Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100161 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • July 10, 2023

Dit hebben we vaker gezien bij de V12. 😕

Ja... en ik dacht dat we met de nieuwe firmware hier wel klaar mee zouden zijn.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 10, 2023

Ik vraag even wat na, @Nick83.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 10, 2023

@Nick83, ik heb een update over je issue, en wat verzoekjes/vragen.

Het is bij de nieuwe firmware zo dat voor het wachtwoord minder bijzondere karakters beschikbaar zijn dan bij de oude firmware. Hier kan je tegenaan lopen bij het instellen van een nieuw wachtwoord, dat dan een door jouw ingevoerd karakter niet geaccepteerd wordt. De huidige valide karakters zijn: ! @ # $ % & * . ? en natuurlijk de cijfers 0 t/m 9.

Zoals je wellicht opvalt, de - zit hier niet bij.

Wat we dan nu wel zien, en jij bent daar een voorbeeld van, is dat er default wachtwoorden zijn waar dat streepje wel in zit. Wat we alleen nog niet duidelijk hebben is of dat streepje hierdoor dan bij de initiële inlog ook niet geaccepteerd wordt. Waar het nu wel op lijkt. En als dat dan zo is, waar dat precies misgaat. 

Dit is uitgezet bij de testers en ontwikkelaars om dit na te kijken. En we zouden dan graag nog van jou de volgende antwoorden krijgen om te helpen in dat onderzoek. Als allereerste is dan belangrijk dat je de Box 12 voor nu aangesloten laat zodat we hem kunnen uitlezen als dat nodig is. 

• Welke browser is degene van je screenshot, en is het desktop of mobiele versie?
  • Als het een browser is (zoals bijv. Chrome) die een developer modus heeft, wil je dan console output generen op het moment van inloggen?
    In Chrome doe je dat via Instellingen > Meer hulpprogramma's > hulpprogramma's voor ontwikkelaars (Ctrl+Shift+ i). En dan in de bovenbalk van dat venster Console aanklikken. Vervolgens opnieuw de webinterface openen en proberen inloggen. 
    De tekst die dan in het venster word geproduceerd mag je dan hier plakken.

DaveFlash
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 10, 2023

Hi @DaveFlash! Kijk hiervoor op onze website voor het instellen van je eigen apparatuur. Daar staat de SIP servicetool. Daarin staan alle gegevens die je nodig hebt. 

Lukt het hiermee niet, maak dan een eigen topic aan. Geef hierin zoveel mogelijk informatie over je huidige instellingen. 

yes, de sip tool al geprobeerd. geen soelaas. met een een voip/sip app kan ik wel bellen, met het kastje sinds de nieuwe router firmware niet meer.

@DaveFlash, test even of die Cisco PAP2T werkt als je hem in DMZ zet. Als dat niet zo is, geef dat even in een eigen topic aan. Dan kan dit getroubleshoot worden. Dit update topic is daar niet voor geschikt.

dat was idd de juiste oplossing, bedankt voor de hulp. na wat pielen, een reboot van de cisco een firmware update en reboot van box 12. werkt alles weer na behoren.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 10, 2023

Fijn om te horen @DaveFlash! We gaan hier intern nog verder naar kijken. Het zou namelijk ook zonder DMZ gewoon moeten werken. Maar zo heb je het in ieder geval aan de praat tot die tijd. 

DaveFlash
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 10, 2023

Fijn om te horen @DaveFlash! We gaan hier intern nog verder naar kijken. Het zou namelijk ook zonder DMZ gewoon moeten werken. Maar zo heb je het in ieder geval aan de praat tot die tijd. 

ja, maar zie ook je privebericht, ik kan nu niet gebeld worden, ik heb wel een kiestoon en kan zelf uitbellen.

• Nieuwkomer
  • July 10, 2023

Ik ben sinds vandaag ook aangesloten bij KPN en heb nu dus ook het probleem dat ik mijn LAN range niet kan aanpassen. Is het mogelijk dat ik toch nog versneld de upgrade krijg naar de nieuwe firmware? Ik zie het niet zitten om alles opnieuw in te moeten stellen op 192.168.2.*.

wjb
Wijsgeer
  • July 10, 2023

Ik zie het niet zitten om alles opnieuw in te moeten stellen op 192.168.2.*.

Hoe kan het toch dat zoiets veel werk zou zijn?

Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die hun IP adressen hard op apparaten zelf instellen i.p.v. dit via de DHCP server te laten lopen.

Wat moet jij allemaal opnieuw instellen?

• July 10, 2023

Ik ben sinds vandaag ook aangesloten bij KPN en heb nu dus ook het probleem dat ik mijn LAN range niet kan aanpassen. Is het mogelijk dat ik toch nog versneld de upgrade krijg naar de nieuwe firmware? Ik zie het niet zitten om alles opnieuw in te moeten stellen op 192.168.2.*.

Hallo @rdev247 welkom op het forum, zoalsl je wellicht hebt kunnen lezen binnen dit topic loopt er momenteel een firmwaretest onder een aantal klanten. Als die tests succesvol zijn gaat KPN voorzichtig verder met de standaard uitrol naar alle klanten, een versnelde upgrade is vooralsnog niet mogelijk.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@rdev247 zou je hier een eigen topic voor aan willen maken? Het is handiger om hierover in een los topic te troubleshooten
@DaveFlash dit geldt ook voor jou, zou je hier een eigen topic voor willen maken?

• Nieuwkomer
  • July 10, 2023

Ik zie het niet zitten om alles opnieuw in te moeten stellen op 192.168.2.*.

Hoe kan het toch dat zoiets veel werk zou zijn?

Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die hun IP adressen hard op apparaten zelf instellen i.p.v. dit via de DHCP server te laten lopen.

Wat moet jij allemaal opnieuw instellen?

Intern gebruik is services, zoals home assistant, plex, etc, via hun locale IP.
Mijn Unifi Controller lijkt de nieuwe gateway niet over te nemen. Dit moet ik nog uitzoeken, maar het zou makkelijk zijn als ik gewoon dezelfde gateway zou hebben.
Sommige containers die ik heb draaien op mijn NAS, hebben een static IP. Deze containers kan ik nu dus niet meer bereiken.
Al mijn Cloudflared configuraties zijn gebroken.

En nog meer shit.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 10, 2023

Is toch allemaal niet zo relevant of iets wel of niet veel werk is om aan te passen op een andere DHCP range. Er zijn genoeg situaties te bedenken waarin je iets op static ip wil zetten.  Als is het alleen maar om te vermijden dat je iedere keer opnieuw dhcp reserveringen moet gaan invoeren als een modem weer eens een keer gereset moet worden. 

Aanpassen van een dhcp range of private LAN ip adres zou net zo voor de hand liggend moeten zijn als het selecteren van een andere kleur voor de sfeerverlichting.

Just my 2 cents.

wjb
Wijsgeer
  • July 10, 2023

Als is het alleen maar om te vermijden dat je iedere keer opnieuw dhcp reserveringen moet gaan invoeren als een modem weer eens een keer gereset moet worden. 

Maar je hoeft een router toch nooit te resetten? Ik heb in ruim 30 jaar misschien één keer een router moeten resetten.

Dat je het subnet van een router moet kunnen aanpassen staat buiten kijf maar dat het veel werk oplevert als dat niet kan ... nee, als het netwerk netjes ingericht hebt dan hoeft dat mijns inziens vrijwel geen werk te zijn.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 10, 2023

Als is het alleen maar om te vermijden dat je iedere keer opnieuw dhcp reserveringen moet gaan invoeren als een modem weer eens een keer gereset moet worden. 

Maar je hoeft een router toch nooit te resetten? Ik heb in ruim 30 jaar misschien één keer een router moeten resetten.

Dat je het subnet van een router moet kunnen aanpassen staat buiten kijf maar dat het veel werk oplevert als dat niet kan ... nee, als het netwerk netjes ingericht hebt dan hoeft dat mijns inziens vrijwel geen werk te zijn.

Bij routers van kpn kan je op dit moment niet snel de config even opslaan zoals bij een prive router.

• Nieuwkomer
  • July 10, 2023

Als je met ‘netjes ingericht’ bedoelt dat ik een eigen router na de modem zet, dan had ik dit probleem inderdaad kunnen voorkomen, maar tot nu toe heb ik altijd gewoon de ISP modem kunnen gebruiken voor mijn netwerk.
Ik heb vandaag dan maar een router besteld. Dat is voor mij dan nog de makkelijkste oplossing.

faasbaas
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • July 10, 2023

Ik heb vandaag dan maar een router besteld. Dat is voor mij dan nog de makkelijkste oplossing.

Je nieuwe router heeft dan aan de LAN-kant 192.168.2, maar wat geef je dan aan de WAN-kant? Dat moet in de reeks van de KPN-router zijn en dat is ook 192.168.2. Dat is lastig voor een router: aan beide interfaces hetzelfde subnet.
Ik zie nog niet hoe een router je hiermee gaat helpen. Kun je me dat uitleggen? Ik heb een vergelijkbare situatie, met veel static adressen op 192.168.2, certificaten, vm’s enz.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • July 10, 2023

Je nieuwe router heeft dan aan de LAN-kant 192.168.2...

Nee, dat heeft die niet. Ik heb ook een 2de router. Aan de LAN kant gebruik ik 10.0.x.x adressen.

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • July 10, 2023

• Welke browser is degene van je screenshot, en is het desktop of mobiele versie?

Mijn eerdere schermafdrukken waren van de standaard Samsung browser op een Samsung smartfoon. In desktop modus.

• Als het een browser is (zoals bijv. Chrome) die een developer modus heeft, wil je dan console output generen op het moment van inloggen?
    In Chrome doe je dat via Instellingen > Meer hulpprogramma's > hulpprogramma's voor ontwikkelaars (Ctrl+Shift+ i). En dan in de bovenbalk van dat venster Console aanklikken. Vervolgens opnieuw de webinterface openen en proberen inloggen. 

Plaatje:

Paul van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+26
  • Oud-Moderator
  • July 11, 2023

Mijn eerdere schermafdrukken waren van de standaard Samsung browser op een Samsung smartfoon. In desktop modus.

Plaatje:

@Nick83 
Waarschijnlijk is de paarse kleur een specifiek effect van Samsung internet browsers op de telefoons en tablets. We gaan het aanpassen in een volgende update. Workaround is voorlopig om een andere browser te gebruiken of door de paarse kleur heen te kijken.

Ik heb je screenshot doorgestuurd ter analyse. Bedankt voor het delen!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 11, 2023

Fijn om te horen @DaveFlash! We gaan hier intern nog verder naar kijken. Het zou namelijk ook zonder DMZ gewoon moeten werken. Maar zo heb je het in ieder geval aan de praat tot die tijd. 

ja, maar zie ook je privebericht, ik kan nu niet gebeld worden, ik heb wel een kiestoon en kan zelf uitbellen.

@DaveFlash, ik zag hier dat de instellingen niet helemaal goed stonden. Ik heb dat nu gesynchroniseerd en het staat hier weer goed. Wil je nog eens testen? 

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • July 11, 2023

Waarschijnlijk is de paarse kleur een specifiek effect van Samsung internet browsers op de telefoons en tablets. We gaan het aanpassen in een volgende update. Workaround is voorlopig om een andere browser te gebruiken of door de paarse kleur heen te kijken.

Maar ik kan met een andere browser of op de desktop ook niet inloggen. Ik gebruik nu maar weer de Experiabox v9...

• July 11, 2023

Komt de inzage in het log weer terug in het modem?

Ik mis het.

Rico Roodenburg
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Als je met ‘netjes ingericht’ bedoelt dat ik een eigen router na de modem zet, dan had ik dit probleem inderdaad kunnen voorkomen, maar tot nu toe heb ik altijd gewoon de ISP modem kunnen gebruiken voor mijn netwerk.

Waarom geen pfsense..?

Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • July 11, 2023

Waarom geen pfsense..?

Dat moet ook ergens op staan, dus dat moet je nog steeds bestellen 😁

Rico Roodenburg
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Waarom geen pfsense..?

Dat moet ook ergens op staan, dus dat moet je nog steeds bestellen 😁

Ligt eraan, als je een virtualisatie platform hebt niet. Als ik zo lees wat @rdev247 gebruikt, zou me dat niet verbazen. En anders wel direct een aanrader!