Skip to main content
Update

Experia Box V10A: Update naar KPN Software V10A.C.25.08.04

Categorie:Experia Box V10A
  • September 24, 2025
  • 12 reacties
  • 1237 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We updaten de Experia Box V10A naar de nieuwste software. Op dit moment is dat KPN Software V10A.C.25.08.04. Alle hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn ten opzichte van de vorige versie.

Wat zit er in de update naar KPN Software versie V10A.C.25.08.04?

Verbeteringen in de webinterface

Bij sommige schermen kunnen bedieningselementen wegvallen in de browser als er teveel in- of uitgezoomd is. We zien dit vooral bij port forward instellingen, maar het kan ook op andere schermen voorkomen. Per deze update hebben we op dergelijke schermen scrollbalken toegevoegd zodat je wel alle informatie kunt bereiken.

Er is een verbetering aangebracht in de weergave van de topologie en in het overzicht van aangesloten apparaten. Bij gebruik van een (ethernet)switch in het netwerk worden apparaten nu beter weergegeven of ze draadloos of bekabeld zijn aangesloten. 

Je kunt bij de wifi instellingen nu met een aantal snelkeuzeknoppen in één keer alle instellingen aanpassen voor wifi compatibiliteit.

Opgeloste bugs

• IPv6 heeft momenten dat deze bij een herstart niet goed opkomt. Dit kan gevolgen hebben dat het modem zelf geen IPv6 heeft en/of de aangesloten IPv6 apparaten geen adres krijgen. Dit is verholpen in deze versie.
  • Ook kwam het voor dat een op het modem aangesloten apparaat geen geldig IPv6 adres kreeg waardoor deze terugvalt op IPv4. Dit is ook opgelost. 
  • Op verbindingen met een lage bandbreedte zagen we dat er traagheid en uitval van de internetverbinding kon optreden. Dat hebben we verholpen.
  • Op ADSL verbindingen kon het gebeuren dat de Software crashte als je het modem loskoppelde van het IS/RA punt. Dit is opgelost. 
  • Bij een drieweg telefoongesprek kon het gebeuren dat er geen geluid was. Dit is verholpen.

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is in principe bedoeld om de groep mensen met een V10A en SuperWifi 2 te migreren naar de KPN Software. Daar beginnen we dan ook mee. 

Voordat je wordt gemigreerd ontvang je van ons een sms en/of e-mail, met ook een link naar een informatiepagina op onze website. 

Meer informatie over de nieuwe webinterface en wat je er mee kunt vind je hier:

Heb je al KPN Software op je V10A? Dan krijg je, nadat we de migratieronde(s) gedaan hebben, deze versie, of de versie die daarna volgt. 

Wat merk ik van de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Het modem herstart automatisch na de update. Hierdoor heb je misschien een minuut of tien geen verbinding. 

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om de huidige instellingen van je V10A over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als vastgezette IP-adressen (DHCP binding), DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. 

Heb je dan ook instellingen aangepast, wifi of anders, dan kan het handig zijn om dit te noteren of er schermafbeeldingen van te maken als je bericht krijgt over de update.

Hoe je bepaalde instellingen na de update weer kunt aanpassen lees je in onze Kennisbank.

Let op het volgende:

• Mocht je na de update port forwards zien staan die je niet zelf hebt ingesteld, dan zijn dat overblijfsels vanuit onze kant. Je kunt deze verwijderen.
  • Naam en wachtwoord van je hoofdwifi wordt overgenomen. Aanvullende wifi instellingen zoals het kanaal zullen weer op automatisch staan. Hoe je deze kunt aanpassen lees je in dit Kennisbank artikel.
  • Bij de Extra Wifi en Gastwifi kan het voorkomen dat de naam gewijzigd wordt naar de standaardwaarde, maar dat wel je eigen ingestelde wachtwoord nog actief is. Merk je dit, of andere gekke dingen, dan kun je dit handmatig weer aanpassen.

De KPN Software heeft via Instellingen > Systeem ook een optie voor Wifi Reset. Dit zet alles rondom de wifi terug naar de fabrieksinstelling en laat de rest met rust. Hierna kun je handmatig de instellingen weer aanpassen naar je eigen voorkeur. 

Aandachtspunten van de overgang naar KPN Software

Beveiliging (firewall)

Wij streven een hoger beveiligingsniveau na, en hebben van daaruit in de KPN Software aanpassingen gedaan in de uitgaande firewall. 

Voor het uitgaand verkeer staat de firewall vanuit ons ingesteld op het middelste niveau. Deze laat veel door, maar blokkeert een aantal communicatieprotocollen die populair zijn voor malafide gebruik, zoals ftp. Dit laat je zonder problemen de meeste gewone internetdingen doen. Wil je hier echter meer controle over, of loop je tegen problemen aan, dan kun je dit niveau aanpassen. Terugzetten naar Standaard is dan over het algemeen voldoende.

Meer informatie over de firewall instellingen vind je hier:

De KPN Thuis app werkt niet meer

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software.

Wil je jouw apparatuur thuis beheren dan kun je dat doen via de webinterface van je V10A, of gebruik maken van de MijnKPN app. Je vindt de beheeropties daar onder de knop ‘Wifinetwerk beheren’ bovenaan het startscherm van de app.

Bekende beperkingen 

• De webinterface is aangepast volgens de toegankelijkheidsrichtlijnen van de EU. Hierbij zijn een aantal wijzigingen in de code niet helemaal goed doorgekomen. Dat zorgt ervoor dat sommige links en keuzeopties niet goed werken. Dit herstellen we in de volgende versie, deze verwachten we op korte termijn.
    Enkele specifieke dingen:
    • MAC Filtering is niet te activeren/beheren.
    • Je kunt bij port forwards op dit moment geen /xx subnet notatie gebruiken.
    • Bij het aanmaken van een Firewall IPv6 regel bij niveau Aangepast verandert het veld ‘IP’ niet mee naar IPv6. Dat moet dan even handmatig op IPv6 gezet worden.
    • Het schuifje om in te stellen of het modem reageert op pingverzoeken werkt alleen voor IPv4, en niet voor IPv6.
    • De "x meer apparaten" optie werkt niet.
    • Daarnaast is ook de mobiele versie van de webinterface op dit moment beperkt bruikbaar.
  • Werkende Wifipunten in het thuisnetwerk kunnen in de topologie ontbreken terwijl ze wel zichtbaar zijn via de Wifipuntenknop op het inlogscherm. Dit kan verholpen worden door de ‘herstart thuisnetwerk’ optie te gebruiken. Deze vind je via Instellingen > Systeem
  • Als vanuit ons beheersysteem de wifi uit wordt gezet (door klantenservice, of na een reset als je dit voorheen ook zo had ingesteld) dan blijft het schuifje op ‘aan’ staan. Dit is een weergaveding. Even het schuifje aanklikken is voldoende om dit te herstellen. Mocht dat toch niet zo zijn, gebruik dan de Reset wifi onder Instellingen > Systeem, en stel je wifi opnieuw in.

• Er zijn verschillen in de opties voor ouderlijk toezicht tussen de Ouderlijk toezichtpagina zelf, en de opties op de pop-up die je krijgt als je een apparaat aanklikt in de topologie. 

• Handmatig aangepaste wifi instellingen zoals kanaal, kanaalbreedte, wifistandaard e.d. gelden per apparaat. Deze worden niet onderling gesynchroniseerd. Als je hierin aanpassingen wilt maken, zal je dit ook per apparaat moeten instellen. 

• We zien dat draadloos aangesloten Wifipunten soms terugvallen op 2,4Ghz. Dit wil zeggen dat ze dan wel werken, maar dat de prestaties dan niet optimaal kunnen zijn. Herstart van het Wifipunt helpt. Dit wordt in een latere update voor de Wifpunten hersteld.

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

• Logging komt in een latere update.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Mocht je een probleem ervaren, herstart dan eerst je modem. Dit lost in de praktijk al veel veel dingen op. Helpt dit niet, probeer dan een reset.

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. 

12 reacties

• Deelnemer
  • September 25, 2025

mijn draadloos aangesloten superwifi2 staat nu op rood op 2,4 ghz. altijd goed gewerkt.

wanneer kan ik hier een update voor verwachten?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • September 26, 2025

Geeft hij een rood lampje, ​@Bert.123 of is het lampje wel groen, maar de status in de webinterface rood? Wil je eens de volgende stappen uitvoeren?

• Maak de SuperWifi stroomloos.
  • Sluit hem rechtstreeks bekabeld aan op je modem
  • Zet hem weer aan en wacht ongeveer 15 minuten.

Je zou dan de lampjes een aantal dingen moeten zien doen, eindigend met stabiel groen branden. Trek dan de ethernetkabel eruit en wacht een paar minuten. Na die paar minuten zou de SuperWifi 2 dan weer stabiel groen moeten branden. Je kunt hem dan weer neerzetten waar hij voorheen ook stond.

Gaat hij weer rood branden na het loskoppelen en wordt niet groen? Dan is er reset nodig. Volg dan deze stappen:

• Sluit hem weer rechtstreeks bekabeld aan op je modem
  • Druk 10-12 seconden op het resetknopje achterop de SuperWifi tot hij 5x rood knippert
  • Wacht ongeveer een half uur

Ook dan doen de lampjes dingen, en zou het moeten eindigen met stabiel groen. Trek dan weer de ethernetkabel eruit en wacht een paar minuten. Zodra de SuperWifi 2 dan ook weer stabiel groen brandt kun je hem verplaatsen naar zijn normale plek. 

• Topper
  • September 30, 2025

Lost deze versie ook mijn probleem met de IPv4 firewall rules op?
(

)
Ik heb met firewall beveiligingsniveau op aangepast ter test een IPv4 rule gemaakt die alleen voor adres 192.168.2.5 alle tcp and udp poorten blokkert. De rule wordt na aanmaken alleen op de IPv6 pagina getoond EN hij werkt niet, ik kan helaas vanaf dat apparaat wel internet op. Is dit probleem met deze nieuwe versie opgelost?

• Topper
  • September 30, 2025

http://mijnmodem.kpn/login.htm lukt niet, 404 not found

herstart modem & herstart pc heeft niet geholpen

http://mijnmodem.kpn leverde wel een - nieuwe - inlogpagina op, opgelost

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 30, 2025

Hallo ​@Marcdry 

Als je de nieuwe KPN software hebt, dan werkt ook http://192.168.2.254 naar de webinterface.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 1, 2025

Ik heb met firewall beveiligingsniveau op aangepast ter test een IPv4 rule gemaakt die alleen voor adres 192.168.2.5 alle tcp and udp poorten blokkert. De rule wordt na aanmaken alleen op de IPv6 pagina getoond EN hij werkt niet, ik kan helaas vanaf dat apparaat wel internet op. Is dit probleem met deze nieuwe versie opgelost?

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, Frank. Ik heb hier niet direct iets over gezien in de release notes van deze update. 'k Vraag het na. 

http://mijnmodem.kpn/login.htm lukt niet, 404 not found

herstart modem & herstart pc heeft niet geholpen

Dat klopt ook, het login.htm stuk hoort er niet (meer) bij. Alleen mijnmodem.kpn is voldoende om de inlogpagina te openen. En je kunt ook, zoals RBxx al aangaf, 192.168.2.254 gebruiken. Of instellen.local.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • October 1, 2025

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, Frank. Ik heb hier niet direct iets over gezien in de release notes van deze update. 'k Vraag het na. 

Niet in deze versie, ​@Frank5644, wel in de volgende. Die verwachten we op korte termijn.

• Topper
  • October 2, 2025

Bedankt Erik voor het navragen. Ik hoop dat de termijn inderdaad kort gaat zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 23, 2025

Al bekend wanneer de update komt voor de draadloze wifi punten die naar 2,4 ghz schakelen?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Voor de updates voor de wifi punten kun je de SuperWifi 1 Product Updates of de SuperWifi 2 Product Updates in de gaten houden ​@fplaisier. 🙂

Via de Abonneren knop rechts bovenin blijf je op de hoogte. Je ontvangt dan een e-mail wanneer er een nieuwe update is. 

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 18, 2025

Wij zijn gisteren geconfronteerd met dd update van de v10a, echter zonder vooraankondiging waardoor tijdens de update en de uren erna geen internet mogelijk was omdat alle eigen wifi ssid's niet meer bestonden. Uiteindelijk in de avond gelukt om via een vaste verbinding in de experia box te komen met het default wachwoord en alles weer ingesteld xoals het was.

Waren hiervan graag op de hoogte gebracht voor die tijd.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 18, 2025

Geen fijne ervaring, ​@Stefan73. Was dit een update van een vorige versie van de KPN Software naar deze versie? Of ben je gemigreerd van de oude firmware naar de KPN Software?

Je krijgt namelijk alleen bericht bij een migratie, en niet bij een update.