Skip to main content

Wat zit er in de Experia Wifi update naar v1.00.41?

Niets wat je actief merkt. 

Deze update doet voorbereidend werk. Zodat we, op later moment, een versie van de KPN Software die we nu op de Box 12 zetten, ook op de Experia Wifi kunnen installeren.

Daarnaast zit er een certificaat update in.

 

Wat merk ik van de update?

In principe helemaal niets. Je Experia Wifi punten krijgen de update in de nacht. Na het uitvoeren van de update zullen ze herstarten. Daarna doet alles het weer zoals je gewend bent.

Wel goed om te weten als je meerdere Experia Wifi punten in huis hebt: het kan zijn dat ze niet allemaal in dezelfde nacht de update krijgen. Dit kan geen kwaad, ze blijven onderling werken ook als de softwareversies niet hetzelfde zijn.

Als er toch onverhoopt iets niet helemaal goed ging met de update kun je dit merken door rode/oranje lampjes op je Wifipunt(en). Of doordat de Wifipunten, of apparaten die daarop aangesloten zijn, niet helemaal lekker werken. Herstart in zo'n geval je Wifipunt(en) door even de stekker uit het stopcontact te halen.

 

Wanneer wordt de update gedaan?

Van 2 tot medio mei 2023.

Ze matchen de huidige functionaliteit zoals het nu al functioneert. Dus als een superwifi of experia wifi alleen draait zonder v12 op de nieuwe software dan zal die master functie automatisch naar die SW/EW verhuizen.

Bij inloggen krijg je dan dus het desbetreffende plaatje te zien van het apparaat waar je op inlogt.

 

Met een v12 op de nieuwe software is het modem automatisch het master apparaat. Mensen waarbij de v12 al op de nieuwe software die krijgen die nieuwe software ook op de superwifi 2 als die wordt aangesloten.

Dat gebeurt nu al zie deze thread:

Hierin is ook te zien dat ondanks dat de v12 de master is er geen redirect mechanisme meer is tussen de apparaten onderling. Zowel de v12 als de superwifi zijn individueel te bereiken en is op in te loggen. Echter de Superwifi 2 zit in een slave volgmodus van de v12 en laat alleen gegevens zien zonder dat je instellingen kan doen. Los dan van wat randzaken als herstart, reset, ledje etc.

Dank u voor deze link. Dat verhelderd voor mij wat zaken die in andere topics in mijn ogen niet helemaal correct worden benoemd.*

Ik zou dus prima de nieuwe software voor mijn Box 12 kunnen aanvragen mijn enkele Experiawifi zal er niet anders door functioneren. Het wordt dan gewoon een accespunt wat het nu al is.

Alleen zal dan mogelijk een aanpassing in de Box 12 niet door werken op de EW. 

* Met name het begrip mesh lijkt soms verkeerd te worden uitgelegd.


Galdor68 schreef:

Ik zou dus prima de nieuwe software voor mijn Box 12 kunnen aanvragen mijn enkele Experiawifi zal er niet anders door functioneren. Het wordt dan gewoon een accespunt wat het nu al is.

Maar let op, die Experia WiFi zal dus ook geen "smart-roaming" meer doen. Jouw mobiele apparaten zullen daardoor minder snel en "seamless" schakelen tussen de V12 en de Experia WiFi.


Galdor68 schreef:

Ik zou dus prima de nieuwe software voor mijn Box 12 kunnen aanvragen mijn enkele Experiawifi zal er niet anders door functioneren. Het wordt dan gewoon een accespunt wat het nu al is.

Maar let op, die Experia WiFi zal dus ook geen "smart-roaming" meer doen. Jouw mobiele apparaten zullen daardoor minder snel en "seamless" schakelen tussen de V12 en de Experia WiFi.

Mee eens echter Fast(smart) roaming is iets anders dan Mesh. Dat minder snel seamless schakelen valt wel mee dat ging ook prima toen mijn Experia wifi achter een Ziggo Connectbox hing.


Galdor68 schreef:

Ik zou dus prima de nieuwe software voor mijn Box 12 kunnen aanvragen mijn enkele Experiawifi zal er niet anders door functioneren. Het wordt dan gewoon een accespunt wat het nu al is.

Maar let op, die Experia WiFi zal dus ook geen "smart-roaming" meer doen. Jouw mobiele apparaten zullen daardoor minder snel en "seamless" schakelen tussen de V12 en de Experia WiFi.

Mee eens echter Fast(smart) roaming is iets anders dan Mesh. Dat minder snel seamless schakelen valt wel mee dat ging ook prima toen mijn Experia wifi achter een Ziggo Connectbox hing.

Er is sowieso geen sprake van Mesh als alle nodes bekabeld aangesloten zijn.


Dat bedoel ik dus hoewel het mesh protocol bepaald de snelste weg naar de gateway dat kan een gecombineerd pad zijn. Aangezien de EW niet draadloos kan verbinden speelt hier niet mee wat bij de Superwifi 1 en 2 speelt als deze draadloos worden gekoppeld. Dus ik weet nagenoeg zeker dat de nieuwe software op de box 12 nagenoeg geen problemen zal geven. Nu ga ik dit niet aanvragen het komt wanneer het komt.


Het eindresultaat zal zijn dat je het Box12 scherm zal gaan zien zoals je hebt gepost. Experia WiFi zal geen eigen interface hebben. Er zal dus geen interface komen met een afbeelding van Experia wifi.

Ik denk dat dat toch anders zal zijn.

Ik neem aan dat het plaatje getoond wordt van de master en dat zou dus ook de Experia WiFi zelf kunnen zijn als deze bijvoorbeeld achter een andere router gebruikt wordt.

Dat blijkt als ik de reacties verder lees. Omdat deze update in fases gaat verlopen zal het een aardige puzzel worden.

Waar blijkt dat dan uit want dan lees jij blijkbaar wat anders dan dat ik lees.

Had hier nog helemaal niet op gereageerd zie ik 🤭

Volgems mij bevestigde de reactie van Bruistablet jouw lezing dat de plaatjes dadelijk worden getoond zoals jij aangaf @wjb. Ik had in eerste instantie over het hoofd gezien dat de versterkers ook wel eens niet achter een box12 gebruikt kunnen worden.


Hallo @Roy74 ik heb de experia wifi met de nieuwste software achter de Box12 met de nieuwste sofware aangesloten gehad en zag bij de aangesloten apparaten o.a. de tekst wifi bridge staan met het bekende mesh symbool.

 


Hallo @Roy74 ik heb de experia wifi met de nieuwste software achter de Box12 met de nieuwste sofware aangesloten gehad en zag bij de aangesloten apparaten o.a. de tekst wifi bridge staan met het bekende mesh symbool.

De Experia WiFi heeft naar mijn weten geen wifi backbone.

Plaats anders eens een screenshot van wat je te zien krijgt.


Hallo @Roy74 ik heb de experia wifi met de nieuwste software achter de Box12 met de nieuwste sofware aangesloten gehad en zag bij de aangesloten apparaten o.a. de tekst wifi bridge staan met het bekende mesh symbool.

De Experia WiFi heeft naar mijn weten geen wifi backbone.

Plaats anders eens een screenshot van wat je te zien krijgt.

Doe ik vandaag wjb


Hallo @wjb bijgaand de gevraagde screendumps:

 


Ik denk dat dat symbool gewoon gebruikt wordt voor het aanduiden dat het een LAN verbinding betreft en dat het niets te maken heeft met mesh. Ik verwacht dat dat symbool ook getoond wordt als je een ander apparaat met een netwerkkabel op de V12 aansluit. Klopt het dat de apparaten Werkkamer040Master041 en de TV+ Box via de wifi van de Experia WiFi aangesloten zijn?


Hallo @wjb Werkkamer…. is de Experia-Wifi en de TVbox zijn beide met een kabel verbonden.

De Experia wifi rechtreeks bekabeldop de modem (kan niwet anders) en de tv-box bekabeld op de Experiawifi.

 


Werkkamer…. is de Experia-Wifi en de TVbox zijn beide met een kabel verbonden.

De Experia wifi rechtreeks bekabeldop de modem (kan niwet anders) en de tv-box bekabeld op de Experiawifi.

Dan vertrouw ik die symbolen helemaal niet meer immers beide apparaten worden in het eerste plaatje als "aangesloten via WiFi" weergegeven.


Dat is dan misschien het gevolg van de nieuwe firmware van het modem die nog niet af blijkt te zijn wjb.

Maar alles werkt bij mij gelukkig gewoon goed.

 

 


@JanD bij toeval kom ik langs dit topic.

 

U bedoeld dit toch met dat 'bekende' Mesh symbool eerlijk gezegd vraag ik mij af of er wel een algemeen gebruikte symbool bestaat voor het Mesh protocol 802.11 s.


Ik kan mijn vorige bericht niet bewerken ik kom er zojuist achter de er inderdaad een mesh symbool bestaat. 

Maar welk apparaat is wifi bridge 1 dan als het apparaat Werkkamer de feitelijke Experia Wifi betreft?


Zoals ik eigenlijk al verwacht had is ook dit keer de nieuwe firmware niet klaargezet voor handmatige update.

 

Beste @wjb, kunt u mij vertellen hoe u op dit scherm terecht komt? Ik ga er even vanuit dat het aan mijn router ligt (Experia Box V10A), maar ik zou graag een van mijn Experia WiFi punten willen upgraden aangezien deze nog niet de laatste firmware heeft. Ik zie via de Experia Box V10A helaas alleen geen mogelijkheid om de firmware te updaten.

Ik hoor het graag, alvast bedankt!


@BakkenBoorDuiker dat scherm is alleen te bereiken als je geen Experiabox v10a of KPN Box hebt. Want deze 2 types modem nemen de functie van die scherm over.


Beste @wjb, kunt u mij vertellen hoe u op dit scherm terecht komt?

Bepaal het IP adres van de Experia WiFi, ga in jouw browser naar dat IP adres en log in.

Onder het tabblad “Systeem” moet je de optie om de firmware te upgraden kunnen vinden.


Ik dacht al zoiets inderdaad. Naar het ip adres gaan van de Experia WiFi opent inderdaad de pagina van de Experia Box zelf.

Zijn er andere mogelijkheden om de firmware te upgraden? (Resetten werkt helaas niet.) Of kan ik alleen rustig afwachten en doen ze dit vanzelf?


Zijn er andere mogelijkheden om de firmware te upgraden? (Resetten werkt helaas niet.) Of kan ik alleen rustig afwachten en doen ze dit vanzelf?

Upgrades van de firmware komen uiteindelijk vanzelf.


@wjb dank voor je reactie! (Ter verduidelijking voor het naslagwerk: de webpagina van de Experia Box V10A toont helaas niet de optie om naar nieuwe firmware te zoeken en handmatig te upgraden, in de Experia WiFi pagina is met de Experia Box V10A dus helaas niet te komen.)

Dan ga ik even mijn geduld testen😁

 


Handmatig upgraden is toch nutteloos, want het werkt toch nooit. Eigenlijk bijna altijd zegt die dat er geen update is.


Handmatig upgraden is toch nutteloos, want het werkt toch nooit. Eigenlijk bijna altijd zegt die dat er geen update is.

De firmware wordt (werd) bij de firmware met de oude user interface inderdaad pas klaargezet voor handmatige installatie als de batchgewijze automatische uitrol afgerond was. Zo konden "vergeten" apparaten toch nog voorzien worden van de nieuwe firmware. Denk hierbij ook aan Experia WiFi's die niet (meer) op een KPN Netwerk actief zijn.

De firmware met de nieuwe user interface wordt direct al beschikbaar gesteld voor handmatige installatie.


Handmatig upgraden is toch nutteloos, want het werkt toch nooit. Eigenlijk bijna altijd zegt die dat er geen update is.

De firmware wordt (werd) bij de firmware met de oude user interface inderdaad pas klaargezet voor handmatige installatie als de batchgewijze automatische uitrol afgerond was. Zo konden "vergeten" apparaten toch nog voorzien worden van de nieuwe firmware. Denk hierbij ook aan Experia WiFi's die niet (meer) op een KPN Netwerk actief zijn.

De firmware met de nieuwe user interface wordt direct al beschikbaar gesteld voor handmatige installatie.

Mijn witte SuperWiFi's zitten nog steeds op 1.00.14v2 en handmatig updaten werkt niet.

Ze hadden al lang op 1.00.21 moeten zitten:

https://forum.kpn.com/product-updates/superwifi-1-update-naar-v1-00-21-588767

Maar handmatig updaten werkt gewoon niet.