Skip to main content
Update

Experia Box V10A: Update naar KPN Software V10A.C.25.03.04

Categorie:Experia Box V10A
  • March 24, 2025
  • 108 reacties
  • 4550 keer bekeken
Experia Box V10A: Update naar KPN Software V10A.C.25.03.04
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

108 reacties

• Topper
  • April 26, 2025

@Metincik, Ben ik het mee eens hoor. Probleem oplossen is prio 1.
Echter zit ik nu met 2 V10's die niet werken.
Dus is mijn hoop nu gevestigd op de V12. Deze heeft de update nog niet gehad (deze week begonnen met de uitrol) maar ik ga 'm morgen ophangen en configureren. Daarna denk ik erover om de V12 update ook maar meteen te laten pushen. Weten we ook meteen waar we staan.

Update:
De V12 werkt zoals verwacht. Wat mij opvalt is dat de V12.C.24.05.08 interface exact hetzelfde is als de geüpgrade V10A firmware. Met dit verschil dat het MAC filter in de V12 in elk geval wel werkt en in de V10 niet. Positief resultaat behaald met deze uitwisseling. Dank KPN.

• Deelnemer
  • April 29, 2025

Dank je, ​@BLUE4a4e, je krijgt een privébericht van me.

Ik heb een Box 12B ontvangen en de MAC-filtering werkt perfect.

Twee ontbrekende functies die ik geweldig vond in de Experia Box V10A:
- instellingen exporteren/importeren
- taalkeuze (Engels/Nederlands)

• April 29, 2025

Ik heb een Box 12B ontvangen en de MAC-filtering werkt perfect.

Twee ontbrekende functies die ik geweldig vond in de Experia Box V10A:
- instellingen exporteren/importeren
- taalkeuze (Engels/Nederlands)

Welke firmware staat daarop? Met de nieuwste firmware komt die taalkeuze er wel heb ik ergens gelezen. 

• Deelnemer
  • April 29, 2025

Welke firmware staat daarop? Met de nieuwste firmware komt die taalkeuze er wel heb ik ergens gelezen. 

V12.C.24.05.08

Is er een manier om de firmware-update te activeren of is er een handleiding om deze handmatig te updaten?

• April 29, 2025

V12.C.24.05.08

Is er een manier om de firmware-update te activeren of is er een handleiding om deze handmatig te updaten?

Nee. Je moet gewoon afwachten. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

In de nieuwste Box 12 firmware zit wel de mogelijkheid om de webinterface op Engels in te stellen. Alleen voor nu is het nog niet mogelijk om zelf deze op te halen. Dus het is nog even geduld. 

En bedankt voor de updates ​@Jossebos en ​@BLUE4a4e!

• May 17, 2025

Beste ​@Erik van KPN,

Helaas werkt bij mij de Mac-filtering ook niet meer na de migratie naar de nieuwe software. Mijn modem V10A eerst software matig de fabrieksinstellingen laten terug zetten. Toen dit geen resultaat gaf met de methode van de paperclip. Liet voor de zekerheid stopwatch mee lopen voor de 30 seconden. Wat me opviel was dat je eigen ingestelde SSID weer terug komt. Zag heel even op mijn telefoon het default SSID-netwerk naam verschijnen van het modem. Voor mijn gevoel werkt terug gaan naar de fabrieksinstellingen dus niet.

Begrijp uit dit forum dat er een software matige oplossing nog lang kan gaan duren. En dat een V12 modem wel een werkende MAC-filtering heeft. Hoop dat de functie ouderlijktoezicht en tijdschema wel werkt. Tevens hoop ik dat een nieuw modem een lager elektrisch verbruik heeft.

Graag wil ik mijn modem V10A omruilen voor een V12 versie.

Alvast bedankt.

Aries

• May 19, 2025

Beste ​@Erik van KPN,

[...]

Beste ​@v10a,

Ook ik wil graag het MAC-filter in kunnen stellen plus firewall-regels kunnen toevoegen/weghalen maar beiden werken niet meer na de update.

@Erik van KPN heeft er een paar weken geleden voor gezorgd dat ik mijn v10a kon wisselen met eentje zonder de update; heel even ging dat goed maar helaas werd er vrij snel toch weer de update overheen gegooid met als gevolg: terug bij af.

Ik heb hierover een klacht ingediend en er met een medewerker klachtafhandeling over gesproken. Volgens haar was de software in orde en moest ik hier en daar zelf wat instellingen aanpassen. Dat het probleem er nu juist in zit dat ik die instellingen NIET kan aanpassen drong niet door. Het modem wisselen met de box12 was volgens haar niet mogelijk.

Daarna de klantenservice gebeld en ik kreeg daar het voorstel met mijn v10a naar de KPN winkel te gaan waar ik het modem kan omwisselen voor een v12. Ik lees hier dat de MAC-filtering op de v12 werkt; mooi!

Voordat ik op de fiets spring richting KPN winkel:

Kan iemand me vertellen of in de v12:

• het toevoegen/weghalen van firewallregels werkt
  • het mogelijk is ftp (20-21) door te laten; mijn provider biedt geen sftp dus dat is geen optie. Zoals het nu is kan ik alleen ftp doorlaten wanneer ik (bijna) alles open zet, terwijl ik het omgekeerde wil: alles dicht m.u.v. een paar poorten. 

Alvast bedankt.

groeten, ingrid

• May 19, 2025

Ik denk niet dat je zomaar een KPN Box krijgt. Dat nu mac filtering niet werkt is vervelend. Maar ik vermoed dat da voor KPN geen reden is om hem om te ruilen. 

• Topper
  • May 19, 2025

… 

Voordat ik op de fiets spring richting KPN winkel:

Kan iemand me vertellen of in de v12:

• het toevoegen/weghalen van firewallregels werkt
  • het mogelijk is ftp (20-21) door te laten;

Ja, dat kan.

Als KPN bereidwillig is, en dat zijn ze vast wel, want het is een security issue, kunnen ze er een opsturen naar een postNL punt en kun je de oude daar omruilen.
Ik weet echter niet, en daar heb ik als klant ook geen inzicht in, hoever de bug fixing staat. Misschien wordt er eerdaags wel een nieuwe versie uitgerold om het probleem op de V10 op te lossen. 
Kpn zal in dit draadje mogelijk wel contact met je opnemen.

De volledige handleiding is in dit forum ook wel te vinden, even zoeken.

• May 19, 2025

want het is een security issue

Wat is er een "security issue"?

• Topper
  • May 19, 2025

Wat is er een "security issue"?

Een beveiliging issue. Door een MAC filter toe te passen sta je alleen bekende apparaten toe op jouw netwerk. Dus een extra beveiliging.

Apparaten dus die je vertrouwd, weet van wie ze zijn en/of waarvoor ze dienen en dus bewust toestaat om op jouw netwerk aan te sluiten.

Heb je hier nooit eerder mee gewerkt zal de V10 niet zomaar omgeruild worden.

• May 20, 2025

Een beveiliging issue. Door een MAC filter toe te passen sta je alleen bekende apparaten toe op jouw netwerk. Dus een extra beveiliging.

Voor paranoïde mensen met tijd teveel. Als je gewoon een goed WiFi wachtwoord hebt heeft het geen enkele toegevoegde waarde. 

Het ontbreken ervan zal voor KPN geen reden zijn voor omruilen van de box denk ik.

Ik heb zelf een Experiabox v10 zonder a met nieuwe firmware. En ik zie de functie nergens in de webinterface.

• Nieuwkomer
  • May 26, 2025

Direct na de update op geen enkel apparaat wifi! Dankzij een oude PC met ethernet poort kon ik toch erbij, en blijkt dat de MAC filtering nog steeds aan staat, maar de bijbehorende lijst toegelaten adressen gewist is. MAC-filtering uitgezet - alle apparaten weer OK.

Maar de lijst weer opbouwen blijkt onmogelijk. Met filtering UIT een enkel MAC-adres toevoegen: geen resultaat. Alle aangesloten apparaten toevoegen: geen resultaat. Ook via de ethernet-aansluiting met filtering AAN geeft een enkel MAC-adres toevoegen geen resultaat (en er zijn dan geen via wifi aangesloten apparaten, dus de andere knop is zinloos). Dus vooralsnog verder zonder MAC-filter.

Niet blij.

Bedankt voor je bericht, ​@cor1706. Het kan gebeuren bij de update dat niet alle instellingen vlekkeloos overgenomen worden. Ondanks dat we wel proberen om zoveel mogelijk over te nemen. In jouw geval is het met het MAC filter niet helemaal lekker gegaan. Neem ik mee, misschien kunnen we daarin nog verbeteringen aanbrengen.

Helaas is in dit geval de beste optie om alles weer recht te trekken om je V10A te resetten. Daarna kun je dan weer zoals voorheen de toestemmingslijst vullen. Hiervoor hoeven apparaten die je wilt toevoegen niet per sé verbonden te zijn. Als je het MAC adres weet kun je ze zo toevoegen.

Dank voor je reactie ​@Erik van KPN. Als je met resetten bedoelt uitzetten - minuut wachten - aanzetten - wachten dan ben je te optimistisch. Via Wifi inloggen op de V10A en de knop “alle aangesloten apparaten toevoegen” aanklikken levert nog steeds geen enkele reactie op.
Of! Ik zie bij instellingen/systeem dat resetten (terugzetten naar fabrieksinstellingen) kan voor hetzij dit apparaat, hetzij wifi, hetzij thuisnetwerk. Bedoel je een van die? Vermoeden/hopen of zeker weten? En wat gaat er dan allemaal verloren: wifi netwerknaam, wifi wachtwoord, wifi DHCP reserveringen? Instellingen opslaan in een bestand en weer inladen kon vroeger maar zie ik nu nergens …

@Erik van KPN  bedoelt een factory default. Dus een harde reset . Hetzij met het reset gaatje/knopje of de functie binnenin de webinterface/

Hierbij is de kans aanwezig dat je persoonlijke instellingen verloren gaan. Sowieso zou ik dit doen als je minimaal een laptop/pc bekabeld hebt aangesloten. 

Dus je hebt kans dat je daarna je forwards etc. opnieuw moet invullen. Ik kan het helaas niet mooier maken. 

Dankjewel Erwin. Nu, twee maanden nadat ik het probleem als eerste meldde, ben ik blij de reset niet geprobeerd te hebben, gezien wat anderen daarmee (niet) bereikt hebben.

Maar wordt het niet eens tijd dat iemand ons laat weten hoever men is met het verhelpen van deze bug? En wel: a. krijgen V10A klanten bij wie de software nog wordt geïnstalleerd tijdig te horen dat ze vooraf MAC-filtering moeten uitzetten? b. is de fout al gevonden waardoor de lijst van het MAC-filter nu niet opgebouwd kan worden; en c. wanneer komt er een update van de software waardoor het MAC-filter weer gebruikt kan worden?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • May 27, 2025

Voor paranoïde mensen met tijd teveel. Als je gewoon een goed WiFi wachtwoord hebt heeft het geen enkele toegevoegde waarde. 

Het ontbreken ervan zal voor KPN geen reden zijn voor omruilen van de box denk ik.

Als een modem een bepaalde functionaliteit niet heeft, dan is dat geen reden om hem om te ruilen voor een ander model. Maar de modems met KPN Software hebben allemaal MAC Filtering. En als dat dan niet (goed) werkt, is dat iets waar we wat aan moeten doen. We zien dat bij sommige V10A's met deze update MAC Filtering niet werkt na migratie. En als een reset het dan niet oplost, dan is dat zeker een reden om het modem om te wisselen. Waarbij we er dan voor kiezen om hem om te wisselen voor een Box 12 omdat we (zoals Ingrid22 ook al benoemde) bij wisseling voor een andere V10A zien dat dit niet altijd helpt.

Ik heb zelf een Experiabox v10 zonder a met nieuwe firmware. En ik zie de functie nergens in de webinterface.

We noemen het Wifi afscherming, in de interface. Meer info:

@Erik van KPN  bedoelt een factory default. Dus een harde reset . Hetzij met het reset gaatje/knopje of de functie binnenin de webinterface/

Hierbij is de kans aanwezig dat je persoonlijke instellingen verloren gaan. Sowieso zou ik dit doen als je minimaal een laptop/pc bekabeld hebt aangesloten. 

Dus je hebt kans dat je daarna je forwards etc. opnieuw moet invullen. Ik kan het helaas niet mooier maken. 

Dankjewel Erwin. Nu, twee maanden nadat ik het probleem als eerste meldde, ben ik blij de reset niet geprobeerd te hebben, gezien wat anderen daarmee (niet) bereikt hebben.

Maar wordt het niet eens tijd dat iemand ons laat weten hoever men is met het verhelpen van deze bug? En wel: a. krijgen V10A klanten bij wie de software nog wordt geïnstalleerd tijdig te horen dat ze vooraf MAC-filtering moeten uitzetten? b. is de fout al gevonden waardoor de lijst van het MAC-filter nu niet opgebouwd kan worden; en c. wanneer komt er een update van de software waardoor het MAC-filter weer gebruikt kan worden?

Er wordt aan gewerkt, Cor. Maar dit is dan iets dat verholpen wordt in een nieuwe versie van de Software. En daarvan geven we niet van te voren aan wanneer dat gaat komen. Enerzijds omdat we dat op dit moment ook nog niet weten. En anderzijds omdat een planning kan verschuiven. Zodra we weten dat er een nieuwe versie klaar is, en wanneer die komt, plaatsen we hier een nieuwe Product Update voor met daarin wat er nieuw en veranderd is.

Als je je abonneert op de Product Updates (blauwe knop bovenin) dan krijg je een mail als we een nieuwe publiceren.

• June 22, 2025

Beste ​@Erik van KPN,

Helaas werkt bij mij de Mac-filtering ook niet meer na de migratie naar de nieuwe software. Mijn modem V10A eerst software matig de fabrieksinstellingen laten terug zetten. Toen dit geen resultaat gaf met de methode van de paperclip. Liet voor de zekerheid stopwatch mee lopen voor de 30 seconden. Wat me opviel was dat je eigen ingestelde SSID weer terug komt. Zag heel even op mijn telefoon het default SSID-netwerk naam verschijnen van het modem. Voor mijn gevoel werkt terug gaan naar de fabrieksinstellingen dus niet.

Begrijp uit dit forum dat er een software matige oplossing nog lang kan gaan duren. En dat een V12 modem wel een werkende MAC-filtering heeft. Hoop dat de functie ouderlijktoezicht en tijdschema wel werkt. Tevens hoop ik dat een nieuw modem een lager elektrisch verbruik heeft.

Alvast bedankt.

Gister KPN box 12 ontvangen na twee maal gebeld te hebben met de klantenservice. Functie MAC-filter werkt zoals het bedacht is. Nu maar hopen dat dit ook voor de toekomst zo blijft. Zag dat er al weer een update wordt uit gerold.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 18, 2025

@KPN is er al een tijdlijn voor de update van de V10a icm superwifi1 naar de nieuwe software.

Maar aanleiding van eerder contact met de klantenservice zou dit inmiddels gebeurd moeten zijn maar hier draait alles nog (instabiel) op de oude software.

Alternatief zou zijn een upgrade van de Experiabox naar een recente versie.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Nog geen concrete indicatie ​@Basko82, Zodra er informatie over is laten we het hier in de product updates weten! 

Als je SuperWifi 1 punten op dit moment niet stabiel werken met je V10A, maak dan een eigen topic aan. Dan kunnen we daar kijken of het te verbeteren valt.  

• Nieuwkomer
  • July 19, 2025

Beste KNP Support,

Na enig onderzoek kom ik er ook achter dat na de laatste update versie mijn port-forwarding nog DMZ functie niet meer werken in de modem. Zojuist een Factory rest uitgevoerd maar ook dat helpt niet. Ik heb alle berichten in dit topic gelezen maar kwam nergens een oplossing tegen die die probleem verhelpt. 

Experia Box v10A → V10A.C.25.03.04

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 19, 2025

Hoi ​@MMCG en dank voor jouw bericht :)

Helaas heb ik hier niet meteen een oplossing voor maar dit signaal nemen we natuurlijk mee. Beste advies wat ik je kan geven, is om hier een eigen topic voor aan te maken!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 27, 2025

Vraagje we zijn inmiddels wat maanden verder, is het nog steeds dat de V10a geen update krijgt als er SW2 punten in het netwerk aanwezig zijn? Zo ja heeft het dan zin om de wifipunten uit te zetten zodat de update komt?

Ik heb de laatste tijd namelijk vaak storing met mijn wifipunten dat het internet niet werkt en ik dan de modem van het stroom moet halen, dus hoop dat de update wat gaat verhelpen. Ik heb ook twee wifipunten overgenomen van een vriend met de nieuwe software dus op dit moment ook onbruikbaar.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • July 27, 2025

Hi Fonzie, dat klopt op dit moment. De Superwifi kun je proberen om los te koppelen, ik kan alleen niet met zekerheid zeggen wanneer jij de software krijgt. Dit wordt in batches gedaan en ik heb geen inzage in wanneer jij aan de buurt bent. Maar ook met de oudere software moet wifi stabiel werken. Ik stel voor om dit in een eigen topic op te pakken, dan blijft het hier overzichtelijk. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 28, 2025

Zo snel kan het gaan, de modem heeft de update gekregen. 

Jasper van KPN
Moderator

Het kan soms snel gaan inderdaad, mooi toeval 🙂 Lukt het daarmee weer met de SuperWifi punten?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 28, 2025

@Fonzie had je de SW punten uitgezet of fysiek ontkoppeld? Ik ga dit dan ook maar eens testen rondom mijn vakantie..