidige wifi instellingen behouden worden als ik goed heb begrepen?

Ik kan mij ook situaties voorstellen waarbij dit niet een voordeel is maar ja.

Mocht de wifi instellingen bij reset niet behouden blijven en ook het standaard password niet opvraagbaar is zonder fysiek de modem in je handen te hebben blijft de situatie lastig oplosbaar.

• Topper
  • April 5, 2025

…  bleek dat het vinkje bij “DNS-Proxy gebruiken” niet aangevinkt was. Geen idee hoe deze setting verkeerd ingesteld was tijdens de update

Geeft deze nieuwe firmware alleen nog maar zijn eigen ip uit als dns server, als dhcp antwoord?

en niet meer twee upstream servers?

• Topper
  • April 5, 2025

En eerlijk gezegd verwacht ik dat het meer dat de reden is dat, KPN besloten heeft: We gooien die modems dicht met een stictere firewall, want dat is veiliger en wat wij stuk maken bij de klant is niet belangrijk genoeg.

Na nadere bestudering van firewall regels die gelukkig netjes zijn beschreven is bovenstaand niet waar.

Moet zeggen dat vergeleken met sommige providers en producenten er redelijke transperantie vanuit de KPN is wat betreft de modems en instellingen.

Het kan beter en volgens mij moet de source code ergens beschikbaar zijn gezien de software die op de modem draait, maar ja het kan ook slechter.

Netgear die je bijvoorbeeld de keuze geeft tot ipv6 inkomend dicht of volledig open voor je gehele subnet.

Al met al maakt het de lijst met mensen die niet blij zijn met niet werkende portforwards niet korter.

Ander Detail, Ik lees her en der dat portforward alleen werkt met een door dhcp toegekend adres. Is dit echt waar?

Of wordt de portforward nu op mac ipv ip toegekend?

p.s. ik weet dat er een bewerk knop is maar die was niet meer beschikbaar hierboven nadat ik meer documentatie had gelezen, anders had ik mijn bericht wel aangepast.

• Deelnemer
  • April 6, 2025

Ik lees dat de uitrol van de update vanaf 24 maart plaatsvindt. Maar tot wanneer loopt dit door? Wanneer zouden alle V10a modems de update gehad horen te hebben?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 7, 2025

Erik schreef:

Maar dit betreft een volledige migratie van de oude firmware naar de nieuwe KPN Software. Het migratiescript dat draait tijdens de update doet z'n best om zoveel mogelijk instellingen over te nemen, en opnieuw toe te passen na de update.Maar sommige zaken zijn niet geheel compatibel. En dan lukt het soms (gedeeltelijk) niet. Dat is bij jou nu het geval.

Ik interpeteer dit toch anders. Het is of niet genoeg getest, een paar regels waar de portforwards uit bestaan zijn echt niet zo moelijk om te migreren. 

Dat is jouw interpretatie, eentje die niet in dit geval niet in alle situaties strookt met de realiteit.

En vooral dit is heel erg niet het geval. Het is ook juist een van de redenen waarom de hele migratie, over de hele linie genomen met alle modems en wifipunten, al zo lang loopt. We willen zo min mogelijk stukmaken en/of verstoren bij onze klanten. Maar dat is helaas niet altijd te voorkomen.

Dit is op afstand niet te herstellen. De enige manier die ik zo verder zie is kijken of je iemand hebt in Nederland die je toegang kunt geven tot je huis en die de port forwards weer voor je kan instellen.

En bedankt los het zelf maar op als wij het stuk maken.

Moet ik een slotenmaker inhuren om in mijn huis in te breken en iemand anders lastigvallen en passwords vertellen, hopen dat de interface meewerkt en er niet eerst een volledige reset gedaan moet worden, etc etc, lekkere oplossing stel je voor. Ik weet niet of Uw buren in de IT werken die van mij in iedergeval niet.

Ik zou mijn buren hier ook niet direct voor vragen. Maar als ik een dergelijke situatie zou zitten kan ik in ieder geval één iemand bedenken die een sleutel van mijn huis heeft, en die ik zou vertrouwen om met het modem aan de gang te gaan tot in ieder geval de benodigde port forwards hersteld zijn.

Ik bedoel dit niet ongevoelig, want ik snap zeker hoe vervelend jouw situatie nu is. Maar als je weet dat je langere tijd in het buitenland gaat zitten, en het kunnen bereiken van je modem thuis is zodanig essentieel. Waarom gebruik je dan niet een eigen modem? Eentje waar je wel volledige eigen controle over hebt qua wanneer updates worden uitgevoerd enz. Want, wij doen ons best een modem te leveren die je naar eigen inzicht kunt instellen, maar het blijft wel ons modem waar wij dus de updates pushen op ons schema. En die dan in het ergste geval dit soort gevolgen kunnen hebben.

is er een manier om het standaard wachwoord te achterhalen buiten op de sticker van de modem te kijken? Ik neem aan dat dit in de uboot omgeving ergens staat, al weet ik niet hoe ik daat bij deze modems in kan komen en daarnaast heb ik geen toegang tot de modem.

Helaas niet. Het is mogelijk dat het ergens in de firmware opgenomen is. Maar niet op een plek waar wij bij kunnen (ook vanuit privacy wetgeving). 

Een voordeel in dit geval is dat als het goed is je huidige wifi instellingen behouden worden als ik goed heb begrepen?

Klopt, wifi instellingen worden opgeslagen in ons beheersysteem, na een reset pusht het systeem die gegevens terug. 

…  bleek dat het vinkje bij “DNS-Proxy gebruiken” niet aangevinkt was. Geen idee hoe deze setting verkeerd ingesteld was tijdens de update

Geeft deze nieuwe firmware alleen nog maar zijn eigen ip uit als dns server, als dhcp antwoord?

en niet meer twee upstream servers?

Er is niets veranderd in de DNS servers en de manier waarop dat werkt. 

Ik lees dat de uitrol van de update vanaf 24 maart plaatsvindt. Maar tot wanneer loopt dit door? Wanneer zouden alle V10a modems de update gehad horen te hebben?

Lang, Rudi. We doen eerst V10A modems zonder wifipunten. Daarna pakken we V10A in combinatie met SuperWifi 2. Daarna huishoudens met SuperWIfi 1 of combinatie van beide, enzovoort. En tussendoor hebben we ook andere modems en de wifipunten die updates krijgen. Dus, afhankelijk van wat je thuis hebt staan kan het even duren voor jij aan de beurt bent.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 7, 2025

Ik heb zojuist even een stukje toegevoegd aan het startbericht onder de aandachtspunten rondom de migratie:

Wifi leasetijd

We zien dat bij de migratie de leasetijd voor wifi apparaten per ongeluk lager wordt gezet omdat minuten als seconden geïnterpreteerd worden.

De leasetijd is de periode dat een eindapparaat het via DHCP toegewezen IP-adres mag gebruiken. Na het verlopen van de leasetijd wordt opnieuw een IP-adres toegewezen (meestal dezelfde). 

De standaardwaarde van de V10A is 1 dag (1440 minuten). Wat dan na de migratie ingesteld staat op 1440 seconden (24 minuten). Nu is dat voor huis tuin en keukengebruik nog wel ok. Maar als je die waarde zelf al eens lager hebt gezet kan je op een hele lage tijd uitkomen. 30 Minuten is dan ineens 30 seconden geworden, bijvoorbeeld. En daar kunnen eindapparaten soms wat geïrriteerd van worden. 

Merk je dan ook wat wifi problemen met wegvallen, controleer de leasetijd. Je vindt dit onder Thuisnetwerk > DHCP. Onder de KPN Software noteer je de leasetijd in seconden. De standaardwaarde is 14400 seconden (4 uur). Wil je het weer op 24 uur hebben, zet er dan 86400 seconden in.

(Dit wordt gefixt in de volgende update)

na de update van v10a mis ik remote management. kan dat weer aan?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 8, 2025

Is niet een functie die op dit moment in de KPN Software zit, ​@markovanderbeek. Ik verwacht ook niet direct dat het terugkomt, maar ik geef je feedback door. 

Marcel1984nl
Deelnemer
  • Deelnemer
  • April 8, 2025

Goedendag, 

Ik heb ook de versie V10A.C.25.03.04 op mijn V10a modem gekregen.

Er is alleen een probleem, ik krijg Wifi afscherming (MAC filteren) niet aan de praat.

Het drop down menu is leeg en kan ook geen MAC-adres toevoegen en er komt niks in de lijst te staan onderaan.

Heb al verschillende manieren gedaan om fabrieksinstellingen te laden, harde reset (via paperclip) en fabrieksinstellingen van modem, thuisnetwerk en wifi vanuit de login in webbrowser maar niets werkt. Ik kan Wifi afscherming (MAC filteren) wel inschakelen maar dan zijn al mijn wifi verbindingen verbroken. Na 1.5 uur van alles te hebben geprobeerd, geef ik het op ;)

Wat mij opviel was dat na de update ik Wifi afscherming (MAC filteren) kon inschakelen zonder dat mijn apparaten geen verbinding hadden, de lijst met MAC adressen was leeg, misschien omdat in mijn oude instellingen nog die lijst met Mac-adressen stond?

Mijn vraag is, of het een bekend probleem is en of er een oplossing komt om Wifi afscherming (MAC filteren) weer te laten werken?

Marcel1984nl
Deelnemer
  • Deelnemer
  • April 8, 2025

Weet niet of dit al eerder benoemd is op dit forum.

Het modem Experia Box v10a onthoudt geen gekozen Wifi kanaal instellingen meer als de stroom van het modem er af wordt gehaald met de laatste update V10A.C.25.03.04

Tenminste, dat is bij mij het geval ook na de fabrieksinstellingen.

• April 8, 2025

Vannacht heb ik de update V10A.C.25.03.04 op mijn Experia Box v10a ontvangen. Een paar dingen werken niet:

• ik kan geen nieuw wachtwoord aanmaken om in te loggen op het modem, ik kan alleen het standaard fabriekswachtwoord gebruiken. De knop ‘Aanpassen’ lijkt niet te werken.
  • ik kan geen MAC filters aanmaken, idem het verhaal van @Marcel1984nl. Ik heb de blokkade aanstaan en maak nu gebruik van mijn gastwifi.
  • de feedback-optie werkt niet.

Ik ben uren bezig geweest met restarten, resetten, fabriekinstellingen, paperclips (ja, 30 seconden indrukken) zowel op de hardware als via de software dus dit ga ik allemaal niet nog eens proberen. Wat kan ik evt. nog wel proberen?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • April 9, 2025

Er is alleen een probleem, ik krijg Wifi afscherming (MAC filteren) niet aan de praat.

...

Heb al verschillende manieren gedaan om fabrieksinstellingen te laden, harde reset (via paperclip) en fabrieksinstellingen van modem, thuisnetwerk en wifi vanuit de login in webbrowser maar niets werkt.

...
misschien omdat in mijn oude instellingen nog die lijst met Mac-adressen stond?

Hey ​@Marcel1984nl, welkom! Ik heb dit tot nu toe een keer eerder gezien bij deze migratie van de V10A. En het is inderdaad wat je zegt. De instellingen in de interface voor Wifi afscherming zijn leeg geveegd, maar onder water is jouw vorige lijst met MAC-adressen nog wel van toepassing. Had niet moeten gebeuren op deze manier. Want zo zit je inderdaad vast.

Een reset zou dit echter wel moeten oplossen. Dus dan is het gek dat dit bij jou niet werkt. 

Bij de reset met de paperclip is het wel belangrijk dat je het knopje 30 seconden ingedrukt houdt. Anders pakt hij ook niet goed. Wil je dat nog eens proberen, Marcel? 

@ingrid22, ik lees dat jij 30 seconden al geprobeerd hebt. Fijn dat je dit zo expliciet aangeeft. Wat wel zou moeten werken is met een bekabeld aangesloten apparaat inloggen op het modem en dan de Wifi afscherming uitzetten. Dan kun je in ieder geval weer op de reguliere wifi.

Wil jij, en Marcel, jij ook als de 30 seconden reset niet helpt, je forumprofiel invullen en hier een seintje geven? Dan kan ik hier verder navraag over doen.

Weet niet of dit al eerder benoemd is op dit forum.

Het modem Experia Box v10a onthoudt geen gekozen Wifi kanaal instellingen meer als de stroom van het modem er af wordt gehaald met de laatste update V10A.C.25.03.04

Tenminste, dat is bij mij het geval ook na de fabrieksinstellingen.

Na een reset is dat normaal inderdaad. Maar bij een herstart zou het wel bewaard moeten blijven. Wat we wel zien is dat dit soort instellingen voor aangesloten wifipunten wel kunnen vervallen bij een herstart.

• April 9, 2025

Hallo ​@Erik van KPN,

Wat wel zou moeten werken is met een bekabeld aangesloten apparaat inloggen op het modem en dan de Wifi afscherming uitzetten. Dan kun je in ieder geval weer op de reguliere wifi.

Dat werkt ook, maar ik wil graag zoals voor de update alleen mijn eigen apparaten toegang tot de wifi kunnen geven middels het mac-filter.

Het wachtwoord aanpassen is inmiddels gelukt: ik had een aantal tekens in de reeks staan die niet zijn toegestaan en na weghalen daarvan kwam mijn wachtwoord door de keuring :-)

Mijn profiel heb ik aangepast.

Marcel1984nl
Deelnemer
  • Deelnemer
  • April 9, 2025

...

Heb al verschillende manieren gedaan om fabrieksinstellingen te laden, harde reset (via paperclip) en fabrieksinstellingen van modem, thuisnetwerk en wifi vanuit de login in webbrowser maar niets werkt.

...

Hey ​@Marcel1984nl, welkom! Ik heb dit tot nu toe een keer eerder gezien bij deze migratie van de V10A. En het is inderdaad wat je zegt. De instellingen in de interface voor Wifi afscherming zijn leeg geveegd, maar onder water is jouw vorige lijst met MAC-adressen nog wel van toepassing. Had niet moeten gebeuren op deze manier. Want zo zit je inderdaad vast.

Een reset zou dit echter wel moeten oplossen. Dus dan is het gek dat dit bij jou niet werkt. 

Bij de reset met de paperclip is het wel belangrijk dat je het knopje 30 seconden ingedrukt houdt. Anders pakt hij ook niet goed. Wil je dat nog eens proberen, Marcel? 

@ingrid22, ik lees dat jij 30 seconden al geprobeerd hebt. Fijn dat je dit zo expliciet aangeeft. Wat wel zou moeten werken is met een bekabeld aangesloten apparaat inloggen op het modem en dan de Wifi afscherming uitzetten. Dan kun je in ieder geval weer op de reguliere wifi.

Wil jij, en Marcel, jij ook als de 30 seconden reset niet helpt, je forumprofiel invullen en hier een seintje geven? Dan kan ik hier verder navraag over doen.

Hoi Erik,

Bedankt voor uw reactie op mijn bericht.

Ik heb mijn modem inmiddels gereset met de 30 seconden methode maar helaas werkt Wifi afscherming nog niet. Bij het opstarten gaf het modem lila en oranje aan, weet niet of dit komt door standaard instellingen omdat hij later alleen oranje aangaf bij opstarten. Verder startte hij wel normaal op. Net als wat ​@ingrid22 zegt, wil ik ook mijn Wifi netwerk ook een extra beveiliging meegeven met een Mac-filter, wat voorheen altijd heeft gewerkt.

Een ding wat misschien belangrijk is om te vermelden is dat ik bij Youfone klant ben, ik kwam in eerste instantie op dit forum om te vragen of er een oplossing was voor het probleem omdat het over hetzelfde modem met dezelfde firmware gaat. (KPN Experia Box v10A met firmware V10A.C.25.03.04) Ook een reden dat ik mijn vraag hier stel, is omdat mijn ervaringen met de Youfone helpdesk niet al te best zijn als het gaat om de technische kennis. Heb in het verleden ook problemen gehad met mijn modem en de telefoniste zei toen dat ze me met niemand kon doorverbinden die ook maar iets van technische kennis had van het modem en dat ze me alleen naar de stappen kon verwijzen op de website of dat ik contact met KPN moest opnemen voor technische vragen. Ik heb toen wel een nieuw modem opgestuurd gekregen en probleem was verholpen.

De firmware update is bij mij gedaan in de nacht van maandag op dinsdag om 02:00 uur, via mijn DSL verbinding want glasvezel hebben we hier nog niet van KPN. Ik heb van te voren bericht gehad dat de firmware er aan zat te komen, per sms/ email. 

Mijn vraag aan u is dan ook, of ik er verstandig aan doe om contact op te nemen met Youfone en een nieuw modem aan te vragen, of is dit nog in een te vroeg stadium, omdat het firmware pas uit is en nog in ontwikkeling is?

Ik heb overigens wel mijn profiel bijgewerkt op dit forum met zoveel mogelijk informatie zoals klantnummer etc., want ik ben wel klant bij KPN maar dan bij mobiel.

Alvast bedankt!

Erwin van KPN
Moderator

...

...

Hoi Erik,

Bedankt voor uw reactie op mijn bericht.

Ik heb mijn modem inmiddels gereset met de 30 seconden methode maar helaas werkt Wifi afscherming nog niet. Bij het opstarten gaf het modem lila en oranje aan, weet niet of dit komt door standaard instellingen omdat hij later alleen oranje aangaf bij opstarten. Verder startte hij wel normaal op. Net als wat ​@ingrid22 zegt, wil ik ook mijn Wifi netwerk ook een extra beveiliging meegeven met een Mac-filter, wat voorheen altijd heeft gewerkt.

Een ding wat misschien belangrijk is om te vermelden is dat ik bij Youfone klant ben, ik kwam in eerste instantie op dit forum om te vragen of er een oplossing was voor het probleem omdat het over hetzelfde modem met dezelfde firmware gaat. (KPN Experia Box v10A met firmware V10A.C.25.03.04) Ook een reden dat ik mijn vraag hier stel, is omdat mijn ervaringen met de Youfone helpdesk niet al te best zijn als het gaat om de technische kennis. Heb in het verleden ook problemen gehad met mijn modem en de telefoniste zei toen dat ze me met niemand kon doorverbinden die ook maar iets van technische kennis had van het modem en dat ze me alleen naar de stappen kon verwijzen op de website of dat ik contact met KPN moest opnemen voor technische vragen. Ik heb toen wel een nieuw modem opgestuurd gekregen en probleem was verholpen.

De firmware update is bij mij gedaan in de nacht van maandag op dinsdag om 02:00 uur, via mijn DSL verbinding want glasvezel hebben we hier nog niet van KPN. Ik heb van te voren bericht gehad dat de firmware er aan zat te komen, per sms/ email. 

Mijn vraag aan u is dan ook, of ik er verstandig aan doe om contact op te nemen met Youfone en een nieuw modem aan te vragen, of is dit nog in een te vroeg stadium, omdat het firmware pas uit is en nog in ontwikkeling is?

Ik heb overigens wel mijn profiel bijgewerkt op dit forum met zoveel mogelijk informatie zoals klantnummer etc., want ik ben wel klant bij KPN maar dan bij mobiel.

Alvast bedankt!

Hoi ​@Marcel1984nl . Even om verwarring te voorkomen.  Wij kunnen alleen KPN klanten helpen. We weten helemaal niks van hoe het bij andere providers is geregeld en hoe dat hardware technisch is geregeld. Ook al opereren zij via ons netwerk leveren ze wel eigen dienstverlening en hebben ze vaak ook eigen firmware. De algemene informatie is waarschijnlijk wel op jou van toepassing maar voor troubleshooten zul je bij youphone moeten aankloppen. 

• Topper
  • April 12, 2025

En vooral dit is heel erg niet het geval. Het is ook juist een van de redenen waarom de hele migratie, over de hele linie genomen met alle modems en wifipunten, al zo lang loopt. We willen zo min mogelijk stukmaken en/of verstoren bij onze klanten. Maar dat is helaas niet altijd te voorkomen.

Ik bedoel dit niet ongevoelig, want ik snap zeker hoe vervelend jouw situatie nu is. Maar als je weet dat je langere tijd in het buitenland gaat zitten, en het kunnen bereiken van je modem thuis is zodanig essentieel. 

essentieel ….. niemand is overleden. Alles is relatief

Waarom gebruik je dan niet een eigen modem? Eentje waar je wel volledige eigen controle over hebt qua wanneer updates worden uitgevoerd enz. 

Ik verwacht continuiteit van service, niet: “wij willen wat veranderen en we kunnen niet genoeg tijd/geld vrij maken om alles perfect te laten verlopen. Dus we gaan gewoon door en zeggen wel sorry als we wat stuk maken.”

"vroeger” was er een beta test groep bij speedlinq, waar ik ook geholpen heb. Ik zag laatst volgens mij nog een oud medewerker Bart van speedlinq nog helpen op het forum. Dit is een optie om dit soort dingen te voorkomen. Ohja voordat ik te horen krijg dat speedlinq niet KPN is … volledig overgenomen door KPN en daarna onder het Telfort naampje geperst. Mijn huidige modem is trouwens van het KPN tijdperk daar de telfort modem(beta model) na 10 jaar ofzo geen wifi meer deed.

Want, wij doen ons best een modem te leveren die je naar eigen inzicht kunt instellen, maar het blijft wel ons modem waar wij dus de updates pushen op ons schema. En die dan in het ergste geval dit soort gevolgen kunnen hebben.

Goh, de monopolist is nog niet geheel verdwenen bij de KPN. De KPN is een service provider en ik verwacht continuiteit in de service, dus als de KPN iets stuk maakt verwacht ik dat de KPN dit dan ook weer repareert, dit heeft niets met modem eigendom te maken.

Als ik nu als antwoord krijg dat als ik meer service wil dat ik dan een bedrijfs abbonement moet nemen, dan zeg ik op mijn beurt dat ik niet verwacht dat het repareren meteen gebeurt. Sterker nog zoals eerder gemeld heb ik lange tijd als beta tester "geholpen” waar ik dus meer kans had dat mijn internet niet werkte. Op dit moment heb ik daar niet de tijd voor en verwacht van de KPN dat ze niet iets doen wat dusdanig ingrijpend is dat ik en andere mensen tijd moeten vrijmaken of mensen moeten inhuren om dingen thuis weer werkend te krijgen.

En dat is nu duidelijk wel gebeurd.

Ik stel het niet op prijs dat de verantwoordelijkheid voor dit soort veranderingen bij de klant wordt neergelegd. Zeker niet zonder optin optie.

En ik begrijp volledig dat technisch het verhaal is beeindigd. 

Ik hoop alleen dat deze feedback wordt meegenomen bij de volgende geplande stukmaak ronde. Want je kan mij niet wijsmaken dat niemand het idee had dat er veel dingen bij de klant zou misgaan, als dat wel het geval was…………….. dat zou ik nog veel erger vinden.